Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:22

Citaat:
Nu berijd ik een jonge houstonruin met veel showgevoel, sportmodelletje en is goedgaand

Ik denk wel dat het logisch is dat een paard wat makkelijker beweegt meer punten krijgt dan een log paard dat door zijn lichamelijke beperkingen weinig laat zien. (en daar hoef je als ruiter idd niks extra voor te doen, dat krijg je kado van je paard)
Maar als dat grove paard wel goed beweegt, maakt het denk ik vrij weinig uit.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:40

Mijn vorige paard bewoog niet log maar was redelijk lomp gebouwd. Zijn bewgingen waren absoluut niet slecht maar hij was gewoon niet het elegante plaatje wat ik nu heb. Dit paard heeft inderdaad veel beter bewegingen en dat krijg ik cadeau maar hij heeft ook simpel weg een mooier model en daarmee krijg ik betere punten cadeau

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:42

Toch raar dat ik met een doodsimpele merrie die gewoon goed loopt en helemaal niets extra's heeft met 2 x 165 thuis kwam.
Ik heb heel wat 'mode' paardjes achter mij gelaten.
Dus ik vindt het onzinnig om te zeggen dat je met een boeren knol er niet komt!!
Ik heb mijn vorige ruin (lomp, op de voorhand weinig uitraling)
toch binnen 1.5 jaar M1 gekregen. Als je gewoon goed rijdt lukt je dat echt wel. Ik stondt ook niet altijd achteraan. Streker nog ik kwam altijd wel met een prijs thuis als ik tevens een winstpunt had!!

Dus zelfs nu met de erg kortzichtige jury's kan je met een vrijwel ongetalenteerd paard, maar die rijtechnisch perfect voor elkaar is een heel eind komen.

Ik denk ook niet dat het probleem bij jury's ligt wat hier wordt gezegd, maar aan de ruiters.
Met de nieuwe proefen moeten de ruiters rijtechnisch beter gaan rijden en ja de jury zal anders naar de proeven moeten kijken maar daar wordt allemaal aan gewerkt.

er staat ook bijna letterlijk dat ze minder paarden bij de fysio en DA willen wat door slechte rijkunst daar terecht is gekomen.

Ik vindt het nog steeds een goed streven en we zullen medio April wel zien hoe het allemaal gaat lopen.

O ja ook de travers komt in de M1 terug!!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:50

pol013 schreef:
Nog kortere proeven? Ik heb nu al steeds het gevoel van: is het nu al voorbij??
En hoe willen ze dat gaan doen? onderdelen meer appart beoordelen en wel kortere proeven.
Ik vind 6:30 een mooie tijd. Nu heb je nog de kans om de spanning die er bij het binnenkomen misschien in zit uit te rijden zodat je nog fijn kunt eindigen en punten kunt scoren.
Waarom kortere dan? zodat verenigingen meer starts per uur kunnen halen? voor de omzet?

Nee nee het zit juist zo. Direct na het groeten is de combinatie voor je al klaar. Aangezien er veel meer 'algemene' punten komen op het laatst kost dat meer tijd voor de jury (ong. 1 minuut dacht ik dat er stond) en dan kan de volgende combinatie vast binnen rijden om te laten wennen.
Ook dat je niet meer hoeft te groeten in de B is zodat je niet meteen frontaal op het 'enge' hok met jury, evt. publiek af hoeft te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:55

Dat doe je toch al een paar keer als je in de ring bent met je jonge paard, voor het groeten?

Kawa was ook zo'n zeiker op het jury hok of de auto, maar je mag in het B altijd ff rondrijden, dan rij je toch ook al een paar keer recht op de auto af zodat daarna het groeten wel kan?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:56

knightloekie schreef

Ik vind het overigens wel terecht dat er in de nieuwe proven meer op het rijkunstige gelet gaat worden als het netjes op de letter rijden

Idje schreef
Ik geloof niet helemaal, dat ze met dat rijkunstige het netjes op de letter rijden bedoelen.
Goede aanleuning, het lekker door het lijf bewegen, correcte stelling en buiging. dat is volgens mij meer het idee.

knightloekie schreef
zoals ik zei... vind ik het juist dat er
meer

op het rijkunstig rijden gelet gaat worden als op de letter rijden

Sorry, dat had ik dan verkeerd begrepen .
Zoals jij het zegt kan het op twee manieren opgevat worden.
Maar oke, we zijn het dus eens.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:59

runningkawa schreef:
Dat doe je toch al een paar keer als je in de ring bent met je jonge paard, voor het groeten?

Kawa was ook zo'n zeiker op het jury hok of de auto, maar je mag in het B altijd ff rondrijden, dan rij je toch ook al een paar keer recht op de auto af zodat daarna het groeten wel kan?

Ja dat wel.. Straks is er denk ik zowel meer tijd om eerst rond te rijden als wel dat je die confrontatie niet meer aan hoeft te gaan..
Dat is inderdaad wel iets wat makkelijker wordt gemaakt, iig kan 'zeiken' zo minder bestraft worden. Of dat goed is weet ik niet.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:06

Marije1984 schreef:
Toch raar dat ik met een doodsimpele merrie die gewoon goed loopt en helemaal niets extra's heeft met 2 x 165 thuis kwam.
Ik heb heel wat 'mode' paardjes achter mij gelaten.
Dus ik vindt het onzinnig om te zeggen dat je met een boeren knol er niet komt!!
Ik heb mijn vorige ruin (lomp, op de voorhand weinig uitraling)
toch binnen 1.5 jaar M1 gekregen. Als je gewoon goed rijdt lukt je dat echt wel. Ik stondt ook niet altijd achteraan. Streker nog ik kwam altijd wel met een prijs thuis als ik tevens een winstpunt had!!

Dus zelfs nu met de erg kortzichtige jury's kan je met een vrijwel ongetalenteerd paard, maar die rijtechnisch perfect voor elkaar is een heel eind komen.

Ik denk ook niet dat het probleem bij jury's ligt wat hier wordt gezegd, maar aan de ruiters.
Met de nieuwe proefen moeten de ruiters rijtechnisch beter gaan rijden en ja de jury zal anders naar de proeven moeten kijken maar daar wordt allemaal aan gewerkt.

er staat ook bijna letterlijk dat ze minder paarden bij de fysio en DA willen wat door slechte rijkunst daar terecht is gekomen.

Ik vindt het nog steeds een goed streven en we zullen medio April wel zien hoe het allemaal gaat lopen.

O ja ook de travers komt in de M1 terug!!

Dát vind ik dus echt belachelijk. Travers is een van de moeilijkste oefeningen van de basissport wil je hem correct uitvoeren, totaal niet te vergelijken met schouderbinnewaarts of wijken. Ze kunnen dit nog beter pas vanaf het Z1 vragen ipv het M1!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:25

Ja.. Ik weet het niet hoor. Het zal om en om. Dus de ene proef wel en de andere proef niet. 5 jaar geleden was dat ook al zo. Het wordt nu ook al in de M1 gevraagd. Het wordt wel gezien als de voorbereiding van het apyeren. Dus vanaf het Z1 zou ook niet eerlijk zijn. Ik weet niet of ik het er mee eens ben. De gat tussen L en M wordt zo wel een stuk groter. Als ik nu naar een M1 en L2 proef kijk vindt ik een M1 proefje niet zo veel voorstellen. Als ik naar het M2 en de M1 kijk vindt ik de M2 toch behoorlijk wat moeilijker.

Ik weet niet of ik het er mee eens ben. Ik vindt iig wel terecht dat ze het de ene proef wel en de andere niet vragen. Als ze het toch weer in de M1 willen hebben.
Als voorbereiding naar het Z heb ik er niet zoveel problemen mee eigenlijk.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:34

[quote="Marije1984"]Ja.. Ik weet het niet hoor. Het zal om en om. Dus de ene proef wel en de andere proef niet. 5 jaar geleden was dat ook al zo. Het wordt nu ook al in de M1 gevraagd. Het wordt wel gezien als de voorbereiding van het apyeren. Dus vanaf het Z1 zou ook niet eerlijk zijn. Ik weet niet of ik het er mee eens ben.

Volgens mij is de voorbereiding van het appuyement de schouderbinnenwaarts! En die wordt al gevraagd in de M. Dus door het herinstellen van de travers in de M1 wordt het gat niet groter of kleiner

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:49

runningkawa schreef:

Idd, heb zelf laatst ook dankbaar gebruik gemaakt van de tijd die ik had voor dat de proef begon. En dat niet een met een jong paard, maar met een 12 jarige "zeikmerrie", zelfs nog gewoon thuis, maarja, normaal zit er niemand in het juryhokje he..

Maar nogmaals, ik weet nog niet zo zeker of de proeven wel voor iedereen makkelijker worden hoor. Als ze meer gaan letten op het rijtechnische, dan moet je dat natuurlijk wel voor elkaar hebben wil het makkelijker worden. Dus voor de mensen die het rijtechnisch toppie voor elkaar hebben zal het misschien makkelijker worden(hoewel ik dat eigenlijk ook betwijfel want als je je paard echt zo goed voor elkaar hebt denk ik dat je nu ook wel goed gaat). Denk meer dat het voor een groot deel van de ruiters gaat tegenvallen(reken mezelf daar dan ook bij..). Mits ze natuurlijk echt meer op de rijtechnische kant gaan letten, want ik vraag me eigenlijk een beetje af hoe dat in de praktijk gaat werken...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:14

Dat van de travers vind ik eigenlijk ook niet heel handig. Van B naar L1 krijg je alleen het wijken erbij, L1 naar L2 het achterwaarts erbij en dan van van L2 naar M1 schouderbinnenwaarts, travers én een stukkie meer oprichting. Lijkt me de overstap toch wel moeilijk maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:13

Travers al in de M1? hmm vind ik een beetje vroeg. Persoonlijk vind ik travers de moeilijkste oefening die ik tot nu toe gehad heb.

Ik ben ook wel een beetje in de war nu. Ik moet soms SB rijden voor ik een appuyement inzet om van daar uit met de juiste steling en buiging te beginnen. Ik heb ook nog meer moeite met travers dan met appuyeren.

Ach ja, we will see, tegen die tijd rijden we Z dus dan verandert er weinig

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:15

patos schreef:
Dat van de travers vind ik eigenlijk ook niet heel handig. Van B naar L1 krijg je alleen het wijken erbij, L1 naar L2 het achterwaarts erbij en dan van van L2 naar M1 schouderbinnenwaarts, travers én een stukkie meer oprichting. Lijkt me de overstap toch wel moeilijk maken.

Precies, het lijkt me idd een beetje vroeg. Verder vind ik het wel een goede zaak dat ze voor de 4,5 en 6 jarige paarden aangepaste proeven maken (voor de ruiters die dus geen B meer mogen starten) Ik zie wel hoe alles uitpakt, tegen die tijd ben ik al M1 gestart

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:18

Sh... Ik had alle oefeningen voor de M1 wel zo'n beetje voor elkaar. De enige oefening waar we nog moeite mee hebben is de travers... Maar gelukkig kwam dat pas in de M2, dacht ik.... Dat word dus nog even flink dooroefenen (en nog even die laatste 5 wp halen... )

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:55

idje schreef:
knightloekie schreef
zoals ik zei... vind ik het juist dat er
meer

op het rijkunstig rijden gelet gaat worden als op de letter rijden

Sorry, dat had ik dan verkeerd begrepen .
Zoals jij het zegt kan het op twee manieren opgevat worden.
Maar oke, we zijn het dus eens.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:11

Maar waarom travers? Bij de ZZGP wordt er toch niet meer om gevraagd. Er zijn ook zoveel mensen die alleen op de travers oefenen en de rest gewoon maar laten gaan...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:21

Dat het later niet meer gevraagd wordt betekend toch niet dat het geen nuttige oefening is?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:00

Maar waar is hij dan nuttig voor?
Wijken gebruik ik nog om los te rijden en hem 'aan de zijwaartse hulp' te zetten.
SB gebruik ik ook bij loswerken/ meer op het achterbeen krijgen/ controle krijgen over de schouder.
Appuyement is ook buiging, controle over de schouder en achterbeen gebruik.
Maar travers? wat voegt dat extra toe?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:13

gehoorzaamheid, verzameling, nageeflijk etc.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:23

Het levert gehoorzaamheid op en buiging. Ook wordt in Duitsland bijvoorbeeld al eerder de renvers gevraagd. Waarom zouden ze al jaren al die oefeningen vragen als ze nergens goed voor zijn. En weijken wordt toch ook alleen in de L gevraagd.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:30

Ik vind dat voor jonge paarden maar stom!
Als je nou bv een ouder paard hebt en dat doordat die voor de fok of andere dingen eerst is gebruikt.
Dat is niet eerlijk vindt ik en je moet ook nog niet starten als je paard en nog niet aan toe is.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:46

Travers vind ik wel degelijk nuttig, tis ook niet voor niets dat heel veel combi's in de Z nog geen goede travers kunnen rijden, de buiging is dan dus nog niet voor elkaar. Daarnaast gebruik ik de travers in stap op de volte 10 meter om eerst de achterhand actief te krijgen voordat ik mijn paard door sluit naar de keertwending.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:11

patos schreef:
Travers vind ik wel degelijk nuttig, tis ook niet voor niets dat heel veel combi's in de Z nog geen goede travers kunnen rijden, de buiging is dan dus nog niet voor elkaar. Daarnaast gebruik ik de travers in stap op de volte 10 meter om eerst de achterhand actief te krijgen voordat ik mijn paard door sluit naar de keertwending.

Zoals je zelf al aangeeft gebruik jij hem ter voorbereiding van je keertwending (terwijl ik deze trouwens vaker inzet vanuit een schouderbinnenwaarts), en een keertwending wordt ook pas in het M2 gevraagd, dus kan je mij 1 goede reden geven waarom travers al wel in het M1 moet ? Ik bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar ik vind het écht onzin!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:17

Een keertwending wordt al in de M1 gevraagd. Een kwart