Rugpijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:47

nog dommer antwoord :D

Goede les te halen

Ik persoonlijk vind dat niet via tekst uit te leggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:48

Sentir schreef:
DuoPenotti schreef:
Een hele fijne update :j

En neem ook het rechtrichten mee.
Ze heeft zich nu verkeerd gecompenseerd dus haar nu recht krijgen is extra belangrijk.

Gaat enorm dom klinken.maar hoe doe je dat :')

Goed les en veel instructie video's kijken en boeken lezen over recht richten.
Nog een advies: trailerladen leren. :D
Fijn dat de dierenarts is geweest +:)+
Ik kan zien dat je het echt goed bedoelt met je paardje

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 17:58

Ze laadt heel goed op de trailer! Het is de bochten die ze minder vindt. Da sacht eerder aan 'lomp'dan dat het
echt iets was :')

Ik ging terug starten met reining les. Ik ga eens vragen of mijn instructrice me hiermee kan verder helpen

Rizette

Re: Rugpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:01

Niet meer in tweepaardstrailer zetten maar of in 1 1/2 of in 2 paards met schuin schot ( heel goed vastgezet) en achterstang over de hele breedte. Dan is het trailerprobleem ws opgelost omdat ze breder staat ( 9 van de 10 keer)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:03

ik heb dan weer zo m'n bedenkingen bij een veearts die zegt dat een paard 'lomp' is als ze haar evenwicht niet kan bewaren in een trailer.
Wat voor oefeningen doe je dan zoal in een les?

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:07

fijn dat de diagnose goed is. Mijn DA komt altijd met een mobiele rontgen, dus paard wordt ter plekke op de foto gezet. Mijn paard heeft KS en de foto gaf daarin uitsluitsel. Maar inderdaad rugproblemen kunnen ook komen vanuit de benen of het bekken, of....

Mocht de mesotherapie nog een keer voorbij komen als optie: dit is het inspuiten met ontekingsremmer/pijnstiller van de rugspier met een soort "kam" van heel fijne naaldjes. Bij mijn paard (met KS) is mesotherapie 2 keer uitgevoerd om de rugspier te ontpannen en eventuele chronische ontsteking tegen te gaan. Hij heeft daar enorm goed op gereageerd. We konden daardoor weer goed aan de hand werken en op die manier de rugspieren trainen waardoor hij zichzelf veel beter kan dragen.

Rechtrichten is grappig genoeg vooral allerlei buigoefeningen doen. Je paard is van nature scheef (en in jouw geval flink geblokkeerd in de spieren). Door ohz of aan de hand naar beide zijden buiging en balans te vragen, zorg je ervoor dat zowel de van nature dominante kant als de zwakkere kant meer in balans komen en soepeler worden. Als je hier niets van weet, dan is een instructeur echt aan te raden.

BTW 19 jaar is geen jong paardje ;) Dat is een dame die al aardig op leeftijd is... Ik had de mijne op de kliniek staan een paar jaar geleden, met 17 jaar, en daar zeiden ze: ach ja bij oudere paarden duurt het langer om te revalideren. Ik keek om me heen om te zien welk ouder paard ze bedoelden, maar dat was dus de mijne :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:08

Reining rijden als je paard daar zo een pijn heeft zou ik voorlopig niet doen als ik jou was. Zeker niet als ze nog op ontstekings remmers staat.
Je bent nog geen gevorderde ruiter en stops zijn dan killing voor het paard als de ruiter op de rug deze nog niet goed kan uit zitten ( lees; butsen) en als een bodem daarvoor niet geschikt zou zijn. Ook niet vanuit een hand galopje!
Dat zou echt niet eerlijk zijn voor je paard.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:09

Kinke schreef:
ik heb dan weer zo m'n bedenkingen bij een veearts die zegt dat een paard 'lomp' is als ze haar evenwicht niet kan bewaren in een trailer.

Ik ook die heeft het meest voor de hand liggende van een paard in een tweepaardstrailer niet genoemd. Ws gewoon geen verstand van paarden vervoeren.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 18:29

Kinke schreef:

Momenteel niets :')
Maar in augustus was de laatste keer. Contrastelling stap en draf, wisselen, stoppen, rollback (zijn we nog aan het oefenen) Stelling vragen in alle gangen, relaxt lopen, enz enz. Geen hoge oefeningen en eerder best basis.

Sindsdien is het op mijn eigen geweest en dit is heel basic met wat ik in de les geleerd heb.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 18:30

Popstra schreef:
Reining rijden als je paard daar zo een pijn heeft zou ik voorlopig niet doen als ik jou was. Zeker niet als ze nog op ontstekings remmers staat.
Je bent nog geen gevorderde ruiter en stops zijn dan killing voor het paard als de ruiter op de rug deze nog niet goed kan uit zitten ( lees; butsen) en als een bodem daarvoor niet geschikt zou zijn. Ook niet vanuit een hand galopje!
Dat zou echt niet eerlijk zijn voor je paard.

Geen sliding stops! Daar vindt ik ze te oud voor. En ik ga meestal van galop naar draf ipv galop naar stop. :') want dan ga je ze idd nogal belasten

@annemarie: klopt 19 is niet jong! Ik heb dan ook gekozen om dit jaar geen wedstrijden meer te doen, geen harde stops en dergelijke meer. Ik heb graag dat ze nog 25 is en gereden kan worden dan dat ik ze volgend jaar op pensioen moet zetten. Ik wil graag mijn jong paard nog via haar beleren (wennen aan verkeer en dergelijke)
En dat ze langer nemen dan een jong paard kan ik me voorstellen. En zeker als je al bijna 14 jaar (als ze op 3 is ingereden) slechte zadels hebt gehad dat dat wel een eeuwigheid gaat duren voordat het helemaal goed geneest. Vandaar, rustig aan en spieren terug opbouwen.

En die buigoefeningen deden we de laatste maand in de les. Ik doe dit regelmatig wel op mijn eigen maar nu ook niet elke keer dat ik in de bak rij :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 18:38

Rizette schreef:
Kinke schreef:

Ik ook die heeft het meest voor de hand liggende van een paard in een tweepaardstrailer niet genoemd. Ws gewoon geen verstand van paarden vervoeren.

Zou kunnen, ik heb ze tot nu toe 1x in een camionette vervoert (hier heb ik geen info over, was een taxi) en 2x in de trailer. 2 paards. Idd de trailer op 1.5 gaat beter zijn. En mij was toen gezegd hengstenschot dat ook beter zou zijn?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:18

Liever geen schot , veel ruimte zodat heel makkelijk de benen wijd gezet kunnen worden. Juist niet opsluiten in de breedte zou ik proberen maar wel een goede stang voor en achter en natuurlijk wel vastzetten.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 20:19

Dus ik zou haar ook nooit met 2 kunnen vervoeren? Omdat ze de plaats nodig heeft?

En aangezien ze dus idd spierpijn heeft, zou het helpen om in de winter een deken op te leggen om die spieren warm te houden? Opzich heeft ze geen deken nodig in de winter, maar vroeg me dat af omdat ik soms oude paarden zie die toch stijver in de winter dan zomer.

En ik weet dat solarium wel gebruikt worden en goed zijn naar die hebben we hier niet. Maar er bestaan wel van die infrarood dekens (eerder rug pads) alleen denk ik wel dat een solarium beter is aangezien dit lampen zijn?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:26

Oefening baart kunst natuurlijk. Kleine stapjes. Sommige paarden vinden een tweepaards trailer inderdaad erg oncomfortabel of proberen hun buurman het licht uit de ogen te slaan en dat is wel gewoon lastig. Maar het meeste valt natuurlijk wel te oefenen en trainen. Het stukje balans houden en kracht hebben in de juiste spieren voor in de bochten valt te trainen. Maar mocht je paard inderdaad nu veel last hebben van iets waardoor die balans lastiger is kan dat ook meespelen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:26

Sentir schreef:
Dus ik zou haar ook nooit met 2 kunnen vervoeren? Omdat ze de plaats nodig heeft?

En aangezien ze dus idd spierpijn heeft, zou het helpen om in de winter een deken op te leggen om die spieren warm te houden? Opzich heeft ze geen deken nodig in de winter, maar vroeg me dat af omdat ik soms oude paarden zie die toch stijver in de winter dan zomer.

En ik weet dat solarium wel gebruikt worden en goed zijn naar die hebben we hier niet. Maar er bestaan wel van die infrarood dekens (eerder rug pads) alleen denk ik wel dat een solarium beter is aangezien dit lampen zijn?

Mijn paard met spierproblemen deed ik in de winter en zeker met de regen/wind een deken op :). Hiermee was hij stukken minder stijf/chagrijnig

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:43

Paard met spierpijn zou ik zeker een deken op leggen ja!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:17

Celebi schreef:
Oefening baart kunst natuurlijk. Kleine stapjes. Sommige paarden vinden een tweepaards trailer inderdaad erg oncomfortabel of proberen hun buurman het licht uit de ogen te slaan en dat is wel gewoon lastig. Maar het meeste valt natuurlijk wel te oefenen en trainen. Het stukje balans houden en kracht hebben in de juiste spieren voor in de bochten valt te trainen. Maar mocht je paard inderdaad nu veel last hebben van iets waardoor die balans lastiger is kan dat ook meespelen.

Nee sommige paarden zijn daar niet in te trainen. Net zoals sommige mensen sommige angsten en panieken niet overwinnen. Als er niet zoveel aan de hand en ze een beetje onwennig en onrustig zijn dat is te trainen. Als ze echt niet smal durven staan is dat niet te trainen en ook een soort mishandeling om het wel te doen want het is dan elke keer weer dezelfde narigheid voor het paard. Met vaak ook verwondingen aan benen en hoofd enz.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:18

Sentir schreef:

Al eens aan PSSM gedacht ivm de spierpijn?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:24

Onze pony kon ook niet met een ander op de trailer.
Altijd in 2 paards trailer met het schot opzij. Dan was er niets aan de hand.

Met het schot dicht vreselijk in de bochten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:37

Als het echt in de spieren/ fascia zit onder het zadel dan zou ik toch echt met klem willen aanraden om dit eerst los te laten maken voordat je gaat trainen en rechtrichten wat ze misschien wel helemaal niet kan als ze zo vast zit!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:48

Een dierenarts die aanraadt om op ontstekingsremmers meer te gaan rijden?
Terwijl je de dierenarts net liet komen omdat het paard pijn toont?

Echt bijzonder gek...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 06:15

Little_Gift schreef:
Een dierenarts die aanraadt om op ontstekingsremmers meer te gaan rijden?
Terwijl je de dierenarts net liet komen omdat het paard pijn toont?

Echt bijzonder gek...

Niet tijdens de ontstekingsremmers rijden natuurlijk ik ben niet gek.

We gaan kijken of het erna beter is. Zoniet dan gaan ze verder.

Pssm denk ik niet ik heb daar vroeger ook eens in verdielt toen een oud paard van een kennis ziek werd. Maar aangezien ze bloed getrokken hebben zullen ze dat nakijken vermoed ik?
Ze staat op een suikerarm dieet al van vorig jaar. Dit is nooit veranderd.
Laatst bijgewerkt door Sentir op 28-02-25 06:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 06:16

Elisa2 schreef:
Als het echt in de spieren/ fascia zit onder het zadel dan zou ik toch echt met klem willen aanraden om dit eerst los te laten maken voordat je gaat trainen en rechtrichten wat ze misschien wel helemaal niet kan als ze zo vast zit!

Maar de osteo is geweest? Is ze dan niet al los gemaakt?

We gaan ook beginnen een deken op te leggen wanneer het koud wordt. :') maar wanneer is het koud genoeg om te zeggen een regendeken aandoen? Moet ik naar grams dekens gaan kijken?

Aangezien ze niet vertoont dat ze kou heeft denk ik dat een 0gr regendeken voldoende is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:08

Nee, pssm wordt niet getest met bloedonderzoek. En zo zijn er wel meer dingen die niet bij standaard onderzoek gecontroleerd worden. Of omdat het niet met bloedonderzoek te vinden is of omdat het niet bij het standaard onderzoek hoort.

Qua dekens zal je moeten uittesten en waarschijnlijk zijn dit juist precies de tijden dat ze een deken kan gebruiken. Wind, regen en wat koudere temperatuur.

Zo moet ik bijvoorbeeld met dit weer een dikke deken opdoen, anders verstijfd de mijne in de rug. Ook in het voor en najaar met 14 graden en regen krijgt zij een deken op om haar soepel te houden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:16

Wat fijn dat da is geweest.
Mijn draver merrie heeft lang last gehouden van rugpijn door een niet passend zadel en door op te jonge leeftijd springen met dat zadel.
Ik moest bij haar ook echt een deken op met nattigheid en kou.
En heel veel grondwerk. Neem de tijd om daarin een goede instructrice te vinden.
Bij mijn paard inmiddels overleden is echt goed gekomen.