Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:14

ruitje schreef:
Wat een leuk topic! Ik meld mij ook! Ik heb vorig jaar de pensionstal van mijn ouders overgenomen. We zaten al 10 samen in de VOF maar het is nu echt steeds meer het bedrijf van mij en mijn broer :)

Dat is anders dan bij jullie, ik vind het dan weet heel erg lastig om een bestaand bedrijf zo te maken dat het past bij mij, zonder dat ik uit het oog verlies hoe het was :)

Soms is een frisse wind ook wel goed voor een bedrijf, het moet alleen geen storm zijn :+

Levita

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:22

Wat ik ook wel een dingetje vind is de teksten van je website goed genoeg schrijven dat je hoog genoeg komt in Google. Ik denk dat je daar ook veel klanten vandaan kan krijgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:28

Heb je een WordPress website toevallig? Daar zijn fijne gratis plugins voor die je daarbij helpen om te analyseren of de teksten naar SEO richtlijnen zijn geschreven. ChatGPT kun je vervolgens ook laten helpen om je teksten wat te verfijnen.

Scheelt wel dat ik een achtergrond als UX Designer en dus het een en ander weet en veel zelf kan doen omtrent mijn website en het maken van bijvoorbeeld drukwerk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:17

Ja daar ga ik ergens deze week ook eens mee stoeien, met die teksten..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:21

Ja ik wil ze binnenkort ook eens aanpassen inderdaad. Moet nog wat meer verdiepen in SEO inderdaad. Ik moet analytics ook nog steeds regelen. Maar eerst Equiday voorbereiden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 00:14

Misschien voor jullie ook interessant?
Ik heb mijn bedrijfsfoto’s ook door Shanna laten maken en in de zomer komt ze weer. Hele fijne ervaring. Het voelt gek om op de foto te gaan, maar Shanna gaat daar heel goed mee om.
Afbeelding

Afbeelding

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 00:57

Ik gebruik Chat GPT vaak als basis en maak het dan eigen, vaak kun je aan de tekst namelijk al zien dat chatGPT is toegepast en dat komt vaak toch wat onpersoonlijk over :)

Zoals ik al aangaf ben ik foto/videograaf dus mochten mensen hier graag branding foto's / video's willen van hun bedrijf stuur me gerust een pb, natuurlijk voor een leuk bokt prijsje :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 02:20

Ik moet inderdaad nog een keer investeren in goede foto's en video's. :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:33

Keell94 schreef:
Ik gebruik Chat GPT vaak als basis en maak het dan eigen, vaak kun je aan de tekst namelijk al zien dat chatGPT is toegepast en dat komt vaak toch wat onpersoonlijk over :)

Zoals ik al aangaf ben ik foto/videograaf dus mochten mensen hier graag branding foto's / video's willen van hun bedrijf stuur me gerust een pb, natuurlijk voor een leuk bokt prijsje :)

Zo jammer dat je zo ver weg zit! |(

Ik moet eigenlijk ook maar weer eens gaan nadenken over nieuw beeldmateriaal.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:59

Celebi schreef:
Heb je een WordPress website toevallig? Daar zijn fijne gratis plugins voor die je daarbij helpen om te analyseren of de teksten naar SEO richtlijnen zijn geschreven. ChatGPT kun je vervolgens ook laten helpen om je teksten wat te verfijnen.

Scheelt wel dat ik een achtergrond als UX Designer en dus het een en ander weet en veel zelf kan doen omtrent mijn website en het maken van bijvoorbeeld drukwerk.

Hi Celebi, ik heb Yoast eraan gekoppeld, maar de freemium mogelijkheden lijken iets beperkt. Heb jij hier nog een goede tip voor? Ik heb deze website nog niet zo lang, ben op 1 december overgestapt. Aan de voorkant staat het, maar SEO moet nog flink aan gesleuteld worden...

Daihyo schreef:
Ja ik wil ze binnenkort ook eens aanpassen inderdaad. Moet nog wat meer verdiepen in SEO inderdaad. Ik moet analytics ook nog steeds regelen. Maar eerst Equiday voorbereiden.

Tof dat je naar EquiDay gaat! Heb ik ooit ook eens gedaan, maar bleek niet helemaal mijn doelgroep.
Als men hier nog tips heeft voor leuke evenementen, ik hoor het heel graag. Ik vind het heel leuk om met de zaak "on tour" te gaan, maar steeds meer events vragen honderden euro's voor een standplaats. Dat is gewoon echt niet rendabel meer.
Ik heb ook geïnvesteerd in een mobiele paardenweegschaal, dus die kan eventueel ook mee als het een event is waar men vooral mét paard naartoe gaat :D

Keell94 schreef:

Wat een tof aanbod! Ik ben net voorzien en heb een fijne vaste partner, maar ik hoop dat je hier veel PB's op krijgt. Elkaar zo onderling steunen vind ik mooi :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:05

Yoast werkt erg fijn! De mogelijkheden zijn gratis inderdaad beperkt, maar op zich wel voldoende om alles netjes in te stellen. Bij het pagina overzicht zie je heel mooi met rode, oranje of groene rondjes hoe goed het gesteld is met de leesbaarheid en SEO van de pagina's die je gemaakt hebt. Wanneer je de pagina's aan de achterkant bewerkt kun je ook precies zien wat er verbeterd moet worden en hoewel je misschien niet alle functies hebt kom je ook met de gratis versie echt een heel eind.

En voor de optimalisatie moet je de website ook koppelen aan de Google Search Console. Als je dat nog niet hebt gedaan kun je daar even op Googlen, dan zie je meteen een uitleg over hoe dat werkt. Dat helpt ook enorm. :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:07

Ik sta ook altijd open voor een ruil met gesloten beurs trouwens!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:13

@Vader83, Het ging een beetje om het algemeen, maar ook omdat je zegt dat je social media gebruikt en daar wel tegen heilige huisjes aanschopt.

Eigenlijk speelt iedereen een beetje in op de onzekerheid van de eigenaren en het goed willen doen. Vooral als anderen ook dit of dat doen, kopen etc, willen anderen vaak niet achterblijven.

Ik heb er wel moeite mee als je mensen moet overtuigen. Maar aan de andere kant moet je toch achter je product of dienst staan.

Ik denk dat je op het gebied van voer, supplementen, maar ook training erg veel aanbod hebt en vooral veel herhaling ziet. Iedereen schrijft een stukje over hetzelfde onderwerp, dus hoe steek je er dan bovenuit?

Mooie foto's en filmpjes kunnen enorm schelen. Maar voor mijn gevoel is het ook steeds meer de tijd van het snelle contact. Waar mensen eerst meer op een mooie, uitgebreide site hadden, is de info nu vaak beperkt en wil men verder alle contact en vragen via whatsapp. Lijkt me ook een aardige dagtaak erbij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:19

Ik organiseer bij mij op stal nu zo'n 3 x per jaar 'het kenniscafe' , daarin kan een ondernemer van 19 tot 21 iets vertellen over een onderwerp. Voor onze klanten is het gratis, ik vraag wel altijd of de ondernemer een vergoeding wil voor zijn/haar tijd.

Mijn ervaring is dat er dan altijd weer klanten zijn die verder willen met die ondernemer.

Misschien doen meerdere stallen ook zoiets? Mocht iemand dat bij mij op stal willen doen: stuur gerust een PB.

Ik heb 100 klanten maar doe meestal max 15 personen op het café.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:20

Wat leuk!! Jammer dat je zo ver weg zit..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:22

Ja misschien is een webinar ofzo dan iets? Geen idee of dat loopt?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:23

Zulke dingen (niet specifiek dit hoor) zouden echt goed zijn voor mijn zichtbaarheid en het delen van kennis, maar ik twijfel of ik dat wel durf al. :+

Nou denk ik ook niet dat ik 2 uur lang kan volkletsen. _O-

Wel echt heel tof dat je dat organiseert! Leuk ook voor klanten en waardevol voor ondernemers. Wat voor soort sprekers heb je zoal? Ik weet de smid, maar ben wel benieuwd wie er nog meer aangehaakt zijn inmiddels!

Weer wat anders: Denken jullie trouwens dat flyers neerleggen bij stallen en ruitersport winkels wat zal doen? En of de bedrijven daarvoor open staan? Krijg binnenkort een hele stapel flyers op de deurmat binnen en ben aan het bedenken wat ik ermee ga doen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:33

Celebi schreef:
Yoast werkt erg fijn! De mogelijkheden zijn gratis inderdaad beperkt, maar op zich wel voldoende om alles netjes in te stellen. Bij het pagina overzicht zie je heel mooi met rode, oranje of groene rondjes hoe goed het gesteld is met de leesbaarheid en SEO van de pagina's die je gemaakt hebt. Wanneer je de pagina's aan de achterkant bewerkt kun je ook precies zien wat er verbeterd moet worden en hoewel je misschien niet alle functies hebt kom je ook met de gratis versie echt een heel eind.

En voor de optimalisatie moet je de website ook koppelen aan de Google Search Console. Als je dat nog niet hebt gedaan kun je daar even op Googlen, dan zie je meteen een uitleg over hoe dat werkt. Dat helpt ook enorm. :j

Dan ga ik daar vrolijk mee verder, dankjewel voor de bevestiging! We zijn nog geen vrienden, Yoast vind mijn blogs veel te lang/ingewikkeld, terwijl ik soms echt niet weet hoe ik het simpeler kan uitleggen. Maar misschien kan chatGPT daar wat mee helpen, dat vond ik ook wel een goeie tip die ik hier ergens las!

Search console heb ik. Komen nog wel eens verrassende inzichten uit!

ruitje schreef:
Ik organiseer bij mij op stal nu zo'n 3 x per jaar 'het kenniscafe' , daarin kan een ondernemer van 19 tot 21 iets vertellen over een onderwerp. Voor onze klanten is het gratis, ik vraag wel altijd of de ondernemer een vergoeding wil voor zijn/haar tijd.

Mijn ervaring is dat er dan altijd weer klanten zijn die verder willen met die ondernemer.

Misschien doen meerdere stallen ook zoiets? Mocht iemand dat bij mij op stal willen doen: stuur gerust een PB.

Dit vind ik leuk!! Ik ga je een PB sturen. Ik had dan wel aan mijn businesscoach beloofd geen lezingen meer gratis te doen, maar ik kan best een geheimpje bewaren :x
Locatie maakt mij niet uit, ik rijd ook maandelijks naar België.

Celebi schreef:
Zulke dingen (niet specifiek dit hoor) zouden echt goed zijn voor mijn zichtbaarheid en het delen van kennis, maar ik twijfel of ik dat wel durf al. :+
Nou denk ik ook niet dat ik 2 uur lang kan volkletsen. _O-

Heb je in de buurt een manege waar je zou kunnen oefenen? Pubers zijn een vrij vergevingsgezind publiek, en omdat ze nog jong zijn ook nog niet "verzadigd" qua kennis. Ik herken het wel hoor, ik vond het ook een grote stap maar ben achteraf heel blij dat ik het toch gedaan heb. Als je de moed kan vinden, DOEN! Als je denkt dat ik je kan helpen, PB mag altijd maar mijn telefoonnummer staat ook gewoon op de website.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:38

Er zijn hier wel een aantal maneges ja, maar mijn diensten zijn vooral voor volwassenen interessant dus geen idee wat ik daar moet gaan vertellen. :')

Ik stuur je wel even een berichtje!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:43

Pubers met examenstress of de overgang naar HBO/WO in goede banen leiden is de eerste invalshoek die bij mij opkomt, je ziet veel ruiters afhaken in die periode, maar ik weet niet hoe aanpasbaar jouw verhaal is... Ik wacht je berichtje af, ik brainstorm graag met je mee!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:56

Wat een leuk topic!
Ik ben al een tijd bezig met mijn hulpverleningspraktijk met paarden. Ik heb inmiddels een kudde van zes pony's aan huis en een hele leuke samenwerking met een kinder- en jeugdpsychiater. Door deze samenwerking heb ik nu ook collega's en meer ontwikkelingsmogelijkheden dat vind ik heel waardevol. In de eerste jaren miste ik dat wel en vond ik het soms best lastig en eenzaam om mijn praktijk op te bouwen.
Ik merk wel dat ik er nog steeds niet helemaal op durf te vertrouwen dat het echt gelukt is om mijn droom te realiseren, ik blijf een beetje bang dat er ineens niemand meer komt ofzo. Die zorgen, ook omdat ik mijn kudde natuurlijk wel optimaal wil verzorgen, vind ik één van de lastigste dingen van ondernemer met een wisselend inkomen zijn.

Qua promotie deed ik in het begin veel gratis of spotgoedkoop. Dat heeft me wel mond op mond reclame opgeleverd. Maar het was wel lastig om de overstap naar mijn gewenste werk tegen een eerlijkere vergoeding te maken. De verhuizing naar onze plek met de paarden aan huis kon ik mooi gebruiken als break om van daaruit te herstarten op een manier die beter bij mij paste.
Het onderscheidend zijn (in mijn geval door mijn hulpverleningsachtergrond) en het hanteren van tarieven passend bij mijn doelgroep (er zijn maximum tarieven voor vergoeding vanuit de gemeente) en het aangaan van fijne samenwerking heeft bij mij goed geholpen om te groeien. Maar dat groeien is wel langzaam en organisch gegaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:42

Celebi, je kent mijn stal en ik denk dat ons klantenbestand best 'vergevingsgezind' is. Wat een raar woord, maar wij hebben echt allemaal recreatie ruiters die een ander wat gunnen zeg maar :D . Ik zou op dat soort stallen beginnen, niet op de dressuurstal om de hoek. Maar dat hangt er misschien ook van af wat je product is en je markt :o

Ik heb inderdaad nu 3 x de hoefsmid gehad. We hebben 1 keer de freestyle academy gehad.
Nu komt er iemand van Bemer wat vertellen. In de pijpleiding zit iets over Facia-Release en graasmaskers.

Maar ik laat me graag inspireren door de PB's hoor :D !

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:00

Wat super interessant! Op dit soort momenten vind ik het nog steeds zo jammer dat mijn paard niet net beter paste daar. Zulke leuke dingen worden er georganiseerd!

Maar inderdaad ik denk dat jullie klanten best aansluiten binnen mijn doelgroep en het zijn over het algemeen inderdaad hele gezellige en behulpzame mensen die er staan. :j

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:10

ruitje schreef:

Wat leuk dat je dat organiseert, ik heb je ook even een PB'tje gestuurd voor het geval je het leuk vindt iets over "ruiters met angst" te horen. Dat is mijn werk en passie, het begeleiden van ruiters met angst op verschillende manieren.

@Celibi ik weet niet of jij al lid bent van "mijn facebookgroep" Ruiters met angst en begeleiders ? Die groep heb ik opgericht om mijn netwerk te vergroten en ik denk dat jouw diensten daar ook wel passen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:33

Ja daar ben ik inderdaad lid van! Werd daar een tijdje terug voor getipt door een kennis, maar heb daar verder nooit meer iets mee gedaan zie ik. Wat tof dat dat jouw groep is!

Wist niet zo goed of mijn diensten daar inderdaad paste maar leuk om te horen dat dat wellicht wel zo is. Ben wat dat betreft duidelijk echt nog veel te onzeker met het in de markt zetten van mijn aanbod. Maar zoiets moet natuurlijk ook groeien. :o