Hoe omgaan met onzekere pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Hoe omgaan met onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:42

Ik denk dat deze pony op z'n plek is bij iemand met veel meer ervaring met jonge pony's. Ik lees veel en veel te weinig ervaring om een jonge pony op te voeden. (Naast de medische dingen nog)
Het klinkt allemaal rooskleurig, samen opgroeien en dat kan ook bij n nuchter dier maar ze zijn niet allemaal nuchter en makkelijk. Er zijn er meer die net wat meer kennis en handigheid nodig hebben.

Dus. Verkopen voordat het straks een 'gevaarlijke' of 'onhandelbare' pony is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:07

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 16:21

pateeke schreef:
pol013 schreef:
Ts: dat wroeten in het verleden heeft niet zo heel veel zin vrees ik. Ik lees gaan heel gekke dingen waarom deze pony weg gegaan is bij de vorige eigenaar. Te klein/zelf geen mogelijkheden door een gebroken voet om er extra werk in te steken zijn geen zaken waar je echt meer verder geholpen bent.
Dat terug kijken gaat niet ongedaan maken dat je nu moet bekijken of je het ziet zitten om aan de slag te gaan met deze pony.

Waar het denk ik om gaat is niet zozeer dat het een "vreemde" / "verkeerde" reden is volgens TS, maar eerder dat er aanvankelijk een andere reden gegeven werd voor verkoop dan de vorige eigenaar nu geeft.
Het verhaal is ook anders. Als jij denkt: ik koop een topbrave 3,5 jarige die alleen helaas te klein is voor de verkoper in kwestie, dan stap je er helemaal anders in dan wanneer je weet dat het gaat om een pony die angstig is, defensief kan reageren, begeleiding etc nodig heeft en weggaat omdat de verkoper dat om één of andere reden niet kan bieden aan het dier.

Precies dit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:27

Ik lees geen rare dingen wat betreft gedrag, jonge paarden hebben de tijd nodig om te groeien en alles te leren.

Vraag me wel af of jullie ervaren genoeg zijn om hem dit te bieden. De pony is onzeker en reageert van daaruit, het management is niet oke..hij heeft maagzweren en niet voldoende ruwvoer.

En ja, voernijd kan helemaal overgaan als ze onbeperkt ruwvoer krijgen.

Mijn eerste stap zou ook zijn, de pony verhuizen naar een stal met een goed management. Even een stapje terug doen, hem laten wennen en aarden en dan zorgen voor goede professionele hulp en van daaruit weer verder kijken en niet teveel verwachten. Stap voor stap.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:27

BloemBloem schreef:
Sinterklaas bestaat helaas ook niet ..... Je kan niemand op zijn of haar mooie bruin/blauwe ogen
geloven :)

I know. Ik probeerde enkel te verduidelijken wat ik dacht dat TS bedoelde.
Het is een dure en harde les om erachter te komen dat niet iedereen te vertrouwen is als het gaat om het verkopen en kopen van een pony / paard. MAAR... je kan er wel veel uit leren voor een volgende keer.

pol013 schreef:
Maar ze heeft nu contact met de eigenaar van vóór de verkoper waar ze hem zelf van gekocht heeft. Dus dat ze daar nu 2 kanten (mogelijk van gewoon hetzelfde verhaal) van hoort doet er niet zo veel toe.
Daarbij is de pony blijkbaar ook een hele tijd best braaf geweest dus nóg minder relevant.

In jouw ogen en objectief gezien zal dat wel kloppen. Gevoelsmatig ligt dat voor TS en haar dochter denk ik wel anders... Voor hen is het nu een stukje "rouwen" dat de pony niet blijkt te zijn wat ze dachten gekocht te hebben en verwerken dat ze gevoelsmatig oneerlijk behandeld zijn. Zij zitten nu met een pony die anders is dan wat ze in gedachten hadden bij de koop. En de moeilijkheid daarbij is dat er emotioneel toch al een beginnende band opgebouwd is (zeker van dochter ten opzichte van de pony). Dus hoe dan ook... in zekere zin verliezen ze (gevoelsmatig) eender wat ze kiezen / besluiten te doen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:35

Pateeke, maar dan komen we toch terug bij een cliché die helaas vaak waarheid is, groen en groen is bont en blauw :)

Mijn eigen dochter is 13, kan een aardig stukje sturen, maar ik zou nooit een 3,5 jarige voor haar kopen.

TS, mijn woorden zijn wellicht hard, zo bedoel ik ze overigens niet, maar ik denk oprecht dat je er beter aan doet haar een fijn doorgereden beestje te gunnen. Sterkte met alles.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:44

Alles valt en staat met de juiste begeleiding. Ik heb als 13 jarige samen met begeleiding m'n pony ingereden en doorgereden. Ik kwam zelf net van de manege af en had verder alleen ervaring met een braaf verzorgpaard. M'n ouders hadden 0 ervaring met paarden.

Je komt jezelf tegen en het was een hobbelige weg. Het was idd makkelijker geweest als ik een leermeester gekregen had. Maar het is onwijs leerzaam geweest en toen we samen de basis onder de knie hadden had ik echt een toppony aan m'n pony. Dus het kan ook echt wel goed gaan.

Maar het is wel belangrijk dat je een klik hebt met de pony. Ondanks dat ik soms jaloers keek naar de andere combinaties die lekker wegreden heb ik nooit een andere pony willen hebben omdat het m'n maatje was. Dan weet je waarvoor je het doet en waarvoor je de lastige weg kiest.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:45

Daar ben ik het mee eens hoor. Ik was een jaartje ouder dan de dochter van TS toen ik een pony kreeg. Op de manege stond er een die ik onwijs leuk vond om mee te rijden en wellicht zouden ze die ook wel verkopen. Alleen…hij was nog jong, en koppig…. Ik wist van mezelf dat ik niet de ervaring had om hem goed te begeleiden (eenmaal per week op de manege meerijden in de les is heel anders dan wanneer het je eigen paard is). Ik ben bewust op zoek gegaan naar een iets oudere pony. Nooit spijt van gehad…:

Maar ik ken genoeg jongeren die wel het zelfvertrouwen hebben dat ze er wel weg mee kunnen, met een groene pony. Soms loopt dat goed, regelmatig gaat het mis. Het is ook maar net wat je doel is en of de pony die je wil kopen dat doel kan waarmaken…

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 17:47

BloemBloem schreef:
Pateeke, maar dan komen we toch terug bij een cliché die helaas vaak waarheid is, groen en groen is bont en blauw :)

Mijn eigen dochter is 13, kan een aardig stukje sturen, maar ik zou nooit een 3,5 jarige voor haar kopen.

TS, mijn woorden zijn wellicht hard, zo bedoel ik ze overigens niet, maar ik denk oprecht dat je er beter aan doet haar een fijn doorgereden beestje te gunnen. Sterkte met alles.

Maar onder het zadel is helemaal het probleem niet. De pony was echt blanco en ze kan er nu zeker een B mee starten als ze zou willen.
Heeft ze helemaal zelf gedaan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:00

Veluwse80 schreef:
BloemBloem schreef:

Maar onder het zadel is helemaal het probleem niet. De pony was echt blanco en ze kan er nu zeker een B mee starten als ze zou willen.
Heeft ze helemaal zelf gedaan.

Snap ik, feit is alleen dat je er langer naast staat dan erop zit. En juist op die leeftijd is het zo heerlijk als ze er uren mee kunnen keuvelen ;)

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:02

Ik heb inmiddels het hele topic gelezen en weinig meer toe te voegen behalve dat ik een plek in de buurt van Harderwijk weet waar hij in de groep zou kunnen of als het niet gaat een individuele uitloop stal met paddock zou kunnen krijgen, afhankelijk wat voor hem past kan je ook kiezen voor overdag groep en in de avond eigen stal + paddock (direct naast andere paarden waar hij contact mee kan hebben).

MARenAMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:52

Alleereerst, wat vervelend TS, waarschijnlijk hadden jullie dit alles graag anders gezien.

Ook ga ik mee met de bovenstaande dingen over het manegement, dus daar heb ik vrij weinig op toe te voegen.

Ik zou als ik jou was wel even 2 keer goed kijken of je dochter en de pony wel echt de goede match voor elkaar zijn.
Ik heb natuurlijk geen idee wat het niveau van je dochter is en hoeveel ervaring ze heeft, dus dat maakt het een stuk lastiger om er een oordeel over te geven.

Wel las ik (exuces als ik het niet goed heb) dat je dochter heel lief en zacht van karakter is. Dat is een heel goede eigenschap, maar uit ervaring weet ik dat sommige pony’s het heel erg nodig kunnen hebben om iemand te hebben die duidelijk het leiderschap opzich neemt, zelfvertrouwen uitstraalt en duidelijk op zijn strepen staat.

Ik vind zelf dat je als 14 jarige prima een 3,5 jarige, moeilijke pony kan rijden/trainen. Ik heb het zelf vaak genoeg gedaan op die leeftijd en ben van mening dat je daarin niet op leeftijd af moet gaan, maar vooral moet kijken naar de persoon. Ik heb namelijk vaak genoeg gemerkt hoe een paard kan veranderen met een andere ruiter. Een paard is in mijn ogen namelijk onze levende spiegel.
Als een onzekere ruiter een onzeker paard traint, werkt dat in mijn ogen meestal averechts. (Nogmaals, ik ken je dochter natuurlijk niet, dus ik heb geen idee wat ze aankan en hoe ze zelf is).

Mijn eigen paard is namelijk ook nogal onzeker en sensibel en ik merk dat zij het erg fijn vind om een duidelijk leider te hebben om als het ware een beetje op mij te kunnen vallen als ze iets spannend vind. Zij was zelf toen ik haar nog maar net had ook erg bijterig. Ik kon haar niet fatsoenlijk opzadelen zonder dat ze probeerde te trappen en bijten, ook aanraken was echt een probleem.

Ik zou je aanraden om vooral niet tegen het probleem te werken, maar met het probleem te werken. Als je de pony bijvoorbeeld hard afstraft als hij bijt, word hij waarschijnlijk alleen maar onzekerder, maar als je hem niet afstraft loop je het risico dat hij de macht van je dochter overneemt en een loopje met haar neemt. Dus zoek het bij de oorzaak en los het vanaf daar op. Begin dus bij het manegement en zijn gezondheid. Grote kans namelijk dat de pony daar al een heel eind van opknapt. Misschien lang niet helemaal, maar dan heb je goede grond om vanuit verder te bouwen naar een goed vertrouwen!

Besef wel dat een onzekere pony echt veel werk is/kan zijn. En dat ook zeker wel pittig kan zijn, omdat je genoeg up’s en down’s meemaakt en het lang niet altijd makkelijk is. Ik zou het er zeker even goed met je dochter over hebben wat zij precies wil. Als ze namelijk vooral graag lekker wil rijden, en leuke dingen wil doen, denk ik dat dit voor beide misschien geen goed idee is.
Maar als je dochter het een leuke uitdaging vindt en zich 100% wil inzetten om een fijne band met de pony op te bouwen zou ik zeggen zeker doen!

Zelf ben ik altijd van de moeilijke paarden geweest, omdat als je dan uiteindelijk een band hebt je meestal ook echt met elkaar kunt lezen en schrijven. Zolang je je er dan maar van bewust bent dat het lang geen rozengeur en maneschijn is! Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook vaak genoeg bloed chagrijnig van mijn paard af ben gekomen na bijv. een wedstrijd, zo hard getraind, maar dan was mevrouw weer bang hoor. Ook vaak genoeg getwijfelt om haar weg te doen. Ben toen voor een maand een paar andere paarden gaan rijden. Gelijk heimwee naar mijn meisje, pas toen besefde ik door alle bloed, zweet en tranen die ik om haar gelaten heb hoeveel ik van haar hield en hoeveel we eigenlijk al hadden bereikt. Toen gelijk weer verder met haar gaan trainen en op een geven moment valt de puzzel wel in elkaar. Nu heb ik een fantastisch paard om te rijden! Maar dat heeft mij wel bijna 2 pittige jaren gekost waarin ik me zeker wel eens heb afgevraagt of dit niet compleet onbegonnen werk was. Uiteindelijk is het het allemaal dubbel en dwars waard geweest. Dus als jullie willen, komen jullie er met veel geduld, liefde en tijd wel!

In ieder geval, veel succes TS! :)

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 18:52

Keldeo schreef:
Ik heb inmiddels het hele topic gelezen en weinig meer toe te voegen behalve dat ik een plek in de buurt van Harderwijk weet waar hij in de groep zou kunnen of als het niet gaat een individuele uitloop stal met paddock zou kunnen krijgen, afhankelijk wat voor hem past kan je ook kiezen voor overdag groep en in de avond eigen stal + paddock (direct naast andere paarden waar hij contact mee kan hebben).

Ik heb je een pb gedaan!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:56

TS, hoop oprecht dat je daar een plekje vind en het alles ten goede komt.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 23:34

mce schreef:

We gaan er in elk geval wel voor. Dankjewel. We zijn op zoek naar andere stal. Mijn dochter wil ook geen andere pony. Ze wil echt groeien met hem. Ik vind haar cool en dapper en ik ga er in mee

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:38

Leuk! Veel plezier en succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:41

Veluwse80 schreef:
mce schreef:

We gaan er in elk geval wel voor. Dankjewel. We zijn op zoek naar andere stal. Mijn dochter wil ook geen andere pony. Ze wil echt groeien met hem. Ik vind haar cool en dapper en ik ga er in mee

Ze heeft iig karakter. Ik hoop dat jullie snel een fijne plek vinden en dat hij daar wat rust gaat vinden. Iig top dat jullie luisteren naar de signalen die hij geeft

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 00:01

Ik vind haar ook cool, en jou een hele lieve moeder.
Alle succes, en maak gebruik van Bokt als dat nodig is…. Soms vind je via bokt fijne plekjes.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 00:08

Dahlia85 schreef:
Leuk! Veel plezier en succes!

Dankjewel! ☺️

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 00:09

Ninx schreef:
Ik vind haar ook cool, en jou een hele lieve moeder.
Alle succes, en maak gebruik van Bokt als dat nodig is…. Soms vind je via bokt fijne plekjes.

Dat is echt lief! Dankjewel! Dat doet goed

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 06:53

Keldeo schreef:

Dit zou ik sowieso aan grijpen als ik Ts was. Ook als blijkt dat het met deze pont niet gaat lukken. Voor een volgende pony klinkt dat ook als een veel betere plek.

Maar ik vind het juist klinken als een enorm brave pony. Na zoveel verhuizingen en al een onzeker karakter plus ook nog gewoon echt flinke pijn alsnog onder het zadel zo goed doen en op de grond toch ook nog gewoon.
Je hebt er niks aan om de vorige eigenaar van alles te blijven vragen. Ik lees niks geks, want er zijn meer redenen waarom hij verkocht is. Wie weet had hij hem zonder gebroken voet wel gehouden en pas verkocht na beleren, ook al zou hij te klein blijven voor het span. Maar met gebroken voet ineens toch te lastig om de verzorging rond te krijgen voor meerdere dieren.

Dat dochter een 4 jarige bijgereden heeft, heeft er verder weinig mee te maken. Dat is anders als een pony die net verhuisd is helemaal zelf managen ook nog op een stal die niet geschikt is. Plus dat een karakter veel invloed heeft, een onzekere heeft andere 'problemen', maar een hele zelfverzekerde kan ook juist een veel groter probleem geven. Juist ook bij een hele zachte en lieve ruiter/eigenaar. Elk dier heeft zijn eigen moeilijkheden. Een onzekere kan juist heel erg op jou gaan vertrouwen en dan kan je wel met die bbp door bos gaan. Maar op 3,5 jaar zijn het de uitzonderingen waarbij dat allemaal al kan. Dat het rijden nu goed ginf terwijl management niet goed is en hij pijn had is echt juist een enorme groene vlag.

Maar ik zou dus sowieso verhuizen. Pony leeft ergens 24/7, dochter komt er een paar uur. Dan is het jammer dat zij het er leuk vindt, maar het is toch leuker als de pony het goed heeft? Zelfs als je hem over half jaar oid zou verkopen zou een nieuwe stalling beter zijn, ook voor nieuwe pony.