Paard kopen als manegeruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:35

Ik heb zelf vanaf m'n zesde les gehad op de manege en vanaf m'n achtste verzorgponys gehad. M'n ouders hadden geen paardenervaring. Op m'n tiende kreeg ik heel impulsief m'n pony, een veulen van een half jaar. Achteraf gezien slaat het natuurlijk nergens op en we hebben ook wel dingen verkeerd aangepakt (vooral dat Amber de eerste 2 jaar alleen stond, later hebben we er een shet bij gekocht).

Zou ik dit aanraden? Nee. Maar het was echt heel leerzaam. Tegenwoordig kun je heel veel informatie vinden op internet. En als je je paard op een pensionstal zet en goede begeleiding zoekt moet het prima kunnen. Zorg dat je met je vragen bij iemand terecht kunt waar je vertrouwen in hebt en zorg dat je een heel braaf paard koopt en laat het dier door een onafhankelijke dierenarts keuren. Persoonlijk zou ik juist een ervaren paard kopen ipv een jonkie. Je hebt niet heel veel ervaring en een gemiddelde 10 jarige heeft wel wat meer gezien dan de gemiddelde 3 jarige

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:39

manzano schreef:
Ben benieuwd of TS nog terug komt om het eigen topic te lezen :)

Maar los daarvan... een paar jaartjes manege-ervaring is wel echt heel wat anders dan een eigen paard. Je wil weer bezig zijn met paarden en wilde kennelijk naar de manege terug, maar kennelijk is dat wat lastiger te vinden. Maar een eigen paard is wel totaal andere league. Wil je ook élke dag bezig zijn met een paard? Er véél meer geld aan besteden (kunnen en willen zijn 2 dingen) waardoor je andere dingen moet laten. Als je paard wat mankeert, is het dan ook nog leuk dat je er voor moet zorgen? Of wil je gewoon lekker 1/2x per week een beetje rijden en wat verzorgen? Wel de lusten, veel minder lasten?
Dat is niet erg, maar is wel even echt een serieuze overweging.
Omdat je niet meteen een geschikte manege kan vinden 1 kopen kan, maar het is wel even totaal wat anders. Los van de vraag of je dan wel een fijne stalling kan vinden.
Je zou ook een manege wat verder weg kunnen zoeken. De extra reistijd zal in het niet vallen bij de tijd van een eigen paard.

Dat eerste vraag ik me ook af.

Maar ook: wanneer heb je wel genoeg ervaring?
Het is heel simpel roepen maar vervolgens geeft niemand fatsoenlijke handvatten, in tegendeel, als iemand hier mee zou lezen zou die van de schrik geen paard meer durven kopen.

Dorine92

Re: Paard kopen als manegeruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:41

Absoluut geen jong paard nemen.. je bent een beginner dus hele grote kans dat dat fout gaat.
Grondwerk klinkt leuk, maar ook dat kan gezien je gebrek aan ervaring heel verkeerd aflopen als je dat gaat doen met een paard die ook geen ervaring heeft.
Ik zou juist een wat ouder paard nemen die alles al kent. En dan kun je inderdaad best wel een paard aanschaffen, als je de juiste mensen om je heen hebt die kunnen helpen met de aankoop en daarna

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:31

ikke schreef:
manzano schreef:

Maar los daarvan... een paar jaartjes manege-ervaring is wel echt heel wat anders dan een eigen paard. Je wil weer bezig zijn met paarden en wilde kennelijk naar de manege terug, maar kennelijk is dat wat lastiger te vinden. Maar een eigen paard is wel totaal andere league. Wil je ook élke dag bezig zijn met een paard? Er véél meer geld aan besteden (kunnen en willen zijn 2 dingen) waardoor je andere dingen moet laten. Als je paard wat mankeert, is het dan ook nog leuk dat je er voor moet zorgen? Of wil je gewoon lekker 1/2x per week een beetje rijden en wat verzorgen? Wel de lusten, veel minder lasten?
Dat is niet erg, maar is wel even echt een serieuze overweging.
Omdat je niet meteen een geschikte manege kan vinden 1 kopen kan, maar het is wel even totaal wat anders. Los van de vraag of je dan wel een fijne stalling kan vinden.
Je zou ook een manege wat verder weg kunnen zoeken. De extra reistijd zal in het niet vallen bij de tijd van een eigen paard.

Dat eerste vraag ik me ook af.

Maar ook: wanneer heb je wel genoeg ervaring?
Het is heel simpel roepen maar vervolgens geeft niemand fatsoenlijke handvatten, in tegendeel, als iemand hier mee zou lezen zou die van de schrik geen paard meer durven kopen.

Ik denk niet dat dat met jaren te maken heeft maar met eigen inzicht, als ik TS haar OP lees weet ze eigenlijk nog heel weinig. Denk dat de basis toch wel is dat je weet hoe een paard te verzorgen, voerbeleid, dingen herkennen zoals koliek, kreupel etc, alles wat eigenlijk los staat van het rijden.

Ik werk op een stal en hebben regelmatig staigiares, de ene met eigen paard en de ander komt net van de manege af en dat verschil is aanzienlijk groot. Dat als diegene zonder paard, een paard uit de stal halen deze niet zien of deze een dik been heeft, hun voer niet hebben opgegeten, een wondje hebben of etc er wat anders aan de hand is, deze pakken het paard uit stal en zetten het zonder te kijken op de paddock/wei. Tuurlijk kun je alles leren (en daarom zijn die stagiares ook bij ons) maar dat zijn toch wel ook dingen die je als paarden eigenaar moet hebben zegmaar, dat eigen inzicht. Anders beter leasen of een bijrijdpaard zodat de eindverantwoording niet bij jezelf ligt.
en sommige hebben dat inzicht al met 2/3 jaar en anderen doen er 10 jaar over. TS heeft ook geen familie/kennisen die in de paarden zitten dus ze staat hier echt alleen in dan, in de hoop dat er idd mensen zijn die dan willen helpen. Ik vind het nogal een grote verantwoordelijkheid voor iemand die nog een hoop moet leren daarin.
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 03-07-25 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:36

Dat verschilt ook per persoon. Hoe opmerkzaam ben je en hoe snel leer je de gewoontes van je dier kennen.

Ik had afgezien van de verzorgpony alleen manege-ervaring en die verzorgponys hadden nooit iets. Dus dat was eigenlijk enkel poetsen, opzadelen, rijden en stal uit mesten. Maar bij m'n eigen pony had ik altijd meteen door als ze zich anders gedroeg ofzo. En bij twijfel belde ik de dierenarts of zocht ik het op in m'n boeken. Als de ts een ervaren paardenmens in haar omgeving heeft waar ze met dat soort vragen terecht komt dan ben je al een heel eind

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:05

manzano schreef:

Ja, dat was ook al mijn gedacht :D

Maar kijk, ze heeft alvast al veel mensen bezig gehouden ;)
En altijd leuk om de diverse reacties te lezen :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:09

capopjekop schreef:
Dat verschilt ook per persoon. Hoe opmerkzaam ben je en hoe snel leer je de gewoontes van je dier kennen.

Ik had afgezien van de verzorgpony alleen manege-ervaring en die verzorgponys hadden nooit iets. Dus dat was eigenlijk enkel poetsen, opzadelen, rijden en stal uit mesten. Maar bij m'n eigen pony had ik altijd meteen door als ze zich anders gedroeg ofzo. En bij twijfel belde ik de dierenarts of zocht ik het op in m'n boeken. Als de ts een ervaren paardenmens in haar omgeving heeft waar ze met dat soort vragen terecht komt dan ben je al een heel eind

En hoe goed ben je op je paard ingespeeld. Ik merk het bij mijn rijpaard meteen als er iets niet pluis is, bij het paard van mijn zus zie ik het niet zo 1-2-3.

Overigens denk ik niet dat de vragen die je aan stalgenoten reiken tot "Kun je even mijn paard voor mij opvoeden?", maar eerder iets in de trant van "Mijn paard heeft een wondje. Kan ik dit zo laten of moet ik er betadine op doen/de dierenarts bellen?" Die laatste met regelmaat gehad, en ik stel die na bijna 18 jaar eigen paarden nog steeds met regelmaat.

Btw, niet iedereen zit hele dagen of elke dag op Bokt hè :Y)