wie rijden er met een pony wedstrijden bij de paarden ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Re: wie rijden er met een pony wedstrijden bij de paarden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:22

Dat is wel leuk!
Alleen.. hier zie je eigenlijk al gelijk verschil.
Een E-pony van 1.56 vind ik eigenlijk al gewoon een iets kleiner paard (doet mij altijd denken aan een kleine KWPN), vergeleken met de echt kleinere pony's. 1.56 Scheelt nog niet zo veel vind ik persoonlijk, het is wel een stuk kleiner maar meestal zijn dat soort paardjes ook wel 'paardachtig; gebouwd vindt ik (snap je? Haha!)
Maar wat nou als je dus een NRPS hebt van bijv. 1.47,5?
Ik ben zelf niet zo groot, dus mijn pony ook niet. Maar mocht je dus ooit serieus willen starten op de 18e ben je dus eigenlijk 'verplicht' een paard te kopen wil je ooit een beetje kans maken?

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:28

Ligt eraan wat jouw ambities zijn. Als je hoger wil dan de Z2 zou je idd een groter paard moeten kopen.

Tot en met de Z2 mogen alle soorten/rassen/stokmaten meedoen maar daarna moet je paard groter zijn dan 1.56 ofzo?? Geloof dat ze het wel gaan veranderen.

Pas geleden was er een vrouw met haar haf die reed Z2 met ongeveer 60 WP.
Je kan dus niet hoger en als je hoger wil moet je een groter paard kopen.

Maar in de lagere klasses kan je gewoon mee doen met pony. En maak je ook makkelijk kans hoor Ja

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:11

Marrie schreef:
Ligt eraan wat jouw ambities zijn. Als je hoger wil dan de Z2 zou je idd een groter paard moeten kopen.

Tot en met de Z2 mogen alle soorten/rassen/stokmaten meedoen maar daarna moet je paard groter zijn dan 1.56 ofzo?? Geloof dat ze het wel gaan veranderen.

Pas geleden was er een vrouw met haar haf die reed Z2 met ongeveer 60 WP.
Je kan dus niet hoger en als je hoger wil moet je een groter paard kopen

De minimum stokmaat ZZGP is nu 1m58 en voor internationaal (in nederland dan toch) schijnt dat 1m60 te zijn. Stoom uit je oren
In het buitenland mag je gewoon met alles groter dan 1m48 tot en met Grandprix rijden, want alles groter dan 1m48 is internationaal gezien een paard Ziek .
Naar het schijnt worden per 1 April 2006 de regels hier aangepast aan de internationale regels.
(dat zou tijd worden ook Extreme duivel )

Dus ponyruiters bij de paarden, doe je best Rock-on, dudes! Haha! Rock-on, dudes! .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:23

Marrie schreef:
Je kan dus niet hoger en als je hoger wil moet je een groter paard kopen.

Er is hier in de regio één bepaald jurylid dat van mening is dat je met een pony niets bij de paarden te zoeken hebt, uberhaupt niet in welke klasse dan ook: 'Als je dressuur wilt rijden bij de paarden, moet je een paard kopen'. Dit zegt hij letterlijk zo: mijn zusje en enkele stal- en clubgenoten kunnen daarover meepraten. Krijgt hij een 'pony' in de ring (vroegah was een E-pony overigens nog gewoon een klein paard) dan kijkt hij regelmatig alle kanten op behalve de goeie. Waarschijnlijk te minderwaardig om te beoordelen, zo'n 'kleintje'.

Nou ja, gelukkig zijn er nog voldoende andere juryleden die een combinatie wél beoordelen op hun prestaties in de ring en niet op de schofthoogte van het dier. Knipoog

De schofthoogte om internationaal te mogen starten gaat idd naar 1.48, heb ik begrepen. En terecht: in landen als Duitsland en de USA lopen dieren die hier bij de pony's zouden mogen starten heel verdienstelijk mee tussen hun grotere soortgenoten in de internationale proeven.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:37

Belachelijk zulke jury's Karin. Die zijn de naam jury imo niet eens waard.

Daarom vind ik het ook eigenlijk jammer dat ze de rubrieken Pony's en Paarden hebben genoemd en niet bijv. onder de 18 en 18+. Zou veel vriendelijker staan tegenover ponyruiters Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:56

Ja, zo iemand heeft natuurlijk alle recht om er PERSOONLIJK zo over te denken, maar mag dat in zijn beoordeling niet laten mee spelen en er nog minder iets over zeggen.
Doet hij of zij dat wel, dan denk ik dat die persoon niet geschikt is voor de functie van Jury.
Een Jury heeft zich te houden aan de regels en niet zijn of haar eigen voorkeuren.
Tot zover de theorie.
In werkelijkheid zijn het natuurlijk mensen. Ziek Haha!
De een houdt niet van Pony's, nummer twee niet van Friezen en nummer drie niet van bonte Paarden ( Koe ).
En al wil je het niet mee laten spelen, ongemerkt doe je het toch.
MAAAAAAAR gelukkig, dit zijn de uitzonderingen.
De meeste juryleden maakt het niks uit, als je je proef maar goed rijdt.
En zo hoort het ook.
Onze Provinciale ZZGP Jury kijkt er in elk geval niet naar.
Toen ons Arabje van 1m52 in de L2 debuteerde bij de paarden, zette hij deze vrolijk op plaats 1 met 178! punten.
Kijk DAT zijn de goede. Knipoog

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:43

Ik start ook met mijn andalusier ( e-pony van 153 nu 4 jr) bij de paarden. Hiervoor startte ik met mijn haffie van 145 in het M2 tussen de paarden.

Ik vind persoonlijk dat juryleden je nergens op moeten afkeuren op pony/paard/ras ed. Als je een goed proefje laat zien verdien je daar de punten mee.
Ik heb er zelf weinig last van gehad met mijn haffie, alleen 1 jury daar startte ik echt niet bij, ook al liet ik een superproef zien, geen punten. Dan maar niet, vind ik zonde van het vele geld. Maar ja wat is 1 op de honderden.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:41

ik rij ook met mn pony tussen de paarden. Een holsteinerpony van 1.54. vooral springen en SGW. ik start haar nu in het L springen en M SGW. M springen gaat denk ik niet lukken. De dubbelsprongen staan nu al een ruim laat staan straks een hogere driesprong. In de SGW gaat het ook heel goed. Vaak kijken mensen wel heel raar dat je op zo'n kleintje rijdt. maar in de barrage ben je wel in het voordeel wanneer je heel kort kan wenden. een pony is vaak toch iets wendbaarder als zo'n groot paard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:59

Jiska schreef:
M springen gaat denk ik niet lukken. De dubbelsprongen staan nu al een ruim laat staan straks een hogere driesprong. In de SGW gaat het ook heel goed.

Dat is de ervaring van mijn zusje ook. Best pittig al, zo'n L-parcours, vooral op de dubbels. Laat staan een M-parcours op de driesprongen en dan nog hoger ook. Maar in de SGW gaat het dus super. Denk dat hij het in het M ook niet verkeerd zou doen, maar we hebben er al voor gekozen om hem volgend jaar alleen nog in de endurance te laten starten. Daarin loopt hij bijna in klasse 4 (hoogste klasse) en op dat niveau moet je toch een keuze gaan maken voor de ene of de andere (intensieve) discipline. Kan mijn zusje mooi met een 'echt' paard verder in de SGW. Tong uitsteken

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:36

Ik rijd ook met m'n haf van 1.53 in het L2 tussen de paarden. Het niveau ligt bij de paarden naar mijn mening wat hoger, maar dat is juist een uitdaging, heb je thuis wat te oefenen. En daar lopen ook een hoop gangentoppers tussen.
Wat betreft jury valt het reuze mee, gemiddeld 1 keer in seizoen tref ik eens een jury die mij er echt voor benadeeld.
En hoeveel mensen mij al een paard hebben willen aansmeren omdat ik wel wat groot was (1.80) Haha! ....maarja eens haflingergek, altijd haflingergek!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:41

Ik ga in september ook weer starten met een e pony bij de paarden. heb ook vaker met een pony bij de paarden gereden en heb eigenlijk nog nooit last gehad dat een pony minder zou zijn als de grote reuzen zolang jij je proefjes netjes rijdt is er eigenlijk niet veel aan de hand.
je hebt er natuurlijk altijd jury's bij die bepaalde voorkeuren hebben maarja daarom is en blijft dressuur een jurysport daarintegen is het springen makkelijker je bent foutloos of je bent het niet ongeacht wat voor paard/pony je rijdt

groetjes

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:05

De meeste mensen (ik zegniet allemaal) die ik hier hoor dat ze er geen last van hebben dat ze benadeeld worden rijden b of L en een enkeling M, vergis je niet maar in deze klasses is het niveau vaak nog niet zo hoog dat je het verschil tussen een pony en een paard kan maken en kan zien. Dit is vanaf het M2 en hoger wel!!
Hierbij moet de verzameling anders en worden ook de uitgestrekte gangen gevraagd. Dit is voor veel pony's toch heel moeilijk.
Toen ik met mijn pony L2 liep won ik ook heel vaak. Maar zo gauw ik een niveau hoger kwam was dit al snel klaar.
Zoals ik al iemand hoorde zeggen. Het is maar net waar je ambities liggen.
Ik heb er veel bewondering voor die mensen die met hun pony bij de paarden rijden. Ik zal ze nooit uitlachen en ben er alleen maar trots op als ik zoiets zie!!
gr.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:50

@LOve

Leuk dat je zoveel respect hebt voor ponyruiters tussen de paarden, maar waarom dan die vooroordelen?
Zoals er pony's zijn (ook echte, en dan bedoel ik niet die te klein gebleven warmbloedjes) die perfect kunnen verzamelen en ook uitstrekken, zo zijn er ook vele rijpaarden, die daar helemaal niets van bakken. en andersom natuurlijk.
Natuurlijk zijn er rassen met een niet optimale bouw voor dit werk, maar lang niet alle rijpaarden zijn wel optimaal gebouwd.
Er zjn er maar genoeg die op de voorhand zijn, een steile schouder hebben of noem maar op.
De kwalitiet van het rijden, samen met een objectieve beoordeling moet het mogelijk maken ook met een goede pony op een hoog niveau te rijden.
Wat betreft je opmerking, dat het vanaf de M moeilijker wordt om te scoren, dat geldt voor iedereen, paard of pony.
Er zijn maar zat paardenruiters die ook nooit hoger komen.
En omdat er veel minder ponyruiters tussen de paarden zijn, wordt de spoeling daar dus wel erg dun.
Maar dat betekent niet, dat het niet te doen is.
Kijk maar naar het buitenland, daar zijn ze wel die combinaties.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:59

Ik heb zondag voor het eerst met mijn pony tussen de paarden gestart, heb niet echt het idee gehad dat ik daarop anders gejureerd ben.

Met 167 punten in de eerste proef, was ik 3rde van de 32 combinaties. Was ik eigenlijk wel super tevreden over.

2de proef werd echt super zwaar beoordeeld dus daar had ik maar 152 punten, maar dat was bij de anderen ook zo. Bij de einduitslagen zat er ongeveer 10 punten verschil bij iedereen vergeleken bij de eerste proef.

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:28

ik ben het met 'love' eens dat je in de lagere klasses minder snel verschil merkt dan wanneer je in de M gaat starten.
en je punten kan je gewoon halen in de M hoor maar ik vind het wel moeilijker, omdat paarden vaak betere gangen hebben! je komt dus minder snel op een 1e plaats.. er is gewoon betere concurentie.
tuurlijk kunnen pony's ook strekken en verzamelen maar een paard heeft over het algemeen vaak betere gangen als een pony..

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:10

Wat is beter.
Grotere passen? Ja natuurlijk met langere benen.
Maar ik gruw helemaal van al dat gemaai en geschep van nogal wat warmbloeds. Ga maar eens achter de A zitten en kijk maar eens goed.
En veel paarden (ook pony's hoor) brengen hun achterhand er helemaal niet onder. Is dat dan goed? Nee ook niet.
Er zijn pony's met goede gangen en paarden.
Voor beide zal het als je goed rijdt mogelijk zijn om hogerop te komen.
Er zijn dribbelende en krabbelende pony's en dribbelende en krabbelende paarden.
Voor beide wordt het moeilijk.
Wil je eens veel goedgaande pony's zien in alle maten? Kom dan naar de Welsh hengstenkeuring.
Maar die pony's zijn er ook bij andere stamboeken.
Laatst bijgewerkt door idje op 06-06-05 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:23

L0ve schreef:
De meeste mensen (ik zegniet allemaal) die ik hier hoor dat ze er geen last van hebben dat ze benadeeld worden rijden b of L en een enkeling M, vergis je niet maar in deze klasses is het niveau vaak nog niet zo hoog dat je het verschil tussen een pony en een paard kan maken en kan zien. Dit is vanaf het M2 en hoger wel!!
Hierbij moet de verzameling anders en worden ook de uitgestrekte gangen gevraagd. Dit is voor veel pony's toch heel moeilijk.
Toen ik met mijn pony L2 liep won ik ook heel vaak. Maar zo gauw ik een niveau hoger kwam was dit al snel klaar.
Zoals ik al iemand hoorde zeggen. Het is maar net waar je ambities liggen.
Ik heb er veel bewondering voor die mensen die met hun pony bij de paarden rijden. Ik zal ze nooit uitlachen en ben er alleen maar trots op als ik zoiets zie!!
gr.

Toen ik met mijn pony bij de pony's in de M1 starte heb ik ook tijden geen wp gehaald. Gewoon omdat hij nog niet verzameld genoeg liep. Vorig jaar reed ik Z1 bij de pony's, en er waren gewoon maar heel weinig combinatie's. Dan ben je ook veel sneller eerste. Nu start ik Z1 bij de paarden en haal je die plaats dus niet meer. Maar daar gaat het voor mij niet om. Ik rij voor mezelf, om een winstpunt te halen.
Was afgelopen weekend 6e van de 22, en daar ben ik gewoon al heel blij mee.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:39

Vooroordelen?
Ik heb zelf ook met mijn pony bij de paarden gereden hoor. Dit zijn geen vooroordelen maar dit is mijn ervaring ermee. ik heb geen vooroordelen, ik vind het gewoon knap als een pony goed mee kan bij de paarden.
Ik had een new forest pony en als je het dan over verzameling hebt en moeilijke oefeningen dan kan ik niet concureren met de paarden. Ik heb het dan niet over een te klein gebleven paard!!
gr

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:44

dit was een reactie op idje
En tuurlijk zijn er ook paarden die niet goed genoeg zijn voor de hogere dressuur. Maar daar ging het nu toch niet over?

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:46

Gjilke netje or dat je 6de was!!Blijven volhouden en je wordt een keer eerste or!!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:59

Dat vooroordeel was vanwege je opmerking over verzameling en uitstrekken. Niet over het starten bij de paarden.
Ik blijf vinden dat er pony's zijn die dit even goed kunnen.
Dat het voornamelijk om kwaliteit gaat!
En ik had het eigenlijk ook niet over hogere dressuur. Gewoon de basis tot en met Z.
(Hoewel ik pony's in de Grandprix helemaal te gek vind en die ZIJN er in het buitenland)
Ook daarvoor zijn veel rijpaarden ook niet zo geschikt.
Wat ik er vooral mee wil zeggen, is dat je niet moet generaliseren.
(overigens zijn in mijn ogen kleine warmbloedjes gewoon paarden. Ik stam nog uit het pre-Epony tijdperk) Haha!
Leuk dat je met een New-Forest bij de paarden reed.
Dat heb ik heel veel jaartjes geleden ook gedaan.
(En ben er gewoon Z mee geworden)
Dat is dan ook de reden dat ik een enorme fan van pony's tussen de paarden ben. *o/*

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:01

@Gjilke Super hoor, die zesde plaats.
Op naar een eerste. Doe je best.