dressuur een jury-sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:20

Tuurlijk kan ik er (heel erg zelfs Schijnheilig) van balen als mijn punten tegenvallen, maar de jury heeft daar toch het laatste woord in, en dan baal ik meer van hoe ik gereden heb dan van de jury hoor. Ik denk dat juist de twijfelproefjes voor veel verwarring zorgen.

Iets dat gewoon zonder twijfel goed is -> goede punten
Iets dat zonder twijfel slecht is -> slechte punten
Twijfelproefje -> proefjes waar veel jury's geen raad mee weten (drastisch uitgedrukt Knipoog) en waar ruiters over de punten gaan lopen klagen.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:23

DaniellevA schreef:
Ik heb het pas nog meegemaakt, twee jury's die bij C zaten, boven elkaar wel te verstaan. Ik had ruim 20 punten verschil, waar de ene jury een 8 voor gaf, gaf de ander een 4 voor en niet bij een onderdeel nee bij wel een stuk of vier. Dan denk ik wel bij me eigen dat kan niet , het is goed of fout maar niet en goed en fout tegelijk. Verward Clown

Een 5 of een 6? een 6 of een 7? dat zou nog discutabel zijn, alhoewel het op een proef 30 punten kan schelen Haha! maar een 4 en een 8 Verward zag die van boven alleen de spinnenwebben aan het plafond ofzo Haha!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:36

hey, ik ben het er mee eens dat het echt een jurysport is.. ik vind het overigens wel leuk om te doen hoor!! maar idd, ik ging met mijn vorige wedstrijdpaardje altjd samen met een vriendin op concours, ik had een kwpn'er en zij een fjord.... nou je raad het al....zelfs als ik een keer slechter reed dan haar had ik nog hogere punten, en dan reed zij een nette proef hoor OK dan! ...daarom vind ik springen helemaal te gek Pling das in ieder geval eerlijk: een balk is een balk daar valt niet over te discusieren!! maar nogmaals, dressuur is de basis en ik vind het ook leuk om te doen!!!!! *LOL*

DaniellevA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:39

Waar ik wel bijna altijd last van heb, dat ik bij mannelijke jury's hoger scoor als bij vrouwelijke jury's.
En dan voornamelijk voor het onderdeel houding en zit etc. Grappig *LOL*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:56

DaniellevA schreef:
Waar ik wel bijna altijd last van heb, dat ik bij mannelijke jury's hoger scoor als bij vrouwelijke jury's.

Hahahahaha, Daniëlle, dat méén je niet?! Haha!
Waar zou dat nou aan liggen hè.... Schijnheilig

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:21

DaniellevA schreef:
Ik heb het pas nog meegemaakt, twee jury's die bij C zaten, boven elkaar wel te verstaan. Ik had ruim 20 punten verschil, waar de ene jury een 8 voor gaf, gaf de ander een 4 voor en niet bij een onderdeel nee bij wel een stuk of vier. Dan denk ik wel bij me eigen dat kan niet , het is goed of fout maar niet en goed en fout tegelijk. Verward Clown

op dat niveau nog zulke puntenverschillen?!

da's nog erger dan in de basis....

denk je uiteindelijk zo ver te komen dat je 'goed' gejureerd wordt...
blijkt ook dit weer een illusie te zijn...

hoe beinvloedbaar zijn mensen/jury's op dit niveau??

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:18

Gerrie schreef:
hoe beinvloedbaar zijn mensen/jury's op dit niveau??

Het blijven mensen en dus beïnvloedbaar................
Ooit zal er wel een computer op C staan die alles objectief registreerd.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:33

DaniellevA schreef:

Volgens mij hebben die mannelijke jury's daar een iets andere kijk op Knipoog Clown

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:23

KarinvdM schreef:
Je kan ipv eeuwig de fout bij de jury te leggen ook eens goed naar jezelf kijken...

Amen

Er zullen vast juryleden bestaan die zich wel door verkeerde factoren laten beinvloeden, maar ik vind dat over het algemeen niet het geval. Je kunt makkelijk genoeg zeggen: "ik kreeg niet genoeg punten" maar reken maar dat je ook wel eens teveel punten krijgt! En daar hoor je weinig mensen over Knipoog . Natuurlijk zullen juryleden nooit voor 100% dezelfde mening hebben. De een let nou eenmaal op iets andere dingen dan de ander. Je kunt wel zeggen dat het allemaal hetzelfde zou moeten zijn, en voor het een is waarschijnlijk naar jou mening ook meer te zeggen, maar het blijven mensen. En ook die maken fouten en hebben meningen.
Ik vind dat er genoeg juryleden zijn die het goed zien als ze rubrieken jureren. En uitzonderingen zullen er altijd blijven.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:24

WWWiske schreef:
Het blijven mensen en dus beïnvloedbaar................
Ooit zal er wel een computer op C staan die alles objectief registreerd.

En ik denk, dat iedereen het dan ineens niet zo leuk en uitdagend meer vindt...

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:03

Jha je kan er soms niet aan uit !!
Met men kur had ik van 2 jurys 70 % en van eentje 57 % ! Verward

raar he !
en twas super dat zeidede andere 2 ook Lachen dus ja het is een jurysport
xxxxxxxxxxx amelie

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:38

CGJ12 schreef:
Toch is dat een jaar of tien geleden werkelijk gebeurd in Exloo........
De gehele manege moest geloof ik tijdens het concours ontruimd worden.........

Wél een giller natuurlijk!
Haha!:D:D

En er was (net zoals 9 van de 10 gevaalen) geen bom Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:39

sjaantje schreef:
En ik denk, dat iedereen het dan ineens niet zo leuk en uitdagend meer vindt...

Nee, das wel saai. Nu weet je nooit of je wint of niet. Iemand die in jouw ogen minder rijdt kan meer punten halen!!!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:04

RanouK schreef:
Het is je passie of het is het niet.

Bij springen spring je toch gewoon over balken. Vork
En de hindernis wordt enkel hoger en breder.
Wat is daar nu aan?
Naja daar teld de ''kick'' vooral.

Idd! Tong uitsteken
Ik vind het zeker weten een jurysport. Mijn vriendin kende degene die mij gejureerd had... Ik scheen nogal een gewoon paard te hebben, vergeleken bij die anderen. Daar hoor je dus eigenlijk al niet op te letten. En ik had een beetje verkeerde stelling.. Had ik totaal niet door eigenlijk en het stond ook niet op mijn blaadje, hoor je dan wel achteraf. Maarja ik vind springen gewoon een stuk "eerlijker"(en leuker, daar zal het vooral wel aan liggen).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:14

Dresuur is een échte jury-sport met zowel de gemakken als ongemakken van dien.
Sommige jury-leden hebben liever een flitsende spetterende proef waarbij 't niet erg is als er een foutje in zit. Ander jury-leden hebben liever het rustige, beheersde rijden waar zo min mogelijk fouten in voorkomen. Het is dus de kunst van de dressuur om de gulden midden weg te vinden.
Bij buiten-wedstrijden vind ík het altijd wel leuker en soepeler. Mijn moeder leest mij altijd voor en vertelt bij de jury vaak wat over Nordwind, niet om de boel te manipuleren maar gewoon om even te laten merken met wat voor een soort pony ze te maken hebben.
De meeste jury-leden krijg je wel vaker en dan weet je na een aantal keer wat ze willen zien, en daar kan je je proef op afstemmen.

Hoewel het de laatste tijd steeds meer vriendjes-politiek wordt in de dressuur blijf ik gewoon doorgaan! Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:36

yentle01 schreef:
Dressuur is ook mijn passie, alleen ik moet toegeven dat het af en toe ook wel enige frustratie met zich mee brengt, als een jury een beoordeling geeft waar je het niet mee eens bent.

Maar het weegt zeker niet op tegen al de mooie dingen die de dressuursport met zich mee brengt.

Hier ben ik het helemaal mee eens Voor mij geldt hetzelfde.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:29

DaniellevA schreef:

Haha, ja het is ook zo'n jurysport Haha!
Ik heb een keer gehad dat ik een mannelijke jury had, zegt hij: 'Geweldige pony heb je, en zelf mag je er ook wel wezen >;)'
En verdomd, ik was wel 1 Haha!
Ik reed graag bij hem, de keer erna was ik ook 1.
Maar volgens mij lag dat voornamelijk aan de pony (palomino) die vond hij echt geweldig Haha!

Verder zijn mijn ervaringen op kampioenschappen op de een of andere manier heel erg goed, hoogstens 5 punten verschil ofzo OK dan!
Dressuur is inderdaad een jury sport en zal dat altijd blijven, soms frustrerend inderdaad. Ik moet zeggen dat ik er met één pony HEEL veel voordeel van heb gehad (de palomino) en met eentje wat nadeel (de arabier) daar verschilden de punten altijd enorm.
Maar als je er niet tegen kan...tsja dan zul je echt moeten gaan springen. Het is gewoon echt zo dat het de ene keer meevalt en de andere keer tegen.
je moet het altijd nog voor je plezier doen inderdaad Lachen
Imo zegt de plaatsing in je ring vaak nog meer dan de punten die je hebt.
En er zijn ook altijd van die jury's waarvan je weet dat als je bij ze rijdt dat je dan juist wèl of niet een winstpunt gaat scoren Clown

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:08

ik had van de zomer in andijk, ik vond dat ik mn proefjes slecht had gereden (allebij mn proefjes, wel verschillende jury), mn paard kwam best veel tegen de hand..... sprong zelfs een keer bij F over de hekjes (ik er dus snel weer in bij A) dit had de jury niet gezien?? resultaat 154 en 152 en 2x2e!!! en ik vroeg me maar af hoe slacht de rest dan wel niet had gereden????? (aangezien ik niet veel in de prijzen val met mijn paard, wat toch naar mijn idee bewijst dat er niet vaak naar het paard wordt gekeken.... omdat ik zelf mijn paard erg mooi vind, zie profiel, en ik denk dat wel meer mensen dat vinden......)

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:05

Ik heb een keer gehad dat iemand van de eigen vereniging werd voorgetrokken!!! We zaten maar met zijn 3en in de ring. De ene kreeg het paard de ring niet door de andere reed eigenlijk heel slordig maar was van de organiserende vereniging en die won uiteindelijk. Ik reed wel een nette proef maar mijn paard liep niet aan de teugel maar die van die man die won ook niet!!! (En het is nog maar B dus dat is toch niet verplicht????) Zijn paard deed ook geen halsstrekken en die van mij zat op de x met de neus aan de grond en ik kreeg er nog een 4 voor. Moest per se meteen vanaf de beginletter.
Allemaal zon dingen!!! En wat blijkt later, hij wint van mij met 1 punt verschil in twee proeven. Waarop?? Op het punt van verzorging!!!! Ik had een keer een 8 en de tweede proef ( na vergelijking met die proef van die man ) een 7!!!!! Daar kan ik zo pissig om worden!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:09

saffier schreef:
ik had van de zomer in andijk, ik vond dat ik mn proefjes slecht had gereden (allebij mn proefjes, wel verschillende jury), mn paard kwam best veel tegen de hand..... sprong zelfs een keer bij F over de hekjes (ik er dus snel weer in bij A) dit had de jury niet gezien?? resultaat 154 en 152 en 2x2e!!! en ik vroeg me maar af hoe slacht de rest dan wel niet had gereden????? (aangezien ik niet veel in de prijzen val met mijn paard, wat toch naar mijn idee bewijst dat er niet vaak naar het paard wordt gekeken.... omdat ik zelf mijn paard erg mooi vind, zie profiel, en ik denk dat wel meer mensen dat vinden......)

Ik had een keer in de L1 met een C pony. Het ging redelijk. Niet super. 2* 147 en 2* een twedde prijs (er deden er 5 mee Schijnheilig )

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:43

Tuurlijk is dressuur een jurysport
Ik vind alleen wel dat als een jury makkelijk 3e of 4en geeft er ook wel hogere punten tegenover moeten kunnen staan.

Ik vraag me trouwens al tijden af waarom je altijd maar een 7 of een 8 krijgt voor je verzorging Verward Als je er onberispelijk uitziet mag je toch best een hoger cijfer krijgen?
of is dat een domme vraag?

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 01:07

WWWiske schreef:
ja natuurlijk is dressuur een jurysport, hoe had je het anders willen beoordelen? met een stopwatch of zo Verward

Dan win in Knipoog

Nee, op zich ben ik het wel met de TS eens, het is wel dat vaak een chique pony eerder hogere punten krijgt als dat je bv met een Tinker komt! en ja, het is en blijft idd een jurysport, en daar kan je niks aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:01

Unika schreef:
Ik heb een keer gehad dat iemand van de eigen vereniging werd voorgetrokken!!!
*lang verhaal*

Kijk, dat soort dingen zou ik me dus helemaaaaal niet druk om maken.

Daniëlle, hoe staat het ook al weer met je modellencarriere? Tong uitsteken Haha!
Ik heb zelf eens iets soortgelijks gehad, op mijn eerste wedstrijd bij de paarden, ik was toen net 14.
"Een mooie jonge deerne op 'n mooi jong peerd, det zie ik groag...." >;)

Vanaf dat moment ben ik flink make-up gaan gebruiken op concours, om er zo oud mogelijk uit te zien Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:02

Zep schreef:
Vanaf dat moment ben ik flink make-up gaan gebruiken op concours, om er zo oud mogelijk uit te zien Haha!

En dat doe je dus nu nog steeds..... ? Cool

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:10

Je hebt goede en slechte proeven.
Leer er met leven, anders zijn dressuurwedstrijden echt niets voor je.
Ga dan lekker springen. Lachen