Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

germie schreef:
Onali schreef:
Vind het raar dat hier nog steeds BMI genoemd wordt. Als er wel niet iets achterhaald is is het de BMI wel :+

BMI is ontwikkeld voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van 1.80m. Dus het klopt dat bmi niet opgaat bij langere mannen, en al helemaal niet voor vrouwen. Het is niet meer dan een richtlijn. Maar kennelijk blijft men heel strak vasthouden aan >25 =overgewicht, terwijl dat echt niet altijd zo is.

Het maakt mij eigenlijk niet eens uit of iemand met een gewicht van 100/110 kilo of zwaarder overgewicht heeft of niet. Ook als dat bij iemand het gezonde gewicht zou zijn vind ik dat je niet op een paard moet stappen. Genoeg andere sporten toch die iemand kan doen? Paardrijden is geen recht hé

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Beemsterkaas schreef:
Klopt wat MyWhishMax zegt, mijn merrie van + 700 kg is ouderwets zwaar gebouwd. Zo kom ik zelden nog paarden tegen.

Mijn Gelderse KWPN merrie van 1m70 weegt "maar" 660 kg.

Precies!
Mijn kwpn maar beetje gelders type, dus wat grover en breder en zelfs voor Gelderse wat ouderwetse, van geen 165 weegt dan wel 630, maar haar vriendin wat een moderner type kwpn is komt net wel net niet aan de 600 terwijl die ruim 10cm groter is en geen smal paard. Maar ook de andere grovere bredere dieren die we hadden kwamen niet aan 700. Die zijn groot en grover, maar niet zoals jaren geleden. En die van jaren geleden waren weer kleiner vaak.

Vervolgens moet je niet alleen naar het gewicht van het paard kijken, maar dus ook naar de conditie, de bespiering, de bouw en dus ook plaats voor het zadel. Dat laatste gaat heel vaak fout en dan passen mensen niet op hun dier, omdat de rug geen ruimte heeft voor het zadel wat zij nodig hebben. Maar je wilt ook weer geen hele lange rug als je er meer gewicht op kwijt moet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Kidde het ging mij erom dat sommige Bokkers hier heel erg aan de BMI hangen, terwijl dat dus een vreselijk achterhaald middel is.

Ja 100 kg is te zwaar voor een paard, zijn we het allemaal mee eens.
Maar vervolgens worden mensen van 2 meter al als zwaar obesitas beschouwd als ze 100 kg zijn.
Terwijl dat losstaat van elkaar.
Soms zorgt de bouw van een persoon al voor een hoger gewicht zonder dat je (te) dik bent.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:04

Onali schreef:
Kidde het ging mij erom dat sommige Bokkers hier heel erg aan de BMI hangen, terwijl dat dus een vreselijk achterhaald middel is.

Maar vervolgens worden mensen van 2 meter al als zwaar obesitas beschouwd als ze 100 kg zijn.
Soms zorgt de bouw van een persoon al voor een hoger gewicht zonder dat je (te) dik bent.

100 kilo met 2m is BMI van 25 en dus net op het randje wel/geen gezond gewicht.

Het is dus wel enigszins vertekend maar niet zo extreem, als je naar de aangepaste versie van tall bmi kijkt https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people zou die persoon BMI van 23 moeten hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:16

Diddykong schreef:
Ik denk dat je het harnassement sowieso mee moet tellen eigenlijk. Maar goed 110 kilo, 10 kilo aan spullen erbij (reken ik vrij ruim denk ik) zit je op 120 kilo. Stel je hebt een paard van zeg 700 kilo.
Dan is 120 kilo 17%. Zit je toch nog ruim onder die 20%? Als ik zo reken zou ik 20% ook zeker de max vinden moet ik zeggen :o

Dan is het toch nog steeds krom. Want voor die 20% (wat je m.i. helemaal niet moet willen) moeten alle randvoorwaarden optimaal zijn. Dus een optimaal fysieke en atletische conditie voor zowel paard als ruiter. En daar hebben we geen gegevens over. Niet over de vriend van TS en ook niet over het paard want het paard is onbekend.
Zomaar lukraak van die 20% uitgaan is onverstandig. En dan bedoel ik niet alleen omdat gewicht niet de enige factor is.

En het is harnaCHement :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:48

Fly_high schreef:
Onali schreef:

Het is dus wel enigszins vertekend maar niet zo extreem, als je naar de aangepaste versie van tall bmi kijkt https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people zou die persoon BMI van 23 moeten hebben.

Je probeert mijn mening over BMI te weerleggen met ..... BMI :') :')

Zijn genoeg sporters die dus meer spiermassa hebben en dus een hoog BMI.
Het klopt dus niet.

De beperkingen van BMI

Geen onderscheid tussen vet en spiermassa: De BMI houdt geen rekening met de samenstelling van het lichaam. Spieren wegen meer dan vet, waardoor iemand met veel spiermassa volgens de BMI als overgewicht of zelfs obesitas kan worden geclassificeerd. Een goed voorbeeld is een bodybuilder of topsporter: zij hebben vaak een hoge BMI, terwijl hun vetpercentage laag is en ze in uitstekende gezondheid verkeren.
Geen inzicht in vetverdeling: De BMI zegt niets over waar het vet zich in het lichaam bevindt. Dit is een belangrijk gebrek, aangezien visceraal vet (vet rond de organen in de buik) een grotere risicofactor is voor ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2 dan subcutaan vet (vet dat onder de huid ligt). Twee mensen met dezelfde BMI kunnen totaal verschillende gezondheidsrisico’s hebben, afhankelijk van hun vetverdeling.

Niet geschikt voor iedereen: De BMI-formule houdt geen rekening met factoren zoals leeftijd, geslacht en etniciteit. Oudere mensen verliezen vaak spiermassa naarmate ze ouder worden, wat hun BMI kunstmatig laag kan maken, zelfs als ze een ongezonde hoeveelheid vet hebben. Voor bepaalde etnische groepen kan eenzelfde BMI-score ook verschillende gezondheidsrisico’s betekenen. Zo hebben mensen van Aziatische afkomst bij een lagere BMI al een verhoogd risico op diabetes en hartziekten.
Onnauwkeurigheid bij specifieke groepen: BMI werkt niet goed voor zwangere vrouwen, kinderen in de groei, ouderen of mensen met bepaalde aandoeningen. Voor deze groepen geeft BMI vaak een misleidend beeld van de werkelijke gezondheidstoestand.

Fly_high

Re: Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:54

Je geeft aan dat BMI niet klopt omdat iemand van 2m lang en 100 kilo "als zwaar obesitas" zou worden beschouwd, nou dat is dus gewoon niet zo :)

Ik voel me als lange vrouw hard genoeg genaaid door standaard bmi := en laten we niet beginnen over kinder bmi :')

Maar al die uitzonderingsgevallen komen echt te vervallen als je bmi heel hoog is (35+). Als je zo obees bent door spieren dan is ook niet goed voor je hart en gewrichten, losgezien van het feit dat je aan de steroïden moet zitten :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:59

De rekensom is een hulpmiddel, geen exacte wetenschap. Dat geldt zowel voor het BMI als voor welk gewicht een paard kan dragen of trekken.
Het hangt van veel meer factoren af.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:16

Onali schreef:

Mijn vriend zou volgens de BMI zwaar obesitas zijn, maar dat gewicht is toch echt voornamelijk spiermassa. :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:04

Fly_high schreef:
Je geeft aan dat BMI niet klopt omdat iemand van 2m lang en 100 kilo "als zwaar obesitas" zou worden beschouwd, nou dat is dus gewoon niet zo :)

Ik voel me als lange vrouw hard genoeg genaaid door standaard bmi := en laten we niet beginnen over kinder bmi :')

Maar al die uitzonderingsgevallen komen echt te vervallen als je bmi heel hoog is (35+). Als je zo obees bent door spieren dan is ook niet goed voor je hart en gewrichten, losgezien van het feit dat je aan de steroïden moet zitten :+

Dan zijn we het er toch over eens dat BMI niet werkt ;)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:56

Beemsterkaas schreef:
Klopt wat MyWhishMax zegt, mijn merrie van + 700 kg is ouderwets zwaar gebouwd. Zo kom ik zelden nog paarden tegen.

Mijn Gelderse KWPN merrie van 1m70 weegt "maar" 660 kg.

Ook helemaal eens. Mijn paard van bijna 1.80 weegt een keurige 675 kilo.

Veel paarden zijn veel te zwaar of het gewicht wordt overschat dat kan ook.

Sowieso is het allemaal niet zo zwart wit als wat hier door sommigen gesteld wordt met het bmi of de percentages aan gewicht wat een paard kan of mag dragen.
Als je die 20% aanhoudt zou er op mijn paard 135 kilo mogen. Nou dat zou ik echt niet oké vinden.
Ik vraag me af of ik dat voor eender welk paard oké zou vinden maar het is ook de hele combinatie samen. Net zoals lengte wat passend is. Dat hangt ook vaak van de hele combinatie af of het “past”.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Fly_high schreef:
Onali schreef:

Die 25 klopt dus allang niet meer. Dat is wat Onali wil zeggen. Het is niet zo dat je met een bmi van 29 obees bent. Er spelen veel meer factoren mee.
De andere gebruikte graadmeter is wel de buikomvang, maar ook die klopt weer niet voor lange vrouwen. Als je 1.80 bent mag het bij de man 94cm zijn en bij de vrouw maar 80 cm. Dat klopt dus werkelijk totaal van geen kant.
In Nederland houden ze nog erg strak vast aan bmi>25 is overgewicht. Maar in Engeland bijvoorbeeld is het met duikkeuringen zo dat je pas vanaf 30 een conditietest moet doen. Daar zeuren ze er veel minder over.

Natuurlijk ligt de grens voor wat een paard kan dragen tussen de 100 en 110 kg voor de meeste paarden. Maar het maakt dan nog veel uit of het spieren zijn van de ruiter of vet. Iemand van 90kg en 1.60 kan waarschijnlijk niet eens meer in een 18 inch zadel, en iemand van 110kg en 2m past er prima in.

Quarterhorses worden vaak gereden door mannen en een westernzadel is ook zwaarder dan een Engels zadel. Toch hoor je daar nooit wat over. Dus het is allemaal niet zo zwart wit.

Ik ben zelf gelukkig geen 100kg, maar ben ook geen 2m lang.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:46

Allemaal rekenmodellen om maar te verantwoorden of je op een paard moet gaan zitten. Want we moeten en willen perse op een paard. Misschien soms ook accepteren dat het voor het paard niet helemaal fair is om een sportieve prestatie te vragen met een hoog gewicht op diens rug en gewoon kiezen om iets anders te doen met het paard, het is geen recht he..

TS, ik zou je vriend niet op een paard zetten met zijn gewicht, 10 kilo erbij met een zadel en je zit op 120 kilo, dat is nogal een last, ook voor een paardenrug, ongeacht ras, wervels blijven wervels immers.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Nou in Amerika werken ze er 8 uur, of nog veel langer mee. Het werk zal te zwaar zijn voor een obese cowboy, maar er zullen er vast wel zijn van 90-100 kilo wat prima gaat daar. Op een kleiner model paard. Ik vind het ook niet zo zwart wit om eerlijk te zijn. Iemand van 75 kilo past vaak prima nog op een arabier of een ijslander. Dan zit je ook zo op 17% van het gewicht met zadel ed erbij...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

De gemiddelde vrouw in Nederland is 1.70, de gemiddelde man 1.80.

Bij die lengte is een gezond gewicht gemiddeld tussen de 60 en 80 kilo voor een man, voor een vrouw tussen de 60 en 70.

Ja, er zijn mensen die een uitzondering zijn: langer.
Of mensen die lichter of zwaarder zijn dan bovengenoemde gewichten, zonder dat ze overconditie of onderconditie hebben.
Maar dat zijn wel uitzondering.

Voor de rest is het teveel aan gewicht tegenwoordig domweg VET. Daar kunnen we heel moeilijk over doen, maar het is nu eenmaal zo.
Dus wil je graag paardrijden en ben je te zwaar: kijk of daar iets aan te doen is, en stap tot die tijd niet op.
En wil je er niets aan doen, of lukt dat om bepaalde redenen niet: kies een andere activiteit met paarden of gewoon voor een andere activiteit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Fly_high schreef:
Ninx schreef:
Er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan waaruit bleek dat paarden het al lastiger krijgen boven 15%

Maar met gezond verstand komen we ook een heel eind.
Een paard is een zeer kwetsbaar dier.
Houd je van paarden en wil je graag dat ze pijnloos zo oud mogelijk worden, dan zorg je voor een sportief en passend gewicht.

Is dat heel lastig? Dan kun je mennen of een andere activiteit kiezen.

Rijden is niet voor iedereen weggelegd. Een onervaren ruiter boven de 100 kilo moet niet op een paard gaan zitten

Mee eens qua algemene insteek hoor :) maar noem die onderzoeken dan :+

Er was ooit 1 "onderzoek" met 6? Ruiters die qua opzet zeker niet perfect was. Verder is het allemaal horen zeggen en "iedereen weet dat".

Er is met IJslanders een studie geweest op Holar, en ook een vrij uitgebreide studie. Als ik tijd heb kan ik zoeken.

Daarnaast is er nog een ander wat grotere studie geweest, die heb ik al eens eerder op Bokt geplaatst. Ik zal dat ook weer moeten opzoeken.

Ik wil daar best tijd en energie in steken. Maar zou toch liever zien dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zorgvuldiger uitzoeken wat wel en niet kan in het belang van het dier.
Jouw lengte is uitzonderlijk. Maar ik vermoed dat je een geoefend ruiter bent en een dier kiest dat bij je past.
Dus om nou iedere argumentatie aangaande zware gewichten op paarden proberen te weerleggen is niet perse diervriendelijk.
Ik denk dat je mensen niet moet aanmoedigen met veel overgewicht op een paard te gaan zitten. Want realistisch gezien zal het overgrote deel dat te zwaar is dat zijn door vet, en niet door spierweefsel of lengte.

Maar laten we eerlijk zijn? Wie steekt er funding in zo'n onderzoek? Dus we moeten blij zijn met de summiere onderzoeken die er zijn en ons logisch verstand gebruiken.
Voor dergelijke onderzoeken gericht op welzijn (zonder te verkopen product) is nu eenmaal niet veel geld. Dus wanneer paardenwelzijn je aan het hart gaat, moet je niet gaan zitten wachten op sluitend onderzoek maar zelf je verantwoordelijkheid nemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

Diddykong schreef:
Nou in Amerika werken ze er 8 uur, of nog veel langer mee. Het werk zal te zwaar zijn voor een obese cowboy, maar er zullen er vast wel zijn van 90-100 kilo wat prima gaat daar. Op een kleiner model paard. Ik vind het ook niet zo zwart wit om eerlijk te zijn. Iemand van 75 kilo past vaak prima nog op een arabier of een ijslander. Dan zit je ook zo op 17% van het gewicht met zadel ed erbij...

Dat dus.

Ik volg op youtube zo'n Amerikaan en die behoort echt niet tot de lichtgewichten hoor, maar is erg fit voor zijn leeftijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Of de vriend van TS nu 2.05 is en met 110 kg een gezond gewicht heeft, 1.80 en bodybuilder is, en daarmee 30 kg 'overgewicht' aan spieren heeft, of 1.80 is en 'gewoon' te zwaar is, in alle gevallen is 110 kg i.m.o. te zwaar voor welk paard dan ook - zeker als je op onregelmatige basis buitenritten maakt en een paard verder dressuurmatig weinig of niet onderhoudt.
En ja, er rijden zat 'cowboys' in Amerika rond waar de knop van het zadel in het putje van de navel verdwijnt en volkomen onzichtbaar is. Dat is óók niet gezond. Zoek Tim Anderson maar eens op op youtube. Ik kan er niet naar kijken (en luisteren - de man is continu buiten adem)

Luxstable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:42

_Lorette_ schreef:
Ben je als langere man wat steviger gebouwd, dan wordt het al snel lastig om een passend paard te vinden. Zoals al genoemd werd, moet recreatief werk niet onderschat worden. Af en toe een bosrit op een minder getraind paard is zwaarder dan elke dag dressuurmatige training. Dat ene bosritje geeft een behoorlijke piek in belasting, helemaal op mulle of ongelijke ondergronden (of heuvel op/af). Het is dan verstandig om het paard in elk geval goed in conditie en in de spieren te houden, zodat het sterk en fit is. Denk ook aan het extra gewicht aan kleding en harnachement voor het paard. Je komt dan een stuk hoger uit dan het gewicht 'schoon aan de haak'.
ik zou hem dan ook zeker zelf dressuurmatig trainen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Dat. Dat mensen het doén maakt het nog niet acceptabel. Paarden lopen lang, heeeeel lang, dapper door.
In Egypte trekken ze nog karretjes met toeristen terwijl ze gebroken benen, open wonden, en afgescheurde pezen hebben. Is dat dan ook prima, omdat de paarden heus zoet doorlopen?

Paarden zijn zo bunkerhard voor zichzelf en meestal wordt ze van jongs af aan geleerd dat protest niet mag. Wat moeten ze dan doen om aan te geven dat een ruiter te zwaar is, beleefd met hun hoefje naar de weegschaal wijzen?

Zoals iemand eerder al zei: we moeten zelf ook daar logisch over nadenken en onze paarden in bescherming nemen. Hoeft heus niet overal een lichtgewichtje op, maar zelf een beetje fit blijven en het gezond verstand blijven gebruiken goes a long way.

Luxstable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:46

amyz schreef:
Dat. Dat mensen het doén maakt het nog niet acceptabel. Paarden lopen lang, heeeeel lang, dapper door.
In Egypte trekken ze nog karretjes met toeristen terwijl ze gebroken benen, open wonden, en afgescheurde pezen hebben. Is dat dan ook prima, omdat de paarden heus zoet doorlopen?

Paarden zijn zo bunkerhard voor zichzelf en meestal wordt ze van jongs af aan geleerd dat protest niet mag. Wat moeten ze dan doen om aan te geven dat een ruiter te zwaar is, beleefd met hun hoefje naar de weegschaal wijzen?

Zoals iemand eerder al zei: we moeten zelf ook daar logisch over nadenken en onze paarden in bescherming nemen. Hoeft heus niet overal een lichtgewichtje op, maar zelf een beetje fit blijven en het gezond verstand blijven gebruiken goes a long way.
zeker waar hij is bezig met afvallen maar gaat niet zo snel daarom vroeg ik is er een ras wat hier minder last van zou hebben sinds paardrijden ook helpt met afvallen ik zou een paard NOOIT bewust pijn doen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Luxstable schreef:

En ga je op de rest ook nog in of reageer je alleen op wat je uitkomt? Want er zijn hier nogal wat mensen die vinden dat je vriend niet op een paard moet gaan zitten. Maar je lijkt alleen te lezen wat je wil lezen? -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Die man is niet buiten adem, dat komt omdat hij praat terwijl hij rijdt en heel veel mensen klinken dan stom of buiten adem, maar dat zijn ze echt niet hoor. Die man is in mijn ogen ook niet te zwaar voor zijn paarden. Rijdt er immers ook vele per dag en heeft dus echt wel conditie. Is niet mijn manier van rijden overigens, dus ik volg hem verder niet.
Kennelijk moeten volgens sommigen alle ruiters afgetraind zijn. Maar dat afgetraind zijn is ook zeer sterk afhankelijk van je bouw. Sommigen hebben van nature meer 'vetjes' en kunnen trainen tot ze een ons wegen, het gaat niet weg. Anderen blijven slank. Het zou raar zijn als er op deze manier genetisch gepaald wordt of iemand kan rijden of niet.
Nu vind ik 100-105kg ook wel de grens voor paardrijden hoor. Vroeger hadden wij op de manege iemand rijden die werkelijk niet in een 18 inch zadel paste. En als die dan van een manegepaard viel, dan was het ook echt een plof en was er altijd wat tot ambulances aan toe. Iemand die ook maar iets soepeler is valt niet met een plof en kan daarna vaak gewoon weer opstaan. Daar zat vet in de weg. Maar ik weet zeker dat iemand met hetzelfde gewicht, maar minder vetjes een stuk soepeler en beter zou rijden. En dat was dan zeker ook paardvriendelijker. Spieren zijn te controleren, vet is loze massa wat alle kanten op butst. En dat maakt voor een paard echt wel uit.

Luxstable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:00

Koper schreef:
Luxstable schreef:

En ga je op de rest ook nog in of reageer je alleen op wat je uitkomt? Want er zijn hier nogal wat mensen die vinden dat je vriend niet op een paard moet gaan zitten. Maar je lijkt alleen te lezen wat je wil lezen? -O-
Lees mijn berichten daarna

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Koper schreef:
Luxstable schreef:

Er zijn ook mensen die gewoon zeggen met het juiste paard kan het. Moet iemand altijd op elk bericht ingaan? Ik lees niet dat de ts het negeert als mensen zeggen dat haar vriend beter nog even kan wachten.