vraagje over longeren op wedstrijd..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:01

erleyne schreef:
Afgelopen winter echt het toppunt meegemaakt kwa longeren op losrijdterrein. Bij een binnenmanege was slechts 1 buitenbak van 20x40 beschikbaar om los te rijden (de andere waren echt blubber!). Er zaten vijf of zes ruiters in, op zich al aardig druk. Komt er zo'n muts aan met een joekel van een paard en neemt lekker de helft van de bak in beslag.

Dit is echt asociaal! Bovendien, zo als eerder vermeld, niet toegestaan. Maar je zou toch verwachten dat in dit geval iemand van de organisatie haar zou laten stoppen met longeren?

Blijkbaar is er een categorie mensen die denkt: "ik doe wat mij het beste uitkomt, de rest zoekt het maar uit."

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:50

Samsam schreef:
Het probleem is dat wanneer de ruimte er NIET is het toch gewoon gedaan wordt, en dit overlast voor de rest oplevert.

Ben ik met je eens, maar dan vind ik ook dat de vereniging er wat aan moet doen.
Wij hebben een keer gahad dat er iemand tijdens een indoor wedstrijd in de 20 - 40 baan ging longeren omdat haar paard levensgevaarlijk was. Maar dat is gewoon levensgevaarlijk voor de mensen die eromheen rijden. Maar er werd ook wat van gezegd door iemand van het secretariaat. OK dan!

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:47

Mag ik dan vragen wat je moet doen als je paard hevig is???
Als je blijkbaar niet mag longeren op de oefenplaats?

Ik heb het vorige zondag wel gedaan en ik kreeg vieze blikken maar wat doe je dan als je een hevig paard hebt als beginneling? en er anders niets mee aan te vangen is?

Ik wil niemand in de weg lopen maar soms heb je nu eenmaal geen keuze!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:51

Misschien kan je dan beter wachten met naar wedstrijden gaan totdat je je paard beter in de hand hebt. Als iemand z'n vrolijke paard gaat longeren terwijl ik aan het losrijden ben, brengt die persoon mij daarmee ook in de problemen omdat mijn paard (en waarschijnlijk ook vele anderen) vrolijk mee gaat doen... Longeer hem anders thuis!

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:56

Het is dat ik mijn paard altijd moet longeren omdat hij zich moeilijk kan ontspannen, en als ik hem longeer doet hij het wel dus ik vrees dat ik dit op elke wedstrijd zal moeten doen, het is nu eenmaal een hevig baasje.

Maar in het vervolg zoek ik wel ergens een plekje waar ik niemand hoef te storen. Thuis longeren heeft geen nut vermits hij een uurtje later weer in topvorm is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:28

marasay schreef:

Ik heb het vorige zondag wel gedaan en ik kreeg vieze blikken maar wat doe je dan als je een hevig paard hebt als beginneling? en er anders niets mee aan te vangen is?

Niet naar de wedstrijd gaan. Longeren is NIET toegestaan. En terecht die vieze blikken!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:39

Scum schreef:
Niet naar de wedstrijd gaan. Longeren is NIET toegestaan. En terecht die vieze blikken!

Volgens het wedstrijd regelement is longeren weldegelijk toegestaan onder bepaalde voorwaarden. Lees het regelement maar eens door, of het begin van dit topic waar het regelement geciteerd wordt.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 21:43

Sorry hoor, maar ik vind het belachelijk dat je niet naar een wedstrijd moet gaan omdat je je paard even moet longeren voor de tijd. Ik snap best dat een onervaren paard druk in z'n kopje is en dat die extra energie er tijdens het longeren mooi uitkan. Maar doe dat dan wel op een plek waar niemand last van je heeft en niet tussen andere ruiters in: want dan krijg je inderdaag terecht vieze blikken. Longeer 'm anders thuis als dat helpt. Lachen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:47

marasay schreef:
Het is dat ik mijn paard altijd moet longeren omdat hij zich moeilijk kan ontspannen, en als ik hem longeer doet hij het wel dus ik vrees dat ik dit op elke wedstrijd zal moeten doen, het is nu eenmaal een hevig baasje.

Maar in het vervolg zoek ik wel ergens een plekje waar ik niemand hoef te storen. Thuis longeren heeft geen nut vermits hij een uurtje later weer in topvorm is.

Bij mijn paard heeft het ook geen zin om hem van te voren te longeren. Die laadt zich ook gelijk weer op. Maar je kunt dan wel zoveel mogelijk concoursen opzoeken waar je van te voren weet dat er mogelijkheid is tot longeren, je kunt dit desnoods van te voren aan het secreteriaat vragen. Maar als je paard echt te heftig is om er gelijk op te stappen moet je niet naar wedstrijden gaan waar te weinig ruimte is om te longeren. Je brengt dan onnodig andere ruiters in gevaar als je toch longeert en het mag gewoon niet.
Ik moet mijn paardje ook altijd een uur losrijden omdat hij amders te heftig is. Meestal ben ik na dat uur ook moeier dan hij Bloos

Met een beetje geluk wordt je paardje met de jaren wat rustiger

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:52

Ik ken het reglement op dat gebied heel goed! Je mag het alleen als daar speciaal afgezette gebieden voor zijn, en die zijn (bijna) nergens. Dus jij doet het dan altijd op die speciaal afgezette gebieden???

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 21:54

frunnik schreef:
Bij mijn paard heeft het ook geen zin om hem van te voren te longeren. Die laadt zich ook gelijk weer op. Maar je kunt dan wel zoveel mogelijk concoursen opzoeken waar je van te voren weet dat er mogelijkheid is tot longeren, je kunt dit desnoods van te voren aan het secreteriaat vragen. Maar als je paard echt te heftig is om er gelijk op te stappen moet je niet naar wedstrijden gaan waar te weinig ruimte is om te longeren. Je brengt dan onnodig andere ruiters in gevaar als je toch longeert en het mag gewoon niet.
Ik moet mijn paardje ook altijd een uur losrijden omdat hij amders te heftig is. Meestal ben ik na dat uur ook moeier dan hij Bloos

Met een beetje geluk wordt je paardje met de jaren wat rustiger

Waarschijnlijk moeten deze paarden met extra-energie (ofzo:P) gewoon ervaring opdoen, dat het routine wordt voor hun. Mijn pony was eerst van zichzelf ook heel druk, maar hoe langer ik nu op haar rij, hoe rustiger ze wordt. Het lijkt mij dus nie tdat je je hele rijcarriere je paard voor je gaat inrijden moet longeren. Lijkt mij dat hij vanzelf ook wel rustiger wordt en je dan dus niet meer een 'last '' bent voor je mederuiters! Lachen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:01

Scum schreef:
Ik ken het reglement op dat gebied heel goed! Je mag het alleen als daar speciaal afgezette gebieden voor zijn, en die zijn (bijna) nergens. Dus jij doet het dan altijd op die speciaal afgezette gebieden???

Of je moet toestemming krijgen vn het secretariaat en andere mensen niet tot last zijn. Zoals bijv. op de grotere grasconcoursen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:05

Welk artikel in het reglement is dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:07

marasay schreef:

gewoon erop gaan zitten
de mijne snurkte ook met opgeheven staart en mooi front rond
is er na 10 min draven onder de man net zo goed af als na 10 min longeren. Lachen

Soms is er idd wel plek om te longeren, maar meestal niet en word het toch gedaan.
paard liefst laten bokken en lomp opjagen, want dan is hij dadelijk tenminste moe Scheve mond
Alleen maakt hij op dat moment de andere aanwezige paarden ook 10 x zo heet dan als er niet gelongeerd werd.

hoe vaak je thuis longeerd moet jezelf weten, maat op concours is het bijna altijd ontzettend irritant.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:16

Scum schreef:
Welk artikel in het reglement is dat dan?

Artikel 129 van het discipline regelement dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:42

CGJ12 schreef:
Als je geliefd wilt worden bij collega ruiters moet je vooral gaan longeren op een wedstrijdterrein.........

Als er ruimte genoeg is om te longeren, dan zie ik toch echt het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:48

Pipo schreef:
Als je weet dat je met een jong paard op concours gaat die misschien wat kan spatten, zorg dan gewoon dat je de juiste accomodatie opzoekt.

Precies, voorkomt een hoop ergernissen, zowel bij anderen als bij jezelf.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:16

CCCCorine schreef:
Als er ruimte genoeg is om te longeren, dan zie ik toch echt het probleem niet.

Omdat dit hier al vaker gevraagd is zal ik het nog maar even herhalen:

Als jij gaat longeren gaat jouw paard SNURKEN en met zijn staart omhoog draven.
Dan kan het terrein qua ruimte wel groot genoeg zijn, maar hij steekt zo wél da andere paarden aan met zijn lollige acties.
En dat is meestal de reden waarom die longeurs er zelf NIET opdurven.........

Ik heb er zelf ook wel eens eentje waar ik ternauwernood op durf te stappen op het terrein. Dan hoop ik maar dat ie een beetje een rustige bui heeft.
Als ik dan zo'n 5 minuutjes bezig ben (en dus nog geen 2 km heb gegaloppeerd) en die van jou begint te brullen aan de longe, stijgt de kans dat ik eraf flikker vele malen.............

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:26

CGJ12 schreef:
Ik heb er zelf ook wel eens eentje waar ik ternauwernood op durf te stappen op het terrein. Dan hoop ik maar dat ie een beetje een rustige bui heeft.
Als ik dan zo'n 5 minuutjes bezig ben (en dus nog geen 2 km heb gegaloppeerd) en die van jou begint te brullen aan de longe, stijgt de kans dat ik eraf flikker vele malen.............

Kwestie van je paard africhten Haha!
Maar jij durft er in elk geval op...

Ik kijk sowieso al een beetje scheef naar die schijterds ("dressuurmutsen") die er niet op durven als-ie een beetje fris is. Als je hem NIET onder controle hebt, neem je hem NIET mee op wedstrijd.

Geen gezeik, gewoon erop gaan zitten. Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:46

frunnik schreef:
Artikel 129 van het discipline regelement dressuur

Dan neem ik aan dat jij altijd netjes die toestemming vraagt, net zoals al die anderen en nooit iemand daarbij hindert. Schijnheilig

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:48

CGJ12 schreef:
Als jij gaat longeren gaat jouw paard SNURKEN en met zijn staart omhoog draven.
Dan kan het terrein qua ruimte wel groot genoeg zijn, maar hij steekt zo wél da andere paarden aan met zijn lollige acties.
En dat is meestal de reden waarom die longeurs er zelf NIET opdurven.........

Mee eens. Maar heel vaak zijn het ook die superbrave paardjes die een beetje in een sukkeldrafje aan de longe lopen en echt geen pas verkeerd zetten. En de ruiter maar beweren dat het paard zo wild is.... Boos!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 09:24

Scum schreef:
Mee eens. Maar heel vaak zijn het ook die superbrave paardjes die een beetje in een sukkeldrafje aan de longe lopen en echt geen pas verkeerd zetten. En de ruiter maar beweren dat het paard zo wild is.... Boos!

Ja inderdaad. Boos! Volgens mij zijn die ruiters gewoon te lui om in te rijden. Tong uitsteken

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:25

Scum schreef:
Dan neem ik aan dat jij altijd netjes die toestemming vraagt, net zoals al die anderen en nooit iemand daarbij hindert. Schijnheilig

Als je dit hele topic had gelezen had je kunnen lezen dat ik mijn paard 1 maal heb gelongeerd op zijn eerste grasconcours. Dit was een groot concours waar ruimte was om te longeren. Hier had ik namlijk speciaal rekening meegehouden Bloos
En ik heb niemand in de weg gelopen, sterker nog, ik was de enige op het veld aangezien ik als eerste moest starten en al vroeg aanwezig was.

Weet je dat ook weer. Knipoog