Jury negatief / zwaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Jury negatief / zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:57

pol013 schreef:
Alleen gaan als je kunt winnen werkt voor mij niet hoor.
Je hebt geen enkele invloed op het rijden de paarden van een ander. Je hebt alleen invloed op je eigen paard en je eigen rijden. Dan heb je ook nog eens niet altijd invloed op je punten. Nee hoor, dat is voor mij absoluut de verkeerde instelling.
Ik ga alleerst voor een fijn gevoel: paard wat gezellig meewerkt, dan mga ik voor de punten en dan voor de plaats. Daarna kijk ik naar de combinatie plaatsing/ punten om te kijken hoe ik tegen die punten aan moet kijken. Worden ze weg gegeven?/ zijn ze erg streng?

Ander onderwerp: waarom is dat om zich heen kijken toch zo erg? Als je paard om zich heen kijkt en vervolgens meteen reageert op de hulpen. Ik vind dat een happy athlete ook interesse voor de omgeving moet/ mag hebben zolang dat maar niet ten koste gaat van het reageren op de hulpen.
Ik hou wel een beetje van dat brutale ''even snel kijken waar ik nu weer ben als mijn baas toch even niets zit te doen'' (=groeten)

Ik vind juist van wel. Oké je zal voor een goede proef van de één 161 krijgen en van de ander 170, maar als je correct foutloos netjes rijdt heb je altijd winst.

En reageren op de hulpen is al vanaf binnenkomst aan de orde dus ook met stilstaan. Immers je geeft daar aan dat je wilt STILstaan... niet dat je op de plek rust en daarna een schop geeft om weer vand e plek te gaan.

Maar ja misschien ben ik te perfectionistisch....

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:02

Citaat:
Maar ja misschien ben ik te perfectionistisch....

Nee dat vind ik niet, ik vind dat gewoon een stukje mentaliteit dat je moet hebben!

Als je aan het trainen bent weet je niet hoe je ten opzichte van de overige combinaties staat. Dat is ook helemaal niet belangrijk! Je vormt tijdens het rijden ook een beeld van wat je goed doet, van wat je niet goed doet, van wat er van je verlangt wordt, en hoe je beoordeeld wordt. ALs je denkt dat dit allemaal in elkaar past en je hebt het gevoel dat je met de eerste meekan ----> en dus kunt winnen dan moet je pas op wedstrijd gaan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:04

Je paard kan nog zo perfect over 4 benen stil staan in een actieve houding, blind is hij dan nog steeds niet.
Ik weet dat het in de M niet echt gewardeerd wordt, misschien is dat terrecht maar ik kan het mijn paard niet kwalijk nemen. Als hij maar op een licht voorwaartse hulp weer voorruit gaat.
Let wel: ik heb het niet over zijn kop de lucht in steken en je negeren. Ik heb het over een paard wat wat opgericht loopt en een beetje naar links staat te gluren en zijn hoofd licht draait.

Oke, op de hoogte van je punten heb je niet heel veel invloed. iedereen heeft wel eens hogere/ lager punten dan hij verwacht, ook als je heel eerlijk naar jezelf kunt kijken. Maar dat mag geen verschil zijn van 20 punten, Eerder in de orde van grootte van 5 tot 10 punten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:08

@fransheijs
Hier ben ik het abslouut niet mee eens.
Ook een gewoon normaal paard kan alle oefeningen tot ongeveer de Z lopen. Keurig uitgevoerd met soeplesse en voorwaartse drang. Toch mist het gewone paard net dat beetje ruimte en spectacel in zijn passen waardoor hij vaak net onder dat super paard eindigt.
Voor jou een reden om thuis te blijven?
Voor mij een reden om lekker door te trainen en te relativeren.
In de bovenste helft meerijden en af en toe een eerste plaats is voor mij genoeg.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:24

pol013 schreef:
@fransheijs
Hier ben ik het abslouut niet mee eens.
Ook een gewoon normaal paard kan alle oefeningen tot ongeveer de Z lopen. Keurig uitgevoerd met soeplesse en voorwaartse drang. Toch mist het gewone paard net dat beetje ruimte en spectacel in zijn passen waardoor hij vaak net onder dat super paard eindigt.
Voor jou een reden om thuis te blijven?
Voor mij een reden om lekker door te trainen en te relativeren.
In de bovenste helft meerijden en af en toe een eerste plaats is voor mij genoeg.

Ook waar maar dat komt omdat je je beperking kent.

Je beperking erkennen is alleen maar goed. Maar rijtechnisch heeft dat er niets mee te maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:36

haha ook goed
Ga ik voor de 2e plaats.............. achter fransheijs

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:51

fransheijs schreef:
en je hebt het gevoel dat je met de eerste meekan ----> en dus kunt winnen dan moet je pas op wedstrijd gaan!

Ik start met mijn E-pony in het Z1 bij de paarden. Eerste zal ik never nooit niet worden. Daarvoor is mijn pony gewoon niet spectaculair genoeg. Maar ik kan wel tevreden zijn, en ik kan wel gewoon een lekker proefje neerzetten. Als ik voor mijn gevoel goed heb gereden, ben ik blij. Als iedereen alleen zou gaan starten als hij/zij bovenaan kan eindigen wordt het een beetje een rare bedoeling, er kan ten slotte maar 1 eerste zijn (hmmzz beetje vaag uitgelegd geloof ik )

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:51

Nee hoor Gjilke. Maar Fransheijs is niet de gemiddelde B starter die in dit topic bedoelt wordt.
Mag je eigenlijk wel B starten als je ZZ zwaar bent? Ik denk zelf van niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:53

@amondi: waar haal jij die nieuwe manier van jureren vandaan? Ik heb dit jaar nog gewoon opfriscursus voor de L gedaan en ben geslaagd voor de M, maar ik heb echt nog geen verschillen gemerkt tov verleden jaar en ik jureer ook echt NIET anders. Daar is ook niets over gezegd op bijscholing dus ik vraag me af hoe je hier bij komt????

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:42

Fitzroy schreef:
_thessie_ schreef:
Je paard hoeft in de B niet aan de teugel te lopen.

Die discussie is hier al zo vaak gevoerd. Waar haal je dat vandaan?
Op de jurycursussen van tegenwoordig leren ze je echt dat een paard ook in de B nageeflijk hoort te lopen.
Het is echt een misverstand om te denken dat dat niet hoeft.
Overigens: hoeveel paarden zie je in de B, die niet nageeflijk lopen en hoeveel punten scoren die dan meestal?

Vaak genoeg een winstpunt, een paar jaar geleden kon ik mijn paard ook niet goed aan de teugel rijden en dan haalde ik nog een winstpunt
Als je gewoon netjes rijd...
dus....

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:55

Ik vind soms ook dat ze te streng jureren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:55

verwar je aan de teugel niet met nageeflijk?

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:00

runningkawa schreef:
verwar je aan de teugel niet met nageeflijk?

Nageeflijk was hij dus ook niet echt
Heb zelfs een keertje prijs gehad terwijl hij gewoon omhoog liep (Ja toen kon ik ook niet echt goed rijden, en had volgens mij de teugels gewoon een beetje in een waslijn )
Is ook al een paar jaartjes terug.

dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:03

Je moet je gewoon neerleggen bij de keuze van de jury.
De ene keer haal je te veel punten en de andere keer te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:06

Dan heb je mazzel gehad
En er is ook nog verschil tussen pony en paarden wedstrijden.
Bij de ponys word in het algemeen soepeler gejureerd.

En gemiddeld zit je meestal wel oke.
De ene keer te veel, de andere keer te hoog, al moet ik zeggen dat ik altijd heel goed schatte hoeveel punten ik zou krijgen

En als je 1 keer heel laag scoort, dan zou ik me er ook totaal niet druk over maken.
Pas als je altijd weinig hebt, dan weet je zeker dat het niet aan de jury ligt, maar dat je eens bij jezelf moet gaan kijken

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:10

Ja ik had toen ook wel mazzel, maarja ik was al superblij dat ik toen ''mijn eerste echte prijs'' haalde
Gaf me ook weer wat hoop, maar zo kun je wel zien dat het ook per jurylid verschild, en dat ze allemaal anders jureren.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:11

Margon schreef:
amie_x_mij schreef:
Tja zo gaat het nou eenmaal, je paard moet gewoon goed genoeg zijn voor de L

Voel jij je wel helemaal lekker?
Een jury die de B jureert kijkt echt niet of je als combinatie al klaar bent voor het L hoor! Waarom zou er anders verschil zijn tussen de B en de L!

Uh dat is wel zo hoor.. Een jury mag alleen een winstpunt geven als hij of zij denkt dat het paard klaar is voor de L. Zo nee, dan mag het paard geen winspunt. Vind het zelf ook best wel terecht eigelijk

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:29

Fitzroy schreef:
@amondi: waar haal jij die nieuwe manier van jureren vandaan? Ik heb dit jaar nog gewoon opfriscursus voor de L gedaan en ben geslaagd voor de M, maar ik heb echt nog geen verschillen gemerkt tov verleden jaar en ik jureer ook echt NIET anders. Daar is ook niets over gezegd op bijscholing dus ik vraag me af hoe je hier bij komt????

Je hebt ws gelijk en wordt het al veel langer zo gepredikt. Alleen zie je er in de B zo weinig van terug. Het valt mij alleen op dat er dit jaar veel vaker leuke punten uitkomen dan vorig jaar.

Kan natuurlijk ook aan ons paard liggen, dat is een leukert met goede gangen, maar een feit blijft dat we van de 4 protocollen al 3 x aangenaam verrast waren over de punten. En ook met schrijven merk ik dat er sneller een 6 of 7 komt te staan( in de B)

Maar het kan natuurlijk ook per cursus verschillend zijn, je weet maar nooit bij de bond.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:30

of de combi is al langer bezig...

ik ben van mening dat je in een binnen/buitenbak niet leert rijden, dat leer je op een concours, ik ben het bijna altijd eens met de punten (minder met het commentaar, maar daar is al een topic over geweest) en dan heb ik het over het totaal plaatje/aantal punten(en ik heb nooit een jurycursus gevolgd en zelf járen geleden gereden)

Daarnaast zie ik liever een 4 en een 6 staan dan twee keer een 5... voor mij geeft een 5 toch meer aan dat het persoonlijk is en moeilijk te veranderen vooral als het op andere westrijden dan weer een 6 dan weer een 5 is.... liever een echte onvldoende dan een halve....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:42

amondi schreef:
BAAN 4 B DRESSUUR 2E PROEF Aanvang: 9.15 uur
sta naam ruiter paard vader vereniging
1 Geertje v/d Veen Ulefee Dillenburg Sj-Liauckemaruiter 165
2 Marrit Reitsma Udille Orame Sj-Liauckemaruiter 163
3 Simone Terpstra Frerik f/t Fjil Monte Poptaruiters 161
4 Anna Landman Lucy Lord Kem Poptaruiters 159
5 Ilona Dijkstra Femcke V Sj-Liauckemaruiter 156
6 Ingrid Hartman Treasure Nourejev Sj-Liauckemaruiter 155
7 Simone Dijkstra Man v/d Elimmer Milvester Molenruiters 153
8 Martine Hoekstra Thomas Corland Sj-Liauckemaruiter 151
9 Marriet Hoekstra Tintin Sj-Liauckemaruiter 151
10 Iris Kaspersma Madelene Rossini Raerderhimruters 149
11 Hetwich Hoekstra Edzer J Monte Raerderhimruters 149
12 Titia Sybrandy Utah van Lunia Orame Molenruiters 147
13 Appie Brinksma Shauntay Sj-Liauckemaruiter 142
14 Angelique Ameron Jente-Julia Molenruiters 140
15 Anita Riemersma Jelle Poptaruiters 138
16 Hanneke Wagenaar Olivia Halsbanruters 138
17 Anna-Marija de Vries Makarios Itron Molenruiters 136

Dit is de uitslag van de 2e baan, dit vind ik dus vrij laag gepunt.

ik reed laatst in een ring van 30 personen waar er geloof ik maar ongeveer 6 een winstpunt hadden. (incl me) hihihihi
dat was pas laag.
dit wat jij laat zien vind ik nog meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:50

ook niet overdreven laag
ik deel altijd het aantal gestarte (is soms anders dan de strartlijst) deelnemers door 4 (dat zijn de prijswinnaars) als het een beetje zo is dat die een wp hebben, vind ik het erg mooi gepunt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:02

Heb al ergens gestart waar de hele ring geen winst kreeg, nou als er niet voor winst gereden is hoeven ze voor mij geen winst te geven hoor, prima. Zit je een klasse hoger met allemaal combinaties die er niet aan toe zin dus trekt het niveau behoorlijk omlaag

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:09

runningkawa schreef:
ik deel altijd het aantal gestarte (is soms anders dan de strartlijst) deelnemers door 4 (dat zijn de prijswinnaars) als het een beetje zo is dat die een wp hebben, vind ik het erg mooi gepunt

Je kunt toch geen wp's geven aan de hand van het aantal starts?? Sorry maar dan vindt ik het juist niet mooi gepunt, vooral niet met zo'n uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:11

ik gaf al eerder aan (ergens tig bladzijdes terug), dat ik het mooi vind als het toevalig zo uitkomt

maar als ik een ring van 30 deelnemers zie waar er 19 een wp hebben, weet ik zeker dar er een sinterklaas jury zat

met ongeveer de prijswinaars met een wp, kun je niet zeggen dat er te laag of te hoog is gepunt, maar een heel net gemidelde, want meestal is het ook geniddeld wat er in de ring verschijnt
En geen uitmuntende groep, dat er 19 op de 30 een wp verdienen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-05 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:13

amondi schreef:
Mag je eigenlijk wel B starten als je ZZ zwaar bent? Ik denk zelf van niet.

Ja hoor je mag met een nieuw paard weer gewoon in de B starten. Maar je mag hem ook in de L uitbrengen als je 1 keer Z2 of hoger hebt gereden, en heb je meerdere keren Z2 of hoger gereden dan mag je meteen in het M staren.

Zo is het volgens mij, pin me er niet op vast, want ben niet 100%