Volwassenen met pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:52

Mijn Arabische ponypaard is rond de 1.45. Past perfect, want ik ben 1.60.

Afbeelding

Amber_anne schreef:
Zadel is hier ook een probleem. Niet omdat ze te lang zijn maar omdat pony zo snel schommelt in gewicht. Ik had een zadel wat perfect lag afgelopen zomer en die is nu veel te ruim.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ben aan het denken over een zadel waar de boom maat elk halfjaar versteld kan worden. Iemand daar ervaring mee?

Ook een korte rug hier, Deuber (El Campo shorty) was een uitkomst. Die valt kort, en is traploos verstelbaar. Elk half jaar / jaar laat ik de zadelpasser het zadel aanpassen. Andere 16/16,5 inch zadels pasten ook wel in de lengte, maar schoven voorwaarts of zijwaarts.

Myrthee_

Re: Volwassenen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:41

Ik kom mij hier ook melden met mijn twee zelf gefokte pony's. Wel e-pony's waarvan 1 echt een twijfelgevalletje is.

Ik heb Don Winchester (noemen we Kriebel). Hij wordt dit jaar alweer 10. Bij mij geboren uit mijn oude NRPS keur-merrie. Meneer is 1.52 groot. Afbeelding

Daarnaast heb ik zijn half zusje uit dezelfde moeder, Miss Abbadon (Abby). Zij wordt dit jaar alweer 7. Ik heb haar nog niet durven meten omdat ze eigenlijk paard moet zijn.

Afbeelding

Ik las het een en ander over zadel problemen. Ik ben hier bekend mee. Ik had voor Kriebel een Thorrowgood cob aangeschaft. Die moest elke paar maanden aangepast worden en uiteindelijk weigerde hij er mee te lopen. Nu heeft hij een fijn Tribal zadel er op liggen.

Abby heeft nu de Thorrowgood cob en die kan nu éindelijk een keer in de 6 maanden naar de zadelmaker ipv elke 3. Ze veranderde steeds zo erg dat het zadel continue aangepast moest worden. Niet alleen qua bokom maar ook qua vulling. Ik vind de Thorrowgood niet fijn dus kan niet wachten tot ze eindelijk stopt met veranderen.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:54

Ik heb ook 2 pony's. Een volbloed arabier van 1.54m en een PRE van 1.51m. Super blij met ze. Zelf ben ik 1.58m en hoef ook geen groter paard. De PRE start ik tussen de paarden bij WE en dressuur. De volbloed arabier is vier en krijgt nog even de tijd.

Afbeelding

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:55

Hier ook volwassen en een haflinger
Afbeelding
Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:43

Over zadels onze dame heeft geen kort rugje en momenteel hebben we een merkloos zadel erop gebruikt. Ik wil als ik in het najaar zelf ga rijden een andere uitzoeken of deze goed laten checken. Ik twijfel over een tcs.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:46

Ik vind dit zó een leuk topic.
Kan niet wachten tot ik zelf later een volwassen ponyruiter ben.

D- en E-pony's zijn gewoon ideaal voor het ultieme lol met je knol!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:53

Ik was net aan het bedenken dat ik pas 2 keer in al die jaren op een paard heb gezeten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:36

Leuk al die pony's! :D

Ik heb een verzorgpony, een Haflinger :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:42

:= sonjim nu je het zegt, is voor mij ook al 6 jaar terug. Alleen maar ponies gehad en bij gereden.
Leuke foto's iedereen! Toch vreemd soms, als je zulke flinke dieren ziet zoals oudere type haflingers, lekker breed en stevig, dat neigt eerder naar Paard met hoofdletter P, <3 Ipv een ''ponietje'' :+ Heerlijk die kleine bakbeestjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:00

Ik vind vele ook wel netjes qua formaat met de ruiter. Zou je dan idd niet zeggen dat het ponies zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:21

Hier staat, na ruim een jaar ponyloos te zijn geweest na het overlijden van mijn Welsh, sinds januari weer een pony op stal. Amy, een bijna vierjarige tinker kruising van 1,45. Bedoeling is om haar straks in te rijden en hopelijk over een tijdje ook te beleren voor de kar.

Mijn Welsh pony als 9 of 10-jarige
Afbeelding
Altijd fanatiek dressuurwedstrijden mee gereden. Uiteindelijk M2 + 5 mee geworden. Gestopt toen ik 18 werd. Toen mocht je nog niet met een c-pony (1,33) starten tussen de paarden, en ik had ondertussen een paard gekocht. Met het paard had ik absoluut geen klik, mijn zus gelukkig wel en die rijdt er tegenwoordig mee. In 2019 een merrieveulen aangeschaft en dat is echt mijn hartenpaard, maar ik blijf ze eigenlijk gewoon te groot vinden voor mijn 1,55.

Na heel veel verdriet door het overlijden van mijn pony in 2023, wilde ik toch weer gaan kijken voor een pony voor erbij. Ik wilde eigenlijk dit voorjaar opzoek naar een veulen tot tweejarige, maar MarjanB (hier op bokt) wees me erop dat Amy, die tot haar 2,5 van haar is geweest, ook nog te koop stond en dat ik gewoon een bod moest doen. Dus zodoende stond deze dame op 20 januari bij ons in de wei <3
Afbeelding

Edit: wat betreft zadels, ik ben nog steeds helemaal verliefd op mijn Ideal zadel. Helaas zitten hier geen (goede) dealers meer van in de buurt. Mijn Welsh kon echt heel lelijk doen als het op zijn rug niet lekker lag. Nooit een stap verkeerd gezet met dat zadel.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:32

Over zadel gesproken, ik heb een Iconic dressuur zadel. Is ook wat korter, en kopijzer kan verwisseld kan worden

Overigens rijd ik ook met een bontje die ook nog dunner/dikker gemaakt kan worden middels inlays

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:38

Hier ook een ponyruiter!

Mijn pony van 1.48 scoort heel goed tussen de paarden in het Z1, we mogen bijna Z2
Afbeelding

Haar moeder van 1.52 heb ik ZZZ gestart
Afbeelding

En dan heb ik nog een ander jong valkje van 1.46 welke ik nu L1 start
Afbeelding

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 04:28

Ik heb binnen mijn bedrijf meerdere pony's, maar laat ik dan de kleinste maar delen.

Onze Konik merrie, heerlijke veelzijdige dame en op/afstappen gaat erg gemakkelijk.
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:35

Wat een leuke pony's komen er voorbij. Wat ik zo fijn vind aan ook ponyrijden, ik reed altijd al pony's. Door mijn partner ben ik op de paarden gekomen omdat hij een paard had en we daar samen mee zijn gaan rijden. Ik vond dat in het begin erg wennen. Toen ik heel angstig ben geworden door een val mocht ik een tijdje een E pony bij rijden om weer vertrouwen te krijgen. Dat voelde meteen vertrouwd. Daar deed ik alles mee, zelfs weer springen. Rond dezelfde tijd vonden we een E pony voor onze dochter die toen 10 jaar was. Daar heb ik zeker in het begin vrij vaak op gereden want ook al was hij 21 hij kon behoorlijk wakker zijn zeker in de wintermaanden. Hoe maf hij ook deed op hem vond ik niks eng. Op onze grote kwpn'er voelt zoiets toch heel anders. En gisteren ben ik van die grote af gevallen. In de middag op de Haflinger gestapt en dat is ondanks dat hij nog niet lang onder het zadel is zo heerlijk. Het voelt gewoon safe en stabiel. Ik ben toch meer een pony ruiter.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:51

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere pony's. Ik reed voorheen altijd paarden. Maar de Haflinger die ik nu mag rijden voelt ook zo safe en vertrouwd. Dat is gewoon zó veel waard. Dat je met lange teugel buiten kan stappen <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:01

Ik vind voor mijzelf mijn kleintje van 147 net gaan.
Toch merk ik wel, ja sorry, dat ik meer paardenmens ben als het op rijden aankomt. :o
Want mijn uit de kluiten gewassen tinker pony/paardje van 159 vind ik toch fijner.

geen idee of en zo ja wat er in de toekomst nog aan paarden komt.
Maar als het om te rijden gaat dan gaat het snel een paardje tussen de 160 en 165 worden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:10

Ik heb altijd heel hard geroepen, ik heb niks met paarden ik ben van de pony's.
Echter heb ik nu een tijdje een paard(je) bijgereden en dat vond ik stiekem toch wel fijn!

Al verwacht ik niet dat ik zelf ooit een groot paard zal kopen.
Ik heb 2 C pony's dus die zijn wel erg klein, nooit bewust voor gekozen, samenloop van omstandigheden.

Maar mochten ze uit de tijd zijn wat hopelijk nog lang duurt, maarja in het achterhoofd houdend dat ze 25 en 26 zijn.
Dan zal er zoals ik er nu in sta een D-E pony komen met als voorkeur een stevige Welsh Cob.

Het scheelt wellicht dat ik zelf ook maar 1.54 "groot" ben :P

Wat een plaatjes komen er toch voorbij <3

IcePrinsess jouw Lodewijk was echt one of a kind :knuffel: <3

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:14

Wat leuk! Ik ben altijd al van de pony's geweest en rijd dan ook liever op pony's dan op paarden...evenals werken aan de hand.

Ik heb meerdere pony's gehad zoals shetlanders, een appaloosa e-pony een fjord en nu heb ik een haflinger. Hij is 1,47.
Ik zal het dan ook altijd bij pony's houden :j

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:46

Wilde zeggen dat die c'tjes je niet misstaan, Saul, maar lees dat je mijn lengte bent, dus dan kan dat wel kloppen haha. Ik ben helaas te zwaar om nog op een c te stappen. Zomaar een paar kilo's maar ik wil niet constant moeten opletten wat ik eet.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:51

Hier een rijdende ponymoeder :D! Alleen sla ik de C van mijn dochter over :+

Rij zowel een D New Forest en Connemara <3 Zou niets anders willen, dol op poownies!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:52

Afbeelding

Mijn allerliefste pony, al 19 jaar samen met deze kruising Fjord x Anglo Arabier van 1,44.... Mijn grote vriend. Wilde destijds bewust een grote pony en absoluut geen paard.
Sinds 10 jaar ook een leuke zwarte Black Beauty erbij van 1,07 (geloof ik), grote ouderwetse Shetlander. Omdat ik ook erg van Shets hou.

Alleen jammer dat mijn (inmiddels volwassen) dochter er niet meer op past met haar 1,76. Ze heeft echt veel te lange benen..... :D

Heerlijk om te lezen hier dat ik niet de enige volwassene ben, die zo geniet van PONY'S.... :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:56

Wij rijden met westernzadels. Voor de New Forest toen gelukkig een fijn zadel gevonden en voor de quarters is dat een stukje makkelijker normaal gesproken.

Maar vroeger zeiden ze altijd; een westernzadel past altijd, dus krijg je dit

Afbeelding

Uiteraard een grapje.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:04

Ik heb ook pony's en ben echt een ponymens. Ik maakte me ook echt zorgen toen ik 18 werd want iedereen ging over op paarden en dat wilde ik helemaal niet.

Ik heb een bonte NRPS merrie van 1,54 en een newforestpony van 1,44. Mijn 3 jarige is 1,52. Ik rij en fok met mijn pony's

Pebbles is 1,54
Afbeelding
Afbeelding

Julie is 1,44
Afbeelding
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:11

Hier ook een pony liefhebber, altijd E pony's gehad, groter is niks voor mij :+

Linksboven: m'n eerste eigen, Tarzan, onbekende kruising van 1.57.
Linksonder: Huidige paardje, Rambo, Quarter van ongeveer 1.55.
Rechts boven en onder: M'n tweede paardje Fuego, Andalusiër van 1.53

Afbeelding