Waarom zo snel mogelijk naar hogere klasse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:43

Ik heb met mijn paard ook alle klasses helemaal uitgereden, of iig tot 17 winstpunten.

Ik heb immers geen haatst, en vond het wel leuk om prijzen te winnen..

In de L2 lag het verhaal iets anders, toen heb ik mijn klasse uitgereden omdat ik nooit dikke (tot max 167) punten kreeg, en naar de M1 gaan dan zinloos zou zijn.

Maar ja, ik zit nu toch in de M1 omdat ik hoger moest, en mijn paard kent de oefeningen, schouderbinnenwaarts, keertwending, contragalop, geen probleem...en toch haalde ik maar 154 en 139 punten...

Nu is mijn merrie beetje overbouwd en heeft lage halsaanzet, dus heeft niet zo'n mooi opgerichte halsje en heeft de neiging om op de voorhand te gaan lopen.... hier worden we nu (pas) op afgestraft.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:45

O ja..

Ik denk ook dat sommige paarden van de eigenaren zo snel mogelijk Z moeten worden omdat ze dan hun sport predikaat binnen hebben, en daarna de fokkerij in kunnen.

En tja..de handel, een Z paard brengt meer op dan een B paard, en tijd kost geld!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 23:30

Belli schreef:
Oja, dit is niet lastig bedoeld ofzo, of om de betweter te willen spelen, maar ik ben toch naar mn trainer gestapt om te vragen wanneer een paard volgroeid is, dit is naargelang de grootte, een paard van bv. 1m80 is pas volgroeid op zn 6 en een paard van 1.64 kan dat al zijn op zen 4,5! Dit is gewoon ter info, en kheb nog een bevestiging van iemand anders gekregen.

XXX

Nou zijn de verschillen wel groot. Want ik heb altijd geleerd bij 7 jaar!! En dat is natuurlijk weer een ong. cijfer want elk paard groeit anders! Netals mensen!

Maar 4,5 jaar is echt jong, klaar om te beginnen maar niet voor zware trainingen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:46

In elk geval worden pony's gemeten tot ze acht jaar zijn. Blijkbaar is dat de leeftijd dat ze echt definitief uitgegroeid zijn Knipoog
Bij paarden is de stokmaat minder belangrijk, maar die zullen toch ook echt wel doorgroeien tot 6 a 7 jaar. Ruinen langer dan merries en de laatste jaren zal er vast niet zo veel meer bijkomen Haha!
Ik merkte overigens bij mijn eigen pony, dat pas toen hij 7 a 8 jaar werd, hij in de breedte begon te groeien. Blijkbaar kon hij toen daar zijn energie in steken.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:15

Heej ik ga ook weer ffies zeuren Tong uitsteken
Maar ik rijd dan geen dressuur ja oke ik heb dressuur B+5 maar rijd alleen de wedstrijden mee die op onze eigen manege gehouden worden maar ik heb dan wel een pony die Z springen is bij de pony's en M springen(Zstartgericht)is bij de paarden maar toch rijd ik de B helemaal uit ik sta op 24 winst maar aangezien ik vorig jaar men rug heb gebroken vind ik het toch verstandig om het helemaal uit te rijden.
Ik heb een keer gehad met een oude pony van mij waarmee ik in bruinnise toen stond en daar was op de zaterdag avond een onderlinge wedstrijd die echt op het officiele werd beoordeeld en toen reed ik mee had ik 154 punten in de L1 en de volgende dag reed ik mee in de B en had ik dezelfde jury alleen dan wel voor officele wedstrijd en had ik 146 en 148 terwijl ik men L1 proef toch een heel stuk beter vond gaan Schijnheilig

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:55

Effy schreef:
Ik ga pas over als ik en m'n paard daar klaar voor zijn. En naar mijn mening is dat als ik m'n winstpunten ruim bij elkaar krijg (dus gemiddelde scores van rond en boven de 165) en als ik weet dat de oefeningen in een hogere klasse ook al bevestigd zijn.

Ik heb geen haast en kick niet op klassering. Anders had ik ook geen zevenjarige gekocht die nog niets qua dressuur gepresteerd heeft, want nu moet ik gewoon weer in de B beginnen. En dat ga ik met veel plezier doen en zodra ik ruim in m'n punten zit gaan we pas L1 starten.

Haastige spoed is zelden goed.

Heb je zeker gelijk in, maar het is ook wel afhankelijk welke jury je hebt hoe ruim je winstpunten zijn. Ik heb bijv. een keer 183 gereden en een keer 204. Dat eerste geval was behoorlijk streng gejureerd maar mijn proef was goed afgewerkt en in het tweede geval had ik veel meer punten dan eigenlijk verdiend hoewel iedereen om mij heen ervan verzekerd was dat ik naar de Z2 moest omdat ik zulke hoge punten reed.
Soms heb je meer aan krap een wp met een goed gevoel, dan aan ruime punten met een onzekergevoel.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:17

Ik ga volledig akkoord met patos!!!

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:23

pajidin schreef:
O ja..

Ik denk ook dat sommige paarden van de eigenaren zo snel mogelijk Z moeten worden omdat ze dan hun sport predikaat binnen hebben, en daarna de fokkerij in kunnen.

En tja..de handel, een Z paard brengt meer op dan een B paard, en tijd kost geld!

Dan neem je een ruiter die er meteen een hoge klasse mee rijd, dan heb je al die voorgaande kosten niet Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:31

Waarom vinden jullie het te duur om door te rijden als je je punten al hebt?
Als je al zoveel winstpunten hebt zal je toch wel het een en ander bij elkaar winnen, zeker op het laatst
Das in mijn berekening alleen maar winst Haha!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:20

Precies Lenn!
Ik heb een keer in Den Goudbergh 180 euro gewonnen!! En dat voor 8 proefjes, dus zeker wel winst erop gemaakt!!

En dan nog als je eenmaal snel bent gepromoveerd bent en je zit in het Z2, stop je dan met rijden? Hogerop rijden is nog veel duurder...

Beetje vaag hoor, want je weet dat als je paarden hebt dat dat heel erg duur is. Dus ik vind dat je aan wedstrijden doet of niet.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:13

8 proefjes Verward Bloos!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:16

Lenn schreef:

meerdere paarden?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:35

QuijoSavan schreef:
Precies Lenn!
Ik heb een keer in Den Goudbergh 180 euro gewonnen!! En dat voor 8 proefjes, dus zeker wel winst erop gemaakt!!

En dan nog als je eenmaal snel bent gepromoveerd bent en je zit in het Z2, stop je dan met rijden? Hogerop rijden is nog veel duurder...

Beetje vaag hoor, want je weet dat als je paarden hebt dat dat heel erg duur is. Dus ik vind dat je aan wedstrijden doet of niet.

Ja oké maar als je daar bij de top bent dan krijg je wel prijzen die dat compenseren. En ondertss heb je veel geld niet uitgegeven door altijd maar je klasses uit te rijden dus kan je dat daarvoor gebruiken.
En weinig mensen raken tot in het Z2 of dat gevoel heb ik in Nederland toch of hebben der de ambitie ni voor !

XXX

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:22

Het wordt allemaal wel veel moeilijker om als als ZZGP ruiter/amazone paarden op latere leeftijd in een hogere klasse te starten. Er is namelijk n regel van de KNHS dat r/a die Lichte of Zware Tour rijden, hun paarden ALLEEN nog maar vanaf Z niveau in de basis mogen starten. Dus ja, dan worden paarden misschien wel te snel opgeleid, maar dit heeft ook te maken met de KNHS. Een paard kost natuurlijk wel iedere dag geld.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:45

Belli schreef:
Oja, dit is niet lastig bedoeld ofzo, of om de betweter te willen spelen, maar ik ben toch naar mn trainer gestapt om te vragen wanneer een paard volgroeid is, dit is naargelang de grootte, een paard van bv. 1m80 is pas volgroeid op zn 6 en een paard van 1.64 kan dat al zijn op zen 4,5! Dit is gewoon ter info, en kheb nog een bevestiging van iemand anders gekregen.

XXX

Hooi, daar ben ik ook weer Knipoog
Denk dat ik jou ook wel begrijp, denk namelijk dat de geestelijke ontwikkeling van het paard ook mee speelt. Bijv. een 4-jarig paard kan natuurlijk geestelijk meer volwassen zijn dan een paard van 6, waardoor het 4-jarige paard moeilijke oefeningen misschien makkelijker oppakt. Maar er zijn ook zat paarden die een tijdje in de 'pubertijd' blijven hangen...

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:55

Ja dat pubereren ken ik maar al te goed Tong uitsteken!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:19

Lenn schreef:
Waarom vinden jullie het te duur om door te rijden als je je punten al hebt?
Als je al zoveel winstpunten hebt zal je toch wel het een en ander bij elkaar winnen, zeker op het laatst
Das in mijn berekening alleen maar winst Haha!

Met dressuur heb je te maken met een jury, en mijn ervaring is dat de oordelen net zo wisselend zijn als het weer.
Bij bepaalde jury's weet ik zo ong. altijd wat ik voor punten kan verwachten. Ik heb een tijdje een paard gereden wat wel winstpunten kon lopen, maar niet in de prijzen viel meestal. Die paard was volgens een jurylid niet mooi genoeg voor de dressuur. En als dit keihard in je gezicht gezegd wordt, dan is de lol er snel af.

Maar ik ga straks weer beginnen, heb bijna een jaar geen proefje gereden, eens kijken of er iets veranderd is. Knipoog

Dit betekent dus wel dat ik geen tijd ga verspillen aan extra proefjes rijden. Want hoezo winst maken? Je bent er toch al snel zo'n 6 uur al met al mee zoet. Vlechten, heenrijden, proefje rijden, wachten op uitslag, en weer terug. Als je dit om gaat zetten naar een uurtarief (en je wint bij een eerste plaats 25 euro, na aftrek van 8 euro inschrijfgeld=17 euro), dan is het niet veel. Brandstof moet er nog af en je houdt helemaal niets meer over. Bij ons rij je maar 1 proefje per keer. In de zomer met 2 dressuurproeven en 2 keer springen op 1 dag kun je meer overhouden.
Dan rij ik net zo lief thuis, hier haal ik meestal meer een bevredigend gevoel uit dan uit het rijden van een proefje in een wedstrijd.

Ik blijf er gewoon bij dat thuis dooroefenen prettiger is dan onnodig doorrijden in een bepaalde klasse. Kan het paard het thuis allemaal, dan een keer proberen om in de hogere klasse te starten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:53

horselover23"]
meerdere paarden?
[/quote]
ohja

[quote="germie schreef:
Want hoezo winst maken? Je bent er toch al snel zo'n 6 uur al met al mee zoet. Vlechten, heenrijden, proefje rijden, wachten op uitslag, en weer terug. Als je dit om gaat zetten naar een uurtarief (en je wint bij een eerste plaats 25 euro, na aftrek van 8 euro inschrijfgeld=17 euro), dan is het niet veel. Brandstof moet er nog af en je houdt helemaal niets meer over. Bij ons rij je maar 1 proefje per keer. In de zomer met 2 dressuurproeven en 2 keer springen op 1 dag kun je meer overhouden.
Dan rij ik net zo lief thuis, hier haal ik meestal meer een bevredigend gevoel uit dan uit het rijden van een proefje in een wedstrijd.

daar kan ik het wel helemaal in vinden ja
AL die moeite voor 6 minuten Ziek
maar 1e plaats 25 euro is niet gebruikelijk toch? k heb iig ooit het dubbele gewonnen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:48

Hier in de buurt zijn geen geldprijzen te winnen en op de grotere concoursen worden de prijzen weggesleept door de prof-ruiters met dure paarden. Ik kan alleen zo nu en dan mij beker weer terug verkopen aan de organiseerende club, dan is het startgeld er weer uit.

zarko4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:29

hm daar denk ik anders over majah

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:34

Hmmm ik wil nu eigenlijk ook wel zo snel mogelijk winstpunten voor de M2. Ik ben nog geen M2 gestrat, maar het is een beetje een droom van mij Z1 te worden met mijn pony, voor ik met haar stop.
Dan ga ik dus zo snel mogelijk over. Er zijn ook mensen die b rijden terwijl die makkelijk in de L2 kunnen... Dat vind ik ook een beetje overdreven want je wekt enige argwaan alleen voor de prijzen te gaan.
Maar goed, ik denk dat het gewoon persoonlijk is wat je het liefste doet.
De mensen die te snel overgaan zullen dat wel merken, maar aan de andere kant, de jury's hebben ze dan wel die winstpunten gegeven... Dan zouden ze niet compleet voor gek moeten staan in de volgende klasse.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:50

patos schreef:
Hier in de buurt zijn geen geldprijzen te winnen en op de grotere concoursen worden de prijzen weggesleept door de prof-ruiters met dure paarden. Ik kan alleen zo nu en dan mij beker weer terug verkopen aan de organiseerende club, dan is het startgeld er weer uit.

hmm das bagger Scheve mond
wat doen ze dan allemaal met dat inschrijfgeld? Voor de eigen kas? Of is het inschrijfgeld dan niet zo hoog?

Snan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:18

Ik ga pas over als ik en mijn instructrice denken dat mijn paard er klaar voor is. En als dat niet zo is, dan ga ik gewoon een tijdje geen wedstrijden rijden maar thuis doortrainen, anders vind ik het te duur.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:23

Lenn schreef:
hmm das bagger Scheve mond
wat doen ze dan allemaal met dat inschrijfgeld? Voor de eigen kas? Of is het inschrijfgeld dan niet zo hoog?

Volgens mij start Patos een beetje in dezelfde wedstrijden als ik, want Culemborg ligt volgens mij ook in Utrecht, dan is het inschrijfgeld voor de M1 paarden zo rond de 7, 8 euro, de andere klasses weet ik niet

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 18:00

Lenn schreef:

4 dagen, 2 proefjes per dag. Nee, helaas geen meerdere paarden!!