"kunnen we even stil zijn aub"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:04

Sizzle schreef:
Hoe vaak hoor ik thuis al niet een angstig ruitertje piepen: wil je sus of zo even niet doen, dan schrikt m'n paard. Mijn ordinaire reactie is dan altijd: daar wordt ie mak van.
Ik vind wel dat je rekening mag houden met een wedstrijd dat het levende dieren zijn en dat je dus niet overdreven luid gaat zitten doen.

Mee eens. Tenzij ik een 3-jarige voor me heb, dan doe ik wel rustiger, maar ik doe nog steeds wat ik wil doen, want ook daar moeten de maar aan wennen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:10

Adil18 schreef:
ik vind dat echt niet "non-sophisticated" maar een goede interactie tussen de combinatie en publiek, blijft het voor beide partijen leuk....

Dan voor jou en iedereen die er open voor staat een filmpje van een Reiningwedstrijd in Amerika. Nu even niet erover vallen dat het in dit geval om driejarigen gaat, kijk naar de beelden, hoor de herrie die er wordt gemaakt en bewonder het koele gedrag van de paarden.

En dat kan ook tijdens een dressuurproef.

Kijk op

http://www.paardentv.com/paardentv%20reining.html

en klik op:

NRHA Futurity Finals (15.02.03)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:16

Maar Cassidy, vind je dat zelfde geluid e.d. ook passen bij een dressuurproef? Ik niet. Meer bij springen. Ben ook geen voorstander van dat muisstille gedoe e.d.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:31

IK vind dat het publiek zeer duidelijk aan mag geven waar de hun voorkeur naar uitgaat, ook tijdens een proef en een bijzonder goed gelukt onderdeel, en dat ook kenbaar mag maken. De lieveling bij het publiek wil nog weleens verschillen van wat de Jury het liefste vooraan geplaatst ziet...zowel in de reining als in de dressuur.

Masada

Re: "kunnen we even stil zijn aub"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:33

Ik zat afgelopen winter in de Goubergh op de tribune met mijn vriendin naar de nederlandse indoordressuurkampioenschappen te kijken.
En wel naar de kur op muziek met o.a. Anky, Imke, Laurens enz.
Naast ons zit een manneke van een jaar of 14 met een clubje nog jongere kinderen om hem heen alle kur's van commentaar te voorzien.
Hij zat te vertellen wat goed was en wat niet!!!
We hebben ons doodgelachen, zo'n snotneus en dan al denken alles te weten.
Mijn vriendin heeft zelf grandprix gereden en rijdt momenteel lichte tour en we voelden ons toch wel bevoorrecht om naast zo'n kundig ventje te mogen zitten .
Gelukkig is hij niet tot het laatst gebleven (moest zeker op tijd naar bed) maar wat een apart manneke!
Ik vond hem toch wel een behoorlijke stoorzender.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:12

Wat heeft leeftijd met kennis te maken? Misschien wist hij wel beter dan de rest waar hij bij zat waar het uiteindelijk om ging? Wat is er mis mee dat een - in jouw ogen snotneus - degenen die wat minder kennis van zaken hebben, probeert te leren hoe je dingen moet zien? Van alleen maar kijken kun je leren, maar iemand die er ook nog uitleg bij kan geven kan zoveel meer toevoegen...

Dat in jullie ogen het commentaar van die "snotneus" alleen maar irritant was zegt meer over jullie dan over die "snotneus"....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 06:04

Cassidy schreef:
IK vind dat het publiek zeer duidelijk aan mag geven waar de hun voorkeur naar uitgaat

Vandaar ook de staande ovaties tijdens Indoor Brabant dit jaar.
Hartstikke leuk, ook voor de ruiters, maar dan wel na de proef.

Onder de proef zelf heb ik het graag stil als publiek, dressuur moet betoverend mooi zijn en applaus tussendoor zou dat voor mij toch wel verstoren. Net als bij een mooie balletvoorstelling, ijsdansen etc.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:05

Een staande ovatie in het theater stelt tegenwoordig ook niks meer voor. Voor iedere flutshow gaan de mensen staan en klappen ze tot het doek dicht gaat... en dan snel naar de parkeergarage!

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:00

Cassidy schreef:
Wat heeft leeftijd met kennis te maken? Misschien wist hij wel beter dan de rest waar hij bij zat waar het uiteindelijk om ging? Wat is er mis mee dat een - in jouw ogen snotneus - degenen die wat minder kennis van zaken hebben, probeert te leren hoe je dingen moet zien? Van alleen maar kijken kun je leren, maar iemand die er ook nog uitleg bij kan geven kan zoveel meer toevoegen...

Dat in jullie ogen het commentaar van die "snotneus" alleen maar irritant was zegt meer over jullie dan over die "snotneus"....

Moet ik jou antwoord serieus nemen???
Het is knap irritant als er steeds gekwebbeld wordt en dan zeker nog door een pennymanneke!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:39

Urielle schreef:
Onder de proef zelf heb ik het graag stil als publiek, dressuur moet betoverend mooi zijn en applaus tussendoor zou dat voor mij toch wel verstoren. Net als bij een mooie balletvoorstelling, ijsdansen etc.

Ooit bij ijsdansen of kunstrijden op de schaats geweest? Betoverend mooi, maar wel applaus tussendoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:39

poppekontje schreef:
Ik zat afgelopen winter in de Goubergh op de tribune met mijn vriendin naar de nederlandse indoordressuurkampioenschappen te kijken.
En wel naar de kur op muziek met o.a. Anky, Imke, Laurens enz.
Naast ons zit een manneke van een jaar of 14 met een clubje nog jongere kinderen om hem heen alle kur's van commentaar te voorzien.
Hij zat te vertellen wat goed was en wat niet!!!
We hebben ons doodgelachen, zo'n snotneus en dan al denken alles te weten.
Mijn vriendin heeft zelf grandprix gereden en rijdt momenteel lichte tour en we voelden ons toch wel bevoorrecht om naast zo'n kundig ventje te mogen zitten .
Gelukkig is hij niet tot het laatst gebleven (moest zeker op tijd naar bed) maar wat een apart manneke!
Ik vond hem toch wel een behoorlijke stoorzender.

Is toch hartstikke leuk zo'n betrokken jochie? Kom je zelden of nooit tegen hoor. Je zegt het zelf: Het is om je dood te lachen. Maar neem het dan ook niet serieus en laat dat kind lekker zichzelf zijn. Wat nog leuker is is om je een beetje in het gesprek te mengen. Dat zou ik doen Maar ik vind dat mensen het recht hebben om hun hond of kind mee te nemen. Sommige honden en kinderen geven geen kik maar andere weer wel. Degene die wel luidruchtig zijn zouden gewoon een waarschuwing moeten krijgen. Huilt je kind? Verlaat dan even de tribune aub, dat zou wel zo prettig zijn. Maar vergis je niet, volwassenen zijn vaker pretbedervers dan kinderen of honden.

Ik ben het wel eens met Cassidy, Yarrah en Kyralovertje. Wanneer iets goed gelukt is mag daar best gehoor aan worden gegeven. Waarom moet het per sé doodstil blijven? Ik denk dat wanneer er wat meer word gedaan aan het enthousiasme in de dressuur dat het stoffige imago veel sneller verdwijnt. Je kan veel zeggen maar voor buitenstaanders heeft de dressuur een heel stoffig imago, ik hoor het vaak genoeg van niet-paardenmensen en ik moet zeggen dat ik het deels met ze eens ben. Edward Gal probeert al met opzwepende muziek te komen, wat helpt vind ik. En als men dan ook wat input krijgt van het publiek word iedereen sneller enthousiast. Daarom vind ik reining, spring en andere felle wedstrijden wedstrijden 10x leuker dan naar dressuur kijken. 'Levende' dieren daar zijn we allang niet meer mee bezig, ze kunnen het heus wel hebben hoor. Wedstrijdpaarden (niet specifiek dressuurpaarden) kunnen ook onder zware druk trainen dus juichende mensen kunnen er ook nog wel bij. Als paard en ruiter goed geconcentreerd zijn heb je echt nergens last van en dat verwacht ik al zeker van mensen als Grunsven, Bartels etc.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:36

Sammie schreef:
Maar Cassidy, vind je dat zelfde geluid e.d. ook passen bij een dressuurproef? Ik niet. Meer bij springen. Ben ook geen voorstander van dat muisstille gedoe e.d.

Waarom zou het wel bij springen mogen en kunnen, maar niet bij dressuur?
Ik denk dat als een springpaard opeens veel afgeleid wordt het fataler kan aflopen dan als een dressuurpaard daardoor een pasje verkeerd zet..
Ennuh, toch juist leuk als het publiek bij dressuur een beetje meeklapt als het goed gaat? Beetje leven in de brouwerij

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:40

chelsea82 schreef:
Helemaal mee eens.

De meeste B/L paarden zijn brave doorgewinterde paardjes die kijken nergens van op.Dit zien een hoop mensen niet in.

heel vaak zijn het ook jonge paardjes die voor het eerst meegaan dus hier ben ik het niet helemaal mee eens... ook zij hebben recht op rust tijdens de proef, alhoewel je bij een concours hippique ook niet kunt vragen of ze in de springring even met de ereronde willen stoppen als je net aan het rijden bent Wel heel irritant, dat zeer zeker...

JaSpJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:10

hoi,

wat raar he sommige mensen, ik snap echt niet waar ze het vandaan halen.

kinderen geen probleem en huilen ja niets aan te doen (misschien weg lopen maar dan hebben ze er misschien nog last van als je ineens opstaat)

maar dat volwassen mensen gaan zitten storen dorry daar heb ik absoluut geen begrip voor

gr

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:31

fanclubE_Gal schreef:
Dit was ongeveer wat Imke Bartels donderdag avond zei op het NK, vlak voordat ze haar proef begon.
Achter begonnen een hele berg mensen commentaar te leveren op haar. "je kunt toch rijden" "doe niet zo arro" enz.

Het lijkt mij dat als je naar een dressuur wedstrijd komt kijken het toch niet meer dan normaal is om netje stil te zijn.
Ik ben dan ook zeker geen voorstander van honden en (kleine) kinderen op de tribune. Zo was er donderdag een klein kind aan het huilen tijdens een proef.

Zie het topic nu pas. Dat huilende kind zat bijna naast mij. Gelukkig schrok er geen paard van. Ging ook wel weg na een proef of 3-4 toen het kind maar bleef huilen. Ik vond sowieso dat de aanwezige bij het losrijden helemaal over de hekken heenhingen. Inderdaad jammer dat er zo op gereageerd wordt. Blijf dan thuis. Er werd soms ook gewoon de tribunes over gebanerd midden tijdens de proef.

Voelde mezelf al asociaal dat ik 2 keer werd gebeld. Uiteraard stond de telefoon op trilfunctie, en heb ik gefluisterd aan de telefoon, maar toch.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:56

Applaus tijdens een dressuurproef is imo niet de bedoeling. Het ene paard reageert er heftiger op dan het andere en hetzelfde geldt voor hun ruiters. Gun iedereen dezelfde concentratie en zorg voor rust; je hoeft echt je adem niet in te houden maar geef de ruiters de kans om te laten zien wat ze in huis hebben. Daar komen zij voor, daar kom jij ook voor: je ziet ten slotte liever een mooie proef dan een stuiterbal.

Kinderen op de tribunes zijn onvoorspelbaar en onhandig. Stil zitten is voor de meesten een onmogelijke opgave en wanneer er niet geklimd, geschreeuwd en geklauterd mag worden gaan ze vanzelf huilen. Hou je ze niet genoeg in de gaten dan glippen ze tussendoor een keer weg en donderden ze van een trap (zoals in de eerste proef van het ZZ-Z in Eindhoven gebeurde). Dat maakt een hoop herrie, kind gaat tot overmaat van ramp natuurlijk janken en een ruiter moet dan maar gewoon verder rijden. Dat heeft niets met wennen te maken, het is een pure schrikreactie voor zowel ruiter als paard.
Kinderen zijn gewoon een heel onzekere factor als het gaat om rust tijdens de dressuur, ik zie ze dan ook liever in de ballenbak gedumpt worden.

Is dat geen idee? Kinderopvang tijdens grote wedstrijden?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:59

Was dat niet Yannick Jansen van Grunsven dan?

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:08

Ik kan me niet voorstellen dat die op de tribune zou zitten...
En al was hij het, dan was het nog steeds vervelend!

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:09

Ik vind het een beetje onzin.. Waarom moet het persé zo stil zijn.? Kan me niet voorstellen, dat het een enorm kabaal op de tribune was, indien dit wel het geval was heb ik niks gezegd..

Maar kom op, pratende mensen, een huilend kind, daar laat je je op dit niveau toch niet meer door afleiden..

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:12

Het praten is ook geen punt, een snotterend kind ook niet, maar sommige mensen houden echt geen rekening met de deelnemers. Een brullend kind is op zijn minst irritant, zet als mensen die een uitgebreide discussie over een nieuwe broek hebben tijdens een proef. Maar dat laatste is toch vooral voor de rest van het pucbliek, dat wél voor de dressuur is gekomen, storend.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:20

Smystique schreef:
Tsjah, ik vind kinderen echt wel leuk hoor. Maar snap moeders soms niet. Die kinderen worden overal mee naartoe geleurd. Volgens mij gewoon uit egoïsme omdat er geen oppas is, of iets dergelijks.

Je kan mij niet wijsmaken dat het voor zo'n dreumes leuk is om de hele dag meegesjouwd te worden. Net als kinderen op de markt in die kinderwagens vréselijk.

Inderdaad ja, door die verveling worden ze vaak jengelig en gaan ze andere dingen doen (vaak niet positief ) om zich bezig te houden.

Ik vind dat er zowel van de klasse B tm de Grand Prix respect moet zijn, voor welke dressuurproef dan ook.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:23

Cassidy schreef:
Adil18 schreef:
ik vind dat echt niet "non-sophisticated" maar een goede interactie tussen de combinatie en publiek, blijft het voor beide partijen leuk....

Dan voor jou en iedereen die er open voor staat een filmpje van een Reiningwedstrijd in Amerika. Nu even niet erover vallen dat het in dit geval om driejarigen gaat, kijk naar de beelden, hoor de herrie die er wordt gemaakt en bewonder het koele gedrag van de paarden.

En dat kan ook tijdens een dressuurproef.

Kijk op

http://www.paardentv.com/paardentv%20reining.html

en klik op:

NRHA Futurity Finals (15.02.03)

Cassidy, echt geweldig ik werd er zelf helemaal enthousiast van, het bracht me even terug naar een paar jaar geleden waar ik in Cody, Wyoming, USA heb mogen genieten van een dergelijke geweldige voorstelling. De sfeer is daar gewoon geweldig

Citaat:

Iets vaker Studio sport/Eurosport kijken, Urielle

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:24

In een tribune kan je niet verwachten dat iedereen doodstil is! En ik vind ook net dat het zo moet.
Ik snap dat jankende kinderen of mobieltje dat afgaat storend kan zijn voor de concentratie vooral voor een paard (en OOK in B niveau of dergelijke)
Ik vind dat ze aan de ingang ofzo mogen vragen om je gsm af te zetten, maar nu om te vragen om volledig stil te zijn vind ik overdreven, daar moeten paard en ruiter maar aan wennen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:22

Kyralovertje schreef:
Sammie schreef:

Waarom zou het wel bij springen mogen en kunnen, maar niet bij dressuur?

Ik zeg niet dat het niet mag of kan, ik vind het niet echt passen. Maar dat gemiep met muisstil en weet ik het wat vind ik ook totaal onnodig. Ik zie het nut niet zo van elke keer juichen of met je poten op de grond stampen en dergelijke na elke wissel of uitgestrekte draf of noem maar op. Bij de kur op muziek al helemaal niet, dan is het geen kur óp muziek meer

fanclubE_Gal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:12

Helemaal stil zal het nooit worden en dat hoeft het ook niet te zijn. een beetje gefluister tijdens proeven is niet storend. Het gaat imo meer om de ondertussen welbesproken stoorzenders. zoals kinderen telefoons en honden. (en volwassenen met nieuwe broeken )

@Sanne_ : tijdens eindhoven was er een kinderopvang. Maar dan wel alleen voor de VIP's