Sherivey schreef:Duhelo, maar hoe lang is dat geleden?
Vind het sowieso knap dat je het gered hebt, laat ik dat eerst benoemen. Lukt zeker niet iedereen.
Maar imo is het houden van paarden tegenwoordig (kostentechnisch) niet meer te vergelijken met vroeger.
Stalling alleen al is zoveel duurder geworden (wat ik snap, vanuit pensionhouders), maar ook voer, spullen, dierenarts, osteo, lessen zijn in prijs gestegen.
En weet niet hoe dat bij anderen is, maar mijn salaris is bij lange na niet zo hard gestegen.
En dan laat ik alle andere kosten (huur, zorgverzekering, boodschappen, benzine) nog buiten beschouwing.
Het veulen van toen is nu 16 geweest, dus 16 jaar geleden bij de aankoop.
Ik heb wel altijd op goedkopere stallingen gestaan (de hele eerste was gratis in ruil voor het werk en smid van het paard daar. Toen ik er twee had bij een boer aan 150 voor stal, weide en hooi, daarna een stal met een buitenpiste aan 90 per paard excl hooi).
Ondertussen ook zelf leren bekappen om daar een deel in op te vangen. Als er geen geld was voor lessen dan was het ook even zo, etc.
Laatste jaren huurde ik een weide met stal op volledig in eigen beheer aan 100 euro voor 3000m² grond. Maar dan ging ik ook wekelijks met de aanhanger achter hooi, had een boer geregeld die wekelijks een bak mest kwam ophalen, etc. Hard werk, maar kostentechnisch prima doenbaar.
3 paarden op een volpension had ik inderdaad nooit gekunnen. (of gewild überhaupt)
Dus ik denk wel dat ik qua kosten voor de drie ongeveer gelijkaardig uitkwam als voor 1 op een mooie pensionstal met binnenbak, met maandelijks lessen, hoefsmid en dierenarts. (gemiddeld een 600-800 euro per maand).
Nu goed, geen enkele situatie is te vergelijken natuurlijk, en je weet nooit wat de toekomst brengt.
Je moet gewoon bepalen wat je wil en wat je ervoor over hebt. Ben je bereid om extra te gaan werken als het wat krap is? Ben je bereid om zelf te leren bekappen om uit te sparen? Als je de pensionstal niet meer kan betalen, ben je bereid om er een shet bij te kopen en beide ergens op een landje bij de boer te plaatsen en dagelijks in weer en wind mest te gaan scheppen en met een gammel aanhangertje om hooi te gaan naar het andere dorp? Ook als dat betekent dat je eerst een halfuur te voet naar de binnenpiste moet voor je serieus kan gaan trainen, of enkel maar buiten kan gaan rijden? (been there, done that).
Hoeveel ben je bereid om op te geven om je paard te willen houden, en word je daar ook gelukkig van?

, dus na enkele jaren ijzers heb ik mezelf geleerd plakbeslag leggen, dus nu staat mijn trekpaard op duplo’s)