Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:39

996981 schreef:
Hier is de longeerbak nu ook nat. Dat kan niet anders met het weer van afgelopen dagen. Onze sportpaarden worden gewoon gelongeerd in de natte longeerbak. Zolang de bodem niet zuigt of glad is, krijgen ze daar (behalve vieze buik en benen) helemaal niks van. We zijn verwend met zijn allen.... Gewoon je regenlaarzen en -jas aan en gaan met die banaan.

Bij ons is er een eb en vloed longeercirkel die nu ook blank staat. Niemand die er longeert behalve ik _O-

Heerlijk een beetje aquatraining! Ik ben er echt blij mee, want ineens kan hij zelf heel goed aan een actieve achterhand denken :+. En het is een goede reminder dat hij niet smelt van regen en we waaien lekker uit O:)

Elisa2

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:41

Meestal mag het niet omdat het ten koste gaat van de bodem, maar als het niet mag vind ik wel dat er een goed alternatief zou moeten zijn. Een goed begaanbare longeerpaddock of paddock waar wel gelongeerd mag worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:55

Vaak staan de paarden met slecht weer ook nog dag en nacht op stal, juist op de stallen met luxe rijbakken. Sommige paarden worden dan zo fris dat je er soms niet op kunt zonder vooraf losgooien of longeren. Daar moet dan wel ergens gelegenheid voor zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:48

Tja. Je kan niet alles hebben. Roeien met de riemen die je hebt of verhuizen naar een plek waar je hebt wat je wil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:05

anjali schreef:
Vaak staan de paarden met slecht weer ook nog dag en nacht op stal, juist op de stallen met luxe rijbakken. Sommige paarden worden dan zo fris dat je er soms niet op kunt zonder vooraf losgooien of longeren. Daar moet dan wel ergens gelegenheid voor zijn.

Een goede rijbak is niet alleen voor de luxe stallen hoor. Gelukkig niet. Zou toch voor de meeste stallen prioriteit moeten zijn, een goede rijbaan.

Degene waar wij wel mochten longeren en losggooien in de bak ging ik echt niet in rijden. Was echt een vreselijke bodem door dat losgooien en longeren. Ongelijk, harde en zachte stukken, gaten. Ondanks dat die regelmatig gesleept werd. En dat was de meest 'luxe' stal voor de ruiter. In de andere banen mocht je ook niet losgooien en longeren (maar die waren meestal bezet voor lessen) en toen de bodem vervangen moest worden mocht het ook in die ene bak niet meer omdat hij niet goed te houden was ondanks onderhoud.

Onze huidige stal mag je ook niet longeren in de rijbanen en ook niet losgooien. Soms liet er wel eens iemand een paard in rollen, maar dat vind ik dan weer asociaal omdat we tig alternatieven hebben. We hebben en een droge longeerbak en meerdere paddocks die droog zijn. Dus waarom dan in een rijbaan laten rollen? Nu is onze longeerbak overdekt, maar voordat die dat was stonden er met dit weer ook wat plassen in. Fijne aquatraining en de plassen trokken ook wel weer weg.
Maar ondanks dat wij niks anders mogen dan rijden in de banen staan ze gewoon allemaal buiten. :+ Heeft niks met de rijbanen te maken, juist meer met allerlei andere faciliteiten voor de ruiter. De bodems zijn gewoon duur.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:13

FireAndIce schreef:
rien10 schreef:
Maar wat is dan het probleem? Je deed iets. Dat mocht niet. Dat wist je niet. Nu weet je het wel. Nu doe je het dus niet meer.

Klopt, maar heb het wel nodig.

Dat wordt het verhuizen denk ik :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:29

Little_Gift schreef:
Regels bepalen, uiteraard. Maar voor iedereen. Wil je zelf de regels niet naleven, dan weet je dus al dat het geen faire regels zijn om te verlangen van je klanten.

Nou, het mooie als het je eigen spul is, is dat je kan bepalen voor wie regels gelden. Dat kan zeg maar, omdat het je eigendom is. En je mag dan dus zeg maar ook zelf bepalen hoe je zelf je eigendom wil gebruiken en onder welke voorwaarden je een ander er ook gebruik van wil laten maken. Zou wat zijn zeg dat een consument net zoveel rechten heeft als eigenaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:43

Toen ik nog met mijn paarden in pension stond mocht het ook, was een longeerkraal die was daar voor. Zelfs toen deze langdurig bezet was door een paard wat daar in stond met hoefbevangenheid mocht het niet elders. Prima regels zijn regels ook al vond ik dat soms lastig. Eenmaal de paarden aan huis longeerde ik wel in mijn bak, had toen vrij snel door waarom het bij de meeste stallen niet mag. Je loopt zelf de bodem vast in het midden en het paard op de cirkel om je heen. Dus dat gaf meer werk met slepen om het weer goed te krijgen. Dus ja nu snap ik het wel waarom.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:05

Little_Gift schreef:
Je gaat een regel over om 23u op je eigen erf aanwezig zijn toch niet vergelijken met longeren in een bak? :')

Oh sorry, ik dacht dat jij het breder trok en iets zei over 'zelf regels niet willen naleven dan zijn het geen faire regels '

Zal ik het wel verkeerd begrepen hebben :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:55

Als je niet kan longeren omdat het nat is ga je er toch gewoon op zitten!?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:12

ruitje schreef:
Little_Gift schreef:
Je gaat een regel over om 23u op je eigen erf aanwezig zijn toch niet vergelijken met longeren in een bak? :')

Oh sorry, ik dacht dat jij het breder trok en iets zei over 'zelf regels niet willen naleven dan zijn het geen faire regels '

Ruitje: jij mag niet meer naar je eigen huis na 23:00 uur :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:23

996981 schreef:
Little_Gift schreef:
Regels bepalen, uiteraard. Maar voor iedereen. Wil je zelf de regels niet naleven, dan weet je dus al dat het geen faire regels zijn om te verlangen van je klanten.

Nou, het mooie als het je eigen spul is, is dat je kan bepalen voor wie regels gelden. Dat kan zeg maar, omdat het je eigendom is. En je mag dan dus zeg maar ook zelf bepalen hoe je zelf je eigendom wil gebruiken en onder welke voorwaarden je een ander er ook gebruik van wil laten maken. Zou wat zijn zeg dat een consument net zoveel rechten heeft als eigenaar.

Evenveel rechten uiteraard niet, maar dat snapt iedereen wel.
Maar de klanten niet laten longeren in een bak en het vervolgens zelf wel doen, is absurd.

Gelukkig is het ook effectief mijn eigen spul maar ik zou nooit iemand zoiets verbieden en het dan vervolgens lekker zelf wel doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:24

ruitje schreef:
Little_Gift schreef:

Ik had dat over regels zoals longeren ja. Iemand verbieden in een bak te longeren en het dan vervolgens zelf doen, is krom.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:28

Wat is er absurd aan grenzen stellen aan hoe mensen je eigendom mogen gebruiken? Echt aan iedere dienst die we afnemen zitten voorwaarden. Op pensionstallen vinden we dat ineens raar?

De eigenaar van het spul heeft zelfs het recht te besluiten dat de pensionklanten helemaal geen gebruik mogen maken van de binnenbaan. Sterker nog; ze mogen ervoor kiezen om hun hele spul privé te gaan gebruiken.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:30

Ik kan met mijn pony zo lang rijden en longeren zonder dat er gaten in de bak komen of onderhoud nodig is.
Ik heb klanten gehad , dagen niet komen rijden dan los gooien of niet kunnen houden met longeren en alles omploegen, mijn nieren kwamen los als ik de bak ging slepen met de shovel. Ik ben gestopt met pensioners .

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:31

Haha Ruitje , na 23 uur mag je niet meer huis na een feestje ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:33

996981 schreef:
Wat is er absurd aan grenzen stellen aan hoe mensen je eigendom mogen gebruiken? Echt aan iedere dienst die we afnemen zitten voorwaarden. Op pensionstallen vinden we dat ineens raar?

De eigenaar van het spul heeft zelfs het recht te besluiten dat de pensionklanten helemaal geen gebruik mogen maken van de binnenbaan. Sterker nog; ze mogen ervoor kiezen om hun hele spul privé te gaan gebruiken.

Omdat die regels niet golden toen ts er kwam staan en zij dus, volgens de afspraken toen, gewoon betaalt om die diensten te gebruiken.

Achteraf een contract wijzigen, is niet zomaar toegestaan

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:33

996981 schreef:

Inderdaad en doorgaans is de eigenaar ook degene die het onderhoud doet, zoals het slepen van de bak.
Dus als die longeert en het paard trapt een paar gaten, dan is het zo weer gesleept. Dat zie ik niet snel gebeuren bij klanten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:34

Vind ik niet. Ik had zo’n stalhouder die zelf wel longeerde in de binnenbak en de pension klanten mochten dit niet. Hij is er altijd zelf bij als hij zelf longeert in z’n eigen bak. Hij is er niet bij als iemand z’n wilde onopgevoede peerd in de rondte slingert (of dat oh zo brave oudje). Het is zijn dure bodem en zijn erf. Het is hem goed recht het anderen de ontzeggen. Niemand die hier over zeurde of er een probleem van maakte. En als je netjes vroeg dat je paard eenmalig los in de binnenbak mocht wegens bijvoorbeeld verkoop (video) oid dan kon dat vaak ook wel gewoon

Zelf ook pensionklanten gehad waarvan we na een tijdje de weidegang ontzegd hebben terwijl onze eigen wel in het gras liepen. De paarden ploegden de hele grasmat om en we hebben niet zo veel land. Wegens veulens willen we wel gras houden dus besloten de klanten op de paddock te zetten omdat dat de ‘boosdoenders’ waren. Onze eigen zijn altijd rustig. Of is dat dan ook onterecht?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:40

Little_Gift schreef:

Jawel hoor, zowel ts als staleigenaar hebben een opzegtermijn van 1 maand, dus een contract is per maand te veranderen.
Hoe vervelend dat ook kan zijn.

Daarnaast komt het zeker voor dat een eigenaar voor zichzelf andere regels hanteert dan voor klanten.
Kennisje van mij longeert ook zelf in de avond bij slecht weer/in de winter,maar daarna sleept ze gelijk de bak.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:41

Weidegang ontzeggen vind ik al helemaal niet kunnen. Da's nog wel een ander kaliber dan een bak niet mogen gebruiken. Weidegang is een paard zijn basisinstict, zijn basis levensbehoefte.

En ja je kan gras prima vervangen maar het blijft tegennatuurlijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:42

Little_Gift schreef:
996981 schreef:

Omdat die regels niet golden toen ts er kwam staan en zij dus, volgens de afspraken toen, gewoon betaalt om die diensten te gebruiken.

Als dat überhaupt zo is (ik lees nergens dat het eerst wel mocht) zal dat ook een reden hebben. Als mensen ergens gebruik van mogen maken maar er niet fatsoenlijk mee omgaan kan dat consequenties hebben. Net het echte leven.

En het komt steeds op hetzelfde neer: past het beleid je niet, zoek je iets anders of koop je zelf wat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:44

Die laatste zin spreekt overigens niemand tegen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:46

Welke laatste zin heb je het over? Je schrijft nogal veel onzin.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:46

Little_Gift schreef:
Weidegang ontzeggen vind ik al helemaal niet kunnen. Da's nog wel een ander kaliber dan een bak niet mogen gebruiken. Weidegang is een paard zijn basisinstict, zijn basis levensbehoefte.

En ja je kan gras prima vervangen maar het blijft tegennatuurlijk.

Zeker, maar dan kunnen ze een andere stal zoeken want wij kunnen dat dan niet bieden als je paarden blijven rennen, waardoor wij ze niet meer op het gras willen/kunnen hebben

Ik ben blij dat we geen stalling meer hebben, of zoeken :+