Karin schreef: maar ik snap niet goed wat het dan met leeftijd te maken heeft of met het feit dat een familielid het doet? De taken blijven hetzelfde: de ruiter en het paard helpen om hun wedstrijd zo goed mogelijk te volbrengen. Of dat nou bij endurance is, bij het mennen of bij de dressuur.
Ben ik het mee eens. Een groom is iemand die je helpt met wedstrijden om jou en het paard klaar te stomen voor de strijd..

En ook de naverzorging valt daar onder, en de verzorging tijdens de wedstrijd zelf.
Betaald of niet, kind of niet, het maakt niet uit.
Ik vind mijn pappa mijn groom. Ik vlecht zelf, poets zelf, maak mijn paarden helemaal zelf klaar. Ik zoek zelf al mijn spulletjes, maar als we in de auto zitten vraagt hij nog: "heb je dit ? heb je dat ? enz". Verder helpt hij met het paard inladen, rijd naar de wedstrijd toe, houdt paard vast met opzadelen, meldt mij aan bij het secretariaat, gooit mij de inrijbak in en gaat op zijn gemakje de wedstrijd ring bekijken. Hij let op waar andere mensen de fout in gaan en leest het proefje eens door.
Hij verteld me hoeveel er nog voor me zijn, bewaard mijn handschoentjes met inrijden, en leest me voor. Dan houdt hij mijn paard weer vast met afzadelen, op de trailer laden en dan gaan we samen wat drinken. Vervolgens rijd hij ons terug en helpt soms met het uitladen van de spullen, soms niet, soms wel.

Hij helpt me, hij steunt me, en hij is mijn supergroom

Hiih..