hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ACSM

Re: hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:54

Geloof dat je wel gelijk hebt.... Het is en blijft een jurysport..... En elke jury is verschillend!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:21

Hallo, ik ben wel jury en heb nog nooit een 10 gegeven voor de verzorging, ik geef wel eens een 6 maar standaard een 8 als alles netjes en schoon is. Zo heel af en toe een 9 als het een schimmel is en alles werkelijk wit is, ook de staart. Er is altijd wel een reden om geen 10 te geven, of tastharen er nog aan, of oren met plukken, dikke sokken.

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:27

ik vind eigenlijk dat mensen zelf moeten weten of de tastharen eraaan moeten blijven. Zels tineke bartels knipt ze niet af

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:43

je hebt helemaal gelijk, maar als iemand vraagt waarom ze geen 10 krijgen, kan dit een reden zijn!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:50

Alanta schreef:
Er is altijd wel een reden om geen 10 te geven, of tastharen er nog aan, of oren met plukken

Jammer voor de ruiter dan dat deze vorm van toiletteren in andere gevallen verboden is.

Het afknippen/scheren van tastharen is verboden (conform Europese normen). Aanbevolen wordt om ook manen, maantop en staart in tact te laten. Het verwijderen van de haren in de oren is niet toegestaan.

bron:avs

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:23

Alanta schreef:
je hebt helemaal gelijk, maar als iemand vraagt waarom ze geen 10 krijgen, kan dit een reden zijn!

Hmmz even een vraagje he:
Ik heb 's winters de paarden geschoren, 's zomers alleen de benen, staart ook opgeschoren, ik was ze (zomer of winter), ik vlecht in met naald en draad (en kan dat netjes!), ik scheer oren uit en tastharen en baard weg, bij de ogen knip ik ze iets korter, ik doe olie op de neus en rond de ogen, zorg dat ik er zelf 100% uitzie (zelfs net voor ik binnenga nog ff magicsponsje over de laarzen, speciale sporen en riemen voor de proef, andere beugels dus die zijn allemaal glanzend en nieuw), wat kan een reden zijn om mij geen tien te geven in de lagere klassen?

Niet dat ik hem hoef, ik heb liever een 8 voor verzorging en 8-en en 9-ens voor het rijden maar stel.... wat mist er hier nog aan? Er is bij mij nog nooit een jurylid geweest die naar die tastharen heeft gekeken of wat dan ook. De keren dat ik achten kreeg kregen de hutseflutsvlechters die ook... ik snap heel dat puntensysteem van de verzorging niet hoor.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:04

Een 10 wordt het denk ik nooit. Zoals al eerder is gezegt is het een standaardcijfer. Mijn zus vlecht altijd in en soms dan komen we tijd te kort en dan ziet het er niet uit(vindt dat meestal nog wel meevallen) en dan heb ik een 8 en de volgende is het beter verzorgd en dan heb ik een 7. Jury's geven zowiezo geen 10-en.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:07

Natascha13 schreef:
Een 10 wordt het denk ik nooit. Zoals al eerder is gezegt is het een standaardcijfer. Mijn zus vlecht altijd in en soms dan komen we tijd te kort en dan ziet het er niet uit(vindt dat meestal nog wel meevallen) en dan heb ik een 8 en de volgende is het beter verzorgd en dan heb ik een 7. Jury's geven zowiezo geen 10-en.

Fout vooroordeel.

Er wordt niet vaak een 10 gegeven. Het is erg uizonderlijk, maar er worden wel eens 10en gegeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:30

MissSisa schreef:
Natascha13 schreef:

Fout vooroordeel.

Er wordt niet vaak een 10 gegeven. Het is erg uizonderlijk, maar er worden wel eens 10en gegeven.

Da's met rijden ook een uitzondering maar daar heb ik het wel eens gehaald maar ik vind het zo dieptriest dat jouw paard er spik-en-span bijloopt en dat ze een paard uit het knolleveld hebben getrokken paar stiekjes erin zadel erop ook nog onder de bagger en hup op concours. En dan een 8 voor verzorging grrrr

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 16:03

Urielle schreef:
Alanta schreef:

Ik heb 's winters de paarden geschoren, 's zomers alleen de benen, staart ook opgeschoren, ik was ze (zomer of winter), ik vlecht in met naald en draad (en kan dat netjes!), ik scheer oren uit en tastharen en baard weg, bij de ogen knip ik ze iets korter, ik doe olie op de neus en rond de ogen, zorg dat ik er zelf 100% uitzie (zelfs net voor ik binnenga nog ff magicsponsje over de laarzen, speciale sporen en riemen voor de proef, andere beugels dus die zijn allemaal glanzend en nieuw), wat kan een reden zijn om mij geen tien te geven in de lagere klassen?

Niet dat ik hem hoef, ik heb liever een 8 voor verzorging en 8-en en 9-ens voor het rijden maar stel.... wat mist er hier nog aan? Er is bij mij nog nooit een jurylid geweest die naar die tastharen heeft gekeken of wat dan ook. De keren dat ik achten kreeg kregen de hutseflutsvlechters die ook... ik snap heel dat puntensysteem van de verzorging niet hoor.

Das dus precies waarom ik dit topic heb gestart. Waarom punten geven tussen de 0 en 10 als het toch standaard is? Heel apart..., want als er een schaalverdeling is dan moet er ook een omschrijving zijn van een 10 en van een 0 en blijkbaar kan niemand uitleggen wanneer je wél een 10 krijgt.

Is er misschien een jurylid die durft te zeggen wanneer hij of zij een 10 geeft voor de verzorging? En wanneer ze een onvoldoende zouden geven?

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:25

Samo schreef:
Van mij mogen ze dat onderdeel wel weglaten, ik bedoel, dan krijg je een bijv. een 10 voor de verzorging en dan heb je je winstpunt behaald door die 10, dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik vind niet dat je winstpunt moet afhangen van je punten voor de verzorging.

Vind ik ook zo, en dat zal dan ook wel de reden zijn waarom ze eigenlijk nooit een 10 geven meestel een 7 0f 8 .

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:46

_thessie_ schreef:
Samo schreef:
Van mij mogen ze dat onderdeel wel weglaten, ik bedoel, dan krijg je een bijv. een 10 voor de verzorging en dan heb je je winstpunt behaald door die 10, dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik vind niet dat je winstpunt moet afhangen van je punten voor de verzorging.

Vind ik ook zo, en dat zal dan ook wel de reden zijn waarom ze eigenlijk nooit een 10 geven meestel een 7 0f 8 .

Dressuur draait toch ook om schoonheid.... Daarom is het onderdeel verzorging toch ook meegenomen in de lagere klassen, zodat je als ruiter niet alleen wordt uitgedaagd om een nette rijtechnisch goedgereden proef te rijden, maar er ook voor te zorgen dat je er samen met je paard mooi uit ziet! Een combinatie die er mooi verzorgt uitziet, heeft toch veel meer uitstraling....
Ik vind het terecht dat dit onderdeel mee wordt genomen in de beoordeling van de lagere klassen.

En ik ken genoeg juryleden die niet standaard een 8 geven maar best varieren tussen een 4 en een 10. Je ziet snel genoeg of iemand moeite heeft gedaan om verzorgt voor de dag te komen of niet. Jammer dat er blijkbaar veel juryleden hier op bokt zitten die standaard een 7 of een 8 geven, maar dat is hun keuze.

Ik jureer zelf regelmatig op FNRS-wedstrijden en geef voor de verzorging wel eens een onvoldoende, maar ik heb ook wel eens een 10 gegeven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 00:56

Gjilke schreef:
daffodil schreef:
Ik maak er altijd misbruik van dat ik van te voren weet toch wel die zeven of soms acht te krijgen voor verzorging.....ik doe al die dingen dus echt niet he, knotjes ok, en haal en doek over mijn laarzen en zorg dat mijn paard schoon is, maar dat is het hoor! TIs ook wel eens gebeurd dat ik mijn rijjasje kwijt was, lag het al weken achterin de auto, nou ik trek het zo weer aan hoor, want voor dat cijfer hoef je het niet te doen....

Ik ook hoor. Nu krijg ik geen cijfer meer voor verzorging, maar teon ik dat nog wel kreeg deed ik er niet zo veel voor hoor. Doekje over het zadel, bit maakte ik geloof ik wel schoon. Mijn moeder wast mijn pony's voeten altijd en zelf vlocht ik hem in. Snel even een boerstel eroverheen en klaar is kees.
Ik was mijn rijjasje btw wel, maar das niet omdat hij vies is, maar omdat hij altijd een beetje naar zweet ruikt

kijk ik doe ook niet veel, maar wel alles volgens de regels van proevenboekje.
Dus manen netjes ingevlochten, toef en staart ook.
Ik was haar helemaal, hoef-vet op de voetjes.
Vaseline op de neus.
wit schoon dekje.
zadel en hoofdstel gepoetst, bit schoon.
Rijlaarzen gepoetst.
Netjes outfit. zoals jasje, witte rijbroek, blousje, plastron, witte handschoentjes, nette cap. knotje met z'n parelnetje erom heem.
alles gewoon netjes en schoon..
En toch bijna altijd een 8?
en combinatie zijn we ook wel.
Ik ben een klein lichtgewichtje en heb dus ook een paardje van 161cm..
..

Ik snap dat dus niet.
Als je toch al hoog scoort en toch al een dikke winstpunt hebt dan mag zoiets ook wel een 9 of 10 zijn..
Ik bedoel wat kan je nog meer doen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 01:00

Urielle schreef:
Alanta schreef:

ja dat bedoel ik ook!

ik heb zelfs een x een 6 gekregen terwijl ik samen met een meisje met jasje reed met 30 graden en de rest in zomertineu.
Iedereen in blousje kreeg een 8 en wij kregen een 6???
Ik snapte het niet hoor..

(En ik had echt alles netjes.)
Helaas was de jury in kwestie al weg en kon ik niet vragen waarom..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:56

Wat me opvalt is dat jullie het zowat alleen maar over het harnachement en de aankleding hebben (uitgezonderd het schoon zijn van het paard).
Maar jullie vergeten een belangrijk punt:
Het paard moet in een goede conditie zijn!
Dus: mooie glanzende vacht, niet te dik of te dun, netjes bekapt of beslagen zijn.

Zo had ik eens een paard in de baan lopen die vel over been was: ik gaf een 4! voor de verzorging....ik had er ook als commentaar bij gezet, paard moet in een betere conditie voor gesteld worden!
Het paard wou ook niet lopen en was al op terwijl het proefje nog moest beginnen.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:23

Dat ik juist in jasje reed en andere in zomerteniu heeft mij al twee keer een negen opgelevert.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 11:45

Mies7 schreef:

Ik jureer zelf regelmatig op FNRS-wedstrijden en geef voor de verzorging wel eens een onvoldoende, maar ik heb ook wel eens een 10 gegeven.

[/quote]

Kun jij me dan misschien een definitie geven van een tien? En dan ook graag aangeven wanneer je een onvoldoende geeft? Aannemend dat het paard verder in goede conditie is.
[/quote]

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:36

fresco schreef:
Wat me opvalt is dat jullie het zowat alleen maar over het harnachement en de aankleding hebben (uitgezonderd het schoon zijn van het paard).
Maar jullie vergeten een belangrijk punt:
Het paard moet in een goede conditie zijn!
Dus: mooie glanzende vacht, niet te dik of te dun, netjes bekapt of beslagen zijn.

Zo had ik eens een paard in de baan lopen die vel over been was: ik gaf een 4! voor de verzorging....ik had er ook als commentaar bij gezet, paard moet in een betere conditie voor gesteld worden!
Het paard wou ook niet lopen en was al op terwijl het proefje nog moest beginnen.

is ze ook, mijn paardje glanst als een bling bling velg.
het beestje is in super conditie en we zijn ook echt een combinatie..
het is echt het hele plaatje gewoon tip top in orde..

en ik wou ff toevoegen dat je geen haarlak op je laarzen moet sprayen als het gaat regenen.. je krijgt helemaal blauwe strepen...