Paard in de trailer met hitte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:10

Popstra schreef:
Mars schreef:
TS wil duidelijk alleen bevestiging dat het prima kan. Vooral doen dan, maar besef dat je het puur voor jezelf doet en niet met paard in gedachten. Als dat de manier is om dierenwelzijn uit te dragen op je trouwdag, vooral doen :j

voel je je nu beter om zo onaardig te doen?

Misschien niet aardig.
Ik ben het wel met de post eens. De laatste zin had niet perse gehoeven.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:11

Popstra schreef:
Mars schreef:
TS wil duidelijk alleen bevestiging dat het prima kan. Vooral doen dan, maar besef dat je het puur voor jezelf doet en niet met paard in gedachten. Als dat de manier is om dierenwelzijn uit te dragen op je trouwdag, vooral doen :j

voel je je nu beter om zo onaardig te doen?

Nou ja, het is wel waar toch? Ze opent een topic voor advies, krijgt niet het antwoord te horen wat ze eigenlijk wil en dan komen er allemaal argumenten waarom ze het waarschijnlijk wel gaat doen. Dat doe je inderdaad puur voor jezelf. Dus wat zegt Mars precies verkeerd?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:13

TS gaat niet op wedstrijd hè. Paard gaat op en neer naar de locatie in een trailer, kan daar lekker bijkomen in het bos en doet een staprondje van 15 min voor de koets.
Zoals iemand eerder al schreef: TS gaat geen marathon rijden.

Ik wens je een hele mooie huwelijksdag toe TS.
Geniet ervan en heel veel geluk samen

Foaly

Re: Paard in de trailer met hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:15

Ja natuurlijk doet TS dit voor zichzelf. Paard is er niets mee gewonnen dat ie uit de wei wordt getrokken, een halfuur op de trailer moet en daar voor de koets wordt gespannen, of het nou 15 of 35 graden is :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:21

ik zou het sowieso niet doen. Gewoon later een fotoshoot met paard, hoef je je ook geen zorgen te maken dat je kleren toonbaar blijven

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:33

Foaly schreef:
Ja natuurlijk doet TS dit voor zichzelf. Paard is er niets mee gewonnen dat ie uit de wei wordt getrokken, een halfuur op de trailer moet en daar voor de koets wordt gespannen, of het nou 15 of 35 graden is :+

Met het verschil dat het een feit is dat een paard 15 graden veel beter kan managen dan 35. :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:47

Ik denk dat dit wel kan.
Op de aankomst gelijk van de trailer, paard in de schaduw zetten/laten grazen
inspannen, 100 meter stappen, even halthouden voor wat foto's, terug richting schaduw stappen (zonder jullie dus, uitspannen in de schaduw, op de trailer en terug naar huis.
In de trailer allen raampjes open.

Het is een gezonde fjord die fit is. (en een fjord heeft ook een kleur die niet erg de warmte opneemt.
een zwarte of donkerbruin paard zou het warmer hebben.)

En spreek met de grooms / mensen die er dan voor het paard zijn dat als je merkt dat je paard het toch te warm krijgt/niet fit oogt, ze niet gaan of omkeren.

Een camera in de trailer zou ideaal zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:49

Jolliegirl schreef:
Niet. Gewoon niet.
Niet voor je eigen gewin.

Ik snap de situatie, maar je paard heeft niets te kiezen.
Jij wel.

Of zoals gemeld is, ergens overnachten, dan hoef je die rit niet te maken en rij je hem sochtends vroeg erheen en savonds laat terug

* Dit lukt niet lees ik.

Dan is mijn antwoord : niet doen..veel te warm in een trailer.

Met deze temperaturen enkel ritjes kliniek in noodgevallen!

Dit!!!

En sta er ook bij stil dat indien er op die dag wat gebeurt met je paard dat je dat je leven lang bij je draagt.
Natuurlijk, er kan altijd wat gebeuren. Maar voor deze hitte kan je je paard beschermen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:56

Zolang je kan rijden (en zeker met een paard in een tweepaardstrailer met alle raampjes open) zal het niet té heet zijn in de trailer. Risico plekken zijn natuurlijk wel files of lang stilstaan. Op locatie de trailer in de schaduw, paard eruit en in de schaduw zetten, voldoende water mee om te koelen (probeer wat eerder te komen, dan kan paard afgesponsd worden als die uit de trailer komt en is die terug droog voor de foto's.

Afhankelijk wie je paard terugbrengt kan je opteren om de rest van de dag paard op locatie te laten staan in de schaduw en pas 's avonds terug te brengen als het verkoelt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:59

Zelf zou ik beslissen om wel te gaan met je paard. En op locatie zoveel mogelijk de pony buiten de trailer en de trailer parkeren onder de schaduw van een boom / gebouw. Misschien kan je op locatie een geschikte parkeerplek af laten zetten met pionnen, zodat die plek in ieder geval zeker is. Zorg voor ruim voldoende water en schaduw.

Het is maar een heel klein ritje met de koets. Die inspanning is minimaal. En voor de fotoshoot is het ook minimale inspanning.

Ik wens je een prachtige trouwdag ^&+

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:01

rien10 schreef:
xRivaldo schreef:
Ik zulke situaties lukt het mij alleen een besluit te nemen door mijzelf af te vragen: wat als ...?

Wat als je pony het veel minder goed trekt dan je dacht en toch oververhit raakt? Zeg je dan tegen jezelf: dit was het niet waard? Dan niet doen..

Nou goed, er zijn al zoveel overwegingen geboden. Ik snap helemaal dat je je maatje bij deze bijzondere dag wil betrekken. In ieder geval een hele mooie trouwdag gewenst! <3

Wat als het allemaal fantastisch verloopt, paard fris is en geweldig met het paar op de foto staat.

TS vraagt zich af of ze dit wel moet doen vanwege de risico’s. Dan ga je uit van het ergste scenario en of je daar vervolgens mee kan leven. Dus nee, het zou het mij persoonlijk niet waard zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:07

@kabayo: omdat een ander het erger doet is dit ok?

Een betere wereld begint bij jezelf en als je steeds maar zegt 'wat een ander doet is erger dus wat ik wil kan best' schiet het niet op.

Er worden ontzettend veel wedstrijden en events voor paarden, honden én mensen geannuleerd door de hitte. Neem liever dat als voorbeeld van welzijn dan die wedstrijd die wel doorgaat.

Ik zou de photoshoot op een andere dag organiseren en paardje lekker laten staan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:11

Schuur_ schreef:
@kabayo: omdat een ander het erger doet is dit ok?

Een betere wereld begint bij jezelf en als je steeds maar zegt 'wat een ander doet is erger dus wat ik wil kan best' schiet het niet op.

Er worden ontzettend veel wedstrijden en events voor paarden, honden én mensen geannuleerd door de hitte. Neem liever dat als voorbeeld van welzijn dan die wedstrijd die wel doorgaat.

Ik zou de photoshoot op een andere dag organiseren en paardje lekker laten staan.

Waar schrijf ik dat :+ Ik vind het juist erg dat die wedstrijd door gaat en dat ik de voors en tegens wel begrijp. Wel vind ik dat je maar 1x trouwt en het dier hier niet dood van gaat, maar ik wel snap dat je hem thuis laat ivm de temperatuur

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:11

Wij hebben afgelopen vrijdag met 30 graden met 5 paarden een bruidspaar begeleid.

We hadden de raampjes in de trailer opengezet en ook ter plaatse de klep meteen open zodat het door kon waaien. Verder de paarden telkens voorzien van water en het was alleen stappen waardoor het voor de paarden prima te doen was.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:22

Ik zou het zien als mooie gelegenheid om nog een keer mijn jurk aan te kunnen trekken voor foto's met pony en koets en op je warme trouwdag het plan laten varen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:25

FrNo schreef:
Het is een gezonde fjord die fit is. (en een fjord heeft ook een kleur die niet erg de warmte opneemt.
een zwarte of donkerbruin paard zou het warmer hebben.)

Gaat niet zozeer om de kleur, een fjord is een koudbloed. Die gedijen vaak beter in een kouder klimaat.

Sprekend voor mijn oude fjord en mijn shetlanders, ik doe ze geen lol om met dit weer iets te ondernemen.
Enthousiasme neemt beduidend af bij 25+ graden. Tot 20 graden is er niks aan de hand, daarna ligt het eraan of het volle zon is of bewolkt met wat wind of ze het trekken.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:28

Zelf zou ik het echt niet doen. Mijn mini trekt de warmte goed, maar mijn Shet heeft beginnend astma.
Zou ik trouwen (wat nog lang niet gaat gebeuren) en het is een warme dag zoals a.s. zaterdag of zondag dan laat ik ze thuis.
Ik ben het type dat zich dan alleen maar druk maakt of het wel goed gaat met ze.
Ook met een gezond paard zou ik dat in de hitte niet gaan doen.
Sterker nog. Ik heb mijn pony's komend weekend overdag op stal en 's nachts buiten. Echt niet dat ik ze dan ga vervoeren. Hun welzijn staat voorop :j .

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:49

Ik vind het zo mooi dat mensen zeggen dat als de raampjes open staan het wel kan :D
Ik ben dan benieuwd of die mensen ook zelf op de trailer hebben gestaan tijdens de rit.
Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en ik vond het bloedheet. Als je dan nagaat dat een paard het beste gaat op temperaturen tussen -5 en 15 graden, dan geldt voor mij echt: 1+1 = niet vervoeren met 30 graden tenzij nood :+
Ik ben dus ook diegene die de hele dag stress om mn paard zou hebben, dat zou mijn dag dus verpesten, die op zich al spannend genoeg is :D

Zoveel meningen, zoveel mensen. Ik ben benieuwd wat TS gaat doen. Ik wens je hoe dan ook een prachtige dag toe!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:13

Kabayo schreef:
Gini desbetreffende wedstrijd hebben parkeerplaatsen in de volle zon. Er is 1 waterslang om af te spoelen. Zag
zelfs een paard die 4 proeven moet lopen (2x in de ZZ en 2x in dubbelspan)
Kan je mij niet wijsmaken dat dat uit belang van de paarden is :=
Ts haar ritje is maar 10 minuutjes en enkele foto’s, dat duurt niet zo lang als je een paar foto’s schiet voor de kar. Uitspannen en dan foto’s zou ik sowieso niet doen, dan eerder vóór het inspannen ivm zweet en dan het niet meer netjes er uit ziet

Ninx dat is natuurlijk jou aanname dat de fotograaf geen paarden is gewend. Wij hadden trouwfoto’s met de paarden wel binnen 30 minuten klaar. Het stel waar ik heb trouwgereden hebben ook foto’s laten maken maar binnen een uur stond het dier weer op de trailer. (Enkele foto’s voor de kar gemaakt en het stel afgeleverd op locatie). Een echt uitgebreide shoot kan altijd thuis nog op de weide (vaak ook mooier). Het hoeft echt niet lang te duren (zou ik ook niet willen met de hitte!)

Verder wil ik er aan toevoegen dat ik de voors en tegens echt wel snap. Ik had er wel een wedstrijd voor afgezegd. Het is mij te warm. Ik rijd thuis ook niet met zulke temperaturen. Maar een trouwerij vind ik toch wel wat anders en eenmaligs. Je trouwt niet maandelijks…

Hier maak je toch duidelijk de afweging dat TS haar idee niet zo slecht is omdat het ergens anders slechter is

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:33

Slmt9 schreef:
Ik vind het zo mooi dat mensen zeggen dat als de raampjes open staan het wel kan :D
Ik ben dan benieuwd of die mensen ook zelf op de trailer hebben gestaan tijdens de rit.

Hoeft niet eens op de trailer te zijn, laat ze eens zitten in een auto zonder airco met het raam op een kier, zelfs die zogenaamde rijwind is het dan bloedheet hoor. Doe je een mens ook geen plezier mee. Laat staan je paard. :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:35

Zonnetje81 schreef:
Krijg je heel bokt over je heen, maar....

Vroeger gingen we gewoon met 30+ graden op wedstrijd heel de dag. Als je alleen even op en neer moet dan zie ik het probleem niet als je alles open zet.

Bij 35+ wordt het wel een ander verhaal maar dan lasten ze wedstrijden ook af.

Vroeger reden we ook zonder cap. En zonder autogordels. En werd asbest overal toegepast.
Dus?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:51

Gewoon doen! Je kent je paard en voor het opladen (na je trouwgebeuren) even wat water over de pony en rijden maar weer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:01

Schuur en zoveel anderen met mij… grappig dat je mij er uit pikt
Ik zeg niet dat het ergens slechter is dus het wel kan? Ik bedoel meer, die paarden kunnen het óók en die worden wel! in het zweet gereden. Dus dan moet een stapritje van 10 minuten wel lukken toch met een dier van normale conditie?

Verder weinig over te zeggen. Zoals ik zei, als het een wedstrijd was bleef ik thuis en ik rij zelf ook nooit bij die temperaturen. Maar een trouwerij is echt wel iets anders en eenmalig (in je leven..) dus het is wel het overwegen waard vind ik. Maar zoals ik zei, ik kan prima snappen dat je het niet doet

Sidenote mijn paarden bleven thuis op mijn trouwerij en heb naderhand foto’s thuis gemaakt. Dat kan altijd ook een optie zijn :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:54

nevica schreef:
Slmt9 schreef:

Hoeft niet eens op de trailer te zijn, laat ze eens zitten in een auto zonder airco met het raam op een kier, zelfs die zogenaamde rijwind is het dan bloedheet hoor. Doe je een mens ook geen plezier mee. Laat staan je paard. :D

Klopt, ook laatst nog weer zelf ondervonden :+ Maar voor je dan het argument krijgt dat er in een trailer grotere ramen en whatever zijn :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:19

Slmt9 schreef:
nevica schreef:

Klopt, ook laatst nog weer zelf ondervonden :+ Maar voor je dan het argument krijgt dat er in een trailer grotere ramen en whatever zijn :Y)

Van iemand die meer dan eens bij een jong/bang paard in de trailer/vrachtwagen gestaan: het autoraam geeft meer frisse lucht.

Ja ik weet dat het niet mag. :+ maar ik heb het dus wel in meerdere (altijd twee paards) vervoersmiddelen gestaan en echt die verluchting valt dik tegen tenzij je airco er in hebt staan. En dat was bij veel lagere temperaturen.

Het vrachtwagentje was nog het meest fris. Maar nog steeds niet frisser dan in de auto.