sporen in de M verplicht, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDAANTJEE

Re: sporen in de M verplicht, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:19

Vonnie84 schreef:
Juco schreef:
Sporen zijn in álle klasse verplicht. Alleen heb je in de B en L dispensatie om zonder te rijden.

Dat is dus echt hele grote onzin!

dat is geen onzin,

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:24

ik vind het zowiezo onzin bedoel dat je je paard netjes moet maken en zelf aan bepaalde regels moet voldoen alee ziet er miss netter uit voordat iederaan dalijk met een wijde trui aan komt lopen en spijkerbroeken...
maar vind eigenlijk dat je zelf moet beslissen waarmee en HOE je je paard rijd!
als jou paard het kan zonder en jij ook vind ik dat het zonder moet...er zijn nu ook al mensen die aan nh doen of in zekere zin en rijden zonder bit ik zelf *mening verschilt natuurlijK* vind dat als die mensen dat kunnen en hun paardje het kan ze zo gewoon mogen mee rijden als ze maar de nodige knotjes enzo hebben en de ruiter de juiste kleding aanheeft maarja. ow en misschien niet met een touwhoofstel/haster gaan rijden maar een bitloos hoofstel kopen!

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:34

Maar de oefeningen worden steeds moeilijker en je moet zo min mogelijk doen om je paard moeilijke oefeningen te laten doen, je mag ook niet met zweep rijden dan ben ik benieuwd wie dat allemaal kan zonder sporen en zweep een foutloze m proef (ikke niet)

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:54

dr zijn vast mensen die dat kunnen!!!
misschien oefenen...
ik ken iemand die rijd M maar rijd wel op een nh manier (soms zonder touwhoofdstel en met alleen zoon lus om de nek) soms helemaal zonder en vaak ook zonder zadel ..uiteraard soms ook met al deze dingen...oke ze heeft moeten oefenen met haar paarden maar het lukt haar nu wel ze is altijd een ZZ ruiter geweest en heeft even een stapje terug moeten doen maar m kan ze dus wel rijden zonder bit en zonder sporen..en ook foutloos...

tuurlijk misschien kan niet iedereen dit maar het gaat er niet om wat jij kan ofzo..als er iemand is die dat kan dan doet die dat toch gewoon! bedoel om het dan toch netjes te houden kunnen ze een bitloos hoofdstel kopen ziet het er toch uit als een normaal hoofdstel...
het is maar net wat jij en je paard leert. ik vind gewoon niet dat je iemand moet verplichten met een hulp te rijden als ze het zonder KUNNEN of het nu met of zonder fouten is is maar net waar hun plezier in hebben...bedoel moe je je paard met sporen rijden en met bit omdat het moet...vind ik dus onzin
zeg nu niet dat ik een nh mens ben hoor! maar vind wel dat je ook zonder deze 2 dingen mag rijden als je het wilt en kunt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:01

Wat noem je foutloos? Ik kan prima een goede M proef zonder zweep en sporen rijden, maar foutloos (=100%) is dat zeker niet.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:03

AlexandraM schreef:
maar vind eigenlijk dat je zelf moet beslissen waarmee en HOE je je paard rijd!

Tuurlijk moet je dat ook zelf weten, maar zodra je de ring binnen rijdt, doe je mee aan het 'spelletje' dressuur en daar zitten regels aan vast.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:45

Als je een M proef kan rijden zonder sporen en zweep kan je het ook met zonder dat het paard er last van heeft. Wat is dan het probleem. De regels zijn nou eenmaal zo en zoals ik eerder zei horen ze helaas bij het tenue. Ik zit al een jaar te denken om een jasje te ontwerpen dat er hetzelfde uitziet maar sportiever zit en veel luchtiger is dan de huidige. op die manier kan je wel klassiek en stoffig eruit zien maar ben je wel opweg naar een sportievere outvit.
Ik zie het probleem dus ook totaal niet om de regel af te schaffen. Het is gewoon voor de mooi (niet dat het mij wat doet maar zo denken ze erover)
Sporen zijn voor correctie niet voor verfijning. Hoe vaak hebben jullie nou daatwerkelijk je spoor aan je paard tijdens een proef? Daar ben ik wel benieuwd naar!!!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:08

oosterhoff schreef:
Hoe vaak hebben jullie nou daatwerkelijk je spoor aan je paard tijdens een proef? Daar ben ik wel benieuwd naar!!!

Net zo veel, euhh weinig, als thuis

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:45

Ik vind het ook onzin, ik rijd veel liever zonder sporen en dan met een zweep als alleen met sporen zonder zweep.. maarjaa heb dan ook tot het M zonder sporen gereden, ik zou ook gewoon willen weten waarom je niet zonder een spoortje mag en wel met de zweep er dan bij, ik zie genoeg mensen in t M die tegen die buik aan zitten te trappen met een spoor dan zie ik dat toch liever zonder spoor en met een zweepje erbij, lijkt me ook fijner voor t paard en duidelijker

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:48

xjessx schreef:
Ik vind het ook onzin, ik rijd veel liever zonder sporen en dan met een zweep als alleen met sporen zonder zweep.. maarjaa heb dan ook tot het M zonder sporen gereden, ik zou ook gewoon willen weten waarom je niet zonder een spoortje mag en wel met de zweep er dan bij, ik zie genoeg mensen in t M die tegen die buik aan zitten te trappen met een spoor dan zie ik dat toch liever zonder spoor en met een zweepje erbij, lijkt me ook fijner voor t paard en duidelijker

Je hebt helemaal gelijk maar ze moeten gewoon die mensen die constant zitten te kloppen met die sporen veel harder aanpakken en dat gebeurt helaar nauwelijks of nooit.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:13

Ik rij toch echt liever mét sporen en zonder zweep dan andersom. Met zweep heb ik toch m'n handen anders, en je hebt 'm natuurlijk maar aan 1 kant zitten, vind ik net wat onhandiger. Ik wil de zweep ook graag houden als 'oppeppertje', om d'r bij het sluiten net een keer wat actiever te kietelen.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:48

Precies, maar de oefeningen kan ik ook allemaal zonder spoor rijden, die van mij reageerd niet echt anders op sporen dan zonder, ze heeft wel net wat meer impuls maar dat kan ik er met de zweep ook wel bijrijden ipv met sporen, maar das per paard verschillend natuurlijk