Meningen & Raad: Meningsverschil met Eigenaresse Bijrijdpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:43

Vind ik ook, het gevoel moet er ook zijn. :j

Ik heb in het verleden veel verschillende paarden gereden.
En de ene reed je, maar had je niks mee maar ook niks tegen zeg maar, de ander reed je maar had je nog liever dat hij gisteren verkocht was, en de ander liet ik een traantje als die ging.
Mijn eerste eigen paard werd er dus ook 1 van die laatste categorie, gekocht bij de stal waar ik dus vele paarden reed. Had toen de mogelijkheden en wilde die echt niet kwijt.

denisesilver

Re: Meningen & Raad: Meningsverschil met Eigenaresse Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:07

Ik was al verkocht van mijn merrie toen ze tien dagen oud was. Nog geen dag spijt gehad (behalve afgelopen maandag dan :Y) )

Trouwens wel heel leuk om te lezen dat de eigenaren hun bijrijder helpen met de zoektocht!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:29

Behalve een paar eisen qua kwaliteit en gezondheid is het merendeel gevoel waar ik een paard op koop :')
Daarom kom ik nog weleens thuis met iets wat eigenlijk niet in mijn zoekplaatje pastte nv qua leeftijd of niveau :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:46

Ja mijn huidige paarden zijn ook gekocht met 10 dagen en 1 jaar oud. :D
Maar mijn eerste paard was van de stal waar ik hem ook zadelmak heb gemaakt.
En als 4 jarige mijn eigen mocht gaan noemen en als 26 jarige zijn laatste adem hier heeft uit mogen blazen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:09

Ayasha schreef:
En toch als het klikt met iemand gaat de tijd zo snel dat die ‘jaren’ als maanden lijken en dan voelt het wel alsof je soort van gedumpt wordt.

Dat kan zo voelen, maar het is dan wel goed om te bedenken dat het jouw eigen gevoelens zijn, en dat dat niet zomaar in werkelijkheid past bij de relatie. Dus ja, heel erg teleurgesteld kan zeker. En het kan ook allerlei andere dingen aanraken die niet fijn zijn.

Maar wat er dan nog wel eens gebeurt is dat de verantwoordelijkheid daarvoor bij de ander gelegd wordt: "IK voel me 'gedumpt' dus jij had dat niet moeten doen." En dan vindt iemand het gerechtvaardgd om nog heel lang wrokkig te zijn tegen de ander. Terwijl dat dus momenten zijn waarbij het heel waardevol kan zijn om het anders te benaderen: "Ik voel me gedumpt, dat voelt enorm teleurstellend maar dat heeft eigenlijk niet met jou te maken want natuurlijk kun je als bijrijder stoppen, dus geef me even de tijd om de teleurstelling te verwerken en dan hoeft het onze verdere omgang niet in de weg te staan."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:45

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:
En toch als het klikt met iemand gaat de tijd zo snel dat die ‘jaren’ als maanden lijken en dan voelt het wel alsof je soort van gedumpt wordt.

Dat kan zo voelen, maar het is dan wel goed om te bedenken dat het jouw eigen gevoelens zijn, en dat dat niet zomaar in werkelijkheid past bij de relatie. Dus ja, heel erg teleurgesteld kan zeker. En het kan ook allerlei andere dingen aanraken die niet fijn zijn.

Maar wat er dan nog wel eens gebeurt is dat de verantwoordelijkheid daarvoor bij de ander gelegd wordt: "IK voel me 'gedumpt' dus jij had dat niet moeten doen." En dan vindt iemand het gerechtvaardgd om nog heel lang wrokkig te zijn tegen de ander. Terwijl dat dus momenten zijn waarbij het heel waardevol kan zijn om het anders te benaderen: "Ik voel me gedumpt, dat voelt enorm teleurstellend maar dat heeft eigenlijk niet met jou te maken want natuurlijk kun je als bijrijder stoppen, dus geef me even de tijd om de teleurstelling te verwerken en dan hoeft het onze verdere omgang niet in de weg te staan."

Nu projecteer je wel heel veel en vul je wel heel veel in. _O-
Ik vind de eigenaar noch TS wrokkig? Emotioneel ja. Maar daar zijn ze mens voor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:51

Ik ben jaren bijrijder geweest, bij meerdere paarden en eigenaren.
Een paard heb ik 5 jaar gereden, waarvan langere tijd 7 dagen in de week de volledige zorg op mij genomen. En van die eigenaar kreeg ik in een telefoongesprek van 2 minuten te horen dat mijn komst niet meer gewenst was.
Ik had er geen moeite mee dat hij die beslissing nam; immers het was niet mijn paard, dus hij kon er mee beslissen wat hij er mee wilde doen en wie hij erop wilde laten rijden.
Maar; ik was 6 maanden zwanger van mijn tweede kind, had al heel vaak aangegeven dat het een keer stopte (voor een aantal maanden) dat ik zijn paard kon doen en dat er toch nu echt wel een (tijdelijke) vervanger moest worden gezocht en dat het mij te zwaar werd. Hij reageerde daar steeds niet op. Totdat hij mij op een avond belde en in 2 zinnen vertelde dat ik niet meer zijn paard hoefde te doen. Nooit meer.
Toen heb ik tegen mijn man gezegd : de volgende waar ik op stap is van mijzelf. Toen kind nummer 2 één jaar was heb ik mijn eigen paard gekocht. Ik wil nooit meer structureel bijrijder zijn. Als een vriendin op vakantie gaat, doe ik met liefde en plezier tijdelijk haar paard. Maar structureel? Nooit meer.
Moraal van het verhaal: Je kunt de beslissing best plaatsen, maar de manier waarop kan afschuwelijk zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:08

Dit is echt de ellende van bijrijden. Niks is gratis, alles komt met een prijs. Als je die niet met geld betaalt, dan betaal je het wel met het moeten voldoen aan verwachtingen. En zij ‘koopt’ jouw trouw weer door een speciaal zadel te kopen. Zo is het eind zoek en zit je beide klem in allerlei verwachtingen en ongeschreven afspraken en ben je continu aan het uitrekenen of je nog wel quitte staat.
Zodra het op deze manier moet zou ik hard wegrennen. Je wilt toch vrij zijn en zelf kiezen wat je doet zonder steeds te hoeven verantwoorden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:02

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Je bent natuurlijk niet verplicht om een betalende bijrijder te nemen. Als je meer zekerheid en zelfs een contract wilt, kan je best een ruiter of stalhulp inhuren. Maar dan gaat de financiële bijdrage de andere kant op natuurlijk. Boos worden op een betalende bijrijder omdat die verliefd wordt op haar lespaard en gewoon aan het polsen is of het iets voor haar zou zijn, paardeneigenaren zijn soms toch wel gekkies. :+

Eh TS geeft toch aan dat het lease paard niet ‘haar’ paard is en ze dus ook geen interesse heeft om die te kopen?

Lespaard, manegepaard, het andere paard. Daar had ze wel interesse om die te kopen, dat is juist de start van deze 'ellende'.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:07

Al dat geklaag over hoe lastig het is om bijrijder te zijn of hoe vervelend het is als eigenaar met bijrijders, kan ik me echt niet in vinden. Ik heb door de jaren heen meerdere paarden bijgereden, die zijn naar aanleiding van een onverwachte kans verhuisd of verkocht of ik reed ze slechts als vliegende keep. Met alle eigenaren heb ik nog goed contact. Stuk voor stuk is er vooraf gesproken over wat er mogelijk aan zat te komen. Zo is de impulsieve aankoop van mijn veulen een aantal jaar geleden ook gelijk besproken toen hij mijn aandacht trok. Aan beide kanten zijn er telkens geen scheve gezichten geweest hoor.

Voortaan gewoon dingen die impact kunnen hebben op de ander vooraf bespreken. Wordt er in een open gesprek raar op gereageerd en blijft die reactie raar na het verwerken van het nieuws, ligt het in ieder geval niet aan jou.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:15

Bijrijder zijn is meestal slikken en stikken. Iemand die ik ken kreeg een jong dier aangeboden want hun dochter had geen tijd naast haar eigen ZZ ambities met haar eigen paard.
Lang verhaal kort, paard liep geweldig, bijrijder mocht zolang rijden als ze wilde want paard ging nooit weg. Van niks naar m2 gereden, continue 2 soms 3 winst punten per proef. Dochter werd jaloers en van een op andere dag nam zij paard over.
Beloftes zijn in paarden land weinig waard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:00

BigOne schreef:
Bijrijder zijn is meestal slikken en stikken. Iemand die ik ken kreeg een jong dier aangeboden want hun dochter had geen tijd naast haar eigen ZZ ambities met haar eigen paard.
Lang verhaal kort, paard liep geweldig, bijrijder mocht zolang rijden als ze wilde want paard ging nooit weg. Van niks naar m2 gereden, continue 2 soms 3 winst punten per proef. Dochter werd jaloers en van een op andere dag nam zij paard over.

Dat laatste is waar. Het is ook voor niemand te voorspellen hoe het zal gaan met een paard. Maar: Wie betaalt, bepaalt.Degene die het paard gekocht heeft is de eigenaar en die heeft het volste recht om te bepalen wat er gaat gebeuren. Als je gratis mag bijrijden is dat toch ook heel fijn .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:55

BigOne schreef:

Heb iets soortgelijks meegemaakt, maar ik reed geen wedstrijden, zette gewoon wat minder druk op het paard, dus dier deed gewoon zijn ding in plaats van opstandig te worden. Ben er zelf maar mee gestopt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:18

GJ9 schreef:
Dit is echt de ellende van bijrijden. Niks is gratis, alles komt met een prijs. Als je die niet met geld betaalt, dan betaal je het wel met het moeten voldoen aan verwachtingen. En zij ‘koopt’ jouw trouw weer door een speciaal zadel te kopen. Zo is het eind zoek en zit je beide klem in allerlei verwachtingen en ongeschreven afspraken en ben je continu aan het uitrekenen of je nog wel quitte staat.
Zodra het op deze manier moet zou ik hard wegrennen. Je wilt toch vrij zijn en zelf kiezen wat je doet zonder steeds te hoeven verantwoorden.

Pffff nou gelukkig zijn ervaringen als bijrijder echt totaal anders. Sterker nog, het is dat m’n bijrijdpaard ernstig ziek werd anders had ik waarschijnlijk nog bijgereden. Ik heb dat paard ruim 7 jaar gereden, het paard daarvoor van een goede vriendin tot ze ging verhuizen, ook jarenlang. Ik heb toen m’n bijrijdpaard ziek werd en niet meer beter zou worden zelf een paard gekocht, maar heb supergoed contact nog met de eigenaren. Nu heb ik als eigenaar een geweldige bijrijder dus sta ik aan de andere kant.

@TS wat wil jezelf het liefst? Wil je nog door met bijrijden?
En heel andere vraag; waarom heb je de keuring van het manege paard niet doorgezet? Dat ‘iets’ bij de pees hoeft toch niet meteen te betekenen dat je droompaard niet goed was? Is dat niet aan de dierenarts om te beoordelen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:22

Pallatin schreef:
GJ9 schreef:

Pffff nou gelukkig zijn ervaringen als bijrijder echt totaal anders. Sterker nog, het is dat m’n bijrijdpaard ernstig ziek werd anders had ik waarschijnlijk nog bijgereden. Ik heb dat paard ruim 7 jaar gereden, het paard daarvoor van een goede vriendin tot ze ging verhuizen, ook jarenlang. Ik heb toen m’n bijrijdpaard ziek werd en niet meer beter zou worden zelf een paard gekocht, maar heb supergoed contact nog met de eigenaren. Nu heb ik als eigenaar een geweldige bijrijder dus sta ik aan de andere kant.

En heel andere vraag; waarom heb je de keuring van het manege paard niet doorgezet? Dat ‘iets’ bij de pees hoeft toch niet meteen te betekenen dat je droompaard niet goed was? Is dat niet aan de dierenarts om te beoordelen?

Super fijn dat jij een andere ervaring hebt en ergens denk ik dat het ook moet kunnen als je er beide de persoon voor bent. Wel eerder uitzondering dan regel denk ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:58

denisesilver schreef:
BigOne schreef:

Heb iets soortgelijks meegemaakt, maar ik reed geen wedstrijden, zette gewoon wat minder druk op het paard, dus dier deed gewoon zijn ding in plaats van opstandig te worden. Ben er zelf maar mee gestopt.

Ik heb dat vroeger ook gehad, reed een hele lieve tinker x kwpn hengst bij, nou ja ik was eigenlijk de enige die hem reed omdat de eigenaar er niks mee kon.
Beestje had vooral rijtechnisch wat haken en ogen maar vreselijk lief en makkelijk dier wat niet eens wist dat hij ballen had. Uiteindelijk ging het rijden fijn, eigenaar zat er ook soms weer op. Op een dag kreeg ik te horen dat ze naar Friesland gingen verhuizen en dat het paard verkocht was... die werd een dag later al opgehaald :')
Dus ook het proefrijden en keuren was al gebeurt. Nieuwe eigenaar was er gelukkig heel blij mee en daar heeft hij tot zijn 26ste een mooi leven gehad, ook altijd contact gehouden, niet veel maar soms een berichtje. Die nieuwe mensen vonden het ook een vreemde gang van zaken... zij hadden namelijk wel veel over mij gehoord, maar kwamen er met de dag van ophalen dus achter dat ik van niks wist tot op de dag er voor _O-

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 21:02

Pallatin schreef:

Even geknipt om deze te beantwoorden.

Ik weet het zelf even niet, of ik nog wil bijrijden. Op het moment voel ik me heel vervelend en helemaal niet vrij. Ook twijfel ik aan mijn eigen kunnen, met zulk feedback. Op deze manier heb ik zoiets van liever ergens anders lessen met lespaard, zoveel mogelijk meenemen, tot „het juiste paard“ voorbijkomt. Ik ben morgen weer op stal, ik hoop dat dan het gevoel weer een beetje omslaat.
(Uitspreken moeten we sowieso)

Warum ik de keuring niet heb doorgezet:
Mij werd verzekerd, dat dit paard de „dierenarts alleen maar kent van het inenten“, op navraag, mocht ik wel een aankoopkeuring doen, op mijn kosten. De kosten van deze keuring (große AKU) liggen bij 1.200 - 1.500€.

Wat we hebben gevoeld bij de pees, duidt op een peesblessure. Daarop heb ik de eigenaresse aangesproken. Toen kwam „oja, hij heeft een keer vastgelegen in de box, maar daar hebben we de dierenarts niet bijgehad. Hij was ook niet kreupel“.

Ik kan, zonder toestemming van de eigenaar, geen echo van de pees laten maken, omdat geschoren moet worden. Heel eerlijk, vind ik ook niet dat dat op mijn kosten moet, maargoed, op 1.200€+ maken dan 200€ ook niks meer uit

In dit geval hat de eigenaar geen interesse hier voor de zekerheid naar te laten kijken. Begrijp ik ook, want als er toch wat is, kan hij eigenlijk niet meer meelopen in de lessen en niet meer voor dat bedrag verkocht worden.

In overleg met de dierenkliniek was mij het risiko te groot voor 11k een paard te kopen met misschien een peesblessure.

Helaas heb ik al een aantal paarden gezien/meegemaakt met zulke blessures en hoe leuk ik hem ook vind, bewust die keuze te maken voor zoveel geld, nee.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:11

TS,

Voor 11k kun je een ontzettend leuk paard vinden die overal aan voldoet én je een klik mee hebt.. Dan ben je van het bijrijders gedoe af :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:39

Inderdaad, 11k is een mooi aankoopbudget. Je zou de vraag andersom kunnen stellen: waarom zou je blijven bijrijden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:53

Je zou de afspraak moeten kunnen maken dat als die verdikte pees een probleem kan worden dat de verkoper die kosten betaalt. Maar ja, dat willen ze waarschijnlijk niet. Ik zou bij mijn paard ook alle keuringskosten bij de koper laten. Ik weet wat ik verkoop en dat het goed is, dus feitelijk is keuren dan niet eens nodig. Wil je het wel, prima, jouw probleem.

En dat maakt het lastig natuurlijk. Ik dacht altijd dat een keuring met foto's zo'n 500 euro was (dat was het 20 jaar geleden). En een klinische keuring zat op 100. Ik heb mijn paard bij aankoop niet laten keuren, ik vertrouw soms gewoon op mijn gevoel en dat zegt meer dan het oordeel van een ander. Heb mijn paard nog steeds overigens, al 21 jaar.

Voor 11.000 heb je echt wel een paard, het kan zelfs makkelijk voor de helft of nog wat minder. Ik zou dan denk ik als je al zo'n budget hebt voor een eigen paard gaan. Maar wel blijven bijrijden totdat je een eigen paard hebt, dan heb je niet een periode niets.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:35

Ik struikelde al over dat gedeelte waarin je ging bijrijden, de eigenaresse aangaf dat hij zo heerlijk te rijden was, of je niet kon blijven, maar dan wel moeten dokken.
Beetje omgekeerde wereld.
Vind het helemaal een vreemd verhaal en zou heel hard rennen als ik jou was. Ze moet blij zijn met een betrouwbare bijrijdster en of jij wel of niet een paard gaat kopen en of jij dat wel of niet met haar deelt, is none of haar f business totdat jij vindt dat het tijd is om dat met haar te delen. Lijkt wel of ze je nu klein wil houden en macht wil uitoefenen. Super kinderachtig.
En dan dat stuk "zij plant een jong paard te kopen en dan moet er wel iemand zijn voor haar oude paard." Whut? Dus jij bent haar (nota bene BETALENDE) slaaf en bent ook nu en in de toekomst verplicht om haar tijdsmanagement- en paardenoverschotproblemen op te lossen?
Die is niet helemaal honderd hoor

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:18

Kost een volledige aankoopkeuring echt van 1200 tot1500 euro? Dat vind ik erg duur, sinds wanneer is dat? Want dan zullen niet veel paarden uit de lagere prijsklassen meer gekeurd worden denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:24

TanteJulia schreef:
Warum ik de keuring niet heb doorgezet:
Mij werd verzekerd, dat dit paard de „dierenarts alleen maar kent van het inenten“, op navraag, mocht ik wel een aankoopkeuring doen, op mijn kosten. De kosten van deze keuring (große AKU) liggen bij 1.200 - 1.500€.

Wat we hebben gevoeld bij de pees, duidt op een peesblessure. Daarop heb ik de eigenaresse aangesproken. Toen kwam „oja, hij heeft een keer vastgelegen in de box, maar daar hebben we de dierenarts niet bijgehad. Hij was ook niet kreupel“.

Ik kan, zonder toestemming van de eigenaar, geen echo van de pees laten maken, omdat geschoren moet worden. Heel eerlijk, vind ik ook niet dat dat op mijn kosten moet, maargoed, op 1.200€+ maken dan 200€ ook niks meer uit

Zo te lezen woon je in Duitsland, weet niet hoe de kosten daar liggen, maar 1200-1500 euro voor een aankoopkeuring is bizar. In NL ben je inclusief Rö klaar voor de helft. Een klinische keuring (dus zonder foto's) is ronde de 200 euro.

Mocht je nu toch nog eens tegen zo'n paard aanlopen dat je denkt, hmm, daar zit iets, dan is het hier in NL heel gebruikelijk om die keuring aan te gaan met de vraag: kijk eerst even naar linksachter (of wat dan ook). Komt daar wat uit, dan hoeft de rest van de keuring uiteraard niet meer en betaal je alleen dat onderzoek aan dat ene been.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:33

anjali schreef:
Kost een volledige aankoopkeuring echt van 1200 tot1500 euro? Dat vind ik erg duur, sinds wanneer is dat? Want dan zullen niet veel paarden uit de lagere prijsklassen meer gekeurd worden denk ik.

Prijzen verschillen wel wat per kliniek.
Maar een volledige keuring (bloed, klinisch en rx benen, nek, hals en rug) kom je hier wel een beetje op uit.

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 10:35

anjali schreef:

In dit geval wel. (Ik woon niet in Nederland). De klinische keuring 337€, röntgenfoto's zijn 36€ per stuk - bij de große aku worden 18 foto's gemaakt. Kosten voor het huisbezoek + voorrijkosten. Dan komt er nog 19% mwst. bovenop. (Dan heb je geen foto's van de rug, de nek, of een bloedbeeld.) Wat wel mogelijk is, de volgorde aan te passen, of vroegtijdig te stoppen. Bij het paard in kwestie, was het dus een optie geweest eerst de pees en als die niet goed was, stoppen.

De "normale dierenarts" doet meestal alleen de klinische keuring, omdat ze hun vingers niet willen branden als er achteraf toch wat blijkt te zijn, wat eventueel zichtbaar had kunnen zijn op de röntgenfoto's.

Bij het allereerste dier uit de advertentie, dat is tussentijds verkocht geweest, maar stond ineens weer op stal. Die had achteraf gezien artrose, vandaar dat ik gewoon een beetje huiverig ben, en liever dan dat geld in een grote keuring steek.