Trailer laden letterlijk onmogelijk!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:31

Ik heb zelf ook een moeilijke lader gehad. En als ie er eenmaal op stond, moest ie der zo snel mogelijk weer af, ook al was de stang en de klep dicht. En wanneer we op locatie waren en er uitgeladen moest worden... klep open.. ging ie meteen zitten met het gevolg dat de stang brak..

We hebben toen een trailer met voor uitloop aangeschaft. De eerste keren waren twijvelachtig, maar het fijne was dat ie heel open was en hij er echt doorheen kon lopen. En als we opladen doen we de voorkant een deel open voor de ruimtelijke ervaring.

Ondertussen kan ik hem loslaten voor de trailer en stapt ie er zonder problemen in.

Ook helpte het met een deur ipv een klep als mogelijkheid.

Ik heb de cheval liberte touring one, misschien kun je er eentje lenen om te oefenen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:32

Ibbel schreef:
Gisteren weer eens een filmpje gekeken van een horsemanshiptrainer in de VS, Nate Eicher.
Wat hij zei was ook voor mij weer even een eye-opener:

Wat mij heel erg bijgebleven is en geholpen: het gaat niet om het IN de trailer zetten. het gaat om het blijven reageren op je hulpen en op jou. Als je dát voor elkaar krijgt, gaat je paard uiteindelijk vanzelf een keer in de trailer (en blijft daar staan).

Maar bij veel mensen is dat IN de trailer staan zo een doel dat ze daardoor de tussenstappen verkeerd aanpakken/ overslaan. Dan wil je namelijk na 1 pas té snel ook pas 3 en 4 en verpest je weer wat je net opgebouwd hebt. terwijl als je je echt per pas/stap kunt focussen op wat goed gaat en wat nog niet de kwaliteit van wat je bereikt beter is en je uiteindelijke zelfs sneller (en duurzamer) resultaat gaat hebben. Soms kan het dus heel behulpzaam zijn om even geen nieuwe pas meer te vragen en alleen even stil te willen staan. Of zelfs even achteruit te vragen, of zelfs het achteruit stormen van het paard even neutraal te absorberen. Maar daarvoor moet je zelf die eenrichting straat (hij moet in de trailer!) echt kunnen loslaten.

Maar om te zien of zoiets bij TS speelt: haal er een deskundige bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:38

Ja mee eens, wij hebben er ook weleens een gehad die als hij er op stond gelijk weer naar achteren stormde maar eigenlijk is dan de basis spanning al veel te hoog. Hier speelde verlatingsangst toen een rol bij. Oplossing zat dus eerder daar in dan in de trailer..het kostte veel moeite maar is uiteindelijk opgelost.

Wat kmbly zegt kan natuurlijk ook een goede oplossing zijn, er zijn zoveel verschillende manieren die kunnen werken, het is even uitzoeken wat passend is.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:49

Ibbel schreef:
Gisteren weer eens een filmpje gekeken van een horsemanshiptrainer in de VS, Nate Eicher.

"Mensen hebben de neiging te blijven trekken aan het halstertouw als het paard eenmaal naar voren gaat. Nee, iedere beweging naar voren beloon je met druk er af. Je moet je paard de trailer niet in willen (of moeten) trekken, hij moet zelf aan een los touwtje naar binnen willen. Gaat-ie op de rem, dan loopt-ie zélf weer tegen de druk aan, want jij houdt dezelfde afstand en tempo. Nooit gaan trekken, net meer dan constante druk houden. Loopt-ie naar achteren, dan loop jij mee, mét die constante druk. Stopt-ie en maakt-ie ook maar een beweging van een millimeter naar voren, dán die druk er direct af."

En dat is dus de fout die veel mensen maken. Loopt-ie eenmaal, dan blijft men druk op dat touw houden.

https://www.youtube.com/watch?v=1MWtXy9fR9A

Erger je niet aan het feit dat het hier om een 3-jarig paard gaat met 2 vastgezette gewrichten, het paard heeft dus gewoon een 'wooden leg' vanaf dat ze met 2 weken oud een ongeluk heeft gehad. Typisch Amerikaans 'alles wat kan, moet ook' - dat veulen had imo ingeslapen moeten worden.

Bij E-quine heb ik geleerd juist te blijven staan, en dan de druk constant te houden. Wel pas als ie buiten de trailer is ivm kans op hoofd stoten door tegen de druk in te willen. Wie de ander beweegt bepaalt zit hier achter.

En inderdaad zie je veel mensen druk blijven houden als het paard eenmaal loopt. Bij elke voorwaartse intentie druk eraf halen! Wel dusdanig dat je nog wel het hoofd kan blijven sturen mocht het paard bedenken links of rechts erlangs te kunnen door de verkregen vrijheid.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:54

Ibbel schreef:

"Mensen hebben de neiging te blijven trekken aan het halstertouw als het paard eenmaal naar voren gaat. Nee, iedere beweging naar voren beloon je met druk er af. Je moet je paard de trailer niet in willen (of moeten) trekken, hij moet zelf aan een los touwtje naar binnen willen. Gaat-ie op de rem, dan loopt-ie zélf weer tegen de druk aan, want jij houdt dezelfde afstand en tempo. Nooit gaan trekken, net meer dan constante druk houden. Loopt-ie naar achteren, dan loop jij mee, mét die constante druk. Stopt-ie en maakt-ie ook maar een beweging van een millimeter naar voren, dán die druk er direct af."

En dat is dus de fout die veel mensen maken. Loopt-ie eenmaal, dan blijft men druk op dat touw houden.

https://www.youtube.com/watch?v=1MWtXy9fR9A

Dit is dus grotendeels zoals ik geleerd heb via Two Moons zo'n 18 jaar geleden, alleen het strak houden met het achteruitlopen van je paard gaat in de 1e instantie vanzelf maar daarna touw laten vieren.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 17-04-25 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:58

MyChoice schreef:
Bij E-quine heb ik geleerd juist te blijven staan, en dan de druk constant te houden. Wel pas als ie buiten de trailer is ivm kans op hoofd stoten door tegen de druk in te willen. Wie de ander beweegt bepaalt zit hier achter.

Ja, hoe dan als je paard achteruit gaat?

Als jij blijft staan en hij achteruit gaat, blijft de druk per definitie niet constant. Want paard trekt achteruit. Blijf jij dan staan, dan probeer jij dus in feite terug te trekken. Of wil je dan je touw laten vieren? Daar komt een keer een einde aan...

MyChoice

Re: Trailer laden letterlijk onmogelijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:29

Daarom werkten we ook met 3 meter lijnen :) En je laat het paard achteruit gaan totdat het hoofd buiten de trailer is omdat je anders kans hebt dat ze hun hoofd stoten omdat ze soms bij tegen de druk ingaan hun hoofd omhoog doen. Als ze eenmaal wat makkelijker van de druk van voren af zijn en je zeker weet dat ze hun hoofd niet omhoog gooien kun je ook in de trailer wel druk geven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:33

Esther doet niet aan no cure no pay hoor. Snap ik prima, maar dat maakt de drempel om die investering te doen wel nog wat hoger. Ze schrijft ook heel duidelijk dat ze niet kan voorspellen hoeveel uren ze nodig zal hebben, zeker niet als het paard al eerdere trainingen gehad heeft (en garanderen dat zij hem er dan wel opkrijgt doet ze - begrijpelijkerwijs - ook niet).

MyChoice schreef:
En inderdaad zie je veel mensen druk blijven houden als het paard eenmaal loopt. Bij elke voorwaartse intentie druk eraf halen! Wel dusdanig dat je nog wel het hoofd kan blijven sturen mocht het paard bedenken links of rechts erlangs te kunnen door de verkregen vrijheid.

In jouw voorbeeld doel je op het moment nadat het paard achteruit gegaan is denk ik, maar waar het bij veel mensen al fout gaat is dat ze bij het allereerste begin met laden al druk op het halstertouw zetten, om het paard in beweging te krijgen. Je moet je paard zo leiden dat het met je meeloopt zónder druk, gewoon simpel aan een doorhangend touwtje.

Ik laad niet heel vaak, dus om mezelf (niet zozeer het paard) weer even op te frissen doe ik voor het laden meestal even wat oefeningen met het paard, met een paar balkjes op de grond. En dan heel precies mijn paard kunnen sturen, zónder druk. Ene hoef net over de balk en weer net erachter, dan de andere etc. Gewoon ontspannen, zonder druk en zelfs met plezier elke hoef van mijn paard kunnen plaatsen, en daarmee het hele lijf natuurlijk.
Als je dat al niet lukt moet je er eigenlijk niet aan te beginnen, tenzij het een paard is dat door al jouw fouten heen kan en wil kijken.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:02

Welke regio zoek je? In NH weet ik nog wel een aantal fijne trainers die echt geen €350 euro kosten per uur, moet niet gekker worden. Geen haar op m’n hoofd die dat ooit zal dokken voor een trainer :')

Ik heb super goede ervaringen met Bucketlisthorsetraining. Gaat in rust, ze legt super veel uit en alles zonder dwang.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:13

GDG schreef:
Esther doet niet aan no cure no pay hoor. Snap ik prima, maar dat maakt de drempel om die investering te doen wel nog wat hoger. Ze schrijft ook heel duidelijk dat ze niet kan voorspellen hoeveel uren ze nodig zal hebben, zeker niet als het paard al eerdere trainingen gehad heeft (en garanderen dat zij hem er dan wel opkrijgt doet ze - begrijpelijkerwijs - ook niet).

Er staat letterlijk op haar website "no cure no pay" en "100% garantie" ?

Vind ik ook wel zo netjes voor dat geld en klinkt alsof ze dat vooreen groot deel van de mensen ook waarmaakt aan de reacties te zien door langdurige oplossingen te bieden. Als ik echt een moeilijk paard zou hebben zou ik het daardoor wel overwegen.

Wel bijzonder dat ze naar horen zeggen jazz afstammelingen uitsluit, dan doe je dus een heel groot deel van de dressuurpaarden niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:24

Aan die no-cure-no-pay zitten wel de nodige voorwaarden:
Als tijdens de training blijkt dat ik jouw paard niet kan leren laden, dan hoef je niet te betalen. In dit geval betaal je alleen de reiskosten van €75,- excl. 21% BTW. Dit is echter nog nooit gebeurd.

No cure no pay is niet van toepassing:

als je reeds met een andere trailerlaadtrainer hebt gewerkt
als je paard in de trailer in paniek raakt

Sowieso wel interessant om de FAQ even door te nemen als je haar overweegt in te schakelen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 15:13

Pfffff. Je bent al een half jaar bezig en nog geen stap verder gekomen. Nu ben je het een beetje zat. Ik weet niet goed te benoemen wat ik hier van vindt. Het zegt wel iets over je karakter in ieder geval, en ik denk dat daar het probleem bij het paard zit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 15:45

Het gaat juist om de druk op tijd los te laten. Award the slightest try.
Laat het paard ook gewoon uitgebreid kijken en snuffelen aan de trailer, hij kan niet logisch nadenken en moet die grot op wielen leren vertrouwen.

Eigenaar moet zich niet als een roofdier gedragen (voorbeeld: trekken aan touw, midden op de klep gaan staan en paard aankijken en zeggen: kom maar paardje en dan ook nog wat buigen en je ogen groot en glimlachen... = No Go! voor het paard.)

Paarden lezen mensen feilloos maar andersom worden er nogal eens wat signalen gemist.
Wij zijn roofdieren en paarden zijn prooidieren. Wij reageren dus anders op spanning dan prooidieren.
Als je je daar bewust van bent scheelt dat al enorm veel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:57

Eef_Bam schreef:
GDG schreef:

Er staat letterlijk op haar website "no cure no pay" en "100% garantie" ?

Vind ik ook wel zo netjes voor dat geld en klinkt alsof ze dat vooreen groot deel van de mensen ook waarmaakt aan de reacties te zien door langdurige oplossingen te bieden. Als ik echt een moeilijk paard zou hebben zou ik het daardoor wel overwegen.

Wel bijzonder dat ze naar horen zeggen jazz afstammelingen uitsluit, dan doe je dus een heel groot deel van de dressuurpaarden niet.

Oh goed dat je het zegt, dan heb ik dat verkeerd onthouden of is het veranderd (slordig van mij om niet weer op de website te kijken). Het geldt in elk geval niet als je er al een andere trailerlaadtrainer bij gehad hebt. TS heeft er dus nog zeker wat aan, dus op zich goede motivatie om dan wel meteen voor Esther te kiezen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:43

Ik heb ooit een stalgenoot gehad die moest gaan verhuizen met 2 paarden.

1e paard heel braaf de trailer in.
2e paard wilde niet.
Er was een trainer bij die hem er na ruim een uur nog niet op had.

Staleigenaar kon het niet langer aanzien.
Pakt het paard van haar over en loopt zo met het paard de trailer in.

Zo zei hij, we kunnen op een zweefteef manier blijven doorgaan maar leer eerst eens duidelijk te zijn naar het paard.

De dame droop met een boos gezicht af.

Zo kan het dus ook gaan.

Ik leg nog steeds netjes 2 lijnen neer en mando loopt na 18 jaar nog steeds vrolijk de trailer op dankzij petra.

Zoek iemand die bij je past.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:39

Ik zou ook voor Eshter de Vries gaan

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:15

Die vrouw die lacht zich echt de ballen uit de broek.. €350 per UUR!! mijn hemel, dat verdient een chirurg nog niet..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:33

Ts, hij gaat dus wel de trailer op maar vliegt er weer meteen uit.
Proberen waard, loop zelfverzekerd met los touw richting trailer, zodra een of twee voeten op klap achterwaarts gaan ( meter of drie) herhaal dit een paar keer en is hij bijna in de trailer nogmaals. Dan een keer helemaal erin en direct , voor hij het zelf bedenkt er direct weer uit. Belonen en op stal. Herhaal dit enkele dagen en kijk wat er gebeurt wanneer je dan eens wat langer in de trailer blijft staan .

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:03

nine1987 schreef:
Die vrouw die lacht zich echt de ballen uit de broek.. €350 per UUR!! mijn hemel, dat verdient een chirurg nog niet..

3 paarden, 20 minuten, 15 minuten en 45 minuten werk. En alle drie daarna alleen makkelijk te laden, ook op vreemd terrein en na jaren nog steeds makkelijk te laden. Dat was het geld waard. En wie iets goeds doet, mag betaald worden.

Liever zo dan 75 euro per uur en dan 10x terugkomen en dan nog ellende. Goedkoop kan duurkoop zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:20

nine1987 schreef:

Genoeg die dat betalen, zoals je leest.
Weet niet wie er gekker is, iemand die dat bedrag vraagt of iemand die het daadwerkelijk betaald.

Maar blijkbaar hebben veel bokkers er baat bij gehad. Ik vind het maar vreemd dat er zo ontzettend veel paarden niet te laden zijn. Dan gaat er ergens iets mis

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:34

Ik heb maar 1 paard gehad met laad problemen. Dat had Ester ook netjes oogelost maar deed er wel 45 minuten over. De andere twee waren paarden die nieuw bij mij kwamen en bij de “opvoeding” doe ik meteen een paardenlaadmoment met Esther. Dan is het meteen succesvol en ben ik alle mogelijke problemen voor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:45

350 per uur?

Ik lees 350 excl 21% en dan nog 75 reiskosten excl 21%

Dan zit je op 500 euro per uur en dan duurt het gemiddeld 1.5 a 2 uur: 1000 euro.

In het weekend 1500 euro.

Koekoek..

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:48

Sunnda schreef:
350 per uur?

Dan zit je op 500 euro per uur en dan duurt het gemiddeld 1.5 a 2 uur: 1000 euro.

Koekoek..

Je hoeft het niet te doen toch?…

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:58

Sunnda schreef:
350 per uur?

Koekoek..

:wow: Misschien moet ik me maar eens gaan omscholen. := Goudmijn zo te lezen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:07

Ik schreef eerder in dit topic het volgende:
Citaat:
het gaat niet om het IN de trailer zetten. het gaat om het blijven reageren op je hulpen en op jou. Als je dát voor elkaar krijgt, gaat je paard uiteindelijk vanzelf een keer in de trailer (en blijft daar staan).

En ik vond dit daar een goede illustratie van:
https://www.facebook.com/share/v/1CxVLeMBt6/

Het ziet er semi rommelig uit. Maar als je oplet kun je duidelijk zien dat het enige waar hij op focussed is dat het paard blijft reageren op zijn hulpen en daarbij ook accepteert dat het paard na een voorwaartse (of zelfs zijwaartse) reactie weer de andere kant op gaat. Hij blijft gewoon het goede gedrag belonen. Hij is niet bezig met die eindbestemming. Maar het het paard.