Waar lopen jullie tegen aan in de paardenwereld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:22

Floko schreef:
Iets om mijn monobeugelriemen goed op te steken.

Zijn die stijgbeugel hoezen van Edix niks voor je? Steek je ze zo in. Een goedkopere dubbele ovenhandschoen schijnt ook goed te werken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:51

Onali schreef:
Jennyj01 schreef:

Dat het voor jou niet nodig is maakt het nog geen slecht idee. Ik ken genoeg mensen die door het bos de bomen niet meer zien. En mensen die wel eens wat anders willen. Het idee is er al. De administratieve rompslomp heb je nu ook. Die moet je nu ook voeren. En dat de ontwikkelaar er een graantje uit mee pikt is toch ook geen schande. Tenslotte is hun platform ook jou platform om nieuwe klanten te werven.

Maar wat is het dan?
Ik plan zelf afspraken met TA (wordt altijd een jaar vooruit gepland) zij ent ook. Ik plan samen met mn bekapper, ik zit op een ander schema dan haar andere klanten.
En de DA bel ik wanneer nodig.
Lesgeefster geeft in het najaar een heel jaaroverzicht door.

En dan zet ik het in mn agenda.
Ik snap niet zo goed waar die app voor nodig is. Op de DA na whatsapp ik gewoon met de anderen. En sturen ze een tikkie.

Ik snap niet zo goed waarom daar een aparte app voor moet zijn :+

Er zijn ook mensen die voor het eerst een paard kopen en nog geen hoefsmid, tandarts etc hebben. Of je eigen valt morgen om en heeft geen vervanger, moet je ineens op zoek...

Als die app zou bestaan kun jij gewoon nog appen en vooruit plannen, niemand die zegt dat je ergens gebruik van moet maken toch? Wil niet zeggen dat het voor andere mensen geen goed idee is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:52

boedjang schreef:
Schimmel detectie in hooi

Hele goede!

Dingen ZONDER bling.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:27

Bielsje schreef:
Onali schreef:

Maar wat is het dan?
Ik plan zelf afspraken met TA (wordt altijd een jaar vooruit gepland) zij ent ook. Ik plan samen met mn bekapper, ik zit op een ander schema dan haar andere klanten.

Ik snap niet zo goed waar die app voor nodig is. Op de DA na whatsapp ik gewoon met de anderen. En sturen ze een tikkie.

Er zijn ook mensen die voor het eerst een paard kopen en nog geen hoefsmid, tandarts etc hebben. Of je eigen valt morgen om en heeft geen vervanger, moet je ineens op zoek...

Als die app zou bestaan kun jij gewoon nog appen en vooruit plannen, niemand die zegt dat je ergens gebruik van moet maken toch? Wil niet zeggen dat het voor andere mensen geen goed idee is.

Klinkt mij meer als mensen willen geen moeite meer doen.

Ik kies zelf een behandelaar uit en ja soms ga ik mee met de rest op stal omdat de persoon goed overkomt en goed werk verricht, andere keer niet.
Kritisch denken is er niet meer bij en vooral meegaan met de massa lees ik alleen maar hier.

Valt mijn bekapper om dan vraag ik aan vriendin het telefoonnummer van haar bekapper.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:27

Bielsje schreef:
Onali schreef:

Maar wat is het dan?

Ik kies zelf een behandelaar uit en ja soms ga ik mee met de rest op stal omdat de persoon goed overkomt en goed werk verricht, andere keer niet.
Kritisch denken is er niet meer bij en vooral meegaan met de massa lees ik alleen maar hier.

Valt mijn bekapper om dan vraag ik aan vriendin het telefoonnummer van haar bekapper.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 11:09

Onali schreef:
Bielsje schreef:

Waarom mag je het leven niet makkelijker maken? Als iemand geen tikkie hoeft te sturen, scheelt dat diegene weer tijd. Niet 10x heen en weer hoeft te appen voor een afspraak, scheelt ook weer tijd en voor je het weet kan hij/zij een extra afspraak boeken.

Jij kunt een vriendin vragen, niet iedereen heeft dat. Of iedereen om hem/haar heen heeft prut dienstverleners. In een Treatwell zie je ook reviews, misschien maakt het het leven makkelijker maar je kunt dan ook zomaar een betere behandelaar vinden...

Wat maakt het uit...

foxy80

Re: Waar lopen jullie tegen aan in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 11:50

Bitloos rijden aanvaarden op alle wedstrijdniveau' s. Of bareback rijden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 17:05

foxy80 schreef:
Bitloos rijden aanvaarden op alle wedstrijdniveau' s. Of bareback rijden.

Nou dat sowieso!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:36

Miss_Mii21 schreef:
kiki1976 schreef:
Verplichte minimale vrije beweging, ook met de winter periode.
En ook dat er in die periode vrije toegang moet zijn op water en ruwvoer.

Exact dit. Minimale ruimte jaarrond, niet met 4 paarden op 10x10 en uren zonder eten.

Minimale ruimte en maximaal hooi, nooit zonder hooi en genoeg ren-ruimte jaarrond. Minstens 8 uur buiten, niet 2 uur buiten en 22 uur op stal. Verder vooral veel bemoeinis, de macht van stalhouders die het denken goed te doen terwijl je aan de lopende band medische kosten hebt want 'ze doen maar wat'. Dierenartsadvies nemen ze niet serieus. Ga je het gesprek aan? Enkeltje er uit.

Maar ook bemoeinis, je vraagt een mening, krijgt 10 verschillende antwoorden, en ook nog berg gezeik als je advies niet opvolgt omdat je een eigen visie hebt. Lees: mijn volbloed was te mager, wilde hem niet volproppen met suikerrijk graanrijk rommelvoeding. Kreeg flink wat naar mijn hoofd. Voer hem nu met coolstance copra + luzerne + esparcette bij in de (lees maagzweergevoelig, de wetenschap zegt om granen/suikers te vermijden dan) winter, heb een rustig paard die heel prima op gewicht is. Dus het kan zeker. Maar wat ik naar mijn hoofd kreeg, wil je niet weten. En dit advies heb ik pas jaren later via via gekregen, op dat moment kreeg ik niet advies waar ik iets mee kon.

Je hoeft niet op zo'n plek te blijven staan hè...

En als zo'n plek met 4 paarden op 10 bij 10 de maat van de paddocks aan moet passen naar 20 bij 40 voor 4 paarden, betekent dat wel dat het aantal uren paddock enorm daalt, of er per 800m2 paddock, 28 paarden een andere stal moeten zoeken...

Weet niet of die eigenaren dat zo fijn vinden. Of jijzelf, als jij daar bij hoort.

Ook gaat het stalgeld dan flink omhoog omdat de lasten en het loon van de stalhouder over veel minder paarden/stalplekken verdeeld kan worden.

Zulk soort regels hebben echt consequenties en daar is niet iedereen zich bewust van volgens mij.

Wat niet wil zeggen dat ik paarden geen grote uitloop gun in de winter. Met voldoende ruwvoer, ook als ze buiten staan.
Hier thuis heb ik dat in mijn ogen netjes voor elkaar. Al is die ruimte ook beperkter nu ze opgesplitst staan in groepje van 3 en mijn eigen 2 apart.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:48

Bij PMO, bij Steenwijk kun je met achoolpaarden je menbewijs gaan halen. Dat is menles.

https://paardmensonderwijs.nl/training- ... onderwijs/

JPitty schreef:
Waar ik tegenaan loop, is dat er in bijna elke stad wel een manege is waar je kunt leren paardrijden (dressuur, springen, met een beetje geluk ook eventing, buitenrijden, western en/of voltige), maar dat je eigenlijk bijna nergens een manege hebt waar je menlessen kunt volgen met manegepaarden. Ik mag niet meer paardrijden, vanwege medische redenen. Mennen mag ik nog wel en zou ik best willen proberen. Maar ik heb geen eigen/verzorg/leasepaard of wagen. Om uit te zoeken of het iets voor mij is en ik het ook leuk vind, ben ik dus aangewezen op paarden en materiaal van een manege/lesgever. In mijn regio (Zwolle) is echter geen manege te vinden waar je menlessen kunt nemen. De enige maneges waar dat volgens de KNHS kan, zitten in Noord Holland, Zuid Holland, Zeeland, Noord Brabant en omstreken. Van de FNRS zit er eentje dichterbij, maar daarvoor moet ik ook eerst 50 minuten in de auto zitten. Voor een wekelijkse menles is dat niet praktisch. Laagdrempelig kennismaken met de mensport is blijkbaar niet mogelijk en dat vind ik oprecht jammer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:51

joyce B schreef:
Je hoeft niet op zo'n plek te blijven staan hè...

En als zo'n plek met 4 paarden op 10 bij 10 de maat van de paddocks aan moet passen naar 20 bij 40 voor 4 paarden, betekent dat wel dat het aantal uren paddock enorm daalt, of er per 800m2 paddock, 28 paarden een andere stal moeten zoeken...

Weet niet of die eigenaren dat zo fijn vinden. Of jijzelf, als jij daar bij hoort.

Ook gaat het stalgeld dan flink omhoog omdat de lasten en het loon van de stalhouder over veel minder paarden/stalplekken verdeeld kan worden.

Zulk soort regels hebben echt consequenties en daar is niet iedereen zich bewust van volgens mij.

Wat niet wil zeggen dat ik paarden geen grote uitloop gun in de winter. Met voldoende ruwvoer, ook als ze buiten staan.
Hier thuis heb ik dat in mijn ogen netjes voor elkaar. Al is die ruimte ook beperkter nu ze opgesplitst staan in groepje van 3 en mijn eigen 2 apart.

Daarnaast: wie gaat dat handhaven?

Bij alles wat er gebeurt dat iemand niet welgevallig is, is de eerste reactie: daar moeten regels voor komen!

Joh, voor vrijwel al die zaken bestaan regels, vaak in de wet al vast gelegd, maar handhaving heeft prio 6589, simpelweg omdat we te veel regels hebben voor de handhaving die we als maatschappij willen betalen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:56

Nee, maar zonder regels kan er ook nooit gehandhaafd worden, ook niet na een melding oid.
Wat dat betreft is er in paardenland niets geregeld.
Zet jij je paard de hele dag op stand mag dat nog steeds als je hem eten en drinken geeft en zijn stront weg schept.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:57

Dat paardrijden een luxe wordt en daarmee bedoel ik dat een paard geen paard meer mag/kan zijn geen groene weides meer maar paddocks waar ze met heleboel bescherming in staan, geen wedstrijden meer op gras de gezelligheid is eraf.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:58

Dat vind ik zo'n dooddoener, dat regels geen zin hebben omdat er niet genoeg gehandhaafd zou worden. Dan zouden we dus allemaal massaal door rood rijden bij de verkeerslichten zonder flitser. Flauwekul natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:01

Lieser schreef:
Dat vind ik zo'n dooddoener, dat regels geen zin hebben omdat er niet genoeg gehandhaafd zou worden. Dan zouden we dus allemaal massaal door rood rijden bij de verkeerslichten zonder flitser. Flauwekul natuurlijk.

De regels bestaan al, die hoeven niet meer gemaakt te worden maar zelfs dat besef is er niet.

DuoPenotti schreef:
Nee, maar zonder regels kan er ook nooit gehandhaafd worden, ook niet na een melding oid.
Zet jij je paard de hele dag op stand mag dat nog steeds als je hem eten en drinken geeft en zijn stront weg schept.

Nope, mag al jaren niet meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:03

ikke schreef:
Lieser schreef:

De regels bestaan al, die hoeven niet meer gemaakt te worden maar zelfs dat besef is er niet.

DuoPenotti schreef:

Nope, mag al jaren niet meer.

laat dat wetsartikel eens zien?

Het mag wel, niemand doet het meer.
NRPS en Sectorraad Paarden wil het niet meer.
Maar als ik hier nu mijn paarden in stand zet mag het gewoon.
uurtje in een paddockje en hij heeft beweging.
Uiteraard eten en drinken en het is opgelost.

net als dat er mensen roepen een paard mag niet achter prikkeldraad of niet alleen.
Het is allemaal niet wenselijk, maar niets staat daar hard over in de wet

Nogmaals, bijpaarden is geen drol wettelijk geregeld.
Ja wat losse flodders. die vrij te interpreteren zijn

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:15

Er is wel een FNRS verbod op huisvesten in stands.

Al vanaf 2017
TV-uitzending Kassa: vermeende misstanden maneges | FNRS https://share.google/9sbg3PFQj8Qgr0TSr

https://sectorraadpaarden.nl/wp-content ... nitief.pdf

De overheid vond dat de sector zelf richtlijnen op moest stellen. Helaas zijn de richtlijnen over vrije beweging steeds verder naar beneden bijgesteld i.v.m. de "haalbaarheid" en acceptatie van de richtlijnen bij de grotere/intensievere paardenbedrijven. Zelfs het welzijnskeurmerk is gedevalueerd na overname.

Daar stond in de eerste versies nog 4 uur vrije beweging buiten de stal per dag in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:41

Precies, FNRS en sector paard hebben gezegd we willen het niet meer.
En inderdaad het vrije buiten is daarna naar beneden bij gesteld, want er sputterde teveel bedrijven.

Maar wettelijk is het iets als zorgplicht en rekening moet houden met de aard en behoeften van het dier.
Zo groot vrij te interpreteren, dat als ik ze nu een stand zet ik ermee weg kom.
Want die van mij gaat anders vastliggen in een box, dus dit is mijn zorgplicht.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:37

Ik denk eigenlijk ook wel een beetje aan de eilandjes cultuur. Jantje heeft een merrie met veulen, Pietje heeft een merrie met veulen. Niemand komt op het idee het spul samen te zetten, een periode op Jantje’s wei en een periode op die van Pietje terwijl dat voor kuddedieren toch fijner is en tegenover wolven ook veiliger lijkt te zijn. (Of dat je dan samen kan waken of verplaatsbare ww omheining zowel plaatsen als onderhouden samen kan doen/delen).

Iemand is een keer een trailer nodig, iemand anders heeft een trailer bij huis staan. Maar hoe komen ze met elkaar in contact?
Iemand redt het een tijdje niet om de avond verzorging te doen. Iemand anders zit misschien drie huizen verderop thuis te balen dat ze geen verzorgpaard meer heeft. En zou met alle liefde die avondronde doen.
Of een voorlezer voor de wedstrijden, iemand die even meekan op de kar als groom. Het kan van alles zijn. Als je het maar weet van elkaar, dan is er vaak zoveel mogelijk!

Misschien kan Bokt hier iets in betekenen door iets ontwikkelen waar ingelogde gebruikers achter de schermen dus via backend op lokatie gebaseerd de lokale verzoeken en vragen zien en er snel lijntjes kunnen worden gelegd. Zodat dus een bokker niet diens woonplaats openbaar hoeft te zetten, en er toch makkelijk het lokaal paarden netwerk wordt opgezet. Het voordeel om het in bokt te integreren is denk ik ook dat je even kan checken met wie je ongeveer te maken hebt aan de hand van profiel en berichten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:43

Wb de trailer gaat dat niet vaak werken. Topics genoeg over op bokt. Samen zetten zitten ook haken en ogen aan. Wie voert? Wie verzorgt? Wie voed op? Komt dat over een? Wie haalt en betaald die voeding en vooral; wat als A het zo nauw niet neemt met op tijd voer halen of te veel/te weinig geeft.

Het is gewoon niet zo simpel om maar samen de paarden te doen. :=

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:09

Het individualisme zit heel diep verweven in onze samenleving. Het zal dan ook wel veel omdenken vergen tot meer samenwerking te komen. Maar met het einde van de groei in ruimte, tijd die mensen beschikbaar hebben, en mogelijk op termijn ook materialen lijkt het mij goed die denkwijze wat meer aandacht ruimte en vorm te geven. Misschien is dit wat te filosofisch of out of the box voor dit topic.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:35

Nou die trailer uitlenen ja dan komt het individualisme inderdaad naar boven.
Schade er in, heeft die van mij niet gedaan....
Kan je zeggen, dan is je sociale stuk meteen op -10 en mensen huren er maar 1 bij een bedrijf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:04

Marigold schreef:
Het individualisme zit heel diep verweven in onze samenleving. Het zal dan ook wel veel omdenken vergen tot meer samenwerking te komen. Maar met het einde van de groei in ruimte, tijd die mensen beschikbaar hebben, en mogelijk op termijn ook materialen lijkt het mij goed die denkwijze wat meer aandacht ruimte en vorm te geven. Misschien is dit wat te filosofisch of out of the box voor dit topic.

Dat individualisme is er niet zomaar gekomen. De enige manier om daar ruimte voor te maken is als er verantwoordelijkheid genomen en af gelegd wordt. Vroeger was uit lenen heel normaal. Dat is veranderd door tal van problemen die daarmee kwamen.

Als het je een paar keer flink geld gekost heeft ga je vanzelf individualistisch denken. :+
Ik heb genoeg betaald voor anderen dankjewel. Niet alleen met de trailer trouwens. Iemand een tijdelijke plek op de weide gunnen meerdere keren, hoop kosten en nog de vuile hond zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:22

Ik ben veel vrienden rijker geworden in de paarden (sport) maar mijn vertrouwen in de mens is wel een dik pak afgenomen op zakelijk gebied. En dat is dus wat ik mis.
Richtlijnen die wettelijk bepaald zijn. Iedereen kan maar wat doen. Zijn eigen regels bepalen.

Hoe vaak word men niet flink genaaid!?
Wat heb je zwart op wit als je bijv je paard in training zet!?
Ik heb in de 12 jaar ik paarden laat trainen jaren terug 1x een contract moeten tekenen. Verder nooit. Alles gaat op goed vertrouwen en als je paard kapot gaat kun je het dood leuk weer op halen en zie maar wat je doet. Ja ook bij gerenomeerde stallen. (Bin there..)

Ook de kliekjes vorming op stal en wedstrijd heb ik een bloedhekel aan. Het laat de sfeer verpesten en mensen worden er onzeker door want ja, de beste stuurlui staan aan wal.
En als je wint heb je vrienden. Rijen dik! Echt ze willen allemaal met je lopen! Bij je over de vloer komen en met je gezien worden.
Is je succes minder dan ben je zo weer vergeten. Next!!
Dus echte vrienden mwa, ook niet.
Dus dat mis ik ook wel in de sport. Wat sociale vaardigheid.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:32

Minimale schofthoogte afschaffen bij de orun net als het bitloos rijden toestaan tijdens examens.

Ik moest het verplicht bij Voest doen omdat het de enige plek is waar je met een pony niv 3 kan doen. Enige is dat ze ipv springen een andere disciplines hebben.

Heel dubbel als je gewoon wedstrijden heb gesprongen met je pony bitloos & die dan nu een bit in moet & aan de dubbele lijnen :+ .