problemen na terugkoop oude pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Balen zeg dat het voor je gevoel eerder slechter dan beter wordt!

Ik had op de vorige stal helaas ook het probleem dat er geen externe lesgevers welkom waren en liep daardoor helemaal vast in het rijden ivm staakgedrag.

Ik ben toen een week samen met hem in training gegaan bij Demi en Jessica van 2Balanced. Ze hebben ook een online omgeving met allemaal lesfilmpjes en iedere maand is er online Q&A waar de ingestuurde filmpjes en vragen/problemen van alle deelnemers besproken worden. Dat ben ik daarna gaan doen.

Misschien is dat online deel ook iets voor jou, dan heb je toch een soort van les. Het fijne eraan vond ik met name dat ik weer een plan had en me daarom niks meer hoefde aan te trekken van wat iedereen zei.

Je hebt tegenwoordig veel meer van zulke dingen online, dus als zij niet matchen misschien een andere wel! :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: problemen na terugkoop oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:43

Maar waarom nu niet starten bij de stal eigenaresse.
Waarom moet het meteen van buiten af?
Dat kan later nog.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

cissy schreef:
Paarden lezen feilloos jouw spierspanning en angst, ze ruiken het gewoon dat kun je niet tegenhouden zelf.
Als paardje dan zelf onzeker is en het niet goed weet en jij als mens in het midden weet het ook niet meer, dan gaat het dus fout.

Dit is zo belangrijk! Doe alles alleen in overeenstemming met je gevoel, ga niet over grenzen als anderen je daar overheen proberen te praten want een paard heeft dat direct door en leest dat feilloos. Dat kan hij in zijn hoofd niet rijmen (A zeggen, B uitstralen) en dan wordt het waarschijnlijk alleen maar erger.

Ik zou vragen of stal eigenaresse eens aan het werk wil met paard om te kijken hoe hij dan reageert. Gaat dat goed, kun je les van haar nemen. Misschien reageert hij bij haar wel goed als zij zeker is van haar zaak.

Sommige sensibele paarden reageren erg op onzekerheid, dan zal je daaraan moeten werken, of niet als dat niet lukt en een ander type paard kopen. Maar het kan ook gewoon tijd kosten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Hier sluit ik me bij aan.

Denk dat het vooral je eigen onzekerheid is waardoor ze je steeds verder aan het testen is en de grenzen aan het verleggen is. En een tip voor het longeren, doe dat aan de dubbele longe dan zit er een stuur op en kan ze niet zo maar naar je toe komen. Ik denk dat dit paard gebaat is bij duidelijke regels en kaders.

KiddeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Ik zou de dierenarts afwachten en dan met de staleigenaar aan de gang gaan. Als ze verder gezond is, het zadel goed is en ze bij een ander niet dit gedrag vertoond kan het toch aan je zelf liggen... Ik heb dit zelf ook een tijd gehad hoor door angst. Je komt daar zonder hulp alleen moeilijk vanaf. De staleigenaar hoeft ook niet verkeerd te zijn natuurlijk. Je kan daar altijd mee beginnen, mits ze dus gezond is en het zadel in orde is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Hevonen schreef:
Wat rot voor je.

Luister niet naar je staleigenaar, wel naar je gevoel en je gezond verstand. Hou je eigen tempo aan, doe je eigen dingen. JIJ zit met de gevolgen als er iets mis gaat, de anderen niet.

Waardeloos dat je geen instructie mag laten komen. Heb nooit gehoord dat zoiets niet mag, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.

Ik snap dat je het even niet meer ziet zitten.

Een vraagje: weet je zeker dat er niks raars gebeurt (op welke manier dan ook) als jij er niet bent? (Misschien in het kader van: we zullen dat dier wel eens even helpen opvoeden... )

(onze pony werd heel vals en gevaarlijk in een manege, waar ze behoorlijk gepest werd door mensen; haar lokken met iets lekkers en dan een klap geven ipv het lekkers; bij haar de stal in stappen met een borstel en een zweep... Natuurlijk wisten we dat pas veel later)

Idealiter zou ze ergens anders moeten staan... maar ja, dat is vast niet simpel.

Ik heb ook ooit ergens gestaan waar je geen eigen instructie mocht laten komen omdat die mensen zelf instructie wilden geven. Ik heb dat toch korte tijd gedaan omdat ik een bepaald soort instructie wou wat zij niet leverden, maar ben daarmee in de buitenbak gegaan op tijden dat die verder niet gebruikt werd ,en dus niet in de binnenbak. Dat was met een nieuwe pony en na een tijdje begeleiding kon ik het zelf .

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Heb je een goed gevoel bij de staleigenaresse? (Is ze rustig of gaat ze over jouw grenzen?)
Als ze rustig is kan je haar altijd vragen mee te kijken. Mocht het niet goed voelen om te doen, heb je dan de mogelijkheid om met je paard ergens anders heen te rijden voor les?
Of is er misschien iemand die het goed lan zien die een keer mee wil kijken? Dat is geen les maar een vriendendienst als je niet betaald.
Op stallen is het vaak zo dat ieder zijn mening wil ventileren. Blijf bij jezelf.
Wat ook kan helpen is een keer bijvoorbeeld " spiegelen met paarden" te doen ergens, of te kijken of je überhaupt in het dagelijks leven assertief bent of misschien niet. Vaak valt of staat het met je lichaamshouding of onduidelijke signalen die je misschien afgeeft.
Ik persoonlijk vind dat de "leider" zijn niet negatief is maar denk wel dat het de manier waarop is hoe je dat creëert. Waarnaast je ook moet kijken dat het paard ook een samenspel in het leiderschap mag hebben.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

DuoPenotti schreef:
Maar waarom nu niet starten bij de stal eigenaresse.
Waarom moet het meteen van buiten af?
Dat kan later nog.

Dit dus… ik heb echt terug gelezen en nergens staat dat de staleigenaresse onkundig is. Ze zegt idd dat ts “moet doorpakken”. Daar miszegt ze op zich niets mee, want het wordt ook een kwestie van doorpakken. Als het geen medische achtergrond heeft (en dat denk ik eerlijk gezegd niet) is dit niet iets wat opgelost gaat worden door niets doen. Ze brengt het misschien wat resoluut maar ze heeft wel gelijk

Het is denk ik een kwestie van door de eerste pijn heen begeleid worden. Zodra het vertrouwen wederzijds weer goed zit, zal je met sprongen vooruit gaan.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:59

Devic schreef:
Merrieveld schreef:
Dat van die staleigenaar die geen externe instructie toelaat zou voor mij echt een reden zijn om te overwegen ergens anders te gaan staan. Jij en je pony hebben nu juist goede begeleiding nodig. Succes maandag met de DA!

Ik heb even gemist op grond waarvan we hier besloten hebben dat de staleigenaar geen goede begeleiding zou kunnen geven? Geen kritiek maar ik kan het echt niet terugvinden?

ts, je schrijft dat ze ook grondwerk lessen geeft. Daar zou ik eens mee beginnen. Niet rottig bedoeld maar het klinkt een beetje alsof ze je enorm aan het uittesten is, en met succes. Ze is al aardig wat keren van eigenaar gewisseld, ze weet hoe ze haar eigen doelen kan behalen. Je angst, daar kan je niet 1, 2, 3 iets aan doen, je gevoel is je gevoel. Dat kan je niet uitzetten, hoe hard je jezelf ook voorneemt om niet bang te zijn.
Maar met grondwerk krijg jij hopelijk weer wat vertrouwen en leert je pony weer even wat de grenzen zijn.

Oh, ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat ze grondwerk instructrice is. Ze is alleen rij instructrice.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Vraag het haar dan weet je het. Als ze dat niet wil of kan kun je misschien vragen of ze iemand weet die dan wel op het terrein mag komen om jou te helpen omdat je nu vastloopt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Maar neem aan dat die stalbaas haar buiten zet en eventueel ook weer binnen haalt.
Dat is ook grondwerk.

Vraag haar te helpen met longeren. Te lopen over het erf. En geef aan dat als dat pas goed gaat je er op gaat.

Het is jammer dat een ander niet mag komen.
Maar denk dat je met de stal eigenaresse een prima begin kan maken.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:30

DuoPenotti schreef:
Maar neem aan dat die stalbaas haar buiten zet en eventueel ook weer binnen haalt.
Dat is ook grondwerk.

Vraag haar te helpen met longeren. Te lopen over het erf. En geef aan dat als dat pas goed gaat je er op gaat.

Het is jammer dat een ander niet mag komen.
Maar denk dat je met de stal eigenaresse een prima begin kan maken.

Heb dat gezegd en gevraagd aan mijn staleigenaar! :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Toppie :D
Ik hoop dat jullie snel uit deze dip zijn en jij je oude paard weer terug hebt.

Niet te veel richten op het verleden. Maar duidelijkheid voor je paard richting de toekomst zodat hij ervaart alles is weer goed.