Houden, inslapen of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zou je kiezen voor inslapen in plaats van verkopen of weggeven?

Het paard kan niet meer gereden worden, en zou (veel) pijn ervaren als dit wel zou gebeuren.
326 (15%)
Het paard heeft complex management (voer/training/stalling) nodig om gezond en/of pijnvrij te blijven.
307 (14%)
Het paard heeft permanent pijnstilling nodig om pijnvrij te kunnen zijn.
491 (23%)
Het paard heeft een chronische blessure die herhaaldelijk maakt dat het dier niet bereden kan worden.
281 (13%)
Het paard heeft een zodanige afwijking in bijvoorbeeld bouw, waardoor pijn en blessures in de toekomst onvermijdelijk zijn.
313 (15%)
Het paard is oud, niet alleen in leeftijd maar ook in gedrag/behoeften.
334 (16%)

Totaal aantal stemmen: 2052

Loe_Loe

Re: Houden, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 16:31

Maar Beemsterkaas (en sommige anderen): dat is de vraag uit de OP niet. De keuze is tussen inslapen enerzijds en weggeven/verkopen anderzijds.
Dus stel: je bent terminaal. Geef je je ex manegepaard weg (of verkoop) óf laat je hem inslapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 16:37

Interessante discussie.

Ik kijk eigenlijk altijd naar de kansen van een paard om goed terecht te komen. Als die kans niet zo groot is dan zou ik eerder kiezen voor inslapen dan verkopen/ weggeven. Zo heb ik al eens toen ik voor de keuze kwam te staan dat ik een paard moest verkopen juist de meest lastige gehouden. Ik wist gewoon dat die door zijn karakter een minder goede kans had op goed terecht komen. Maar in principe als ze geblesseerd oid zijn of niet meer te gebruiken, of oud dan blijven ze gewoon.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 18:49

Loe_Loe schreef:
Maar Beemsterkaas (en sommige anderen): dat is de vraag uit de OP niet. De keuze is tussen inslapen enerzijds en weggeven/verkopen anderzijds.
Dus stel: je bent terminaal. Geef je je ex manegepaard weg (of verkoop) óf laat je hem inslapen.

Ik reageerde op de vraag van Ibbel, zij vraagt zich af of er wel echt paarden bestaan die gelukkig kunnen leven ondanks afgekeurd als rijpaard. Zo ken ik trouwens nog talloze voorbeelden, voorbeeld manegepaard is er maar 1 van.

Jouw vraag is natuurlijk ook interessant. Als ik terminaal ben zal het paard in kwestie uiteraard niet worden ingeslapen, daar zorg ik persoonlijk voor. Het paard is levenslustig, waarom moet zij sterven als ik sterf? Als je écht de middelen niet hebt is het wat anders, maar ik zou het voor haar regelen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 21:11

Beemsterkaas schreef:
Ibbel, natuurlijk bestaan er paarden die prima kunnen leven met een chronische aandoening. Gewoon niet meer mogen rijden.

Ik heb een ex-manegepaard staan. Vrijgekocht uit een manege.
Paard was stokkreupel, hoofdslaan tijdens rijden, opgebruikt.

Hoeven op foto gezet, DA zei dat het een wonder zou zijn als ze zonder pijnstilling op de wei oud zou kunnen worden. Er zat een erg pijnlijk, los fragment + artrose in een hoef.

Die kreupelheid heeft nog 2 jaar geduurd.

Inmiddels doet ze het super op de wei (zonder medicatie). Loopt geen pas kreupel, is gelukkig, gezonde vacht, heldere ogen, hinnikt de hele dag door naar me. Ze rolt mooi om, is nooit ziek of wat dan ook. Ik zie geen enkele reden om haar in te slapen. Dat ik niet kan rijden vind ik helemaal niet erg.

We hebben een bijzondere geschiedenis en bijzondere band. Ik ben blij dat ik haar uit die situatie heb kunnen halen, en zij is blij met haar nieuwe leven waar niemand wat van haar verwacht.

Inslapen is hopelijk nog lang niet aan de orde.

En hier ben je trots op? Je paard heeft twee jaar lang kreupel gelopen hè, pijn gehad dus. En je kan een paard niet zoals een mens vertellen: je moet er even doorheen bijten, dan wordt het beter. Nee, dit dier is zich er dagen weken maanden bewust van geweest: ik ben een vluchtdier, maar ik kan niet ongehinderd vluchten.
Niet alleen om deze reactie, maar vanwege veel meer van dit soort casussen, vraag ik me af of het niet een behoorlijke vooruitgang op het gebied van paardenwelzijn zou zijn als we ze veel eerder uit hun lijden zouden verlossen. Dan was dat ‘zodra ze niet meer bruikbaar waren naar de slacht’ zo gek nog niet. Mensen kunnen duidelijk geen goede inschatting maken van wat een leefbaar leven is, doordat ze dieren veel te veel vermenselijken en er redenaties op nahouden zoals: ik zou nog niet dood willen, dus mijn dier vast ook niet. Geldt voor veel meer dieren trouwens, wat zag ik nou afgelopen week, een geit met wieltjes als achterpoten?! Dan denk ik echt waar zijn we mee bezig!

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 22:04

Heeft het paard die 2 jaar op medicatie gelopen?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 23:05

Ik zou met al deze opties wel overwegen tot inslapen eerlijk gezegd.
Waarom zien wij dagelijks advertenties voorbijkomen met teksten als "niet meer geschikt om te rijden" of "speciaal management nodig". En dan nog erger, de dagelijkse advertenties "Mensen let op, ik had mijn paardje verkocht als niet-berijdbaar en nu staat hij als rijpaard aangeboden"... Waarom in de wereld zou je het willen riskeren zo 'n beestje in verkeerde handen te laten vallen? Neem je verantwoordelijkheid, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 23:51

Nynke,

Natuurlijk laat ik een paard niet inslapen voor iedere vorm van kreupelheid, jij wel dan? Al gedaan? Ik ben benieuwd.

Ik wel. Recent nog zelfs, heb ik 3 paarden op rij moeten laten inslapen. Dat had je vast ook wel gelezen, zoals jij bij de pinken bent.

Een van die 3 paarden was in verband met dagdagelijkse pijn die redelijk plots optrad en ook niet meer zou goedkomen vanwege de leeftijd. In leven houden op pijnstilling was een optie volgens de DA, maar wilde ik niet. De beslissing heb ik toen op enkele dagen bedenktijd gemaakt en dat was hartverscheurend voor mij. Zij was de 3de die stierf. Ik heb het over 3 levensbelangrijke paarden. Paarden die een groot en belangrijk deel van mijn leven hebben gevormd. Ik ben gewend aan paarden, honden en katten inslapen, maar dit was een zware dobber.

Ik ben benieuwd of je het zou aankunnen :) eigenlijk zou ík zure reacties moeten plaatsen op internet vanwege alle pijn en verdriet, en toch zit ik hier nu glimlachend en dankbaar bij de gedachte aan mijn mooie, lieve manegemerrie, mij te verantwoorden aan een idealistisch meisje dat vol vooroordelen over mij in de aanval gaat.

Maar dus nee, natuurlijk laat je een kreupel paard niet zomaar inslapen. Alles hangt af van de diagnose. Het ene probleem is het andere niet.

Ik heb fantastische paarden gehad die door een peesblessure 1 à 1.5 jaar uit de running waren, en daarna weer als een zonnetje liepen. Moesten die dan maar meteen dood? Dat is toch te bizar voor woorden?

Niets mis met een goede revalidatie (met rust gelaten worden) op de wei.
En dat werd in de vorige eeuw ook al zo gedaan. Niet àlles werd meteen doodgemaakt. Althans niet waar ik opgroeide.

Ander voorbeeld: eentje met spat in beide achterbenen. Die hebben we jaren laten staan, want nee, die liep niet goed. Niet om mee te rijden. Laatste onderzoek, volledig op de foto geweest (hals, rug en natuurlijk die beruchte benen), hij is goedgekeurd als rijpaard. Bijzonder toch? Ondanks alle negatieve berichten online, is de spat vergroeid en loopt hij prima. Hij vindt het zo leuk weer wat te doen en onder het zadel te zijn. Verdiende dit paard deze kans dan niet, wat jou betreft?

En daar ben jij trots op?

Nee, van mij hoef jij het niet te doen, een kreupel paard houden. Laat jij ze maar meteen inslapen - heb ik echt alle respect voor. Ik heb nog nooit iemand overtuigd om hetzelfde te doen als ik. Maar daar tegenover staat wel dat ik al meer paarden heb laten inslapen dan jij in je hele leven zal moeten doen.

En om op je vraag te antwoorden, natuurlijk ben ik trots dat ik een kreupel manegepaard heb gekocht. Ik kende dit paard al bijna heel haar leven en kon de situatie niet aanzien. Shoot me :)

Ik heb er hemel en aarde voor bewogen en nog een flink bedrag voor betaald ook. Voor dat geld had ik een gezond rijpaard of mooi veulen kunnen kopen, dat zou handiger geweest zijn want mijn paarden waren toen gepensioneerd. Maar ik heb mijn eigen belangen toen opzij gezet, en voor een kreupel paard gekozen waar de nodige kosten nog aan gemaakt moesten worden.

En wat ben ik blij om die keuze. Ze is misschien niet bruikbaar als rijpaard, maar ik had geen betere opvoeder gevonden voor mijn jaarling, wat tegenwoordig haar hele taak is. Ze doet het met hart en ziel, prachtig om te zien. Ik prijs mezelf erg gelukkig dat ik de mogelijkheid heb dit soort keuzes te maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:17

Op het moment dat een dier niet meer een waardig leven kan hebben, pijn heeft wat normaal functioneren in de weg staat, ongemakken heeft welke niet kunnen worden verholpen wordt het in mijn ogen tijd om ze een waardig afscheid te geven. Dan maakt leeftijd voor mij niet uit. Een dier afstaan/verkopen omdat ze dingen gaan mankeren vind ik een lastig iets. Je zadelt dan de volgende eigenaar er wel mee op.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:43

Bokt op z'n best, niemand leest de vraag :))

We hebben het hier toch niet over iedereen die land heeft, vrienden en kennissen in 'de branch', bergen geld enzovoorts? Dat is de vraag toch helemaal niet? En ook dat punt is al zo vaak aangehaald, het gaat erom dat je je paarden NIET KAN HOUDEN. Manmanman.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:47

Nou zeg dat wel op zijn best...
Maar dan net wat anders dan jij het bedoeld...

Ja de hele context maakt het verschil juist.

Als ik mijn hypothetisch niet gezonde paard niet meer kan houden, maar bij een vriendin kan staan waarvan ik weet die respecteert wat de kwaal is zou ik niet inslapen. Als die kwaal prima kan als weide decoratie.

Maar als hetzelfde paard marktplaats op moet waarvan je weet dat die weer gereden word met alle ellende erbij.
Dan word hij ingeslapen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 15:41

Tja, alle opties zou ik voor inslapen kiezen mocht ik er om wat voor reden dan ook niet meer zelf voor kunnen zorgen. Je doet zo'n dier niet weg, en zelfs de meest prachtige nieuwe plekjes kunnen later ellende blijken om wat voor reden dan ook....
Je neemt je verantwoording en zorgt ervoor.... en dat betekent óók inslapen

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:11

Marije112 schreef:
Bokt op z'n best, niemand leest de vraag :))

We hebben het hier toch niet over iedereen die land heeft, vrienden en kennissen in 'de branch', bergen geld enzovoorts? Dat is de vraag toch helemaal niet? En ook dat punt is al zo vaak aangehaald, het gaat erom dat je je paarden NIET KAN HOUDEN. Manmanman.

Ik heb toch gewoon netjes gereageerd op de OP?
Zie p. 1

Ik herhaal mijn mening: ik zou het paard houden in de meeste opties. Alleen in geval van niet pijnvrij kunnen leven, inslapen (optie 3). Als andere mensen écht willen rijden, en maar 1 paard kunnen veroorloven, is inslapen een begrijpelijke keuze. Zo staat in mijn reactie.

(Als je in staat was je paard te houden vóór de dag dat hij afgekeurd werd als rijpaard, dan ben je de volgende dag in principe nog steeds in staat hem te houden. Als je een paard koopt dat ouder wordt, en je kon heel z'n leven stalling, lessen, hoefijzers en wedstrijden betalen, dan is die oude dag zo duur nog niet.)

Misschien was de vraagstelling beter: wat als je je paard niet meer WIL houden? In welke van onderstaande situaties laat je hem dan inslapen, i.p.v.weggeven?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:20

Omstandigheden kunnen veranderen beemsterkaas. Wat nu vanzelfsprekend is hoeft dat morgen niet te zijn. Mensen kunnen hun baan verliezen, ziek worden, scheiden etc. Etc. De vraag is wat je doet als je (door welke omstandigheid dan ook) niet meer zelf voor je paard kan zorgen. Want ja, dat risico bestaat altijd en heeft niks met onwil te maken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:23

Beemsterkaas, wie zegt dat het gaat over de dag van afkeuren? Stel je hebt je paard al een jaar op pensioen wegens niet meer rijdbaar, je krijgt zelf een ongeval en kunt niet meer werken. Je uitkering is net voldoende om jezelf te kunnen onderhouden. Wat ga je doen?

Ik gebruik ziekte nu als voorbeeld, maar ik denk dat je versteld zou staan hoeveel mensen in deze positie terecht komen door verschillende redenen...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:42

Waar staat het stukje over niet kunnen houden wegens persoonlijke omstandigheden? Ik lees in de opties alleen dingen m.b.t. het paard.

In de OP staat: naar aanleiding van een ander topic, ik heb geen idee welk topic dat is. Is het een topic over een bokker die door persoonlijke omstandigheden haar paard niet kan houden?

Had ik niet door. Voor mij komt de vraag over als: je hebt een onbruikbaar paard, wat doe je ermee.

Het grootste deel van afgedankte paarden die worden aangeboden, is niet door mensen die niet meer voor het paard kunnen zorgen. Dat gebeurt voornamelijk door mensen die niet meer voor het paard wíllen zorgen, maar liever dat geld besteden aan een gezond paard (begrijpelijk), of gewoon helemaal willen stoppen met een paard te houden. Ik vind dat de meest logische interpretatie van de vraagstelling.

In ieder geval, ook in mijn eerste reactie geef ik aan dat inslapen een keuze is die ik respecteer als dit je eigen wens is. Dus dat zou je ook kunnen toepassen op 'niet kunnen houden wegens persoonlijke omstandigheden'. In ieder geval is het niet nodig mij de valkuilen van het leven uit te leggen :)

Wat ik dan vind over weggeven van zo'n paard? In geval van zware kosten: die schuif je niet door naar een ander. In geval van kunnen leven zonder extra kosten: er bestaan mensen die mogelijks wel interesse hebben in jouw probleempaard, maar wil je het risico nemen? Ik niet. Ik vertrouw niemand. Persoonlijke mening.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:58

Er staat letterlijk als je het door persoonlijke omstandigheden haar paard niet kan houden…. Niets over niet willen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:03

Ik heb een bril nodig, dat weet ik. Maar in dit geval vind ik de woorden 'persoonlijke omstandigheden' echt niet terug in de vraagstelling.

Ik zou het touwtrekken graag stoppen, het is best vermoeiend. Ik heb alle punten toegelicht die ik wilde toelichten. Meer zit er niet in wat deze discussie betreft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:12

Als er staat “niet meer kunt houden” kun je er toch vanuit gaan dat dit niet is omdat het die dag regent?

Maar inderdaad. Je punt is duidelijk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:25

Ik heb 3 ,5,6 aangevinkt maar in alle gevallen inslapen waarbij ik 5 wel een twijfelgeval vind want ligt echt aan wat het is en op wat voor termijn.
Weggeven of verkopen vind ik in alle gevallen een no go zelf jaren geleden helaas ooit die fout gemaakt op goed vertrouwen op iemand zn blauwe ogen en dat valt echt onder het gezegde door schade en schande wijs geworden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:42

Uitgangspunt vind ik dat alleen gezonde dieren onder de pensioenleeftijd de verkoop in mogen.

En uiteraard zijn hier tal van nuances en persoonlijke ervaringen aan toe te voegen, maar dat zouden uitzonderingen moeten zijn.

Of het alternatief dan altijd maar inslapen is, ben ik het niet mee eens.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:46

Dood is niet zielig. Het dier uit handen geven op welke manier dan ook betekent ook dat je de controle uit handen geeft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 19:17

Beemsterkaas schreef:
Ibbel, natuurlijk bestaan er paarden die prima kunnen leven met een chronische aandoening. Gewoon niet meer mogen rijden.

Ik heb een ex-manegepaard staan. Vrijgekocht uit een manege.
Paard was stokkreupel, hoofdslaan tijdens rijden, opgebruikt.

Hoeven op foto gezet, DA zei dat het een wonder zou zijn als ze zonder pijnstilling op de wei oud zou kunnen worden. Er zat een erg pijnlijk, los fragment + artrose in een hoef.

Die kreupelheid heeft nog 2 jaar geduurd.

Inmiddels doet ze het super op de wei (zonder medicatie). Loopt geen pas kreupel, is gelukkig, gezonde vacht, heldere ogen, hinnikt de hele dag door naar me. Ze rolt mooi om, is nooit ziek of wat dan ook. Ik zie geen enkele reden om haar in te slapen. Dat ik niet kan rijden vind ik helemaal niet erg.

We hebben een bijzondere geschiedenis en bijzondere band. Ik ben blij dat ik haar uit die situatie heb kunnen halen, en zij is blij met haar nieuwe leven waar niemand wat van haar verwacht.

Inslapen is hopelijk nog lang niet aan de orde.

Topper

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 21:02

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 22:40

Nee, het gaat vlgns mij om het topic: internet vs realiteit

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 12:00

Beemsterkaas schreef:
Ik heb een bril nodig, dat weet ik. Maar in dit geval vind ik de woorden 'persoonlijke omstandigheden' echt niet terug in de vraagstelling.

Ik zou het touwtrekken graag stoppen, het is best vermoeiend. Ik heb alle punten toegelicht die ik wilde toelichten. Meer zit er niet in wat deze discussie betreft.

Persoonlijke omstandigheden, publieke omstandigheden, het type omstandigheden maakt volgens mij niet zo veel uit :). Je kunt het paard niet houden (dat betekend niet 'niet willen houden' hè). Het paard niet willen houden is een hele andere discussie (die veel mensen hier toch proberen te voeren).