Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Gisteren weer eens een filmpje gekeken van een horsemanshiptrainer in de VS, Nate Eicher.
Wat hij zei was ook voor mij weer even een eye-opener:
Ibbel schreef:Gisteren weer eens een filmpje gekeken van een horsemanshiptrainer in de VS, Nate Eicher.
"Mensen hebben de neiging te blijven trekken aan het halstertouw als het paard eenmaal naar voren gaat. Nee, iedere beweging naar voren beloon je met druk er af. Je moet je paard de trailer niet in willen (of moeten) trekken, hij moet zelf aan een los touwtje naar binnen willen. Gaat-ie op de rem, dan loopt-ie zélf weer tegen de druk aan, want jij houdt dezelfde afstand en tempo. Nooit gaan trekken, net meer dan constante druk houden. Loopt-ie naar achteren, dan loop jij mee, mét die constante druk. Stopt-ie en maakt-ie ook maar een beweging van een millimeter naar voren, dán die druk er direct af."
En dat is dus de fout die veel mensen maken. Loopt-ie eenmaal, dan blijft men druk op dat touw houden.
https://www.youtube.com/watch?v=1MWtXy9fR9A
Erger je niet aan het feit dat het hier om een 3-jarig paard gaat met 2 vastgezette gewrichten, het paard heeft dus gewoon een 'wooden leg' vanaf dat ze met 2 weken oud een ongeluk heeft gehad. Typisch Amerikaans 'alles wat kan, moet ook' - dat veulen had imo ingeslapen moeten worden.
"Mensen hebben de neiging te blijven trekken aan het halstertouw als het paard eenmaal naar voren gaat. Nee, iedere beweging naar voren beloon je met druk er af. Je moet je paard de trailer niet in willen (of moeten) trekken, hij moet zelf aan een los touwtje naar binnen willen. Gaat-ie op de rem, dan loopt-ie zélf weer tegen de druk aan, want jij houdt dezelfde afstand en tempo. Nooit gaan trekken, net meer dan constante druk houden. Loopt-ie naar achteren, dan loop jij mee, mét die constante druk. Stopt-ie en maakt-ie ook maar een beweging van een millimeter naar voren, dán die druk er direct af."
En dat is dus de fout die veel mensen maken. Loopt-ie eenmaal, dan blijft men druk op dat touw houden.
https://www.youtube.com/watch?v=1MWtXy9fR9A
MyChoice schreef:Bij E-quine heb ik geleerd juist te blijven staan, en dan de druk constant te houden. Wel pas als ie buiten de trailer is ivm kans op hoofd stoten door tegen de druk in te willen. Wie de ander beweegt bepaalt zit hier achter.
MyChoice schreef:En inderdaad zie je veel mensen druk blijven houden als het paard eenmaal loopt. Bij elke voorwaartse intentie druk eraf halen! Wel dusdanig dat je nog wel het hoofd kan blijven sturen mocht het paard bedenken links of rechts erlangs te kunnen door de verkregen vrijheid.
GDG schreef:Esther doet niet aan no cure no pay hoor. Snap ik prima, maar dat maakt de drempel om die investering te doen wel nog wat hoger. Ze schrijft ook heel duidelijk dat ze niet kan voorspellen hoeveel uren ze nodig zal hebben, zeker niet als het paard al eerdere trainingen gehad heeft (en garanderen dat zij hem er dan wel opkrijgt doet ze - begrijpelijkerwijs - ook niet).
Eef_Bam schreef:GDG schreef:Esther doet niet aan no cure no pay hoor. Snap ik prima, maar dat maakt de drempel om die investering te doen wel nog wat hoger. Ze schrijft ook heel duidelijk dat ze niet kan voorspellen hoeveel uren ze nodig zal hebben, zeker niet als het paard al eerdere trainingen gehad heeft (en garanderen dat zij hem er dan wel opkrijgt doet ze - begrijpelijkerwijs - ook niet).
Er staat letterlijk op haar website "no cure no pay" en "100% garantie" ?
Vind ik ook wel zo netjes voor dat geld en klinkt alsof ze dat vooreen groot deel van de mensen ook waarmaakt aan de reacties te zien door langdurige oplossingen te bieden. Als ik echt een moeilijk paard zou hebben zou ik het daardoor wel overwegen.
Wel bijzonder dat ze naar horen zeggen jazz afstammelingen uitsluit, dan doe je dus een heel groot deel van de dressuurpaarden niet.
nine1987 schreef:Die vrouw die lacht zich echt de ballen uit de broek.. €350 per UUR!! mijn hemel, dat verdient een chirurg nog niet..
nine1987 schreef:Die vrouw die lacht zich echt de ballen uit de broek.. €350 per UUR!! mijn hemel, dat verdient een chirurg nog niet..
Citaat:het gaat niet om het IN de trailer zetten. het gaat om het blijven reageren op je hulpen en op jou. Als je dát voor elkaar krijgt, gaat je paard uiteindelijk vanzelf een keer in de trailer (en blijft daar staan).