nieuwe opzet B en L proeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:01

binnen een marge van 2 meter van de AC lijn lijkt me toch voor de jury nog wel te beoordelen of hij redelijk recht staat. Kaarsrecht idd niet, maar of dat in het B al helemaal moet?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:11

Je geeft zelf aan dat rechtrichten essentieel is voor een jong paard, daarbij gaat het ook niet alleen om het halthouden zelf maar om het recht rijden op die A-C lijn.
Ik ben wel met je eens dat een B paard nog niet rechtgericht kan cq hoeft te zijn.
Maar nogmaals, het gaat mij in hoofdzaak niet om het rechtrichten maar om de wending, (volgens mij beginnen we een beetje off topic te raken)

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:14

joke20 schreef:
het halthouden en groeten hoort erbij, raar als ze dat eruit zouden halen

Zal wel komen omdat er binnenkort verplicht met veiligheidshelm gestart moet worden.... knappe jongen die dat ding afkrijgt tijdens een groet en dan ook nog weer in korte tijd erop en vastgeklikt... en dat alles met een een braaf nageeflijk stilstaand paard... groeten als amazone... jaja.... dressuur is toch een een beetje sport van tradities?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:18

Het is nu al zo dat een ruiter met veiligheidshelm mag groeten als een amazone, hij hoeft zijn cap dus niet af te nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:19

dat is al lang zo, dat heren met veiligheidscap als amazone mogen groeten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:26

Beetje apart, het groeten eruit halen. Ze leren maar om fatsoenlijk stil te staan hoor, gezeik vind ik dat.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:34

Juist Zep, het is ook gezeik! In de B kunnen nog heel veel paarden stil staan en hoe hoger het niveau hoe minder de paarden stil staan. Het valt mij op dat bij Anky enzo ook maar weinig paarden stil kunnen staan.

Het is maar een paar seconden en zo laat je alleen maar zien dat je paard afgericht is.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:38

GeJe schreef:
Zal wel komen omdat er binnenkort verplicht met veiligheidshelm gestart moet worden.... knappe jongen die dat ding afkrijgt tijdens een groet en dan ook nog weer in korte tijd erop en vastgeklikt... en dat alles met een een braaf nageeflijk stilstaand paard... groeten als amazone... jaja.... dressuur is toch een een beetje sport van tradities?

Haha!

daarom tekenen er zoveel mannen op www.dressuurhoed.nl ,mannen willen helemaal niet groeten als een meisje Bloos inderdaad, hiermee valt de allure van de dressuur een beetje weg.

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:54

De opzet van die nieuwe b proeven is op deze manier gemaakt omdat het dan makkelijker wordt om de kwaliteiten van het paard te tonen. Nu is het zo dat je op bepaalde momenten bepaalde dingen moet laten zien. Bij de nieuwe proeven is dat niet meer het geval, dan heb heb je alle tijd om het paard een oefening te laten tonen en dan hoeft het niet op een vaste plek. Dan wordt het bv belangrijk om een overgang van draf naar galop goed te laten zien dus paard een beetje verzamelen (voor zover dat kan natuurlijk) en wat kortere passen te laten maken en dan een mooie nagefelijke overgang maken waarbij de eerste drafpassen meteen netjes in balans zijn en over de rug. Er zijn nu nog genoeg ruiters die kost wat kost de overgang op een bepaalde plek willen maken omdat dat wordt gevraagd, dit komt niet ten goede van de opleiding van het jonge paard. Begrijp me goed dit zijn niet mijn ideen dus val mij niet aan dit is wat er op het seminair is besproken. Daarom was ook mijn idee om hiervan een aparte klasse te maken, dus nog voor de B. Hier kunnen dan jonge en onervaren paarden aan mee doen, zo kunnen die dieren rustig leren en ervaring op doen.

Bij de nieuwe proeven moeten ze trouwens ook gewoon HALTHOUDEN, dat gaat er niet uit maar het is niet aan het begin, zo kan het paard even wennen aan de bak en zodra het ontspannen en voorwaarts en over de rug rondloopt dan zal door de jury het halthouden gevraagt worden en dat zal dan ook moeten worden getoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:57

Citaat:
dan zal door de jury het halthouden gevraagt worden en dat zal dan ook moeten worden getoond

Begrijp ik dan goed dat er geen voorlezer meer is en dat de jury zegt dat je een keer een overgang moet gaan maken of hoe moet ik me dat voor gaan stellen.

Je voelt dat hij net niet leer ontspannen is, dus je rijd 3 rondjes voordat je een overgang maakt?

Mijn paard werd vaak ontspannen van galoperen, dus mag ik dan meteen rondgaloperen, voor ik ga draven?

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:04

risthia schreef:
dus paard een beetje verzamelen (voor zover dat kan natuurlijk) en wat kortere passen te laten maken en dan een mooie nagefelijke overgang maken waarbij de eerste drafpassen meteen netjes in balans zijn en over de rug.

In de B? Wat een idealen hebben ze daar bij de KNHS Haha!

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:10

Inderdaad zo zou het moeten, helaas doet maar hooguit 1 op de 10 ruiters dit en dan ben ik nog aardig....... Maar goed het lijkt me toch dat jij het ook met me eens bent dat als je een paard goed wilt africhten dat je het op deze manier moet doen, ik weet dat de praktijk anders is helaas... Maar nu is het dus het idee dat je als ruiter de tijd krijgt om dit te kunnen laten zien. Ik zie dan liever iemand die er bij wijze van drie rondjes over doet en dan een correcte overgang maakt dan iemand die plukt en trekt en zijn paard in draf laat vallen, vaak de het hoofd in lucht en nog een half rondje doorknalt in iets wat doorgaat voor middendraf, hievoor hoor je ook in de B een drie of lager te krijgen want dit heeft heeft niets met een correcte africhting te maken.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:20

Ja, naar mijn idee, wordt er zoveel "gewrongen, geploeterd en gezweet" (en niet alleen in de B Bloos ) op het losrijd terrein stukken minder dan in de proeven, het regelement zegt echter: "waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt"...................

Ik zou liever een systeem zoals ze dat in Duitsland hebben zien, de jongere paarden in groepjes van drie, worden beoordeeld op gangen en moeten wat overgangen en wendingen rijden, daarnaast nog eens los aan de hand, als je zoiets zou invoeren voor of ter vervanging voor de B zou dat iets zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:24

Er langs lopen, bij van niet Haha!
Ben altijd blij dat het paard voor mij loopt Lachen

Is het niet gewoon voldoende dat de jury geen 4 geeft voor een halve meter naast de middellijn binnen komen, als de rest netjes gaat.
geen 4 geeft voor net te vroeg of te laat halthouden (en andere overgangen)
Maar wel hard straft op trekken en plukken

Want in de B is er nu toch al tijd genoeg om een overgang rustig in te zetten?
In de B denk ik steeds, komt er nu nog niks, word er nog niks voorgelezen?
Dus dat terug moeten trekken, dat kunnen die mensen met 3 rondes tussentijd dan nog niet laten.

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:27

Daar willen ze dus ook naar toe, maar om nu in een keer over te stappen is een beetje te veel van het goede.... Dus eerst maar eens kijken hoe dit gaat werken en dan in de toekomst misschien helemaal naar het duitse systeem, maar dat zal nog wel een poos duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:29

Maar daar kun je toch ook naar toe met de huidige proeven?
Het ligt er gewoon aan hoe je ze beoordeeld, toch?

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:31

runningkawa schreef:

Waar naar toe naar het duitse systeem..... bedoel je dat? Nou dat zal niet echt makkelijk gaan met de vastgeschreven nederlandse proefjes.

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:34

Ik heb het idee dat de nieuwe B een soort veredelde bestgaand rijpaard wordt. Maar in de B wordt toch niet alleen door ervaren ruiters met jonge (talentvolle) paarden gereden?

Ook de beginnende ruiters en ruiters met minder talentvolle paarden rijden deze proeven. Vooral bij de pony's zijn er veel combinaties die nooit de M1 zullen bereiken. Zij moeten toch ook met plezier een wedstrijd kunnen rijden, zonder het gevoel te hebben dat ze bij voorbaat kansloos zijn, omdat er vooral naar de kwaliteiten van het paard wordt gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:35

Nee, ik bedoel de Nl proeven anders beoordelen.

Je merkt nu dat de jury er toch op kijkt dat er bv vierkant haltgehouden moet worden in de B.
Je kunt er ook meer op letten of het in harmonie gaat.
En dat lijkt soms niet mee geteld te worden.

ik heb wel vaker gezegt, de in de front trekkers, staan bij sommige jury's, boven de in harmonie rijdene ruiter, maar met nog net een iets minder dressuurplaatje, maar wel een vrolijk en vooral los paard.

Dus dezelfde proef, maar die anders bekijken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:36

Nou, ik denk persoonlijk dat als je de opzet van de B proeven zó maakt, dat er al helemaal geen plezier meer aan is!

Ben ik nu de enige die bij een B proef denkt: Gut, er zou wel wat "meer" in mogen? Ik hoef echt geen driekwart baklengte te hebben om een overgang van draf naar galop te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:40

Daarom zei ik ook al dat er tijd genoeg is in de B proef van nu

het beoordelen van de gemaakte overgang, of hoe het er algemeen uitziet kan wel anders, want bij sommige jury's is dat echt te zielig voor woorden.

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:40

Heb jij geen plezier in een B proef, ik kan er erg van genieten als ik een vierjarige voor het eerst meeneem naar een wedstrijd en die loopt een superfijn proefje! (terwijl ik toch al heel wat keren Z2 ben geweest) OK de moeilijkheidsgraad is niet hoog maar jij bent toch ook op de kleuterschool begonnen, het gaat erom dat die dieren op vreemd terrein komen en van alles zien en meemaken. En trouwens als jij je paard goed voor elkaar hebt dan ben je na 5 proefjes de B uit.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:42

runningkawa schreef:

en dat bedoelde ik met juries opvoeden *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:42

Citaat:
terwijl ik toch al heel wat keren Z2 ben geweest

Ik geloof dat je dan de B toch overslaat Tong uitsteken Lachen

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:46

Dat klopt maar ik start bijna elk jong paard altijd minimaal twee keer B HC, gewoon omdat ik vind dat het leerzaam is en ze worden en zeker niet slechter van, maar goed daar verschillen de meningen van.... Saai hoeft het naar mijn idee zeker niet te zijn.