5-jarige en Z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: 5-jarige en Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:50

Nee 2,5 gold ook voor mensen die geen mogelijkheden hebben om te tricken. Die wekelijks vertrekken om de status van het z te krijgen. Op het gebied van de nontrickers zie je nog ergere dingen van de trickers.

Maar ik heb nog nooit een 5jarige correcte verzameling zien lopen. Nou kan jij alle uitzonderingen hebben of is er in de z geen verzameling meer nodig. Maar je hebt in ieder geval de status!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:55

fransheijs schreef:
Ik ben ook een tricker!! klinkt wel stoer hahaha

Yeps ik ook!!

Maar toch heeft het wel nadelen want het paard heeft totaal geen wedstrijdervaring en zo kan je in de ring heel veel problemen tegen komen in het Z.
Die van mij heeft dan zoveel spanning en stress dat ze zich afsluit voor je hulpen en staat er dus niet meer gehoorzaamaan. In de B valt dat niet eens op want E-B-E grote volte lukt ook nog wel als ze er niet helemaal super aanstaat, maar in het Z heb je dan een probleem hoor, slinger de slinger, wissels niet springen of juist alleen maar in de contra, niet meer terug te krijgen naar draf...nou ga maar door.

Soms heb ik dan wel dat ik denk, ik had beter in de lagere klasses kunnen beginnen en haar gewoon rustig aan de omstandigheden kunnen laten wennen. Misschien dat ik mijn jonge dier dan wel M ga starten, (dat mag ik nog starten, L zit er niet meer in helaas)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:11

Katja schreef:
Zolang ik nog met een niet zo sterk bewegend paard 3 winstpunten per proef kan halen denk ik dat twee ook wel haalbaar moet zijn.

Dat komt hier echt niet voor.
Mensen die over de 182 scoren in de LM of over de 210 in het Z?
Echt dat ga je niet redden hier.

Trouwens als jury kom ik alleen aan dergelijke cijfers als de ruiter de baan betreedt met een 80/80 punten NMK-merrie of een 3e bez. hengst.......
De rest komt op de basisgangen veelal niet verder dan een 6,5 dus dan is 170 al beestachtig veel. In de L/M1 moet je de punten namelijk rijden op het geheel / het plaatje , en niet op de oefeningen, want die zitten zowat niet in die proeven. Drafje links/rechts en galopje links / rechts. Veel verder komt het eigenlijk niet.

Mocht jij trouwens elke twee jaar een nieuw paard hebben waarmee je consequent 182 scoort in de M2 of 210 in het Z dan kun je wel gaan stoppen met "werken".....

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:18

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:17

CGJ12 schreef:

Mocht jij trouwens elke twee jaar een nieuw paard hebben waarmee je consequent 182 scoort in de M2 of 210 in het Z dan kun je wel gaan stoppen met "werken".....

Ja als ze dat heeft bezit ze een goudmijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:18

Hier kun je helaas ook maar 1 proef starten
en die 3 winstpunten zie ik zelden tot nooit voorbij komen.
De nummer 1 wil er wel eens 2 hebben, maar dan is het vaak ook voorbij met de meerdere wp's per proef.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:26

Het paard waarmee ik zulke punten wist te rijden was helemaal geen super paard. Wel was het een dier dat heel erg netjes al zijn proefjes liep.
Ik wilde alleen even aangeven dat je niet een superkrack hoeft te hebben om hoge punten te rijden.
Dit paard had altijd hoge cijfers voor dingen als halthouden, achterwaarts en overgangen. Daarmee kon hij dan nog een hele matige midden- en uitgestrekte draf compenseren.

Hier in de omgeving heb je ook niet zo heel erg veel mensen die twee winstpunten per proef rijden maar in de regel wordt er ook niet bepaald sterk gereden.
Als mensen pas op wedstrijd zouden gaan als de paarden er klaar voor waren dan zou dat een hoop schelen.
En misschien zou er dan ook overal ruimte zijn om twee proeven te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:33

Om eerlijk te zijn zie ik best goede proeven voorbij komen
Maar geloof dat z.o Brabant daar ook wel om bekend staat.
Maar enkele redelijk bekende namen, doen hier dan ook mee, dus word het nivo aardig omhoog getild en wil de jury niet altijd een sinterklaas jury zijn

Om ff met Kawa te vergelijken
Een matig paard, met 8en voor het halthouden, achterwaarts gaan enz
en daarmee kon hij ook die slechte draf onderdelen goed maken, maar wel voor 1 wp

Maar goed, dan gaat het nog snel genoeg
in 3 jaar tijd van B naar Z1, alles uitgereden
En dan nog bse of wat voor ziektes was het allemaal er tussen door.
Ook dat hebben wij brabanders als eerste, niet mogen starten door zoiets...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:49

Dat is zeker waar. Als er een vervoersverbod komt is het altijd in Brabant. (en heb ik altijd net een paard in die omgeving gekocht)

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:17

runningkawa schreef:
overdrijf je nu niet een beetje?

Citaat:
Pony's:
Klasse A, B en L Minimaal 4 jaar
Klasse M Minimaal 5 jaar
Klasse Z en ZZ Minimaal 6 jaar

regeltjes zijn er om overtreden te worden niet dan

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:11

We hebben het hier over paarden, hoor......?

Ik ben geen tricker, maar mag mijn paarden wel al direct in het Z starten. Bij mij hangt het er vanaf wat het paard aangeeft. Ik rijdt momenteel een 4 jarige ruin voor andere mensen voor de handel. Zij willen hem graag op concour zodat hij gezien wordt.
Prima, dus vanaf januari start ik hem M en voelt het goed dan start ik zo door. Een ander paard gaat al zo makkelijk zitten (v. Donnerhall ) dat deze 5 jarige merrie, mits ze niet drachtig was geweest al makkelijk het Z had ingekun(d/t?).
Ze speelt met alle oefeningen en laat tegenwoordig fijn rijden...

En ik ben het ook eens met de stelling dat het paard op concours veel minder hoeft te doen dan thuis. Thuis zit ik ze veel meer achter de broek aan dan op concours...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:14

steffiej schreef:

regeltjes zijn er om overtreden te worden niet dan

Tijd dat er wat meer chip controle komt...
[/quote]

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:05

Ik vind t over t algemeen ook wat vroeg om op z'n 5e al Z te lopen. Maar vooral omdat dan vaak (dus niet altijd, voordat mensen zich weer aangevallen voelen) thuis te hard getraind wordt (of moet worden) om het op wedstrijd klaar te spelen. Paarden die gewoon rustig aan begeleid worden en het makkelijk doen allemaal, daar hoor je mij niet snel over!
Mijn instructeur mag ze ook starten in elke (hoge) klasse, en nu heeft ie er eentje die t aanbied. Die rijd ie ook niet overdreven veel en zwaar, en gaat af en toe maar mee op wedstrijd. Totdat ie wat ouder en sterker is.

Oja, en die opmerking over dat t allemaal L ruiters zijn die t te zwaar vinden...errug flauw!! (en ja, ik ben ook een L ruiter!!!)
Misschien kijken we er gewoon anders tegen aan, omdat wij voor onze lol rijden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:08

hihihi ik heb wel eens hogeschool oefeningen met een paard gereden die net 3 jaar was en 2 weken onder het zadel was................. was toen overigens niet grappig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:15

Dus een Z ruiter gaat niet voor de lol

mm, daar ga ik nog ff over nadenken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:36

Was niet zo zwart wit bedoeld! De meeste mensen die meerdere paarden in t Z rijden zijn toch een beetje broodruiters. Dus die zullen vaak met een andere gedachte paarden in de sport uitbrengen dan iemand die 1 paard heeft, en t leuk vind om op wedstrijd te gaan en die wel ziet waar ie eindigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:39

Ik weet dat je het niet zo zwart wit bedoelde, zie ook mijn smilies.

Als ik het geld had, had ik nu ook we weer een paard in de sport
maar toch rij ik de sport voor de lol.
En zien war we uitkomen, was ook mijn gedachte
Dat bleek Z te zijn, nu denk ik dat dan ook wel met andere paarden te kunnen evenaren.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:04

He waarom kennen wij jouw dan nog niet als jij altijd boven de 70 % uit komt? vind ik namelijk heel knap heb paar keer meegemaakt hier in het noorden maar komt heel weinig voor en CGJ12 dus als ik met mijn paard de proef in kom heb ik gelijk allemaal 6jes en 7tjes op mijn proefje omdat KWPN vind dat mijn paard niet goed genoeg is alleen omdat ie voor fokmerrie niet goed is?? want kwpn doelt op kleine gepropte paardjes daar heb je niet veel aan in het zwaardere werk maar is dat niet een beetje te bevooroordeelt gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:57

Wie bedoel je?
Katja?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:21

Zoro schreef:
He waarom kennen wij jouw dan nog niet als jij altijd boven de 70 % uit komt? vind ik namelijk heel knap heb paar keer meegemaakt hier in het noorden maar komt heel weinig voor en CGJ12 dus als ik met mijn paard de proef in kom heb ik gelijk allemaal 6jes en 7tjes op mijn proefje omdat KWPN vind dat mijn paard niet goed genoeg is alleen omdat ie voor fokmerrie niet goed is?? want kwpn doelt op kleine gepropte paardjes daar heb je niet veel aan in het zwaardere werk maar is dat niet een beetje te bevooroordeelt gezegd?

Ik wil niet beweren dat de volgende opmerking op jouw slaat hoor, maar wanneer je een paard hebt dat voor een 8 of een 9 stapt/draaft/gallopeerd en dito over de benen gaat, kan je nog eens wat fouten maken in je oefeningen om toch nog op een voldoende uit te komen.
Terwijl, wanneer je paard voor een 6 of een 7 loopt, je natuurlijk niet veel meer verkeerd kan/mag doen om niet op een onvoldoende uit te willen komen...

Misschien in de ogen van velen niet helemaal eerlijk, maar zo gaat het vaak wel. Het plaatje in de ring telt...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:37

runningkawa schreef:
Wie bedoel je?
Katja?

Dat vroeg ik me ook al af. Heb volgens mij nergens neergezet dan ik altijd boven de 70% uitkom.
Was het maar waar.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:46

Zoro schreef:
.......... en CGJ12 dus als ik met mijn paard de proef in kom heb ik gelijk allemaal 6jes en 7tjes op mijn proefje omdat KWPN vind dat mijn paard niet goed genoeg is alleen omdat ie voor fokmerrie niet goed is??

Met 6-jes en 7-tjes rijd je ook gemiddeld 169 punten.............
En als de amazone zelf ook nog en sterwaardig is, maak ik daar toch gewoon 170 van? Met dergelijke punten heb je meestal gewoon vet de eerste prijs........

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:50

CGJ12 schreef:
En als de amazone zelf ook nog en sterwaardig is

Het is me nu helemaal duidelijk...

CGJ vind me aardslelijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:09

Ik vind een 5 jarige in het Z helemaal niet zo raar. Vaak zijn dat de betere ruiters met de betere paarden. Maar ach, het is ook nooit goed. Als een ruiter die meerdere paarden naar het Z gereden heeft in de L begint krijgt hij gezeik omdat hij alle prijzen voor de "amateurs" weg kaapt. Gaat hij versneld promoveren of direct Z starten, dan is hij een "tricker".
Volgens mij is het gewoon jaloezie.

Afgelopen voorjaar sprak ik een clubgenoot met een 5-jarige in de B. Ze reed meestal hoog in de 160 of rond de 170 punten. Ik zei dat het tijd was dat ze eens overging naar het L met zulke punten. Ze vond dat zelf noet zo'n goed idee. Haar paard was "pas" 5. Als ik iemand in de ring heb die ik met punten rond/boven de 170 naar huis stuur, dan geef ik daarmee aan dat het tijd wordt om te promoveren.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 09:29

KarinvdM schreef:
Ik vind een 5 jarige in het Z helemaal niet zo raar. Vaak zijn dat de betere ruiters met de betere paarden. Maar ach, het is ook nooit goed. Als een ruiter die meerdere paarden naar het Z gereden heeft in de L begint krijgt hij gezeik omdat hij alle prijzen voor de "amateurs" weg kaapt. Gaat hij versneld promoveren of direct Z starten, dan is hij een "tricker". Volgens mij is het gewoon jaloezie.

Afgelopen voorjaar sprak ik een clubgenoot met een 5-jarige in de B. Ze reed meestal hoog in de 160 of rond de 170 punten. Ik zei dat het tijd was dat ze eens overging naar het L met zulke punten. Ze vond dat zelf noet zo'n goed idee. Haar paard was "pas" 5. Als ik iemand in de ring heb die ik met punten rond/boven de 170 naar huis stuur, dan geef ik daarmee aan dat het tijd wordt om te promoveren.

Ja zo is het, maar hoe we het het anders moeten doen weten ze ook niet te zeggen. Wij kunnen er toch ook niks aan doen dat we meer paarden naar het Z hebben gereden, daar hebben we toch ook hard voor moeten werken!!