Kundigheid van jury's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mylano

Re: Kundigheid van jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:29

Amondi, volgens mij begrijpen wij elkaar niet!

In mijn ogen is een gewone overgang in elke klasse, ook op grand prix niveau, een 6 waard en geen 8! Alleen zal een gewone overgang er in de hoogste klasse anders uitzien dan een gewone overgang in de laagste klasse. Maar over wat goed is en wat gewoon is verschillen de meningen en daarmee de cijfers.

In elke klasse ligt de lat wat hoger en in het dressuurproevenboekje staat vastgesteld hoe een oefening uitgevoerd dient te worden, wat grove fouten en minder grove fouten zijn. Al deze factoren wegen mee in de totstandkoming van het cijfer.

Bij een onderdeel kan een fout of een storing in de grijze zone vóór de oefening meegenomen worden in het cijfer, waardoor het lijkt alsof een cijfer te laag is. In dit geval moet er dan (ook al is het een voldoende) bij staan waarom dat zo is. Zo kan het dan ook, juist door een hele goede grijze zone een punt hoger uitvallen dan verwacht.

Ook ik ben van mening dat commentaar onmisbaar is op een coupon, om de volgende proef beter te kunnen rijden. Ik doe ook altijd mijn beste best om er veel opmerkingen te plaatsen, maar het is niet altijd makkelijk om in weinig woorden en weinig tijd en op een positieve manier te vertellen wat je miste.

Verder, Amondi, vind ik het niet leuk dat je mij beticht dat ik geen achten zou durven geven. Dat is niet het geval. Ik geef wel degelijk achten of hoger, maar alleen voor goed uitgevoerde oefeningen èn omdat de gewoon uitgevoerde oefening een zes is en blijft!!!

Zesjes proeven jureren is helemaal NIET leuk, ik zie liever proeven waarin ik achten en negens kwijt kan! Soms zelfs naast een 3 of een 4
(ik moet wel eerlijk toegeven dat ik nog nooit een 10 of een 0 heb gegeven)

Zoals Wietskeweg vertelt worden ook de meeste jurybijscholingscursussen op deze manier gegeven. Iedereen is vrij daarbij aanwezig te zijn en zijn of haar mening te geven, ook al ben je geen jurylid. Er worden dan inderdaad voor 't zelfde onderdeel wel eens grote verschillen in cijfers gegeven die men dan ook altijd moet motiveren. Ze worden op dit moment gegeven op verschillende plaatsen in het land, dus ik zou zeggen.... ga eens kijken en steek er wat van op!

Enne.... ik heb cursus gevolgd bij een Grand Prix jurylid!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:13

In mijn ogen is een gewone overgang in elke klasse, ook op grand prix niveau, een 6 waard en geen 8! Alleen zal een gewone overgang er in de hoogste klasse anders uitzien dan een gewone overgang in de laagste klasse. Maar over wat goed is en wat gewoon is verschillen de meningen en daarmee de cijfers.

En ik vind idd dat in de B, wat jij gewoon vindt, gewoon goed is.
Een 6 overgang is een overgang waarbij het gevraagde netjes getoond is maar wat wel verbetering behoeft.

Hij gaat vlot naar draf maar de hals komt wat omhoog, of er zit een kleine taktverstoring in(hupje o.i.d) Een 8 voor het gevraagde en een 4 voor de uitvoering = 6.
Ook een 6 als de zweep te hulp komt bij het naar voren rijden en de teugels bij het terugrijden, maar als het terugrijden netjes op de zit wordt uitgevoerd en het paard doet ook nog wat er gevraagd wordt dan zou ik al weer dicht bij de 8 zitten.

een negen of 10 als het beest vanuit de achterhand vertrekt, een 9 voor de KWPN'er die al eens m2 geweest is en een 10 voor de draver of fjord die dat geintje ook kent!

En ja, ik zal dus w.s. ook nooit een 10 uitdelen, en die 9 geef ik dan met "pijn in het hart" maar dat is voor mij dan boven gemiddelt.

Zelfde als: halthouden, staat scheef of niet op AC lijn. In de Z2 kregen we daar een 5 voor en in de B ook( als het geen 4 is)
Maar als hij nou wel netjes stil staat en ook weer netjes wegstapt... dan is dat toch wel wat meer waard? M.i een 6 of 7 met een opmerking: let op de AC lijn o.i.d. maar stond netjes stil.
Het jammere is alleen, dat als je (p.o) netjes op de AC lijn bent gekomen en het beest staat ook nog recht, krijg je nog een 5 met een opmerking als: bij wegstappen tegen de hand. Het lijkt wel of jury's niet letten op alles wat goed gaat, maar alleen op alles wat fout gaat

Ik hoop dat ik duidelijk ben, ik zal maar zelden op een jury afgeven.
We zijn veel te blij om op een mooie zomerdag een hele rij vol auto's te zien staan die allemaal gekomen zijn om ons te jureren. Daarbij hebben wij de onsterfelijke mazzel dat Saskia een hele goede coach heeft in onze buurvrouw, die rijdt haar punten wel.
Maar het gaat dus mij om al die andere, echte beginners die bijna nooit een winstpunt halen terwijl ze een nette proef laten zien die nog wel voor verbetering vatbaar is maar toch ook in de L1 wel een voldoende kunnen scoren. Geen winstpunt misschien maar wel een voldoende.

Maar als er zoveel geklaagd wordt op 6jes jury's dan kunnen al die jury's wel stug volhouden dat ze een koffer vol 8 bij zich hebben maar dan zullen ze die ook aan moeten durven spreken. In de B dus(m.i.) royaler punten dan in de L1 en L2, M1 en M2 of het Z. Alles op zijn eigen niveau beoordelen, en als er dan iemand met 3 winstpunten naar huis gaat, so what. Dan zullen ze sneller naar de volgende klasse mogen of moeten waar ze waarschijnlijk meer thuis horen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:29

amondi schreef:
Leg eens uit wat je bedoelt???

Jij beweert toch hierboven dat je geen 8 geeft in de B omdat je AvG dan een 12 moet geven?? Ik vraag me af op welke cursus dat geleerd wordt.

B niveau staat voor beginners, een goede overgang is een goede overgang. Op het jurylijstje staat dan: 8 is goed en niet 6. Als je dan een klasse hoger komt zijn de eisen weer wat hoger en dus zal je op dezelfde overgang in de M2 dus geen 8 meer scoren want je africhtingsniveau moet dan hoger liggen.

Waarom moet een ruiter op B niveau een M2 of AvG overgang laten zien voor een 8? Dat moet dus veranderen in mijn optiek.
Als je in de 2e klas een 8 hebt voor engels wil dat echt niet zeggen dat je op 6 vwo niveau meedraait. Dat is pas over 4 jaar, als je niveau hoger is geworden d.m.v. training.

Maar volgens jou en met vele andere juryleden moet dat dus nu al getoond worden. En daar hoef ik de cursus niet voor te volgen, het is gewoon een kwestie van kijken en meedoen.

Ik mag de cursus geen eens volgen, ben nooit verder gekomen dan de L.

het is niet een kwestie van op m niveau een B proef rijden, het gaat erom of het gevraagde correct wordt uitgevoerd en daar schort nog wel eens wat aan, wat in jou ogen om te zien een goed uitgevoerde oefening is, kan juist wel helemaal niet zo goed zijn dat daar een 8 tegenover zou moeten staan.

en wat ik nu ga zeggen is alles behalve hatelijk of banketstaaf bedoeld, maar als je zelf nooit verder bent gekomen dan de L dan is er toch.. wat mis met de oefeningen die je hebt laten zien..( ik weet natuurlijk niet waarom je nooit verder bent gekomen, maar dit is nu even mijn idee..)

zoals ik al eerder uit heb gelegd zijn er een 10 tal soms wel meer beoordelingsfactoren waar wij als jury naar moeten kijken, voor de mensen aan de kant kan dan de overgang zelf er misschien wel netjes uitzien, maar er zijn meerdere dingen waar op gelet moet worden..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:40

amondi schreef:
[i]

Maar als er zoveel geklaagd wordt op 6jes jury's dan kunnen al die jury's wel stug volhouden dat ze een koffer vol 8 bij zich hebben maar dan zullen ze die ook aan moeten durven spreken. In de B dus(m.i.) royaler punten dan in de L1 en L2, M1 en M2 of het Z. Alles op zijn eigen niveau beoordelen, en als er dan iemand met 3 winstpunten naar huis gaat, so what. Dan zullen ze sneller naar de volgende klasse mogen of moeten waar ze waarschijnlijk meer thuis horen.

O.K dus jij zegt royaler punten in de B, dan kijk je dus met een half oog naar zo'n proef en denkt...ach...het is maar een B proefje, ik geef ze toch maar een winstpuntje...en dan??..dan gaat zo'n combinatie over naar de L terwijl hier dan de punten ineens zoveel lager worden dat het erg rauw op hun dak komt, want ze hebben immers in de B altijd winst gereden.
je moest eens weten hoeveel combinatie's ik tegen kom in de L of M of Z dat ik denk...phoe phoe, hoe ben je hier terecht gekomen, en dan spreek ik niet over 1 proef maar meerdere proeven die ik dan gezien heb van dezelfde combinaties, deze combinaties hebben of gewoon mazzel gehad met een in jou ogen "fijne" jury die niet te streng beoordeeld, of ze hebben toevallig bij mij in de ring hun dag niet gehad.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:54

en wat ik nu ga zeggen is alles behalve hatelijk of banketstaaf bedoeld, maar als je zelf nooit verder bent gekomen dan de L dan is er toch.. wat mis met de oefeningen die je hebt laten zien..( ik weet natuurlijk niet waarom je nooit verder bent gekomen, maar dit is nu even mijn idee..)

Helaas pindakaas, 30 jaar geleden kon er echt geen eigen paard af als je vader ns'er was en je in de grote stad woonde. Het was dus eigenlijk al heel knap dat ik zowiezo nog kon rijden.
Maar daar gaat het niet om, ik weet zeker dat ik niet de enige ben die vind dat er in de lage, beginners klassen, te zwaar op fouten gelet wordt en te weinig op de goede zaken.

Ik hoop dan ook dat de juryrichtlijnen nieuwe stijl hierbij aan gaan sluiten.
En ik heb al een balletje opgeslagen bij een jury/vriend of ik mee zou mogen! Als dat echt zal mogen ga ik gegarandeerd!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:07

meegaan naar de bijscholing is nooit een probleem, althans in deze regoi niet, er gaat bij mij meestal wel iemand mee, omdat diegene benieuwd is hoe een jury tot een bepaald punt komt en omdat ze willen weten hoe en waarom er een bepaald punt gegeven wordt, en het is voor een buitenstaander en zeker voor een ruiter die nog niet zo heel lang meeloopt ook nog leerzaam.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:20

je moest eens weten hoeveel combinatie's ik tegen kom in de L of M of Z dat ik denk...phoe phoe, hoe ben je hier terecht gekomen, en dan spreek ik niet over 1 proef maar meerdere proeven die ik dan gezien heb van dezelfde combinaties, deze combinaties hebben of gewoon mazzel gehad met een in jou ogen "fijne" jury die niet te streng beoordeeld

Nee, dat vind ik dus niet. Ik vind dat je moet jureren naar de klasse waar je naar kijkt. Als jouw "klanten" voor hun klasse slecht rijden moet je wel lage punten geven.

Deze mensen zullen er van doordrongen moeten worden dat je thuis moet trainen en pas op wedstrijd gaat als je er klaar voor bent. Maar dat wil niet zeggen dat ze in de B of L niet zouden kunnen scoren.

Dat heeft niets met een niet strenge jury te maken, alleen met de intrepetatie van de punten. Ook in de B moet je een 2 scoren, of minder als je in de verkeerde galop aanspringt en gewoon doorrijdt.
Maar ook dan blijft het vaak op een 4 of 5 hangen want dat is zo zielig anders.

Ben ik het ook niet mee eens, slecht is slecht, niet getoond is niet getoond. Maar goed is ook goed!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:50

Tulandro schreef:
Er zijn maar weinig goede jury's.

Jij durft wel...

Je bent al 3 keer gestart en je bent er nu al achter dat er maar weinig goede juryleden zijn.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:52

amondi schreef:

Ook in de B moet je een 2 scoren, of minder als je in de verkeerde galop aanspringt en gewoon doorrijdt.
Maar ook dan blijft het vaak op een 4 of 5 hangen want dat is zo zielig anders.

Ben ik het ook niet mee eens, slecht is slecht, niet getoond is niet getoond. Maar goed is ook goed!

hier ben ik het ook zeker mee eens, en ik moet zeggen zo punt ik ook als dat...kan...en dat kom ik nu juist vrijwel nooit tegen, en dat bedoel ik met de 5,6 jes proeven met een enkele 7 er tussen, wat je over het algemeen tegen komt zijn "brave" proefjes die een onderdeel net niet goed genoeg rijden voor een 8 of een 9, en ook niet slecht genoeg voor een 2,3 0f een 4.

tuurlijk heb ik er ook wel eens een combinatie tussen zitten die wel heel hoog en heel laag scoort, een tijdje geleden had ik iemand in de ring, die ging van een 3 naar een 9 en weer terug naar een 4 en dan weer een 8 en een 7 achter elkaar uiteindelijk kwam ze nog op een winstpunt uit.

maar nogmaals het merendeel van de proeven die je ziet zijn 5,6, 7's proeven, en mijn idee daarover is dat er te braaf gereden wordt, ik heb liever iemand in de ring die durft te rijden en risico's durft te nemen en daardoor hoog scoort, maar door het gedurfder te rijden ook wel een een steek laat vallen, dit zie ik zelf veel liever als iemand die braaf rijd, wil absoluut niet zeggen dat degene die braaf rijd geen winstpunt zal krijgen van mij, maar dat zijn wel de proeven waar je vaak niet hoger of lager dan een 7 of een 5 uitkomt.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:20

Mijn moeder is tegenwoordig jury in de B en de L
Volgend jaar gaat ze op voor de M
Ik ben nu een aantal keer mee geweest en ik denk
dat mijn moeder een heel redelijke jury is!
Zo'n jury's moeten er meer zijn Ja

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:48

Kelly1503 schreef:
Mijn moeder is tegenwoordig jury in de B en de L
Volgend jaar gaat ze op voor de M
Ik ben nu een aantal keer mee geweest en ik denk
dat mijn moeder een heel redelijke jury is!
Zo'n jury's moeten er meer zijn Ja

Ja, dat zou ik ook zeggen van mijn eigen moeder....

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:40

Citaat:
maar nogmaals het merendeel van de proeven die je ziet zijn 5,6, 7's proeven, en mijn idee daarover is dat er te braaf gereden wordt, ik heb liever iemand in de ring die durft te rijden en
risico's durft te nemen en daardoor hoog scoort
, maar door het gedurfder te rijden ook wel een een steek laat vallen, dit zie ik zelf veel liever als iemand die braaf rijd, wil absoluut niet zeggen dat degene die braaf rijd geen winstpunt zal krijgen van mij, maar dat zijn wel de proeven waar je vaak niet hoger of lager dan een 7 of een 5 uitkomt.

Kijk met deze uitspraak heb ik persoonlijk wat moeite mee.

Ik ga niet naar een wedstrijd om risicovol te rijden en daardoor hoger te menen scoren!?
Ik laat zien wat ik kan en ik denk dan ook niet dat ik braaf aan het rijden ben..

Ik denk dat aanvallende ruiters wellicht meer aandacht krijgen van een jury..
Maar dan ontgaat mij weleens de harmonie van het geheel..en daar gaat het mijn inziens om.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:52

Je kunt wel altijd en eeuwig de jury de schuld blijven geven, maar als je keer op keer slechte punten krijgt moet je toch ook eens naar jezelf gaan kijken....Natuurlijk is het frustrerend als jij vindt dat je niet de punten krijgt die je verdient, maar als je daar niet tegen kunt moet je geen dressuur gaan rijden! Ik had vorige week regiokampioenschappen en daar was ik ook niet echt blij met mijn punten, ik had veel hogere punten verwacht, maar ik vind dat je daar dan niet te lang bij stil moet blijven staan en gewoon verder je best blijven doen! Jury zijn is ook niet echt makkelijk; je doet alleen degene die hoog eindigen een plezier Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:34

Ik ben het eigelijk nog nooit niet eens geweest met de jury. Vaak komt het aantal punten dat ik na mijn proefje noem aardig overeen met dat wat de jury ervoor gegeven heeft.

Maarrr, dat gaat over het totaal. Soms kan ik me echt totaal niet vinden in de punting van de onderdelen op zich.

Zo reed ik gisteren in het L2. Onderdeel B afwenden, X volte 15 meter links. Ik bedacht me aan het begin van de volte dat ik straks dat rotstuk zou krijgen (overgang naar draf en dan meteen naar rechts), verlies plots alle impuls, paard valt uit elkaar in draf, springt vervolgens verkeerd aan, weer gecorrigeerd en zo de volte afgemaakt. Krijg ik daar toch nog een 4 voor Bloos!. Dat vind ik zo krom! Ok, had ik haar meteen in de goede galop gecorrigeerd had ik me daar wat bij kunnen voorstellen, maar én uit de galop vallen én daarna verkeerd aanspringen én daarna weer terug naar draf om goed aan te springen is toch niet meer dan een 2 waard?

Stuk verderop in de proef overgang van draf naar stap. Ze komt keurig op mijn zit terug, stapt meteen actief en zuiver door, blijft netjes in de aanleuning, het was gewoon een zeer nette overgang. En dan krijg je een 6 Clown

In principe kom je dan wel rond hetzelfde aantal punten uit (ik met mijn 2 voor de volte en de 8 voor een overgang, en de jury met de 4 en de 6) maar heb regelmatig dat ik denk: durf nou gewoon eens dikke voldoendes en dikke onvoldoendes te geven.

Verder ben ik het er helemaal mee eens dat er veel 6-jes proeven gereden worden, maar ook in die 6-jes proeven zitten soms een of 2 onderdelen voor een 8, of een 3, en geef die dan ook. Blijf dan niet bij de 5, heel af en toe 4 en wat 7-ens hangen omdat dat 'veilig' punt.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:50

Nou laat ik zeggen dat ik het toch wel een minimumeis vind dat juryleden zelf kijken en realistisch kijken naar de klasse die ze beoordelen. Dus niet de schrijfsters laten beoordelen zoals dat laatst bij iemand gebeurde.. (ze waren 7 en 9 jaar) en een paard wat net niet helemaal vierkant staat in een B-proefje een 4 geven voor halthouden met 'niet vierkant' commentaar vind ik ook nogal overdreven.

Ideaal zou het zo zijn dat bij juryleden waar veel klachten over komen (van organisatoren en van ruiters) gewoon eens iemand gaat kijken naar de proef en de punten. Als iemand stelselmatig buiten verhouding jureerd hoort de sport daar IMO tegen beschermt te worden.