Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Re: Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:43

Lief dat je het vraagt! Mijn ruin werd maar de schuld gegeven, die ene merrie ging ook dekken en daar kreeg mijn pony de schuld van. Want dat keek ze van mijn pony af. Ik ben in gesprek gegaan met de kleindochter van de man waar de stal van is. Zij heeft een beetje bemiddeld en heeft duidelijk gemaakt dat ik van tevoren heb gezegd dat de kans er zou zijn dat hij zou springen, maar dat dat ongeveer twee dagen duurt. Uiteindelijk hebben we de ergste hengstigheid afgewacht, inmiddels staan ze een dag of vier helemaal samen! De eerste dag heeft hij nog twee keer gedekt, daarna niet meer dus heel blij mee!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:49

meggiemeg schreef:
Maar als eigenaar van een merrie kan je toch net zo goed verantwoording nemen? Niet alleen wijzen naar diegene met de dekkende ruin? Het is toch net zo goed jouw merrie die zich aanbiedt? Kijk dan naar een staleigenaar en vraag of er een ruinen- en een merriegroep kan komen.

Ik zie een #metoo aankomen.
Maar los daarvan, ik neem inderdaad mijn verantwoordelijkheid. Mijn merrie gaat niet meer in een gemengde kudde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:08

Jolmer wat een dooddoener zeg, afkijken, kwamen de woorden dat doet ze anders nooit er ook nog bij? Bah neem gewoon je verantwoording voor wat van jou is en ga niet wijzen.

Lieser moet wel lachen om je eerlijkheid, goed besluit als je de keuze kan maken!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 19:55

Het is dat ik wist dat ze dit 2 jaar geleden ook had gedaan.
Had ook gevraagd of er toen ook een ruin bij stond, waar ze het van afkeek
Toen was ze boos :+

Maargoed, blij dat het nu zo gaat.
Over 2 maandjes mijn andere pony erbij.
Dan begint t feest weer opnieuw.
Ik heb nu mn ruintje ook nog steeds op de hormoondingie staan, als t fout gaat heb ik mn best gedaan :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:48

Jammer dat het zo moet beginnen. Inderdaad over 2 maanden zal het wel weer even wennen worden voor de andere 2. Hopelijk begint het dan niet weer van voor af aan. Je hebt je best inderdaad dan gedaan zolang je het supplement geeft, dan is het aan hun om daar wellicht nu ook al over na te denken om het te gaan geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:10

Mijn merrie heeft wel in groepen gestaan waar ze zo enorm hengstig werd dat ze gewoon voor ruinen ging staan met de staart omhoog en zeggen 'spring dan spring dan'. Dus tja, als dan een ruin springt, is het dan de ruin of is het de merrie? Ik zou niet willen dat mijn merrie dan niet in zo'n groep mag. Het was ook niet elke keer dat ze hengstig was.
Maar het is dus niet altijd puur en alleen de ruin die springt. Het is bij mijn merrie wel zo dat ze dus zelf de ruin uitzocht die mocht springen, niet elke ruin was welkom. Zal toch wel met natuurlijke schifting van de juiste genen te maken hebben.

Ik zou overigens niet blij er van worden als een stalhouder zou vinden dat ik mijn merrie maar monnikapspeper moet geven. Als iemand er zelf mee instemt prima, maar niet als verplichting.

Ik heb overigens op een stal gestaan waar een hengstveulen merries leuk begon te vinden en dat hengstje was van een bijstandsmoeder. Omdat mijn merrie op dat moment de enige merrie op de pensionstal was werd er gezegd dat mijn merrie dan maar op stal moest tijdens hengstigheid. Ik heb dat ook geweigerd, de afspraak was bij het stallen van een hengst dat de ballen er af zouden zodra hij kuren ging krijgen. Dat heb ik met mijn veulen ook gedaan. Maar nu kwam de smoes dat het geld kostte en dat er niet was. Nou, niet mijn probleem, die hengst is het probleem, niet een merrie tussen ruinen. En als je de ballen er af haalt kan dat veulen ook gewoon een week later weer tussen de rest lopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:03

germie schreef:
Mijn merrie heeft wel in groepen gestaan waar ze zo enorm hengstig werd dat ze gewoon voor ruinen ging staan met de staart omhoog en zeggen 'spring dan spring dan'. Dus tja, als dan een ruin springt, is het dan de ruin of is het de merrie? Ik zou niet willen dat mijn merrie dan niet in zo'n groep mag. Het was ook niet elke keer dat ze hengstig was.
Maar het is dus niet altijd puur en alleen de ruin die springt. Het is bij mijn merrie wel zo dat ze dus zelf de ruin uitzocht die mocht springen, niet elke ruin was welkom. Zal toch wel met natuurlijke schifting van de juiste genen te maken hebben.

Dat vind ik dus ook, beide hebben een verantwoordelijkheid, als eigenaar kan je proberen er iets aan te doen. Je doet er weinig aan, de merrie biedt zich aan en de ruin maakt er gebruik van, je kunt moeilijk er continu als scheidsrechter tussen staan maar wel kijken of er iets anders is wat je er aan kunt doen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 21:26

Helaas is 1 van de merries weer drachtig en dekt ie weer....
Ondanks de supplementen
Als t zo doorgaat wordt het een nieuwe stal ben ik bang

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:39

Drachtig hoop ik niet, dan heb je andere problemen :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 18:29

Oepss
Hengstig :+
Als ze drachtig zou zijn heb je dit probleem niet nee :')
Diddykong schreef:
Drachtig hoop ik niet, dan heb je andere problemen :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 06:33

Wat voor supplementen geef je op dit moment?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 13:46

De puur druppels en de Cycle o'calm van paardensupplementen.nl

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:57

jolmer20 schreef:
De puur druppels en de Cycle o'calm van paardensupplementen.nl

Hypersex? Geef je al de maximale dosering?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 00:15

Yess. Zit al aan de maximale dosering helaas.
Zat te denken om wat anders te proberen. Merrie krijgt nu helaas geen supplementen meer, dus heb een beetje het idee dat het dweilen met de kraan open is.

Het is vooral als de andere merrie door de eigenaar eruit gehaald wordt, dan gaan mijn ruin en de grotere merrie lopen klooien.
Alsof normaal gesproken die andere merrie het tegen houdt ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:29

jolmer20 schreef:
Het is vooral als de andere merrie door de eigenaar eruit gehaald wordt, dan gaan mijn ruin en de grotere merrie lopen klooien.

Ja, daar is zomaar dikke kans op.

Bedenk ook dat als het niks met hormonen te maken heeft, hormonen ook weinig zullen doen.
Het is zeer waarschijnlijk een kunstje wat ie geleerd heeft en dan is de kans klein dat je het met middeltjes oplost…..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:19

Ik heb hier ook merries en ruinen door elkaar lopen.

Eigenlijk vind ik het ook maar maf om ze heel strikt geschieden te houden. Mannen en vrouwen mensen door elkaar heen is toch ook meer uitgebalanceerd.
Maar je krijgt dan inderdaad mogelijk te maken met springende ruinen. En dat dat best even spannend is kan ik me prima voorstellen.

De shetlander die hier kwam wonen was even hyper hengstig de eerste keer. Die heb ik daarna nooit meer hengstig gezien. Als in, ze toont het niet meer en heeft geen interesse meer in de mannen. Die jonge ruin vond dat toen super interessant de eerste dagen.
En toen de nieuwe rijpaard merrie kwam werd mijn oudje (27!!! en al ruin sinds zijn 4e) echt een geile beer. Niet om aan te zien.....De merrie was ook gewillig genoeg om te blijven staan als hij wilde springen. Dat heb ik even aangekeken maar ze toen toch maar even uit elkaar gehouden. Maar wel naast elkaar!. Tot de eerste vlinders weg waren. De merrie heeft daarna nooit meer interesse getoond in de mannen. Die zijn nu gewoon oud nieuws.
En nu zijn ze gewoon blij met baas-merrie die hun leven bepaald en organiseert.

Dus bij stabiele groepen en genoeg ruimte ben ik eigenlijk groot voorstander van gemengd. Waarbij het verstandig kan zijn om ze even naast elkaar te houden voor een paar weken. Maar dat het onder sommige minder optimale omstandigheden niet kan, kan ik ook nog inkomen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 09:41

ikke schreef:
jolmer20 schreef:

Ja, daar is zomaar dikke kans op.

Bedenk ook dat als het niks met hormonen te maken heeft, hormonen ook weinig zullen doen.
Het is zeer waarschijnlijk een kunstje wat ie geleerd heeft en dan is de kans klein dat je het met middeltjes oplost…..

Maar merrie is nu wel weer hengstig. Dus dit heeft wel met hormonen te maken. Het is alleen lastig dat ik hem wat geef en de merrie krijgt nu op het moment niks.

@pol013: hier hebben ze ook eerst een aantal weken naast elkaar gestaan. Toen 0 reactie op elkaar gehad, tot ze samen kwamen te staan. Eerst werd merrie 1 hengstig, gelukkig maar een paar dagen. Dus weer proberen, toen merrie 2 die hengstig werd, weer uit elkaar en die hengstigheid duurde 2 weken. Toen toch samen gezet, laten gaan en toen was het op een gegeven moment over.
Het is 1,5 week goed gegaan en nu is merrie 1 weer hengstig.
Mijn ruin heeft nu ook het benenbijten ontdekt, dus steeds als merrie 2 eruit is, begint het vervelen.. dit duurt 2 minuten en dan is het weer rustig.
Maar vervelend is het wel, zeker omdat merrie 3 nog ingeschaard moet worden..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:10

Vervelend dat de andere niet mee denken in het geven van supplementen.
Hoe reageren de merries op het benenbijten?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 11:49

Helaas niet zoals ik hoopte dat ze zouden reageren.
Ze gaat net als een veulen met dr tanden klapperen. En loopt weg
Ik hoop eigenlijk op een trap, masr dat heb ik dr pas 1x zien doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:00

De jouwe springt, dekt, bijt in benen tot het niveau dat de merrie zich als een veulen probeert over te geven en zegt 'doe mij niets alstjeblieft'.

Wanneer wordt iedereen in de groep eigenaren van deze paarden nu zo wijs om te zien dat deze dieren géén goede combinatie vormen en worden ze uit elkaar gehaald?

Je kunt het natuurlijk ook gewoon blijven aankijken tot 1 of meerdere paarden uit deze groep serieuze blessures oplopen.
Maar kom dan niet klagen hier met het argument 'Dit had niemand zien aankomen' of 'Dit hebben we niet kunnen voorkomen'.

Want dàt is dan quatsh

Dit zijn blessures waiting to happen en níets doen en níet ingrijpen is hier een keus die duidelijk bewust gemaakt wordt.
Eigen keus.
Gaat ons verder niet aan.

Maar dan dus geen zielige verhalen komen delen achteraf

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 12:53

Maar zichzelf dan wel continue aanbieden en voor zn neus springen al pissend?
Dit gebeurd dus 2 minuten per dag. Verder niet.
Dus hoezo geen combinatie?
Hetgene wat ze met dr tanden doet, doet ze ook als een mens dichtbij komt die ze niet kent. Of als de paarden van de buren te dicht bij de sloot komen.
Ook loopt het ene moment mijn pony achter haar aan, andere moment zij achter hem.
Merrie 1 is ook opzoek naar een nieuwe stal, al voordat ik kwam overigens

Ik ben me trouwens heel bewust van het feit dat er hierdoor blessures kunnen ontstaan.
Maar dat kan ook als je paard 'gewoon' in de wei staat. We kunnen er geen bubbeltjesplastic omheen doen.
Maar wees gerust, de zielige verhalen zul je niet horen hoor ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:21

Haal dat dier gewoon uit de groep. Dat is dé oplossing

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:55

Als je graag een gemengde kudde wil hebben dan zul je zowel de (zich aanbiedende) merries als de (springende/dekkende) ruinen verplicht op Hypersex, monnikspeper of regumate moeten zetten en als dat niet voldoende helpt dat is het niet het paard voor een gemengde kudde.

Heel fijn dat je je ruin supplementen geeft om zijn hormonen te onderdrukken maar dan zullen de merries deze ook moeten krijgen en soms werkt het gewoon niet voldoende helaas!

Op mijn vorige stal hadden we een gemengde kudde van 45 paarden waarbij er een 3tal springende ruinen waren en 1 penetrerende ruin. Mijn merrie werd zelfs als ze niet hengstig was nog besprongen met bijtplekken en plekken van de ijzers op haar rug als resultaat. De wat onderdanige merries werden van hot naar her gejaagd omdat de ruinen vonden dat ze bij hen hoorden en er werden aardig wat klappen uitgedeeld aan 'concurrenten'. Een van de ruinen had steeds de binnenkant van de voorbenen open liggen en een andere merrie had een compleet opgezwollen en open vulva. Na 3 maanden van beloftes over beterschap en een leegloop op dure supplementen heb ik gekozen voor een kleine stal waar ze samen met 3 andere merries op de weide kan. Het hele concept van een gemengde kudde is alleen maar leuk als er geen dekkende ruinen bij in zitten. Natuurlijk is het toch al niet aangezien je in de natuur geen ruinen hebt en geen bij elkaar geplaatste paarden binnen hekken hebt :-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:04

Dit is inderdaad een situatie waar niemand op zit te wachten. Merrie die zich aan blijft bieden, ruin die weet hoe het spelletje werkt, niet genoeg ruimte om apart te zetten, eigenaren die niet mee denken/werken om een supplement te geven om te kijken of dat beter gaat in elk geval tegen de hengstigheid. Daar zal het benen bijten niet mee over gaan denk ik. Een lastige situatie voor iedereen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:55

Een dekkende ruin past gewoon niet in een gemengde kudde. Hoe zuur ook TS, maar ik denk niet dat de situatie gaat beteren. Nu weet je wel dat hij blijft dekken als een merrie zich aanbiedt en dat het niet alleen de 1e 2 dagen zijn. Alle paarden op supplementen zetten om het mogelijk te maken om bij elkaar te staan, is ook duur en werkt zeker niet altijd. Mijn merrie werd bijv hengstig door elk kruidenpreparaat heen en houd ik alleen goed met regumate. Maar dat gaat een merrie eigenaar niet geven enkel omdat er een dekkende ruin bijgekomen is vrees ik. Ik zou kijken of het mogelijk is 2 aparte kuddes te maken. Zo niet dan zou mijn advies zijn te verhuizen. Dit gaat enkel frustratie geven. Wel superjammer natuurlijk.