JV eo: Kwaliteit B & L juryleden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:13

Scum schreef:
Meevallers zijn ook wel eens leuk Knipoog . Verder heb ik toch geleerd dat het beeld er soms heel anders uitziet dan hoe het voelt.
Zo heb ik ooit voor mijn overtuiging een geweldige proef gereden en ik kreeg maar 158 punten. Toen ik thuis op de video alles nakeek moest ik de jury toch gelijk geven. Bloos
En andersom ook wel eens. Kom ik met een bagger gevoel de ring uit en dan schijnt dat het van de buitenkant niet echt te zien was dat het slecht ging.

Zag de foto's van de 2e proef. Bloos!
Maar de jury had haast kreeg ik te horen of ik erg vond om mijn 2e proef wat eerder te rijden (tuurlijk niet).

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:31

wat mij opvalt is dat er veel gezegt word over 6-jes jury's en jury's die niet durven punten..

wat mij dus erg opvalt op de wedstrijden is dat ik combinaties in de ring krijg waarvan ik echt versteld sta dat ze ooit verder zijn gekomen, laatst zat ik te jureren en heb over de hele M-rubriek 2 winstpunten weg kunnen geven, en dit niet omdat ik nu zo streng zit te punten, maar omdat er zowel in de M1 als in de M2 (op die 2 paarden na) geen enkel paard of dan wel nageeflijk was of goede aanleunig had, traver en schouderbinnenwaarts...we rijden gewoon rechtuit en laten ons paard alleen een beetje naar binnen kijken dat is voldoende...hier kan ik dus echt geen punten aan kwijt.
Ik zie ook veel liever dat ik 7,8 en als het een kan een 9 kan weggeven, maar er moet wel voor gereden worden.

ik krijg juist vaak het idee dat de B/L juryleden te soepel zijn en de combinaties te snel door laten gaan naar het M zonder dat ze er aan toe zijn.

wel ben ik van mening dat de "oude" garde anders punt als de wat jongere juryleden, dit denk ik omdat je vroeger niet geklasseerd hoefde te zijn om jury te worden, er zitten nu nog steeds jury's te punten die zelf nooit op een paard hebben gezeten, en ik vind wel dat, dat niet moet kunnen, de toelatingseisen vind ik te laag, ik zou eerder zeggen...B/L jury..min Z1 met winst, M jury..min Z2 met winst en Z jury min. ZZ-licht met winst.
in de tijd dat ik mijn IL papiertje haalde was het zelfs zo dat je zelf ook L met winst moest zijn om deel te mogen nemen, gelukkig waren alle cursisten min Z1 geklasseerd, vond dat toen een hele rare regel.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:33

over de kwaliteit van de B en L jurileden kan ik niet veel zeggen, heb er niet veel ervaring mee gehad de laatste 5 jaar.
Maar ik kijk wel eens op een concoursje bij ons in de buurt en dan vind ik het niveau van de ruiters gemiddeld zwaar tegenvallen.
Zo moest ik een keer schrijven bij een M-juri, ik vond haar erg correct punten; ze had 3wp gegeven bij 19combinaties.
Bij de meesten begon het bij de inzet; te hard ingezet--> paard met kin op de borst, of de hele proef te diep en daardoor geen aansluiting van achter naar voor. Onregelmatig in de zijgangen, te hard,te traag... enz..
Hierdoor snap ik ook de 10wp regeling.
(nu zit ik wel midden in de boeren-verenigingen waar er zomaar even een paard uit de wei geplukt wordt en maar een wedstrijdje rijden, gelukkig waren er ook uitzonderingen....)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:08

yokie schreef:
Wat mij betreft leer je dat dus juist niet van het protocol...

Als er pas niet op mijn protocil had gestaan dat ik duidelijker moest groeten, zou ik nog steeds een klein knikje geven. Nu probeer ik toch duidelijk te knikken en mijn hand naar achteren te brengen. Daar kon ik dus echt iets mee.
Maar eigenlijk leer ik meer van de hogere punten. Als ik continu voor dezelfde onderdelen een goed punt krijg, weet ik dat dat mijn sterke punten zijn. De mindere punten weet ik meestal zelf ook wel. Alleen pas had ik erg lage punten (bijna laatste) terwijl er verder heel hoog gepunt was. Toen had ik wel zoiets van "jury, volgens mij zie je het verkeerd, en ik zal laten zien dat dat inderdaad zo is". Ik heb me toen gelijk weer voor een wedstijd iingeschreven. Dit was ook de enige keer dat ik in de achterhoede eindigde. Maar zij vond inderdaad dat mijn paard meer op het achterbeen moest lopen in de B. Gelukkig weet ik hoe we begonnen en gevorderd zijn, maar ik baalde wel omdat ze verder hele hoge punten had gegeven. Ook aan combinaties die altijd heel laag zitten.
Maar van de 12 proeven was zij de enige waar ik een beetje van baalde.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:25

Dan krijg je toch het gevoel dat zo'n jury denkt: dat paard loopt zo netjes, die moet meer kunnen, waarom laat ze dat niet zien? En dan kom je lager uit dan andere combinaties waarvan ze misschien denkt: nou netjes opgelost hoor, kom je met een slinger toch nog recht voor mijn auto. In ieder geval geeft dit aan dat je hetzelfde meemaakt als wij, je wordt beoordeeld op M niveau, dan MOET je echt wel op je achterbeen komen maar op B niveau?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:13

Wat betreft het achterbeen eronder (oftewel het evenwicht). In de B en L wordt minstens een horizontaal evenwicht verwacht. Dat betekent dus niet dat de achterhand er gigantisch onder moet, maar dus ook niet dat het paard op de voorhand mag lopen. Vanaf het M wordt er steeds meer verwacht dat de achterhand meer gewicht overneemt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:17

Een jury die in de B en L (en zelfs in de M) loopt de ze#ken over een achterbeen die wel of niet tot dragen neem ik niet voor vol........

Daar heeft een B/L ruiter totaal geen invloed op.
Dat komt pas later.
Alles wat het paard op dat niveau wel of niet aan gedragenheid laat zien berust voor 99,5% op natuurlijke aanleg en zegt niks over de africhting.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:22

Ik geef je wel gelijk dat een jury in de B of L dat nog niet zwaar moet laten tellen, maar ben het er niet mee eens dat een paard in de B of L dat alleen van nature doet...
Ik ben nog maar B, maar in de training zijn we toch echt bezig met het activeren en laten dragen van dat achterbeen. Je ziet ook wel degelijk verschil met een half jaar geleden. We gaan dan ook hard met de punten op het moment. Natuurlijk stelt het nog niets voor met een M of Z paard en wat die moet kunnen maar onder begeleiding zie je toch duidelijk de verschillen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:39

joyce B schreef:
Ik geef je wel gelijk dat een jury in de B of L dat nog niet zwaar moet laten tellen, maar ben het er niet mee eens dat een paard in de B of L dat alleen van nature doet...
Ik ben nog maar B, maar in de training zijn we toch echt bezig met het activeren en laten dragen van dat achterbeen. Je ziet ook wel degelijk verschil met een half jaar geleden. We gaan dan ook hard met de punten op het moment. Natuurlijk stelt het nog niets voor met een M of Z paard en wat die moet kunnen maar onder begeleiding zie je toch duidelijk de verschillen.

Geloof ik niet.
Een ruiter op B/L niveau is gewoon niet in staat om een paard zo te beinvloeden dat ie zijn achterbenen 10 cm verder onder de massa brengt.
Als je dat wel kunt hoor je niet meer in het BLM thuis........

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:42

Maar zie jij dan alleen groen en eindresultaat?
Je hebt toch ook kleinere verschillen?
En er is toch ook verschil tussen de goede momenten en het eindreslutaat in een proef waarbij een paard continue onder de massa loopt? Dat heet trainen toch?
Hoe kom je anders ooit in die klasses terecht?

Ik pretendeer niets trouwens... Hoor alleen van mijn instructrice wanneer het wel en niet goed gaat... Kan het in mijn eentje nog niet genoeg voelen.
Maar het verschil zie je wel op video en foto. (verschil nu en half jaar geleden) en dat is toch echt ook door trainen en rijden gebeurd.

Even heel duidelijk... Ik rijd gewoon B, en dat gaat prima...
Gaat mij alleen om de opmerking dat in die klasses het alleen maar een stukje paard is... Een paard moet ook groeien en sterker worden dat heeft tijd nodig. Ook iemand die zelf nationaal rijdt, heeft een paar jaar tijd nodig om haar paard zover te trainen dat hij die gedragenheid in een (Z of ZZ-licht)proef 10 minuten vol kan houden...

Zou je een goed paard niet goed rijden, dan komt die gedragenheid er ook niet echt goed uit naar mijn idee. Je hebt natuurlijk wel een voorsprong.

Ook een ruiter gaat niet ineens van beginnend B-niveau naar Z-niveau...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-07-04 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:50

In de trainingsfase tot het Z komt het meer op gehoorzaamheid en controle van de hulpen aan.
Als jury ben ik op dat niveau allang blij als zo'n dier gedurende 5 minuten wat knap aan de teugel loopt en in de goede galop aanspringt.
Je wilt toch niet zeggen dat de meeste M1 ruiters in de sbw hun paarden al op het achterbeen zetten???
Da's in de M1 alleen een kwestie van een beetje scheef met buiging, maar tot dragen komt het pas in het Z en hoger.

Dus als er gesteld wordt dan B/L ruiters hun paarden onder de massa kunnen laten treden ben ik het daar grondig mee oneens.
Daar ontbreekt gewoon de fysieke kracht voor.
Je denkt toch niet dat je als amazone van goed 50 kilo een paard van 450 kilo zo erg kunt beinvloeden???
Was het maar waar.....
Misschien kunnen Sjef, Coby, en Edward dat wél, maar die zijn echt toch wel iets verder dan Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:57

Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde, met als toevoeging dat Joyce er in de training al wel aandacht aan besteedt, dat is niet eens zo gek, voor alles moet een begin zijn. Ik denk dat haar instructrice gewoon goed let op de reactie van het paard, of die bij gelegenheid de juiste respons geeft, ookal duurt het maar heel even. Ik moet de eerste instructrice nog tegenkomen die roept " laat maar sjokken zo, hij loopt prima uit elkaar zo, dat is voldoende tot het Z".

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:59

CGJ12 schreef:
Geloof ik niet.
Een ruiter op B/L niveau is gewoon niet in staat om een paard zo te beinvloeden dat ie zijn achterbenen 10 cm verder onder de massa brengt.
Als je dat wel kunt hoor je niet meer in het BLM thuis........

Dit klinkt wel heel raar. Ben het met Joyce eens dat je je toch moet "opwerken" naar de hogere klassen, en dat kan niet als je zelf niet goed bent. Want als je zelf goed kan rijden, kan je je paard (als die er aanleg voor heeft natuurlijk) er naartoe trainen. En ook al ben je B, dan kan je door je eigen goeie hulpen je paard verder krijgen. Volgens mij kan dat alleen maar als je zelf een goeie ruiter bent, die zelf misschien wel veel verder is dan de B.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:00

Dan denk ik dat jij vergelijkt met het eindresultaat. Het niveau Anky is niet het niveau dat de meesten van ons simpele ruiters en paarden zullen halen.
Maar ik blijf bij mijn mening dat je door training en goede begeleiding toch ook in de B en L verschil hebt in mate van gedragenheid veroorzaakt door het rijden.
Als zal dat niet het verschil zijn op het niveau dat jij voor ogen hebt.

In jouw ogen kan dat niet... Dus zijn we plotseling in staat dat te doen als we Z of ZZ-licht of Grandprix zijn? En daarvoor nog niet?
Hoe denk je dan dat ruiters dat niveau bereiken met hun paard dan?
Gaat er in de Z of hoger plotseling het knopje om bij paard en ruiter van gehoorzaamheid en figuren naar gedragenheid? Zonder tussenweg?

Tuurlijk halen veel paarden het naar de M zonder gedragenheid. Maar met goede juryleden zijn dat wel de paarden die dan op een gegeven moment vastlopen toch?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:04

Tot de Z praten we echt niet over gedrageheid, maar over balans.
Tot en met de M ben ik allang tevreden als het paard niet over zijn eigen voorbenen valt en de achterbenen meer dan 1 cm vrij krijgt van de vloer en zijn achterbenen niet ál te ver achter de massa laat hangen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:22

hihihihi Haha! , oké... Jouw visie is mij duidelijk.
Dan denk ik dat veel mensen blij zijn met jou als jurylid...
Ik ook denk ik...

En ondertussen blijf ik gewoon onder goede begeleiding de pony trainen in de hoop steeds een beetje sterker en beter en sneller en preciezer te worden in de hoop straks in de L en misschien zelfs M ook nog leuk mee te kunnen rijden...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:29

Het hele verhaal met de 60%/40% gewichtsverdeling bij een 3-jarig paard, de 50%/50% gewichtsverdeling bij een Z-paard en de 40%/60% bij een GP-paard blijkt op ONZIN te berusten.
Daar heeft de faculteit van Utrecht ooit een onderzoek naar gedaan en de uitkomst was dat de gewichtsverdeling zowat identiek was bij een 3- jarige en een GP paard.........

Het LIJKT zo te zijn doordat een GP met meer gebogen achtergewrichten loopt en daardoor met zijn croupe lager loopt........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:15

CGJ, is dat ook de verklaring waarom een paard tijdens de levade niet kan l o p e n ??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:23

Dat denk ik niet.
Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat niet zou kunnen.
In het circus zie je het wel, maar dan met beide achterbenen tegelijk.

Misschien is hier een creatieve Bokker die een paard heeft die het wel kan.
(Een kraai kan ook gewoon lopen, terwijl een ekster hupt,. Misschien zit het gewoon in de aard van het beestje. Een mens loopt in principe ook niet te telgangen, maar kán het wel als het moet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:26

Een paard kan dat niet als hij tegelijkertijd zijn voorpootjes stil moet houden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:30

Lovely schreef:
Een paard kan dat niet als hij tegelijkertijd zijn voorpootjes stil moet houden.

Daar mag ie dan van mij mee zwaaien............... ik maak het niet te moeilijk.
Vast iemand met een Haf / Shet of Fjord die het kan........... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:41

Vast wel, maybe een fries??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:44

Lovely schreef:
Vast wel, maybe een fries??

Wellicht. Die galopperen ook al zo vreemd gecoordineerd....... Haha!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:51

[quote="lieke2"](middendraf in een B-proef vind ik altijd een heikel punt, ik heb het idee dat ze nu al een super uitgestrekte draf willen zien, terwijl een paar passen voldoende moet zijn Verward )

Misschien gaat de middendraf wel voor een 8, maar vergeet niet, wordt deze netjes opgebouwd; dendert het paard niet door maar wordt hij ook netjes teruggenomen, blijft hij enigszins nageeflijk dus valt hij niet helemaal uit elkaar, blijft het paard recht, zowel lopen als in zijn hals en lijf. Hij mag dan wel over de benen voor een 8 gaan, maar als bovenstaande punten verder mislukken, kom je echt niet hoger dan een 6.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:00

Nee, ik kreeg zelfs nog minder dan dat, terwijl het voor een B-proef goed genoeg was. Maar ja, het paard zou inderdaad veeeeel beter kunnen, dat had ze (de jury) wel goed gezien. Overigens blijf ik bij de mening dat ik zelfs in de Z-proeven (die ik de laatste tijd erg veel zie door de lens van de camera) dat er bijna geen verschil te zien is tussen een gevraagde middendraf of de uitgestrekte draf. Ik zou zelf zeggen, middendraf is verruimen zonder harder te gaan, uitstrekken mag wel harder.
Maar goed, ik denk als een B-combinatie een middendraf laat zien zoals jij beschrijft, dat deze geen 8 maar een 10 waard is. Vergeet niet dat het een B klasse is.
Toch eens voorstellen om bij de bijscholing een B-proef te beoordelen.