Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tyrza schreef:Een "duur" paard zal echt niet per definitie beter uit de bus komen.
Zoals al eerder in het topic wordt vermeld: het gaat om de uitvoering, niet alleen het lopen. Alles komt er nu bij kijken:
De aanleuning, de overgang, de voorbereiding hiervan en de gehoorzaamheid.
Ik meen dat bij deze factoren ook de wat minder goed bedeelde paarden toch aardig kunnen scoren?
Tyrza schreef:Een "duur" paard zal echt niet per definitie beter uit de bus komen.
Zoals al eerder in het topic wordt vermeld: het gaat om de uitvoering, niet alleen het lopen. Alles komt er nu bij kijken:
De aanleuning, de overgang, de voorbereiding hiervan en de gehoorzaamheid.
Ik meen dat bij deze factoren ook de wat minder goed bedeelde paarden toch aardig kunnen scoren?
Pascha schreef:Goed plan om de afstamming en de geboortedatum van het paard van de coupon weg te laten!! Ik rij met een engels volbloed, met een voor de jury onbekende afstamming (Opera Ghost). Nou, minpunt 1 is dan al binnen...
Ik heb regelmatig geschreven bij juryleden, en voordat een proef begint, vragen de meeste juryleden aan je wat voor afstamming er nu weer in de ring is. En er zijn vaak uitspraken: Goh, al 8 (!!) en nu nog in de L1???
Wat maakt dat nou uit? Ik snap soms echt helemaal niks van dat dressuurgetut......
KarinvdM schreef:cornelie schreef:En als je de punten niet krijgt is het makkelijk om een jury de schuld te geven, maar eens kritisch naar je eigen rijden kijken doet vaak meer.
Juist! Maar het is nu eenmaal makkelijker om de schuld bij een ander te leggen. Een groot deel van de klagende ruiters is absoluut niet kritisch genoeg naar zich zelf.
Laat je proef eens filmen en kijk daar eens goed naar... en wees daarna eerlijk over/tegen jezelf!
Sydney2005 schreef:Waar ik bang voor ben, en daar had ik het vorige week over met iemand van onze club, dat je een oude garde jury's hebt zitten die bwv al 50 jaar jureren. Kunnen die deze verandering nog aan??? Gaan die nog de moeite nemen om aan die omscholing te beginnen?? En als ze dit doen, gaan ze dan niet alsnog in hun oude manier van jureren door??
Verder lijkt het best positief dit, want idd een paard dat super lopen kan, maar zo scheef is als t maar kan, zou in deze proeven niet horen te winnen en nu wordt dat nog zo verdoezeld, dat deze paarden nog gewoon bovenaan eindigen.
oosterhoff schreef:Feit blijft dat je niet al je tegenstanders hebt zien rijden en dat je jezelf ook niet ziet rijden. Je kan zelf dan dus nog steeds moeilijk zien of de punten die je krijgt kloppen in verhouding tot de rest.Ik denk echt dat het heel weinig verschil zal geven in het klassement. Oude of nieuwe proeven het blijft erom gaan dat je paard goed luisterd en goed afgericht is voor een bepaald niveau.
daantjuhhh schreef:oosterhoff schreef:Feit blijft dat je niet al je tegenstanders hebt zien rijden en dat je jezelf ook niet ziet rijden. Je kan zelf dan dus nog steeds moeilijk zien of de punten die je krijgt kloppen in verhouding tot de rest.Ik denk echt dat het heel weinig verschil zal geven in het klassement. Oude of nieuwe proeven het blijft erom gaan dat je paard goed luisterd en goed afgericht is voor een bepaald niveau.
Het gaat ook niet om de punten van de tegenstander het gaat om jou punten.
De jury hoort jouw proef niet te verglijken met een andere proef om te zeggen jij hebt 160 punten want jij was iets beter dan die met 158...
Zo gaat het niet.
Anoukie schreef:Hmmm ik was toch wel van plan om met mijn springgefokte knol leuke dingen te gaan doen in de dressuur.
idje schreef:Sydney2005 schreef:Waar ik bang voor ben, en daar had ik het vorige week over met iemand van onze club, dat je een oude garde jury's hebt zitten die bwv al 50 jaar jureren. Kunnen die deze verandering nog aan??? Gaan die nog de moeite nemen om aan die omscholing te beginnen?? En als ze dit doen, gaan ze dan niet alsnog in hun oude manier van jureren door??
Verder lijkt het best positief dit, want idd een paard dat super lopen kan, maar zo scheef is als t maar kan, zou in deze proeven niet horen te winnen en nu wordt dat nog zo verdoezeld, dat deze paarden nog gewoon bovenaan eindigen.
Waarom toch altijd schoppen tegen oudere juryleden?
Je hebt er idd hele beroerde tussen en ook mensen die nog nooit een paard van bovenaf hebben gezien, maar ook hele goede, die al een leven lang
op de juiste manier jureren. Vanuit het goed gaande paard.
Overigens zitten er tussen de niet-ruiter juryleden er ook die het wel goed zien.
Aan de andere kant heb je genoeg jonge juryleden uit de "ruk en trek" familie, die er geen notie van hebben wat een goede aanleuning is en wat zuivere gangen zijn.
Ik kan me nog een discussie op bokt herinneren (en daar waren ook bokkende jury's bij) over welk been in draf het eerst op de grond moet komen. Het voor- of het achterbeen.Kijk, daar maak ik me dus zorgen over.
Sydney2005 schreef:
Ik schop helemaal niet tegen oude juryleden! Hoe kom je daarbij...![]()
Het is toch logisch dat een jurylid dat al 50 jaar op een manier jureerd waarschijnlijk moeite heeft met deze nieuwe manier van beoordelen. Dat is helemaal niks tegen oude juryleden, maar dat is menselijk en daar maak ik me een beetje zorgen over. Ik heb in bovenstaan stukje helemaal niks negatiefs gezegd over oudere juryleden....
Pascha schreef:Goed plan om de afstamming en de geboortedatum van het paard van de coupon weg te laten!! Ik rij met een engels volbloed, met een voor de jury onbekende afstamming (Opera Ghost). Nou, minpunt 1 is dan al binnen...
Ik heb regelmatig geschreven bij juryleden, en voordat een proef begint, vragen de meeste juryleden aan je wat voor afstamming er nu weer in de ring is. En er zijn vaak uitspraken: Goh, al 8 (!!) en nu nog in de L1???
Wat maakt dat nou uit? Ik snap soms echt helemaal niks van dat dressuurgetut......