Zittend lesgeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:10

Ik sta altijd tijdens het lesgeven en regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik hele einden aan het meelopen ben, mijn hoofd scheef heb bij het uitleggen en met mijn hele lichaam voordoe wat ik bedoel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:29

lowara schreef:
ik geef ook vaak zittend les, en zit dan bij C op een bankje net achter het bord. ik heb namelijk de nare eigenschap dat als ik in de bak sta, ik echt kilometers en kilometers afleg tijdens de les. en als je bv 2 uur les geeft achter elkaar, ben ik altijd zo kapot van dat stomme geloop.
dus voor mijn eigen gemoedsrust en tic zit ik vaak

Dat herken ik, loop ook veel te veel. Ga daarom nu in de hoek staan en moet daar voor het grootste gedeelte van mezelf blijven omdat ik me anders kapot loop.

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:36

Ik vind het niet gemotiveerd overkomen. Zeker niet als diegene dan gaat roken of kauwgom loopt te kauwen.Mijn instructrice heeft een krukje staan in de hoek van de bak maar daar zit ze dan op als we aan het uitstappen zijn, dat vind ik dan niet erg.

Rianne

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:11

Ik vind zittend les geven erg ongemotiveerd overkomen, daar komt dan ook nog bij dat je niet alles kunt zien (beentje buiten de massa zetten, schouder iets eruit gooien o.i.d)
Mijn instructeur heeft in de 3 jaar dat ik les van m heb 3x zittend les gegeven omdat ie door zn rug was gegaan of zn ribben had gekneusd.
Ben zelf van plan om ORUN cursus te gaan doen en als ik dan lesklanten krijg zal ik zelf nooit erbij gaan zitten om bovenstaande redenen.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:42

Ik kan me haast niet voorstellen dat er echt instructrices zijn die zittend lesgeven. Dat lijkt me echt te passief overkomen. Mijn instructrice wandelt zeg maar heen en weer over de middenlijn en daarbij legt ze heel beeldend uit, met allerlei gebaren wat mij dan ook weer actiever en enthousiaster maakt. Het is overigens wel een privéles, dan is het misschien ook wat makkelijker om je staande te houden.
Maar ik zou me echt verschrikkelijk storen aan een zittende, hangende, of stilstaande instructrice.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:46

zolang ze maar goed lesgeven maakt het mij niets uit hoor!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:49

Ik kan me voorstellen als je 4 uur achter elkaar aan lesgeeft dat je, als je anders de hele tijd rondloopt, best kapot bent.

Onze instructeur zit ook (rugklachten) maar wel in de bak.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:50

zolang ze maar actief met je bezig zijn! Mijn instruteur geeft zoveel les dat ik mij wel kan voorstellen dat hij erbij zit. Maar hij is wel drie kwartier actief bezig met mij!

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:56

Ik heb er (denk ik) geen problemen mee.. Ik rij op een manege, mijn instructrice geef geloof ik 7 uur achter elkaar les, misschien een uurtje minder, maar ze ziet wel veel, ze zit in de bak, en ze loopt ook rond.. Heb er geen problemen mee hoor!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:13

Topaas schreef:
zolang ze maar actief met je bezig zijn! Mijn instruteur geeft zoveel les dat ik mij wel kan voorstellen dat hij erbij zit. Maar hij is wel drie kwartier actief bezig met mij!

Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Ik merk er echt niets van dat ze zit, ze ziet alles toch wel. Olivier staat bij de eigenaresse thuis, dus van kletsende omstanders heb ik geen last. Als de eigenaresse bij de les is, dan kletst ze wel met mn instructrice, maar die blijft kijken en geeft gewoon aanwijzingen. Indien nodig komt ze de bak in, maar meestal is dat gelukkig niet nodig haha!

Ik vind het zelf geen probleem, maar de eigenaresse vindt het weer fijner om iemand te hebben die meeloopt, dus ik denk dat het ook eigen voorkeur is.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:20

ik geef zelf ook lopend les en mijn instructrice aan mij ook. Zij kan alleen niet in de hoek gaan staan, omdat mijn paard er dan met geen mogelijkheid meer langs durft. Als ze gewoon midden in de bak loopt gaat het goed, maar zodra ze weer in de hoek wil gaan staan om te kijken of lizzy recht loopt, gaat het verkeerd.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:46

ik vind dat het wel kan, bv in de hoek zitten want dan kan je toch gewoon goed overzicht hebben over de les. gewoon koffie drinken ofzo vind ik wel begrijpelijk. maar roken en heel veel praten met mensen langs de kant vind ik hatelijk.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:27

Kitty schreef:
Ik sta altijd tijdens het lesgeven en regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik hele einden aan het meelopen ben, mijn hoofd scheef heb bij het uitleggen en met mijn hele lichaam voordoe wat ik bedoel.

Doe ik ook. Lijkt heel leuk als er een keer iemand een video maakt van een ruitertje en jij staat daar dan toevallig ook op.
Mijn instructeur loopt ook altijd in de bak. Ik heb zelf het gevoel dat ze dan direct kan ingrijpen als ik iets fout doe.
Ik vind het echt niet kunnen dat de instructie vanuit een juryhokje zit te lesgeven. Volgens mij krijg je dan de helft niet goed mee.

Linn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:42

Ja, ik heb dat ook, ik beweeg ook altijd mee! Ik sta (of beter gezegd loop) altijd in de bak. Het lukt me zelfs niet om te zitten, want als ik zie dat iets niet helemaal lekker gaat sta ik op om het voor te doen of te helpen. Zelf heb ik ook het een en ander tegen zitten, met name buiten de bak. Heb zelfs een waslijstje

1. Met name als je meerdere ruiters lesgeeft heb je een beter overzicht midden in de bak en zie je beter waar het fout gaat

2. Ik vind het ongeinteresseerd overkomen als je in een hoek zit, voor even kan wel, maar niet de hele les. Ik heb zelf een tijd les gehad van een instructrice die in de hoek zat en zelfs andere dingen zat te doen en stelde dat niet echt op prijs

3. Ik heb zelf het gevoel dat ik harder moet schreeuwen als ik in de hoek sta en word er schor van

4. Het kan in de hand werken dat de ruiter niet door de hoeken rijdt, zeker niet door de hoek waar de instructeur zit. Heb zelfs paarden gezien die standaard een grote binnenbocht maakten in desbetreffende hoek, ook zonder dat daar iemand zat

5. Hierboven werd genoemd dat men zich veiliger voelt in de hoek. Ik juist niet. Paarden zullen in paniek over het algemeen obstakels ontwijken, ook mensen. Midden in de bak kan ik alle kanten op, in de hoek/tegen de bakwand niet.

Nou ja, ik kan waarschijnlijk wel meerdere redenen bedenken maar vind het zo wel weer genoeg

koffie drinken vind ik wel kunnen, doe het zelf ook. Maar voel me op een koude winterdag wel eens schuldig tegenover de lesklanten. Tracteer ze dan ook wel eens op een koffie na de tijd als het een gezellige groep is

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:22

1: midden in de bak kan je niet zien wat er achter je gebeurt, een hoek opzoeken lijkt me logischer.
2: als je in de verste hoek gaat zitten staan kun je niet afgeleid worden, bij een instructeur die de telefoon op neemt maakt het echt niet uit waar hij of zij staat of zit.
3: harder schreeuwen of investeren, onze instructrice heeft een stuk of 4 van die ontvangers gekocht en een lading oplaadbarebatterijen. Jammer voor de kijkers maar voor de leerlingen is het net alsof ze achter op je paard meerijdt.
4: Daarvoor ga je op les, als je paard niet door de hoek gaat dan leer je hem dat maar.
5: kwestie van verschillend inzicht, een bakrand lijkt mij persoonlijk prettiger dan het luchtledige, zeker als hij van achter komt.

Met andere woorden, op alles kan je een ander antwoord krijgen, het maakt mij niks uit waar een instructeur staat of zit, als hij of zij maar goed les geeft. Met een groepsles heb ik ze liever in een hoek, maar dan wel in een hoek zonder visite en bemoeials. Zittend of staan? Als ze maar opletten en scherp zijn op hun werk.

Linn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:41

Meningen verchillen dus. Zoals ik al zei zal een paard je proberen te ontwijken als ie in paniek is en als je in het midden staat kun je je omdraaien zodra je hoort dat het fout gaat. Maar goed, ik zal niet op alles ingaan. Ben het wel helemaal met je ens dat de kwaliteit van de les belangrijker is dan de hoek waar je zit/staat. en als je moet zitten, bijvoorbeeld wegens medische redenen, dan lijkt me dat ook verstandiger in een hoek of zelfs buiten de baan. Maar goed, zolang er niks mis met mijn lichaam is, blijf ik dus staan!

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:52

Vaak vanuit staand een hoek, soms stilstaand of lopend vanuit het midden, maar meestal een combinatie van zitten in een hoek. Kan alles prima overzien, heb geen enkel probleem om me verstaanbaar te maken. Heeft helemaal niets met actief of passief te maken: ik hoef toch immers niet te rijden?

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:53

ik vind het als een instructrice zit, echt nix, meelopen, bewegingen maken, voordoen, ernaast lopen (in stap oid).

estherL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:56

Mijn trainster zit altijd op dr stoeltje op de A-C Lijn (buiten de bak)..ik vind het helemaal niet erg.. vind het wel fijn.. ze blijft ook echt de gehele les constant opletten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:58

LaFunkyJazz schreef:
ik vind het als een instructrice zit, echt nix, meelopen, bewegingen maken, voordoen, ernaast lopen (in stap oid).

Maar waar let jij dan op, of kijk je de hele tijd naar je instructrice?

Follytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:01

Ik begin net met lesgeven nu, en ik merk dat het veel makkelijker is om het vanuit het midden te doen. Je heb een beter overzicht, vooral als je met een groep aan het werk bent. Als je zit, zul je altijd op 1 plek een soort 'blinde plek' hebben, omdat jij aan die zijde zit. Dus laat mij maar lekker wandelen

mustang123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:05

Mijn vorige instructeur wisselde zitten met lopen af. Als we gingen galopperen, ging hij altijd in een hoek zitten. Soms ging hij zitten en dan dachten de paarden dat het tijd was voor galop, maar dan gingen we eerst nog allerlei andere dingen doen. Soms ook als hij zei "we gaan ...", dan sprongen sommige paarden al in galop aan. Zo zie je maar weer, een beetje afwisseling in het een of het ander kan geen kwaad.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:20

Dat is dus heel slecht lesgeven, als de paarden galop kunnen voorspellen. Ik rijd zo´n paard dat nerveus wordt bij doorzitten omdat het "galop" betekent, of na het halstrekken, want dan is het in de les altijd tijd voor galop. Nu probeer ik haar te deprogrammeren, maar het is verdomde moeilijk.
Maar op zich heeft het weinig met zitten of staan te maken, behalve dat jouw voorbeeld van een meneer is die alleen ging zitten bij het galoperen. Vreemde keus omdat je juist in galop nog wel eens een naar achteren uitslaand paard kunt krijgen. Zou ik nou nooit bij durven gaan zitten!
Mijn eigen paard heeft trouwens wel eens bijna een intructrice van de bakrand getrapt...

mustang123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:52

Citaat:
Maar op zich heeft het weinig met zitten of staan te maken, behalve dat jouw voorbeeld van een meneer is die alleen ging zitten bij het galoperen. Vreemde keus omdat je juist in galop nog wel eens een naar achteren uitslaand paard kunt krijgen. Zou ik nou nooit bij durven gaan zitten!

Hij zat ook wel heel diep in de hoek, op een stoeltje. En je hebt gelijk dat het lastig is als de paarden zelf gaan "denken", maar dat heb je waarschijnlijk wel vaker op maneges, zeker als lessen volgens een bepaald stramien verlopen. De galop vond ook altijd aan het eind van de les plaats, dat was ook redelijk voorspelbaar (en dan bij alle instructeurs hetzelfde).

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:01

Lusitana schreef:
Dat is dus heel slecht lesgeven, als de paarden galop kunnen voorspellen. Ik rijd zo´n paard dat nerveus wordt bij doorzitten omdat het "galop" betekent, of na het halstrekken, want dan is het in de les altijd tijd voor galop. Nu probeer ik haar te deprogrammeren, maar het is verdomde moeilijk.
Mijn eigen paard heeft trouwens wel eens bijna een intructrice van de bakrand getrapt...

Z,n paard had ik dus ook.
Zo gauw ik ging doorzitten na een poosje draven wist ze het.
Zo gauw we in de les hals gingen strekken wist ze het.
En we deden altijd om de beurt eerst de ene hand en dan de ander..
dus ze wist daarna ook precies na een poosje stappen in het midden dat ze weer galop moest.
Mijn lerares is toen op een gegeven moment gewoon alleen tegen mij GALOP gaan zeggen en dan moest ik galoperen..
Dan waren we met z'n allen bezig met wijken ofzo.
En dan was het opeens DAAn galop of Daan, toe maar!!
En dan moest ik binnen een paar meter in galop aanspringen..
Toen was mijn paard de kluts kwijt, ze kon het niet meer voorspellen..