Twijfel bij aankoop paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Elisa2 schreef:
Ik ben nog geen een minder leuk paard tegen gekomen in dit topic, ze hebben allemaal wat op hun eigen manier.

Inderdaad mee eens, allemaal knap!.

Ik ben benieuwd wat TS uiteindelijk wil en gaat doen, het is uiteindelijk haar keus en geld maar wie weet gaat ze nog eens kijken soms zie je dingen dan anders maar dat is aan TS. :D

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Dit had ik ook met mijn eerste merrie. Ik vond haar eigenlijk niet zo knap op foto. Toch wezen kijken. Nog steeds niet prachtig maar ik voelde wel verliefdheid. Mijn uiterlijke droompaard heb ik datzelfde jaar gekocht en daar heb ik nog steeds geen grote liefde voor zoals voor die eerste :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Ik vond mijn merrie ook een lelijk dingetje toen ik haar ging kijken. En was er nog steeds niet visueel van gecharmeerd toen ik haar kocht. Maar hemel wat ben ik nu <3 <3 <3

Voor 50% is dat omdat ze qua gedrag en persoonlijkheid geweldig is
Voor 40% is dat omdat ze daadwerkelijk knapper geworden is (anders bespierd en met leuk passend tuig)
Voor 10% is dat omdat ik naar andere dingen ben gaan kijken. (want haar voorpluk is nog steeds een miserabel sprietje en ze is nog steeds helemaal effen bruin)

Dus vanuit mijn perspectief zou ik zeggen: als de klik er echt zo is zou ik een paard NIET laten staan op uiterlijk.
Een groter hoofd kun je visueel nog wel wat aan doen met een mooie halster en hoofdstel. En je gaat vermoedelijk je blik gewoon verleggen naar andere positieve punten. Nu kan ik me echt ook werkelijk niet meer voorstellen dat ik op basis van het uiterlijk eigenlijk meteen rechtsomkeert wilde maken. Overigens zelfde verhaal als bij jou: mijn instructeur was enthousiast dus ik keek toch nog even verder.

Overigens is mijn knapste paard toevallig ook het paard waar ik de meeste 'problemen' mee heb. Dan vergeet je dat uiterlijk ook vrij snel hoor....Dus de andere kant werkt het zeker ook op.
Laatst bijgewerkt door pol013 op Gisteren, 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Op een bepaalde manier toiletteren kan ook wat doen. Elk paard is mooi op zijn\haar eigen manier, maar dat kan geaccentueerd worden of juist bedorven (al naar je smaak) door de uiterlijke verzorging vind ik. Weliswaar is daar doorheen te kijken maar als je een paard gaat bezichtigen heb je niet veel tijd. Ik persoonlijk houd niet van geschoren paarden met sportcoupes. Terwijl de verkopers vaak denken dat hij dan beter in de smaak zou vallen bij de kijker. Vooral bij rassen die van nature veel manengroei hebben zoals Haflingers vind ik het vreselijk jammer als die manen eraf zijn omdat lange manen hen juist extra mooi maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Weet je:

Uiterlijk wen je aan/ zie je op een bepaald moment niet meer zo.........karakter heb je echt élk moment in de omgang mee te maken.

Mijn vriendin had Schotse herders, en dat vond ik echt de meest lelijke honden ooit. Met die smalle spitse snuiten en kleine oogjes.
Totdat ik veel met die honden te maken kreeg/ er zelf een onbedoeld overnam. Wat een fantastische karakters (voor mij dan), wat een heerlijke honden. En door de jaren heen ben ik ze niet alleen heel erg gaan waardereren: ik vind ze tegenwoordig ook écht mooi !

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Ja maar het kan ook zo zijn dat de TS een twijfel voelt en dit projecteert op het uiterlijk / het hoofd van het paard. Maar misschien ligt de eigenlijke basis van de twijfel elders.
Dat kan zijn een legitieme twijfel over de aanschaf van dit specifieke paard, of angst nu aanschaf van sowieso een paard zo dichtbij komt en echt wordt.
Iemand deelde deze benadering al eerder in dit topic.

Het uiteindelijke vraagstuk ligt dan mi bij het zoeken naar de oorzaak van het gevoel van twijfel. En van daaruit beslissen wat je wel of niet doet.

Wat ik zei over de instructeur, ik bedoel meedenken is natuurlijk fijn. Maar het moet geen afdwingen worden. Ik denk dat het belangrijk is dat TS echt haar eigen keuze maakt.

Qua dat uiterlijk kan meespelen: zelf zou ik momenteel liever gaan voor een mooi echt correcte pony, rijden wil ik niet, ik hou van mooie foto’s maken en van exterieur / rassen / rastypische paarden en pony’s. En het uitpluizen van afstammingen enzo.
Een pony die maar heel gewoontjes was (shet) heb ik gehad, hartstikke lief hoor. Maar toch bleef ik me ergens wat storen aan het gebrek aan uitstraling.
En dat ik er niet mee naar keuring kon, geen afstamming wist.

Nu kan ik geen pony meer houden (dat een weitje huren totaal veranderd is door de wolven overal speelt sowieso ook mee). Maar als, dan zou ik gaan voor een echt mooi rastype grote maat shet. Met dus een beste kop erop met een mooi oog en helemaal naar mn zin.
Moet echt de x factor hebben.

Smaken verschillen, doelen ook. Dat wil ik er maar mee zeggen.

En dat de praktijk weerbarstig is weet ik ook: kan zomaar heel wat anders op je pad komen wat op een heel andere manier de x factor heeft. Eea is niet onwrikbaar.

noordje

Re: Twijfel bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Nou ik kan je vertellen:
Ga voor het karakter
Met uiterlijk kun je niet zoveel
Ik heb er nu 1 op proef staan,qua uiterlijk helemaal mijn paard,maar qua karakter en omgang: niet helemaal of eigenlijk helemaal niet mijn type
Dus deze wordt het niet

En ik heb een wijze les geleerd.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Ik zou een paard zelf nooit op uiterlijk laten staan. Juist omdat ze niet in het perfecte plaatje passen, maakt ze mooi en uniek. Karakter is zo belangrijk :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Marigold schreef:
Ja maar het kan ook zo zijn dat de TS een twijfel voelt en dit projecteert op het uiterlijk / het hoofd van het paard. Maar misschien ligt de eigenlijke basis van de twijfel elders.
Dat kan zijn een legitieme twijfel over de aanschaf van dit specifieke paard, of angst nu aanschaf van sowieso een paard zo dichtbij komt en echt wordt.
Iemand deelde deze benadering al eerder in dit topic.

Het uiteindelijke vraagstuk ligt dan mi bij het zoeken naar de oorzaak van het gevoel van twijfel. En van daaruit beslissen wat je wel of niet doet.

Wat ik zei over de instructeur, ik bedoel meedenken is natuurlijk fijn. Maar het moet geen afdwingen worden. Ik denk dat het belangrijk is dat TS echt haar eigen keuze maakt.

Qua dat uiterlijk kan meespelen: zelf zou ik momenteel liever gaan voor een mooi echt correcte pony, rijden wil ik niet, ik hou van mooie foto’s maken en van exterieur / rassen / rastypische paarden en pony’s. En het uitpluizen van afstammingen enzo.
Een pony die maar heel gewoontjes was (shet) heb ik gehad, hartstikke lief hoor. Maar toch bleef ik me ergens wat storen aan het gebrek aan uitstraling.
En dat ik er niet mee naar keuring kon, geen afstamming wist.

Nu kan ik geen pony meer houden (dat een weitje huren totaal veranderd is door de wolven overal speelt sowieso ook mee). Maar als, dan zou ik gaan voor een echt mooi rastype grote maat shet. Met dus een beste kop erop met een mooi oog en helemaal naar mn zin.
Moet echt de x factor hebben.

Smaken verschillen, doelen ook. Dat wil ik er maar mee zeggen.

En dat de praktijk weerbarstig is weet ik ook: kan zomaar heel wat anders op je pad komen wat op een heel andere manier de x factor heeft. Eea is niet onwrikbaar.

Zoals jij zegt, smaken verschillen, doelen ook. Als je een paard wil niet zozeer om op te rijden maar als fotomodel, of om een bepaald ras voort te zetten, dan zijn heel verschillende criteria belangrijk.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Alleen op uiterlijk zou ik het paard niet laten staan.

Mijn merrie is ook niet moeders mooiste, dit door de littekens (vooral op haar neus) die haar in het verleden door mensen zijn aangedaan.

Ik ben zo blij dat ik haar daarvoor niet heb laten staan. Ik heb haar nu 4 jaar, ik heb zoveel van haar mogen leren, we zijn onwijs naar elkaar toe gegroeid. Ze is voor mij de mooiste, de liefste, de ergste merrie merrie die je je af en toe kunt wensen maar daardoor ook de grappigste. Regelmatig het populairste meisje van de (gemengde) kudde.

Ik kan er inmiddels alles mee, zelf in mijn eentje hop hop zadel erop en door de bossen crossen. Ik kan er een kind op zetten en ze zet geen pas verkeerd.

Ze heeft zo'n geweldig karakter dat ik alleen maar een gouden paardje zie als ik naar haar kijk.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Je gaat een partnerschap aan, wat vind je zelf het belangrijkste aan een partner? Dat mag een levenspartner of gewoon een vriend(in) zijn.
Uiteindelijk heb je het meeste te maken met het karakter, op een mooi uiterlijk kan je niet rekenen of in dit geval op rijden.
Het is heel leuk als je paard bloedmooi is, maar als je bij elke rit je moet afvragen of je er levend van af komt heb je er geen zak aan.

Of zoals Mark Rashid zegt: Een goed paard is nooit lelijk <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Ik heb het andersom gedaan. Ben echt op het uiterlijk gevallen, vind mijn paard echt een plaatje om te zien. Maar qua karakter, pfoe.
Ik zie mezelf nog niet de dingen doen die ik met haar voor ogen had.
Nu heb ik haar als veulen gekocht en mijn harde eisen waren wel: in de kern braaf, nuchter en dapper. En dat is ze ook.
Maar ook hypergevoelig, mentaal heel sterk en zeer extravert. Eigenschappen die zich ontwikkeld hebben, maar niet direct zichtbaar waren toen ze jong was.
Inmiddels is ze 5, wordt ze in maart 6 en is ze nog steeds niet onder het zadel, omdat ze echt heftig is. En ik twijfel regelmatig of ze voor mij niet té heftig is. Ik zou een volgende keer dus echt voor een minder knap paard gaan, maar wel gezond en qua karakter dan beter passend. Uiteindelijk heb er je meer plezier van het gebruik dan van een mooi plaatje in de wei.

(Gaat met mijn paard op termijn overigens ook best goed komen, alleen de weg er naartoe is langer en ingewikkelder en pittiger en dat wilde ik niet per sé meer op mijn leeftijd :+ ).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Oh ik had echt een wensenlijstje en dat hebben alle 4 mijn paardjes helemaal afgetikt. Ik had ook totaal geen haast en vond de zoektocht heel leuk, dus had van mij ook nog jaren mogen duren. Ik vind uiterlijk niet het belangrijkste, maar wil wel echt een paard waar ik oprecht verliefd op ben.

Wat de doorslag geeft is voor iedereen anders. Het moet bij jou passen natuurlijk! Maar met een beetje geduld en een budget passend bij je wensen kan het ook zijn dat je wel je droompaard kan vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Ts, m’n instructeur zei altijd, op papier kun je niet rijden, zo is het ook met uiterlijk.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

BigOne schreef:
Ts, m’n instructeur zei altijd, op papier kun je niet rijden, zo is het ook met uiterlijk.

En uiterlijk verandert in de loop van de tijd en kan je makkelijker doorheen kijken dan het karakter.
Maar als ik de berichten van de ts lees klinkt het niet als een lelijk paard, maar een wat grover hoofd dan ze graag zou zien. Als de rest dan zo goed bij haar past is deze merrie wel een optie om serieus te overwegen. En ik meen te hebben gelezen dat ze dat al doet. Voor ons dus even afwachten tot de ts meer informatie wil geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Vind die keuze niet eens paardafhankeljik, maar ruiter/koper afhankeljik.

Waarom? Nou, jij moet er mee leren leven, ben jij in staan om minder mooi hoofd in jouw ogen, niet als probleem te zien als rest van paard helemaal toppie is?
Kan jij daar overheen stappen denk je? En gewoon liefde is blind worden?

Stel... je kan kiezen droompaard qua uiterlijk en 1 x per maand stofhappen.
of paard met dit hoofd en niet 1x per maand stofhappen?
Of minder extreem...
Je droompaard qua uiterlijk, maar op buitenrit altjid beetje onveilig gevoel hebben.
Of te groot hoofd paard, en fluitend achterstevoren zittend door het bos tuffen.

Kijk in ideale geval vind je paard dat echt aan alles voldoet, maar jouw budget is niet oneindig, zoals bij de meeste mensen niet.

Ik weet van mezelf dat als ik een dier koop/krjig dat ook al voldoet die niet helemaal aan wensen ljistje, ik toch zeker weet dat ik hem/haar helemaal geweldig ga vinden, omdat ik me ook aanpas aan hen.
Ik heb in mijn leven 3 paarden gekocht (1 zelf gefokt) en geen van 4ren voldeed aan mjin wensenljistje, maar uiteindelijk waren ze veel meer dan mijn wensenlijstje!!! <3 En dat waren grotere issues dan hoofd iets te groot... :Y)

Ik weet dus van mezelf dat niet perfect hier ook gewoon perfect wordt als in, houden van, genieten van.
Maar ken mensen die zich inderdaad bji verder perfect paard dood bljiven ergeren aan bv aftekening, dan moet je gewoon verder zoeken.
Dus hoe zit jij in elkaar???

Heb nu dus dit jaar gekocht ipv een gestippelde knabstrupper.. een fjorden hengst van 1 1/2 (Dag later was ie ruin) die mooie maat heeft (Groot, ik ben erg lang dus wou echt grotere), karakter uit lijn waarvan mjin andere fjord ook is type blij ei en werkwillig (maar dat is waar ik van hou) goed gebouwd (als in echt goed gebouwd, dat vond ik wel belangrjik! daar geen concessies), kan prima lopen (geen bewegings monster, maar prima en denk met rijden heel leuk te maken) en heel eerlijk vind zjin hoofd ook niet mooiste wat er is :+ (vonden ze op de keuring overigens ook :') te paardachtig), maar qua karakter is ie zoooooo leuk en kijkt super lief, dus dat ietwat grote rechte hoofd wordt hier gewoon geliefd. <3 Binnen dag voelde het al alsof hji hier altijd al gewoond had. (oke wel met ogen in mijn ahcterhoofd, want jong en was toen nog net hengst geweest)

Dus snap je hoofd ding wel.. kjik je elke dag naar, maar een lieve blik met zachte ogen en zachte neus in je handen dan maakt dat beetje groot niet veel meer uit.. (al hoop ik stiekum dat de mijne mega voorpluk krijgt :o :D :') maar dat blijft ook raar toefje eerljik gezegd :') :Y) ) Maar ehct nog elke dag blij met hem (en misschien belangrjikste kocht hem voor mijn andere fjord, ze zjin samen dikke mik)
Geen spijt! hij is echt fantastisch, hoe hji ooit te rijden gaatzjin geen idee, hij moet nog 2 1/2 worden :+

Dus wat is voor jou belangrjik? Keer terug gaan om te rijden / kjiken om eventuele twijfel weg te nemen kan altjid. En let op als je foto's maakt van paardenhoofden op telefoon zonder super goede camera en van afstand dan zjin alle paarden hoofden raar en groot, hoe ziet hij er in het echt uit??

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

hey TS, volgens mij heb je je keuze al gemaakt.
ik ben heel benieuwd naar de foto's en dan kunnen we met z'n allen tips geven om dat grote hoofd te verbloemen.

ennuuh, denk maar zo, als je er op zit zie je dat hoofd bijna niet haha.

ik wil wel een paard wat mij aanspreekt, maar dat is meer de klik. al heeft het hoofd daar zeker invloed op.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Ik heb een paard gekocht die eigenlijk helemaal niet was wat ik zocht, behalve dat het ook een Fries was.
Ik wou een jonge ruin, met lange manen, groot, mooie lange benen, echt zo’n sjiek paardje. En ik kocht een kleine (1.59,5) 10 jarige fokmerrie die amper in de goede galop kon aanspringen, met zomereczeem.
Maar de klik was er 100%!
Afbeelding
Zo begonnen we.

En ze is dus inmiddels al 18 jaar mijn schatje patatje.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

wauw! zo leuk als iets waarvan je dacht hmmmmm, het uiteindelijk helemaal blijkt te zijn en hoe sommige paarden dan veranderen. Gaaf je ietwat hangbuikende fries naar sportfries.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Sooooo Sanet wat een glow-up!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Om een "lelijk" hoofd zou ik zo'n paard echt niet laten staan. Zoals al meer geschreven ga je dat vanzelf minder zien en wordt het voor jou zelfs een knap hoofd.

Mijn ex-bruikleenpaard had een ontzettend lelijk hoofd als je haar van voren aankeek. Ze heeft als veulen een trap van haar moeder gehad net onder haar oog en dat is nooit meer mooi geworden. Verder echt een fantastisch knap paard, heel erg lief en een kanon van een fokmerrie. Afbeelding

Mijn huidige paard is ook niet knap, maar wel exact het paard dat bij me past en mijn allerbeste vriendin. Als ik die blije snuit elke dag zie maakt haar dat meteen 1000 keer knapper.

Die met dat scheve hoofd heb ik begin dit jaar professioneel op de foto laten zetten door Iris van Equilights en juist met nadruk op dat scheve. De foto's zijn echt prachtig geworden. Dus zoals ook al geschreven wordt, het maakt echt uit hoe een paard op de foto staat.
Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Ik heb een pony gekocht met een groot lelijk hoofd. Doorslag: braaf was belangrijk en ik vond dat dat belangrijker was dan dadelijk een mega chique te hebben die niet spoort. En dat hoofd zag ik op een gegeven moment ook niet meer zo.

De liefde kan groeien, ik was heel blij met haar, haar karakter maakte alles goed!

Oh en met rijden/hoofdstel viel het niet op. Ze had ook een vrij wit oog. Dus al met al zou ik deze niet laten staan als ik jou was!

Erna kocht ik een poepie chique maar ik had meer klik met de andere, die was nuchterder. Liep als 3 jarige gewoon over landbouwzeil heen enzo.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op Gisteren, 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

EvaC, die eerste foto is geweldig, heb er om moeten lachen. Maar het heeft zooo iets schattig ook! En de professionele foto is hetzelfde paard? Want daar zie je het echt nauwelijks!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Furst schreef:
EvaC, die eerste foto is geweldig, heb er om moeten lachen. Maar het heeft zooo iets schattig ook! En de professionele foto is hetzelfde paard? Want daar zie je het echt nauwelijks!

Geinig hè? _O- Ik heb er vreselijk aan moeten wennen, maar het maakte haar ook ontzettend uniek. Het is echt hetzelfde paard op beide foto's. Ik heb de tweede foto erbij gezet omdat iemand terecht aanhaalde dat de manier en het materiaal voor een foto enorm uitmaken over hoe je naar een paard kijkt. De foto's zijn ook amper bewerkt op schoonheid omdat ik haar juist graag op de foto wilde zoals ze is.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Ja sorry, ik wil je paard niet uitlachen. Maar de eerste foto is gewoon zo grappig met dat scheve hoofje. En dat maakt haar zo schattig en lief denk ik!