uit je hoofd rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: uit je hoofd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:58

Ik had dit weekend wel twee leuke jury's. Ik ging mij netjes aanmelden en meldde daarbij dat ik uit het hoofd zou rijden. Daarbij kreeg ik van de eerste het commentaar: dat maakt mij niet uit hoor. Dus ik uit leggen dat ik daar eerder problemen mee had gehad bij een jury, dus dat ik het tegenwoordig meestal maar meld. Hij vond dat stom van die andere jury, want hun taak als jury was toch om de 'gereden proeven te beoordelen' en niet de voorlezer. Moest ik wel om lachen.
Bij de tweede proef zei de jury ook dat het haar niet uit maakte, als ik er maar voor zorgde alle onderdelen uit de proef te rijden en het liefst met een beetje impuls! (zondag, 30 graden, ik was de laatste van de dag, om kwart voor 5 ongeveer, dus kennelijk was ze het zelf ook wel zat en hoopte ze op nog 1 flitsende proef). Ik heb gezegd dat ik niet kon beloven dat we nog veel impuls hadden, maar dat ik er mijn best voor zou doen.

Iemand hierboven vroeg tips om de proeven uit je hoofd te leren. Ik zou zeggen: begin er met 1. Lees die een paar keer aandachtig door, waarbij je met je vinger de figuren 'rijdt' in een getekende bak. Dan ga je de proef echt rijden, laat iemand langs de kant staan met het boekje en ingrijpen als je verkeerd gaat of de weg kwijt bent. En zo rijd je de proef een paar keer tot je hem kunt dromen. Met name het 'rijden met mijn vinger' over een papieren bak doe ik vrij regelmatig, als ik nl de proeven te vaak oefen gaat mijn paard tijdens de proeven voor mij uit werken, omdat hij al te goed weet wat er komen gaat.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:06

ik doe hem gewoon paar keer doorlezen en daarna denken in mijn hoofd proberen de bak voor me te halen en hem dan als het waren rijden. verder teken ik hem niet uit..dat heeft geen zin. gewoon zelf de bak en letters voor de geest halen dat is veel handiger. en dan de volgende dag een keertje rijden.
meestal heb ik hem na een keer lezen en paar keer herhalen in mn gedachten wel helemaal in mn hoofd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:52

ik rijd iedere dag de lijnen van de proef met los stappen, maar zonder de ofeningen. Werkt super.

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:38

ik heb gister yuit me hoofd gereden voor het eerst!!!
het ging super en het rijd veel lekkerder!!!!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:40

mooizo:), ik zou vandaag beide uit m'n hoofd rijden maar met een heel gedoe welke proef er nou gestart zou worden door de ringmeester was ik nogal uit m'n concentratie en heb er dus maar ééntje gedaan..

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:24

kan je doen, jury's waarderen het wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:57

Lielle schreef:
ik ga dit weekend ook eens uit mijn hoofd rijden, kijken hoe dat bevalt Ja

op zich heel goed, alleen was ik het achterwaarts vergeten Bloos!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:49

das wel een opvallend iets.. Ik heb een keer een volte gemaakt ipv middengalop maar ging na de volte (8 meter) gewoon verder in middengalop en niks van terug gezien:D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:19

Er was in de oude M1 proeven een proef waarbij je bij H een volte 10 meter moest rijden, dan H-X-F van hand veranderen in middendraf en dan F volte 10 meter. Ik ben die volte bij F twee keer vergeten. De eerste keer heeft de jury niks gezegd maar me gewoon een 0 gegeven, dat komt wel hard aan hoor! Had anders waarschijnlijk nog steeds geen winst gehad, had nl 148 en ik had er hoogstwaarschijnlijk een 6 of 7 voor gehad, dus dan kwam ik alsnog een punt te kort. Een wedstrijd later vergat ik hem weer, ondanks dat ik mezelf had ingeprint dat ik dat niet moest doen! Maar toen belde de jury en mocht ik het onderdeel over doen. Toen kreeg ik een 7 -2.
Verder nooit wat vergeten, gelukkig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:21

ik was zo geconcentreerd op mijn voorbereiding van het sb na de uitgestrekte draf dat ik helemaal niet aan het achterwaarts heb gedacht. Toen er werd gebeld, duurde het nog even voor het kwartje viel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:11

In Zweden ben je verplicht vanaf +/- M1 niv om de proeven uit je hoofd te rijden. Heerlijke regel, die zouden ze in NL wat mij betreft ook in mogen voeren Ja

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:01

nederland zou van mij nog véél meer internationale regels in mogen voeren!!!!!

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:18

ik rijd ook altijd uit hoofd, al een hele tijd, nooit verkeerd gereden, reed ik hem vorige keer gewoon verkeerd, ik dacht :S toen ik de uitgestrekte draf inreed, oliebol!! dit moet schouderbinnewaarts zijn!! oliebol!!, maar ja was te laat... haha
maar ach volgende keer gewoon weer!!

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:32

TOBIASJEANET schreef:
ik denk dat ik ook maar ga oefenen met het uit mijn hoofd rijden, want ik zit nu ook vaak in de stress omdat niemand me kan voorlezen. tot nu toe is het aldoor goed gegaan, maar dat zal niet altijd zo wezen.

hoi hoi,
als je een wedstrijd heb , wil ik je wel voorlezen hoor Knipoog
alvast bedankt voor t deel van de pessoa.
je krijg de groetjes van merlin(dan dunja) van stal stuyt
ik zie je van de week weer
groetjes jennifer

astritosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:21

Ik heb vroeger ook al mijn proeven uit mijn hoofd gereden en ga binnenkort weer starten. Ga het weer uit mijn hoofd doen, bevalt zeer goed want je kan je dan inderdaad beter op je paard concentreren. Gewoon vaak per dag de proef voor jezelf in je hoofd rijden en ook een keer thuis in de bak(niet te vaak) rijden. Dan moet het geen probleem zijn. BEn je gelijk van het zoeken naar een lezer op wedstrijden af. Scheelt ook een hoop stress.
Succes alvast.
Groetjes Astrid. Cool Pling

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 07:32

Hoi Sita,

Heel veel succes met je wedstrijd vandaag......

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 07:47

Ik ga vaak alleen op concours en vraag dus vaak iemand om voor te lezen. Nog nooit problemen mee gehad.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:43

Ik heb een tijdje terug voor het eerst uit m'n hoofd gereden. Toen moest ik in een 20x40 bak. Toen reed ik 1 keer verkeerd.
Vorige week had ik het weer geprobeerd, maar nu in een 20x60 bak. Toen was het wel helemaal goed gegaan, had heerlijk gereden toen!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:30

Ik heb t nog nooit gedaan Nagelbijten / Gniffelen Lijkt me ergens ook wel beetje eng....

Ik leer ze altijd wel uit mijn hoofd en rij thuis in de training ook wel eens alleen een proefje maar ben denk ik toch te bang dat t mis gaat op concours.

Sommigen zeggen wel dat het veel fijner schijnt te zijn, dat je je meer kunt concentreren op het rijden.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:58

Lijkt mij geen probleem. Tenzij je slecht in onthouden bent.