Aanschaf veulen vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 21:45

Bellatrix schreef:
Dat is super leuk! Paints hebben een fijne galop daarvoor. :D
Veel plezier met je nieuwe aanwinst, ze is prachtig!

Ja dankjewel, ik hoop dat we heel veel mooie avonturen mogen gaan beleven samen!

Kabayo

Re: Aanschaf veulen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:46

Wat een mooie! Gefeliciteerd

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 21:47

Kabayo schreef:
Wat een mooie! Gefeliciteerd

Dankjewel :D <3

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:47

Wat een leuke <3 Gefeliciteerd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:58

Leuk veulen, heel veel plezier en geluk met haar <3

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:21

Gegarandeerd ga je leuke avonturen samen tegemoet. Geef je veulen maar ook jezelf de tijd om te leren.
Vandaag met mijn dochter en ondertussen onze twee senioren op stap geweest, altijd zo fijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:37

Leuk paintje. Heeft het papier en is het panel getest?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:18

Ooh dan weet ik waar ze vandaan komt, gefeliciteerd..

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:33

Muronia schreef:
Ik heb een verkoopcontract als ik een veulen verkoop waarin heel duidelijk staat omschreven welke kosten en risico's voor welke partij zijn, wat de koper en verkoper van elkaar en het veulen mogen verwachten. Dit om onduidelijkheden en miscommunicatie te voorkomen. Bij mij is de aanbetaling 10% van de verkoopprijs.

Dit doen wij inderdaad ook. Duidelijk omschrijven wat afgesproken is en wat wel onder de aanschafprijs valt en wat niet. Zodat beide partijen weten wat te verwachten.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 05:19

Navragen op koliek, histories ouders, ziektes ouders, in orde met entingen? Al een chip of niet? In orde met bekapping? ( en niet 1x int jaar voor verkoop) in orde met ontworming (vraag hun schema) welke wondjes hebben ze gehad? Ooit iets verokken/gebroken? Enz enz.

Je kan beter te veel vragen dan te weinig !!!

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 06:41

Popstra schreef:

Dankjewel! <3 nee is ze niet.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 06:41

tyleysmiley schreef:
Ooh dan weet ik waar ze vandaan komt, gefeliciteerd..

Dankjewel <3

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 06:43

Sentir schreef:
Navragen op koliek, histories ouders, ziektes ouders, in orde met entingen? Al een chip of niet? In orde met bekapping? ( en niet 1x int jaar voor verkoop) in orde met ontworming (vraag hun schema) welke wondjes hebben ze gehad? Ooit iets verokken/gebroken? Enz enz.

Je kan beter te veel vragen dan te weinig !!!

Ik heb m'n veulen afgelopen weekend al gekocht. Ik heb een paar reacties terug foto's gedeeld :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:23

Channiechoco schreef:
Popstra schreef:

Dankjewel! <3 nee is ze niet.

Dat is wel belangrijk bij dit ras. Je kan later lelijk je neus stoten als het van alles gaat mankeren zonder dat je weet waar dat vandaan komt.
Altijd checken of minstens beide ouders getest zijn. Dat hoort een nette fokker wel te doen namelijk want genetische afwijkingen wil je niet in je nakomelingen hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:26

Ik denk zomaar dat het een papierloos veulen is en dat er niet getest is of wordt.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 08:34

[/quote]
Dankjewel! <3 nee is ze niet.[/quote]

Dat is wel belangrijk bij dit ras. Je kan later lelijk je neus stoten als het van alles gaat mankeren zonder dat je weet waar dat vandaan komt.
Altijd checken of minstens beide ouders getest zijn. Dat hoort een nette fokker wel te doen namelijk want genetische afwijkingen wil je niet in je nakomelingen hebben.[/quote]

Ik heb er vertrouwen in, moeder is stamboom merrie en ik heb andere mensen gezien en gesproken die nakomelingen hebben van zelfde hengst, dat zit tot dus verre goed.
Hoe dan ook ben ik blij met haar :).

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 08:35

Suzanne F. schreef:
Ik denk zomaar dat het een papierloos veulen is en dat er niet getest is of wordt.

Met of zonder, 't is een schatje. Mijn keuze en ik ben blij. ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:37

Hoe heet de hengst? Ik ben wel benieuwd. :D

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 08:40

Bellatrix schreef:
Hoe heet de hengst? Ik ben wel benieuwd. :D

Hij heet Silvo!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:40

Weet je ook zijn officiële naam?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:41

Suzanne F. schreef:

Dan is het officieel zelfs geen paint

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:47

TS is blij met haar veulen, is dat niet genoeg?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:55

Channiechoco schreef:
Omdat ik graag een hele diepe band wil opbouwen, en het altijd al een droom van me geweest om vanaf jong af aan tot het einde samen te zijn. :)

Daarnaast heb ik gezien hoe sommige paarden getraind worden. Niet altijd even vriendelijk zegmaar.. daar sta ik ook niet achter en doe het liever op mijn eigen manier.

Ik pik deze er even uit.
Ik moest hier recent namelijk nog aan denken. Je hoort deze redenatie heel vaak. Maar ik zie dat echt heel anders.

Met dit doel voor ogen zou je misschien júist moeten gaan kijken naar een paard die al meer áf en ontwikkeld is. Dan kun je er namelijk één uitzoeken die écht bij je past. De band die je kunt krijgen met een paard waar het compleet mee klikt is namelijk niet te vervangen door tijd samen doorgebracht.

Ik heb 3 paarden, 2 vanaf heel jong en 1 juist pas vanaf 6. En hoewel ze me allemaal heel lief zijn kan niets tippen aan de band en samenwerking die ik heb met het paard wat ik op iets latere leeftijd gekocht heb. Juist omdat we elkaar echt snappen en aanvoelen. Bij de 2 jonge paarden kwam je pas later echt achter hun karakter en hoe ze gingen reageren op de dingen die ik samen met ze wilde doen.

Ik vergelijk het een beetje met jeugdliefdes. Ja, die zijn bijzonder. Maar maar heel zelden gemaakt om te blijven duren. Omdat je allebei nog niet echt weet hoe je gaat doorontwikkeling. Juist de partner die je vind als je allebei wat meer ontwikkeld bent, maakt meer kans op een lange goede relatie....
En zelfs dan is het nog aanpassen en elkaar blijven aanvoelen. Zoals in elke goede relatie.

Hmm ik zie dat ik spuit elf ben. Maar dan is het iets om over na te denken voor de volgende die een veulen wil kopen vanwege de goede band.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:02

Channiechoco schreef:
Ik heb er vertrouwen in, moeder is stamboom merrie en ik heb andere mensen gezien en gesproken die nakomelingen hebben van zelfde hengst, dat zit tot dus verre goed.
Hoe dan ook ben ik blij met haar :).

Dit is echt heel naïef gedacht van je. Als het echt een stamboom merrie is zouden ze haar ook laten testen, juist omdat dit aandoeningen zijn die voorkomen bij dit ras. En ze zijn niet zichtbaar tot se er last van krijgen en al jouw dromen in duigen vallen want dan kan dat niet neer.

Nakomelingen zien zegt echt niks. Dat is leuk voor eventueel karakter en bouw,maar zelfs dat kan nog enorm verschillen onderling. De ziektes die bij de paneltest horen ga je niet zien, die merk je alleen en dan moet men het al serieus nemen en niet wegzetten als vervelend paard of gewoon lui en noem maar op.

Test haar dan zelf nog, maar je bent alsnog ergens ingesprongen zonder je eerst te verdiepen. Ik hoop dat het goed gaat, maar je kan jezelf enorm veel verdriet op de hals hebben gehaald. En dan gaat het ook nog enorm veel geld kosten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:09

Bellatrix schreef:
Weet je ook zijn officiële naam?

Dat zal ook zijn officiële naam zijn.