Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:35

Ja uiteraard zonder zadel, anders met zadel zitten haar benen verstopt in de Beugels.

Dat wil niet zeggen dat ze niet echt zo groot is vergeleken met het shetje.

1m34 VS 1m03 vind ik niet ok.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:37

Little_Gift schreef:
Ja uiteraard zonder zadel, anders met zadel zitten haar benen verstopt in de Beugels.

Dat wil niet zeggen dat ze niet echt zo groot is vergeleken met het shetje.

1m34 VS 1m03 vind ik niet ok.

Gemiddeld weegt een meisje van die lengte 27 kg. Dat kan een shet echt wel hebben.

Little_Gift

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:44

Zoals ik al zei is niet enkel het gewicht van tel, ook de grootte heeft een belangrijk issue qua hefboomwerking etc.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:47

Ik moest er echt om lachen.
Gewoon een shet dametje op leeftijd die in al die jaren van plukkende en schuivende kinderen op haar rug , genoeg handige trucjes heeft om er vanaf te komen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:50

@verootjoo: ik begrijp juist wel waarom onze ouders vroeger geen doodsangsten hebben uitgestaan: ze waren er niet bij, en er niet van op de hoogte. Iedereen was om half zes weer thuis voor het eten, en verder…. Geen internet geen mobieltjes, en al helemaal geen vader of moeder die mee ging.
Nou is acht wel jong maar ik denk dat ik vanaf mn 10e ofzo toch wel al alleen de hort op ging hoor, naar verzorgpony’s etc. Het platteland was ook gelijk om de hoek.
Met vallen en opstaan wel veel geleerd.
Ik vind dat zelf wel een vrij groot contrast ten overstaande de angsten die TS nu uitstaat. Het is denk ik goed om de veiligheid van je kind in de gaten te houden. Maar gaandeweg ze groter worden zijn ze ook wat vrijheid nodig en de ruimte te leren van eigen fouten.
Daarbij denk ik uit het hele verhaal op te kunnen maken dat het waardevol zou zijn voor TS en dochter om meer te verdiepen in het dier ‘paard’ zodat je het goed gaat begrijpen en lezen. Rijden hoort m.i pas daarna te komen en niet op de eerste plaats te staan. (Maargoed dat is slechts mijn zienswijze).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:15

Klinkt alsof jezelf geen ponytijd hebt gehad. :o

Dit zijn niet de meest dramatische dingen die kunnen gebeuren als je kind op een pony rijdt.

Ik heb zelf ook kleine meiden en probeer het paardvirus niet extra te stimuleren omdat ik weet wat er allemaal fout kan gaan.
Maar dan zou ik alsnog niet de pony de schuld geven voor deze incidenten, want dan ga je geen passende pony vinden de komende jaren.

Een dierbare zien vallen vind ik erger dan wanneer het bij mijzelf gebeurd.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:30

Marigold schreef:
@verootjoo: ik begrijp juist wel waarom onze ouders vroeger geen doodsangsten hebben uitgestaan: ze waren er niet bij, en er niet van op de hoogte. Iedereen was om half zes weer thuis voor het eten, en verder…. Geen internet geen mobieltjes, en al helemaal geen vader of moeder die mee ging.
Nou is acht wel jong maar ik denk dat ik vanaf mn 10e ofzo toch wel al alleen de hort op ging hoor, naar verzorgpony’s etc. Het platteland was ook gelijk om de hoek.
Ik vind dat zelf wel een vrij groot contrast ten overstaande de angsten die TS nu uitstaat. Het is denk ik goed om de veiligheid van je kind in de gaten te houden. Maar gaandeweg ze groter worden zijn ze ook wat vrijheid nodig en de ruimte te leren van eigen fouten.
Daarbij denk ik uit het hele verhaal op te kunnen maken dat het waardevol zou zijn voor TS en dochter om meer te verdiepen in het dier ‘paard’ zodat je het goed gaat begrijpen en lezen. Rijden hoort m.i pas daarna te komen en niet op de eerste plaats te staan. (Maargoed dat is slechts mijn zienswijze).

Precies dit.
Ik had geen ouders, die iets om paarden gaven, dus ik ging naar verzorgshetje, daarna verzorgwelshje en ze hadden geen idéé wat voor toestanden ik daar allemaal uithaalde :+ (gelukkig maar, haha)
Ik heb wel leren rijden en paarden(taal) begrijpen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:32

Deze dingetjes passen bij mij in hoofdstuk 1 van mijn boekje “Help ik moet op een Shetlander” . Helaas heeft mijn boekje nog veel meer hilarische hoofdstukken. Shetlanders zijn echt een hele andere discipline. Het zijn de beste leermeesters. Zoek je een brave pony waarbij nooit iets gebeurd? Kom je zeker niet uit bij een Shet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:35

Het klinkt alsof je bijna alle shetten beschrijft die ik ken. Kans krijgen is uitproberen. Ik heb nog nooit een groot paard gehad die in een kruiwagen stapt maar wel een minishet. Wij hebben een haflinger sinds januari. Mijn dochter van 8 haalt de kwpn er van mijn zus van de wei zonder problemen. Bij de haflinger gaat het meestal goed en de shet die er nu bij staat die komt los bij haar. Klinkt dat logisch nee maar het is zo. Gras gaan eten in galop. Kind over de nek dat soort acties gebeurde mij vroeger ook. Mijn kinderen rijden op de manege dat gaat super maar die paarden zijn echt anders dan de eigen paarden. Dat kan het verschil maken tussen het gaat goed en wat gebeurd hier. Over het rijden in de bak kennen de verzorgers en je dochter de bak regels. Zijn daar afspraken over te maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:41

Mijn vader kwam enkel naar de manege als ik er weer eens af gedonderd was en mn arm brak :')

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:51

Ik moet wel lachen als ik de post zo lees maar dat komt denk ik omdat ik met shetten ben opgegroeid en heb wat vliegles van ze gehad :')
Ik zeg altijd ik kan niet rijden maar ik kan wel blijven zitten :+
Mijn fjord had overigens ook streken en kon er juist altijd om lachen het heeft me wel gemaakt tot iemand die niet bang was om te vallen,al dachten mijn ouders er anders over :o
Ik lees geen alarmerende dingen maar dat komt omdat ik ook met een (te) makkelijke eigenaar ben opgegroeid toen ik mijn eigen pony nog niet had.
Heel weiland vol shetlanders en die kon je huren voor 50 gulden per maand en als ze dan tam en gereden waren werden ze verkocht,goudenhandel :)* al dachten wij er natuurlijk anders over.

Wat ik lees zijn welbekende shet streken en een moeder die dat liever niet heeft en dat is helemaal prima maar dan zou ik zeker niet aan een eigen pony beginnen,pony’s kunnen echt boefies zijn :D

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:55

Je komt nogal overbezorgd over
Nu als volwassene verbaas/lach ik me erover wat ik als kind allemaal zonder enige angst deed. En mijn ouders waren er niet bij dus die maakten zich geen zorhen
Had ik dat onverschrokkene nog maar ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:58

Ik vind je ook erg paniekerig. Zou haast zeggen je dochter beter jou kan gaan. Hier leert ze vooral van om angstig te zijn ipv te genieten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:00

Deze pony doet het op eigen wijze, zoals alle shetten doen. Hij maakt gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt, en 26 jaar is een lange tijd om ruime ervaring in het vinden van (on)mogelijkheden.

Ik heb er 5 lopen, en in het verleden een veelvoud van deze opgevoerde grasmaaiers gehad. En ze hebben enorm veel kinderen leren rijden.
Ik lees in jou verhaal geen gekke gemene dingen, maar gewoon een pony met heel veel ervaring.

Mijn wedstrijd pony heeft vorige week winst in het ZZ dressuur gelopen, van de week extreem gave dingen aan de lange teugel laten zien tijdens een clinic.

En vandaag? Hebben ik alle hoge school sprongen voorbij zien komen omdat ze heel boos was omdat ze nog een stukje moest stappen om fit over de finish te komen tijdens een mendurance wedstrijd :j . En lag ze in eens op de grond om te rollen toen ik onderweg was naar de nakeuring.

En morgen? Dan rijd ons verzorgmeisje van net 5 er op, uiteraard onder begeleiding.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:02

Als kind geen (overdreven) angst zien maakt het inderdaad ook leuk he. Je leert veel makkelijker op die manier, grenzen verleggen en lol maken. Kinderen zijn flexibel en er gebeurd echt niet meteen iets als jij je niet druk maakt
Dus misschien is de tip wel gewoon zelf even boodschappen gaan doen in de tussentijd

Shetlanders zijn fantastische leermeesters

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:25

Ik heb het hele topic even doorgelezen maar heb nog 1 aanvullende vraag. Wat wil je eigenlijk nu? Want als ik je verhaal lees plus je reacties zie ik alleen dat je blij bent met meelevende of begripvolle reacties en dan vind je dat een bevestiging maar bij de reacties die het nuanceren ga je in de verdediging. Dus in mijn optiek heb je je mening al en gaat dit topic het niet veranderen

Dat je vroeger zelf paarden hebt Ingereden zegt dus dat je vroeger ook risicos nam. En dat je dat niet als gevaarlijk hebt gezien omdat je of jonger was of het bent vergeten. Dus maak het niet groter dan het is

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:43

Dit klinkt zo als m’n vorige Shetlander :') . Die probeerde ook altijd te eten als t kon. Geweldig lief ding, maar gaf je haar 1 vinger dan pakte ze je hele hand en probeerde ze je uit.

Shetlanders hebben nou eenmaal een groot ego en houden graag van spelletjes. Daar moet je tegen kunnen, maar ook snel kunnen zien en handelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:46

Marigold schreef:

Ja dat is ook wel zo.
Hier ging ik idd ook al op basisschoolleeftijd zelf met pony op pad. Zonder telefoon of zonder te zeggen wat we precies gingen doen.
Zonder hoofdstel of zadel indiaantje spelen op de pony’s. Keihard in galop door de wei en in galop eraf en erop springen.
Ook op jonge leeftijd alleen het bos in.
Maar als mijn kind zou doen wat ik deed zou ik toch wel elke dag in de rats zitten denk ik :')

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:48

Dennis schreef:
Deze pony doet het op eigen wijze, zoals alle shetten doen. Hij maakt gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt, en 26 jaar is een lange tijd om ruime ervaring in het vinden van (on)mogelijkheden.

knip

Precies mijn gedachten. :D
Ben nog nooit zo vaak van een paard gevallen als van de shet van de manege. :+

Mijn appaloosa in shetmaat moet ik in de gaten houden als er kinderen mee bezig zijn, moet er altijd bij zijn, dan is hij de braafste pony. Hij vindt alles goed als ze met hem gaan rijden oid, maar ik moet wel een lijn er aan hebben die ik vast houdt. :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:49

Wij hadden vroeger een manege pony die altijd in het heerlijke zachte zand van de duinen ging rollen als je even niet op lette... incl zadel en ruiter als deze in de weg zat :')
Je werd er snel en handig van. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:06

Afbeelding
Zo ver ik weet is de laatste zin de enige waar nooit over gediscussieerd wordt.
:+

Ik zie eigenlijk vooral een overbezorgde moeder en enerzijds begrijp ik dat je natuurlijk je kind wil beschermen maar anderzijds moet je ook zien dat jouw angst niet op je dochter over slaat..

Dat je een sh*tlander van 26 niet gewoon uit de stal trekt zegt mij eigenlijk ook dat je geen match bent met een Shetlander… Fjorden, Harlingers en veel Welshjes zou ik ook laten staan want die hebben gelijkaardige humor. :=

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:21

Ik vind dit topic geniaal, al die mensen met shetlanderverhalen.

@ts, je bent bekend genoeg met paarden om ze een beetje te kunnen lezen en echt gevaar te kunnen zien toch. Je kunt 2 dingen doen in mijn ogen.... Of er mee stoppen,of voor jezelf bedenken, wat is echt gevaarlijk en wil ik voorkomen, en wat valt eigenlijk wel mee. Zeker in het geval van een shetlander.

Het rollen is misschien vervelend, maar de kans dat iemand er onder komt is over het algemeen niet zo groot.
De kans dat je van je fiets of de trap valt en van alles breekt, is groter dan van een rollende shetlander iets krijgen.

Je hebt namelijk tijd genoeg om er af te springen en aan de kant te gaan staan op het moment dat zo'n kleine eigenwijze draak gaat rollen.
( Bij mij zou zo'n actie trouwens een schop onder zijn hol opleveren nog voor dat hij ligt, maar dat terzijde)

Zolang ze niet gericht bijten en schoppen, maar gewoon wat kattenkwaad uit halen loopt het meestal wel los.

Mooie les voor je kind om volhardend en consequent te worden. Als je gewoon de basis regels leert, niet onverwachts achter door lopen of onverwachts kont aaien, geen vingers tussen zijn tanden etc.
En zorgen dat je zelf voordoet en helpt hoe ze dingen op kan lossen ( bijvoorbeeld gras eten tijdens wandelingen voorkomen of afstraffen etc) dan komt dat echt wel goed.

Gewoon de humor er van in zien en consequent zijn. Wat niet mag, mag niet...

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:23

Ook hier wel pony's meegemaakt die met ruiter en al gingen liggen. En eigenlijk, zoals anderen al zeggen, nooit er een ongeluk door zien gebeuren. Ook in het ladenverhaal zie ik niet echt een direct gevaar voor je kind. Als ze tussen de pony's door had moeten kruipen was dat anders geweest uiteraard. Ik snap het wel hoor. Ik heb mijn zoon ooit eens bijna voorover van de menwagen zien gaan bijvoorbeeld. Gelukkig was de koetsier allert genoeg om hem bij de band van zijn broek te grijpen... Waar het om gaat, is de reactie van het kind zelf daarna. Bang? Of opstaan en weer doorgaan? In het laatste geval hoef je je zeker geen zorgen te maken.
Wat ik vooral lees, is dat je niet tevreden bent met hoe het op die stal er aantoe gaat. Dan zou ik verder zoeken, dat is het enige wat je ermee kunt. Eigen pony, tja. Ik denk niet dat je er snel genoeg 1 hebt naar je zin. Die zijn zeldzaam in kleine maatjes. Shetten en kleine welshjes lijken monsters in de ogen van de meeste ouders omdat ze zichzelf erg grappig vinden en van elke gelegenheid misbruik maken. En dat zijn nou juist de pony's die mensen aanschaffen voor kleine kinderen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:25

Tsja. Alles moet geleerd worden.
En daarvoor moet je kilometers maken.
Dit hoort bij het leren omgaan met paarden.
Gewoon om lachen en door.
Niets aan de hand.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:13

Krijgt je dochter ook les in het omgaan met de pony vanaf de grond? Of begint de les wanneer ze er (in de bak dan) op zit?