Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:36

Vandaag tijdens het buitenritje zaten er bijna geen. Denk door de regen, de koeling en de wind. Benieuwd of ze van de week weer terug komen dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:45

Ja ze komen wel weer terug. |(
Tot en met de eerste week van september, lijkt wel of ze een kalender hebben want dan zit er echt nog maar een verdwaalde. (tenminste bij jou en mij in de buurt zo)

Merkte het gisteren en vandaag ook in de wei.
Gisteren zonder deken buiten gestaan en dat ging prima.
Vandaag met meer zon wel weer opgedaan, maar denk dat het niet perse nodig was geweest

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:03

Wel veel steek insecten in ieder geval.Het beste werkt een regendeken maar dat is weer zo warm .
Ik smeer de uiers/liezen en kokers in met suco crème maar ik weet niet zeker of dat preventief werkt eerlijk gezegd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:03

Ik heb vorige week met "spoed" nog een dazenval besteld...

Normaal hadden we hier ook niet zoveel last ervan.
Misschien stuk of 5 per paard...
Maar inmiddels is het toch zo erg dat ze op warme dagen op stal gaan staan.... en niet vrijwillig eruit komen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:59

DuoPenotti schreef:
Tot en met de eerste week van september, lijkt wel of ze een kalender hebben want dan zit er echt nog maar een verdwaalde. (tenminste bij jou en mij in de buurt zo)

Vandaag met meer zon wel weer opgedaan, maar denk dat het niet perse nodig was geweest

Ja hier zeggen ze altijd dat ze er zijn tussen Ospel kermis en Nederweert kermis. Dat komt bijna altijd uit. Alleen dit jaar waren ze er al een paar weken eerder....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:32

Eerder zijn ze altijd.
Woon hier nu bijna 21 jaar en heb nog nooit gehad dat ze dan pas komen.
Wel de grote massa komt dan zeg maar.

Bloodymary schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja hier zeggen ze altijd dat ze er zijn tussen Ospel kermis en Nederweert kermis. Dat komt bijna altijd uit. Alleen dit jaar waren ze er al een paar weken eerder....

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:22

Even afkloppen, hier enorm veel vliegen, maar nog geen daas gezien. Maar mijn dochter was hier 10 kilometer verderop een jong paard aan het zadelmak maken en het dier werd helemaal gek van de dazen daar! De eerste paar keer heeft ze er bij ons thuis opgezeten, doodbraaf, bijna beetje flegmatiek paard. Nou, daar heeft hij laten zien dat hij kan lopen!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 07:40

Hoe is het bij jullie inmiddels met de dazen?

Heb 3 dazenvallen staan, op verschillende weides. Het heeft nog geen effect, maar kan me dat ook voorstellen dat als je op hoogtepunt van seizoen doet te laat bent.

Was gisteren even bezig op de weide met de bosmaaier en heb nu fijne pijnlijke beten in mijn been staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:00

Nog altijd talrijk aanwezig. Ook vliegen zijn er echt opvallend veel.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:54

Hier niet zo veel dazen. Die er zijn zijn wel griezelig groot.
Wel extreem veel vliegen, niet normaal, alsof er ergens een olifantkadaver ligt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:07

Gisteravond de paarden nog een paar uur in de wei zonder dekens.
Nou dat hebben we geweten, helemaal gestoord van de dazen.
Dus rennen en zweten - daar werd het ook niet beter van natuurlijk.
Hier gaan ze niet meer zonder dekens de wei in, durf het niet te wagen.

Eerste horzeleitjes ook gezien op de benen trouwens, dus die monsters zijn er ook al weer ...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:17

Ik heb ze al 2 weken niet meer op het gras want het was geen doen met de dazen. Kan het gras ook weer groeien..
Vliegen zijn er hier ook in grote getalen. Paarden werken graag mee als je hun kap om komt doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:06

Hier zelfs met dekens soms rennen voor de beesten. En precies op de open plekken grote schijven van beten/steken. En wij mogen echt niet klagen qua dazen hoor, dat is nog minder als bij jullie rustige jaren. Maar alsnog neer als normaal

Maar ook de hoeveelheid vliegen is niet normaal

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:16

Het verschilt echt per jaar en regio.
Wij hebben het jaren heel erg gehad. Toen een jaar of 3 bijna niet. En nu weer ineens wel.

Met dat hete weer toen werd je echt lek gestoken. Nu is het weer iets normaler geworden.

En we hadden begin van de zomer ineens die grote paardendazen. Die zijn nog erger. vasthoudender, sneller en moeilijk dood te slaan. Daar werden de paarden echt knettergek van. Maar gelukkig zijn die nu weer weg.

De paarden gaan nog zonder deken naar buiten. Maar dat is omdat ze altijd een schuilstal tot hun beschikking hebben. Anders hadden ze misschien wel een deken op.

Maar ik weet niet beter dan dat ik in de zomer alleen op tempo door het bos kan. Stappen kun je bijna niet. In draf of galop kunnen ze je niet genoeg bijbenen. Of je moet heel vroeg of laat gaan. Dan zijn die krengen al naar bed.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:26

Veel dazen nog steeds, veel vliegen (vooral ook in huis) en inderdaad, de eerste horzeleitjes alweer gespot en verwijderd. Mijn jongste komt bijna vragen om het vliegenmasker en de deken. Zelfs de spray wordt nu dankbaar ontvangen (nu heb ik daar wel wat training moeten steken, aangezien de oorspronkelijke reacties een meter de lucht in ging, maar dankzij het grondwerk van TRT is het geen probleem meer).

Welke vliegenspray gebruiken jullie en werkt ook? Momenteel heb ik een paar liter staan van de effol dazenblocker, dat lijkt redelijk te werken, maar meer alternatieven zijn welkom.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:30

Ik spray op dit moment 2 over elkaar.
Van grand national de keep off extra en de Veerust erover. Helpt wel redelijk.

Heb net Kerbex rot binnen. Dat ga ik eens testen. Schijnt goed te werken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:40

Ik lees ook graag even mee over vliegenspray. Ik kom uit het Veerust-tijdperk maar dat doet maar heel weinig. Ik ben ook wel benieuwd naar Kerbex, daar lees ik goeie dingen over maar jeetje wat stinkt dat spul en ik vind het ook wel prijzig.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:43

Hier staan ze ook met deken en masker buiten. En dan nog gaan ze de meeste tijd in de schuilstal staan.
Wij hebben ook sinds dit jaar een val staan, ben benieuwd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:50

Zelfs hier in Zuid Frankrijk zien we voor het eerst sinds dertien jaar enorme dazen. Ze komen drinken bij de douche van het zwembad en we hebben geen dieren de snwe laten elkaar respectvol met rust (hahahahaha). Maar het is wel opvallend.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:58

Ardennen ook. Juni is meestal een hel qua dazen.

Momenteel ook ontzettend veel vliegen. 's Nachts heb ik nooit vliegenmaskers op, 's ochtends is hun hoofd gewoon zwart van de vliegen ('s ochtends voer ik uiteraard en doe ik de vliegenmaskers weer op).

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:14

Ik klop het af, hier valt het nog steeds reuze mee. Maar inderdaad ontzettend veel vliegen. Zelfs de jonge paarden doen hun koppie omlaag voor het vliegenmasker. Alles is spannend, maar het masker hebben ze graag op, zo slim :j

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:21

Vond het vandaag meevallen, was in de Panbossen in Someren vanochtend. Zei nog tegen stalgenootje: valt vandaag mee met de dazen, maar komt misschien ook omdat het bewolkt was?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:31

Het valt hier het hele weekend al mee in vergelijking met de weken er voor

En inderdaad heel veel vliegen.
Dat hebben wij anders nooit rond deze tijd. Maar pas later in het jaar.

Wij grappen wel eens.
De dazen weg en de vliegen er voor in de plaats.
Maar het is nu nog te vroeg voor de dazen weg.
Al zou het mooi zijn als het wel zo was :)

Lomax123 schreef:
Vond het vandaag meevallen, was in de Panbossen in Someren vanochtend. Zei nog tegen stalgenootje: valt vandaag mee met de dazen, maar komt misschien ook omdat het bewolkt was?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:17

Hoeveelheid dazen kan per dag enorm verschillen.

Ze houden niet van koel of winderig of regenachtig weer. En ze houden niet van vroeg op staan of laat naar bed gaan.
Maar zodra het dan warm in windstil wordt: poef we're back!

Daarbij houden ze van schuilen. Dus op een open vlakte heb je ze duidelijk minder. Maar vind je een eikenbosje en hoog maisveld dan kun je ineens een belegering verwachten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:30

Het vervelende van die krengen is dat ze je ook rustig een kilometer achtervolgen.
Ik werd vanochtend zelf ook belaagd.