Wat is het beste voor mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:33

Little_Gift schreef:
Een extra pensionpaard erbij kan gezien worden als onderverhuur en een verhuurder mag wel degelijk onderverhuur verbieden.

Dus een verhuurder heeft wel degelijk iets te zeggen over wie of wat op zijn verhuurd erf leeft/woont/rondloopt/handelt.

Nee een verhuurder mag dat alleen als er aanwijzingen zijn dat er effectief misbruik of verkeerd handelen gebeurd op het terrein. Een bezoeker, al is het dagelijks, valt daar niet onder, dat valt onder de privacy van de huurder.(zelf al heb je iets persoonlijks tegen die persoon op jouw eigendom dat je verhuurt)
Onderverhuren is ook voornamelijk naar domicilie van mensen. Uiteraard kunnen ze geen professionele pensionstal uitbaten, maar als er dieren gehouden mogen worden, maakt 1 of twee paarden niet veel uit. Ongeacht of er door derden voor betaald wordt. (Het zou evengoed kunnen zijn dat oma en opa een pony kopen en geld geven aan de kleindochter om alles te financieren, en daar is ook niets mis mee)

Little_Gift

Re: Wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:11

Dat is echt niet waar, hangt maar net af van wat in je verhuurcontract opgenomen werd.

Ook je stelling over onderverhuur klopt niet. Men spreekt wettelijk van onderverhuur zodra men 1 paard een betaalde stal aanbiedt.
Zelfs stallen van een caravan voor een ander, kan als onderverhuur gerekend worden en verboden worden in je huurcontract.

angellover60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 16:45

bulck schreef:
Profiel eergisteren aangemaakt, enkel voor dit? Lijkt me echt een topic om aandacht te zoeken.

Dit verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar. Voor iemand dat 'meerderjarig' en volwassen zou horen te zijn, merk ik weinig respect naar haar ouders toe en ook in een topic info geheim houden? Wat is er geheim, ofwel is het dier van TS en draagt ze er de volledige verantwoordelijkheid over en had ze na 1 maand dus al zelf een pension kunnen overwegen, als het haar dan werkelijk zo nauw aan het hart lag. NU veel drama, maar eigenlijk dus over iets dat ze op voorhand al wist.

Ook bizar hoe ze over haar eigen ouders praat. Ofwel is de eigendom van hen en effectief bepalen ze dan wie er op het erf komt, is het een huurpand dan zijn ook zij het die beslissen wie op het erf komt (een verhuurder heeft daar geen zeggenschap over, tenzij hij kan aantonen dat er verdachte handelingen in en om zijn eigendom zouden plaatsvinden)
Als de ouders eerst beloofd hadden dat er een pony bij kwam, hoe komt dat dit dan niet gebeurd is? Mss merken ze dat 1 paard al te moeilijk is voor TS. Staat TS effectief volledig in voor de kosten? Want je kan dan wel meerderjarig zijn, ze woont nog wel thuis en bij aanvang koos ze dan toch voor deze manier van houden (het paard had, als ze andere paarden/gezelschap zo belangrijk vond, ook eerst op een pension kunnen zetten, tot er een tweede paard was en dan pas aan huis gaan staan).

Verder volg ik ook Suzanne F, je bent nu wel een contract aangegaan met de pensionstal. Daarin verzaken kan ook kosten met zich meebrengen. En dan is het effectief te hopen dat het paard op jouw naam staat en niet op die van je ouders. In dat laatste geval zou je dubbel in fout zijn.

Dus als TS raad nodig heeft, dan zal het toch wel een stamp onder haar kont zijn om haar verantwoordelijkheid onder ogen te zien. Is het effectief volledig haar paard, dan kan ze gewoon transparant zijn naar haar ouders (of naar elke partij waar het dier zou gestald staan, nu of in de toekomst), dat is namelijk gewoon respectvol. En in dat geval kan ze doen wat ze wilt.
Is het dier niet van haar, dan zal ze zich moeten neerleggen bij de situatie. Een paard alleen houden is zielig, maar helaas zo staan er heel veel paarden. Als jij niet de eigenaar bent, kan je daar ook weinig aan veranderen. Zeker niet als het dier verder prima verzorgd wordt.

Apart dat je denkt dat ik over dit onderwerp aandacht zou zoeken. Ik hou inderdaad dingen prive, omdat niet alles op het internet hoeft te staan. Ik heb dit topic aangemaakt, dus het is aan mij om te bepalen wat ik wil delen en wat niet. Ik wilde mijn verhaal gewoon even globaal delen, zodat ik wat advies kon krijgen. Dat ik hier niet alle details over deel is mijn eigen keuze. Ik begrijp dat het verhaal dan wat vaag overkomt. Dat andere mensen zich na maanden nog steeds niet aan hun afspraken houden, is niet mijn verantwoording en daar kan ik helaas niks aan veranderen. En het is niet aan jou om te zeggen dat ik 'bizar' over mijn ouders praat, je weet niks van mijn situatie en je trekt hier nu zo maar een oordeel in zonder dat je weet wat er allemaal speelt. Ik had mijn paard inderdaad gelijk op pension kunnen zetten, en als ik had geweten dat alles zou zo gaan lopen had ik dat ook zeker gedaan, maar helaas kan ik niet in de toekomst kijken. Ik neem ontzettend veel verantwoording voor mijn paard en kan het me ook prima veroorloven, dus daar heeft het ook niks mee te maken. Als je dit verhaal 'te' vaag vind en denk dat ik aandacht zoek, prima, maar reageer dan ook niet en ga niet alles zelf invullen en beoordelen alsjeblieft.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 04:52

Goed geantwoord Angel.
Je hebt gelijk dat jij het topic opende en zelf bepaald wat je er in schrijft en anderen geen insinuaties in jouw plaats moeten maken.
Ik begrijp dat je je moet beschermen tegen eventuele reacties van je ouders en niet alle ouders even gemakkelijk zijn.
Het is mooi dat je voor je paardje opkomt.
Dat je paardje even alleen staat zal hij geen hinder aan ondervinden maar ikzelf maakte de fout van mijn paard jaren alleen op een weide te laten. Op het moment zelf merkte ik niet dat mijn paard hiervan hinder had, maar pas bij een verhuis naar andere paarden toe kwam dit naar boven. Nu laat mijn paard haar weidemaatje niet graag alleen of heeft ze niet graag dat haar weidemaatje alleen de weide verlaat.
De pensionstal waar je naartoe gaat heeft begrip voor je situatie en gaat in mijn ogen ook eventueel later niet moeilijk doen op financieel gebied moest je om één of andere reden niet op het afgesproken tijdstip arriveren.
Ikzelf ben ook in de beginjaren vertrokken met mijn paard van de plaats waar ik haar gekocht heb en heb dit pas gemeld aan haar eerdere en eerste eigenaar 10 minuten voor mijn vertrek, ook om te verhinderen dat hij mij zou tegen houden en dit is allemaal vlot verlopen. Door het zo laat mede te delen had hij de tijd niet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:25

Wat dapper van je, TS! Dat paardje mag in haar hoefjes knijpen met jou.
Ik vermoed dat jouw ouders weinig van paarden weten? Ik hoop dat het verhuizen voorspoedig gaat, maar ik houd mijn hart wel en beetje vast. Zet 'm op meid!

Heb je geen mensen in de buurt die jouw ouders wat kunnen bijspijkeren met kennis over paarden?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:27

angellover60 schreef:
bulck schreef:
Profiel eergisteren aangemaakt, enkel voor dit? Lijkt me echt een topic om aandacht te zoeken.

Dit verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar. Voor iemand dat 'meerderjarig' en volwassen zou horen te zijn, merk ik weinig respect naar haar ouders toe en ook in een topic info geheim houden? Wat is er geheim, ofwel is het dier van TS en draagt ze er de volledige verantwoordelijkheid over en had ze na 1 maand dus al zelf een pension kunnen overwegen, als het haar dan werkelijk zo nauw aan het hart lag. NU veel drama, maar eigenlijk dus over iets dat ze op voorhand al wist.

Ook bizar hoe ze over haar eigen ouders praat. Ofwel is de eigendom van hen en effectief bepalen ze dan wie er op het erf komt, is het een huurpand dan zijn ook zij het die beslissen wie op het erf komt (een verhuurder heeft daar geen zeggenschap over, tenzij hij kan aantonen dat er verdachte handelingen in en om zijn eigendom zouden plaatsvinden)
Als de ouders eerst beloofd hadden dat er een pony bij kwam, hoe komt dat dit dan niet gebeurd is? Mss merken ze dat 1 paard al te moeilijk is voor TS. Staat TS effectief volledig in voor de kosten? Want je kan dan wel meerderjarig zijn, ze woont nog wel thuis en bij aanvang koos ze dan toch voor deze manier van houden (het paard had, als ze andere paarden/gezelschap zo belangrijk vond, ook eerst op een pension kunnen zetten, tot er een tweede paard was en dan pas aan huis gaan staan).

Verder volg ik ook Suzanne F, je bent nu wel een contract aangegaan met de pensionstal. Daarin verzaken kan ook kosten met zich meebrengen. En dan is het effectief te hopen dat het paard op jouw naam staat en niet op die van je ouders. In dat laatste geval zou je dubbel in fout zijn.

Dus als TS raad nodig heeft, dan zal het toch wel een stamp onder haar kont zijn om haar verantwoordelijkheid onder ogen te zien. Is het effectief volledig haar paard, dan kan ze gewoon transparant zijn naar haar ouders (of naar elke partij waar het dier zou gestald staan, nu of in de toekomst), dat is namelijk gewoon respectvol. En in dat geval kan ze doen wat ze wilt.
Is het dier niet van haar, dan zal ze zich moeten neerleggen bij de situatie. Een paard alleen houden is zielig, maar helaas zo staan er heel veel paarden. Als jij niet de eigenaar bent, kan je daar ook weinig aan veranderen. Zeker niet als het dier verder prima verzorgd wordt.

Apart dat je denkt dat ik over dit onderwerp aandacht zou zoeken. Ik hou inderdaad dingen prive, omdat niet alles op het internet hoeft te staan. Ik heb dit topic aangemaakt, dus het is aan mij om te bepalen wat ik wil delen en wat niet. Ik wilde mijn verhaal gewoon even globaal delen, zodat ik wat advies kon krijgen. Dat ik hier niet alle details over deel is mijn eigen keuze. Ik begrijp dat het verhaal dan wat vaag overkomt. Dat andere mensen zich na maanden nog steeds niet aan hun afspraken houden, is niet mijn verantwoording en daar kan ik helaas niks aan veranderen. En het is niet aan jou om te zeggen dat ik 'bizar' over mijn ouders praat, je weet niks van mijn situatie en je trekt hier nu zo maar een oordeel in zonder dat je weet wat er allemaal speelt. Ik had mijn paard inderdaad gelijk op pension kunnen zetten, en als ik had geweten dat alles zou zo gaan lopen had ik dat ook zeker gedaan, maar helaas kan ik niet in de toekomst kijken. Ik neem ontzettend veel verantwoording voor mijn paard en kan het me ook prima veroorloven, dus daar heeft het ook niks mee te maken. Als je dit verhaal 'te' vaag vind en denk dat ik aandacht zoek, prima, maar reageer dan ook niet en ga niet alles zelf invullen en beoordelen alsjeblieft.

Tja je opent wel zelf een onderwerp over een privé-kwestie. Logisch dat er dus gereageerd wordt. Dat je niet alles open en bloot hoeft te gooien, begrijpt iedereen, maar je verhaal zit niet consistent in elkaar.

Het is nog altijd onbekend of je werkelijk juridisch gezien de eigenaar bent van het paard. Feit dat je nog thuis inwoont en je paard ook aan huis gestald staat (sinds een dik half jaar), geeft toch weer dat je ouders je toch wel een mooi "cadeau" gedaan hebben en je in een luxesituatie zit/zat. Feit dat ze nu anders tegenover de situatie staan, kan dus ook wel slaan op jou en jullie gemaakte afspraken of het niet nakomen ervan. Dat je zelfs zelf geen eigen pony mag kopen is toch een duidelijk signaal van hen. En ja zij beslissen wat er wel of niet op het terrein mag komen of afgaan.

Wees dus ook heel zeker dat je effectief juridisch gezien de eigenaar bent, want anders ontvreemd je dus het paard van je eigen familie én dat is wel degelijk diefstal. Of je nu wel veel of weinig van paarden weet, maakt je nog geen eigenaar.

Dat het paard allicht beter is bij soortgenoten, daar zal iedereen van ons het wel over eens zijn, maar dat is niet bij wet verplicht en je ouders hoeven daar dus ook niet in tegemoet te komen.

Als je effectief juridisch de eigenaar bent, dan snap ik ook niet dat je zo geheim doet (of waar dan uberhaupt ooit het probleem ligt), zeker als je dan reeds alle kosten van het dier op jou genomen hebt. Dan ga je rond de tafel zitten en geef je aan waarom je het paard, al dan niet tijdelijk tot er alsnog een weidegenootje bijkomt, elders gaat stallen.
Communicatie is een belangrijke, ook in dit soort zaken. Als je zelf recht in je schoenen staat, dan kan er je achteraf ook niets verweten worden. Dingen achter de rug doen, zegt meer over jou dan over de andere partij.(je ouders of derde partijen) Als pensionhouder zou ik al vraagtekens hebben bij een dergelijke verhuis, want wat je nu bij je ouders doet, kan hen dus ook te wachten staan. Een opzeg of in jouw geval een communicatie hoort toch ook wel bij contractleer/afspraken maken én gewoon correct omgaan met mensen.

Dus ja het is mss een mooie oplossing voor het paard(hoewel het integreren ook niet altijd zo'n gemakkelijk proces is), maar is het de juiste oplossing in het (familiale)conflict en is het dat alles waard? En dan komt het wel neer op duidelijk en eerlijk je verhaal te brengen, en dat doe je nu bewust niet, waardoor er maar vanuit gegaan wordt dat je 'juist' zit. Hoewel er toch voldoende vraagtekens en bewust niet-beantwoorde vragen blijven.

Hopelijk vinden jullie alsnog een volwassen manier om dit probleem te bespreken en op te lossen.
En anders wss een zoveelste penny-verhaal, dat hopelijk finaal toch ene goed einde kent :Y) :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:01

Bulcke, hoe oud denk jij dat TS is?
Je bent precies bezig tegen een kind van 14...

Als hier een TS komt die haar paard willens wetens alleen laat staan omdat ouders dat zo eisen, dan staat bokt op zijn kop omdat dat not done is.
Hier is er nu een TS die tegen ouders in, haar paard op de eerste plaats stelt én zorgt voor diens welzijn... En is het weer niet goed...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:02

Little_Gift schreef:

Als hier een TS komt die haar paard willens wetens alleen laat staan omdat ouders dat zo eisen, dan staat bokt op zijn kop omdat dat not done is.
Hier is er nu een TS die tegen ouders in, haar paard op de eerste plaats stelt én zorgt voor diens welzijn... En is het weer niet goed...

Tja in haar profiel beweert ze 18 te zijn, maar aan haar uitleg betwijfel ik dat. (en 18 is nog best jong en mag ook)
Wat bokt doet, lig ik weinig wakker van.

Als het paard van de ouders van TS is, dan mag ze op haar hoofd gaan staan, maar heeft ze letterlijk geen poot om op te staan, welk betoog ze ook wilt houden. Anders kunnen wij ook zomaar dat paard toe-eigenen, toch? Hier lijkt aan de basis eerder een familiaal issue te spelen, dan werkelijk dat paard.
En daar kan niemand van bokt wat over te zeggen hebben.

Maar puur op basis van dit verhaal(en eerdere reacties van mensen die haar PB's gestuurd hebben), denk ik dat de ouders het paard gekocht hebben voor de dochter en zij hebben beslist dat dier aan huis gestald te hebben. Eigendom van de ouders dus en zullen zij ook kunnen beslissen wat er wel of niet mag gebeuren. Mag dat dier het erf niet af, dan is dat zo. Dan hoeft bokt dat meisje niet aan te sporen op ander gedrag te vertonen, wat overigens strafbaar is als ze effectief het paard van de ouders ontvreemd.
Dat we hier allemaal een hart voor paarden hebben, maakt niet dat we juridisch gezien in ons gelijk staan. Het is bij wet niet verplicht om een dier in groep te houden, thans weten we dat paarden kuddedieren zijn en er baat bij hebben.
Daar ben ik mee akkoord, maar dat is nu om de een of andere reden niet aan de orde bij de ouders van TS (oorzaak/waarom is onbekend en hoeven we niet te weten).

Dat TS nu achter de rug van de ouders handelt is niet correct. Mensen die dat gedrag aansporen mogen daar ook op geattendeerd worden. TS woont nog thuis en dat lijken mensen hier ook te vergeten. Heeft ook te maken met respect naar haar ouders toe. Kan best begrijpen dat TS in de knoop ligt door deze situatie, maar helaas heeft ze dit niet volledig in de hand of in haar macht.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:35

Ja maar ja, dan staat aan het einde van het liedje dat paard alsnog alleen.
De vraag was, wat is het beste voor het paard.
Dat is: een stabiele leefomgeving met soortgenoten en goede verzorging en onderhoud.
Niet: alleen staan en onderwerp worden van een conflict. Ook niet: meegesleept worden naar een pensionstal en daar in no time weer worden weggehaald wegens gedoe.

Ben wel benieuwd trouwens, naar het paard in kwestie. En ik denk dat een shetlander erbij zetten de meest relaxte oplossing is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:53

Waarom blijf je zo overtuigd dat het paard van de ouders is? Stel dat de ouders het paard voor haar hebben gekocht en gegeven dan is ts toch echt zelf de eigenaar .

En hoe weet je dat ze bizar doet tegen haar ouders? Ik maak dat echt nergens aan op. En wat ts wel of niet deelt is ook niet aan ons.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:01

bulck schreef:
Little_Gift schreef:

Tja in haar profiel beweert ze 18 te zijn, maar aan haar uitleg betwijfel ik dat. (en 18 is nog best jong en mag ook)
Wat bokt doet, lig ik weinig wakker van.

Als het paard van de ouders van TS is, dan mag ze op haar hoofd gaan staan, maar heeft ze letterlijk geen poot om op te staan, welk betoog ze ook wilt houden. Anders kunnen wij ook zomaar dat paard toe-eigenen, toch? Hier lijkt aan de basis eerder een familiaal issue te spelen, dan werkelijk dat paard.
En daar kan niemand van bokt wat over te zeggen hebben.

Maar puur op basis van dit verhaal(en eerdere reacties van mensen die haar PB's gestuurd hebben), denk ik dat de ouders het paard gekocht hebben voor de dochter en zij hebben beslist dat dier aan huis gestald te hebben. Eigendom van de ouders dus en zullen zij ook kunnen beslissen wat er wel of niet mag gebeuren. Mag dat dier het erf niet af, dan is dat zo. Dan hoeft bokt dat meisje niet aan te sporen op ander gedrag te vertonen, wat overigens strafbaar is als ze effectief het paard van de ouders ontvreemd.
Dat we hier allemaal een hart voor paarden hebben, maakt niet dat we juridisch gezien in ons gelijk staan. Het is bij wet niet verplicht om een dier in groep te houden, thans weten we dat paarden kuddedieren zijn en er baat bij hebben.
Daar ben ik mee akkoord, maar dat is nu om de een of andere reden niet aan de orde bij de ouders van TS (oorzaak/waarom is onbekend en hoeven we niet te weten).

Dat TS nu achter de rug van de ouders handelt is niet correct. Mensen die dat gedrag aansporen mogen daar ook op geattendeerd worden. TS woont nog thuis en dat lijken mensen hier ook te vergeten. Heeft ook te maken met respect naar haar ouders toe. Kan best begrijpen dat TS in de knoop ligt door deze situatie, maar helaas heeft ze dit niet volledig in de hand of in haar macht.

Volledig eens met die vetgedrukte zin...
Niemand van bokt, dat betekent dus ook jijzelf.
Je ganse betoog is dus niet van toepassing en je dramt behoorlijk door.

Je post staat bol van de speculatie en is één en al giswerk.
Er valt dus niets nuttigs uit je post te halen voor TS.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:27

Little_Gift schreef:

Als je wilt quoten, quote dan wel in de context van wat ik daar zei. :+
Uiteraard is er veel giswerk, dat krijg je met een suggestieve post waar veel niet verteld wordt.
En nogmaals TS mag gerust zaken privé houden, maar dan moet ze mss wel ff 2x nadenken alvorens ze een persoonlijk topic opent over een zaak van eigenlijk eigendom en verantwoordelijkheid.

Wat TS vindt is niet wat per definitie de werkelijkheid is. Je zegt dat ik insinueer, maar dan heb je toch zelf niet alle reacties gelezen in dit topic? Er zijn al mensen die haar gestuurd hebben via PB en dus ook bevestigen dat de vork anders aan de steel zit en ze dus geen echte eigenaresse is.
TS heeft op die vragen ook niets bevestigd. Als ze effectief wettelijk de eigenaresse is, dan is dat toch geen geheime informatie of iets om geheimzinnig over te doen?

Jullie willen precies een soort heldin van haar maken. TS woont bovendien nog thuis, dus een paard van je (stief)ouders (zelf al heb je het gekregen), zonder medeweten/communicatie ff eigenhandig ergens anders op pension zetten, vind ik toch wel heel apart en weinig respectvol. Als ze al 18 is, denk ik nog wel dat communicatie het eerste is waar op gestuurd kan worden.
Achter de rug zaken regelen horen daar niet bij en al helemaal niet als het paard zelf niet van TS is en al zeker niet tot haar relatie met de ouders.

En daar is dat paard toch echt ondergeschikt aan, ongeacht dat we het allemaal eens zijn dat een weidegenootje de meest simpele oplossing had kunnen zijn. Bon om de een of andere reden zijn de ouders daar op teruggekomen en dat zal ook wel ergens vandaan komen en zelf al is dat niet zo, dan is het nog hun paard bij hen thuis.
Dat TS het daar moeilijk mee kan hebben, dat kunnen we verstaan, maar om dan dit gedrag te gaan lopen toejuichen vind ik wel erg verkeerd. Eigenlijk steelt ze dus een paard en jullie moedigen haar nog aan ook?!

Dus dan vind je maar dat ik doordram, maar zonder feiten is dit gewoon een mooi online penny-verhaaltje :D
Hopelijk wordt het paard niet het slachtoffer van de fantasie

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:46

bulck schreef:
Little_Gift schreef:

Als je wilt quoten, quote dan wel in de context van wat ik daar zei. :+
Uiteraard is er veel giswerk, dat krijg je met een suggestieve post waar veel niet verteld wordt.
En nogmaals TS mag gerust zaken privé houden, maar dan moet ze mss wel ff 2x nadenken alvorens ze een persoonlijk topic opent over een zaak van eigenlijk eigendom en verantwoordelijkheid.

Wat TS vindt is niet wat per definitie de werkelijkheid is. Je zegt dat ik insinueer, maar dan heb je toch zelf niet alle reacties gelezen in dit topic? Er zijn al mensen die haar gestuurd hebben via PB en dus ook bevestigen dat de vork anders aan de steel zit en ze dus geen echte eigenaresse is.
TS heeft op die vragen ook niets bevestigd. Als ze effectief wettelijk de eigenaresse is, dan is dat toch geen geheime informatie of iets om geheimzinnig over te doen?

Jullie willen precies een soort heldin van haar maken. TS woont bovendien nog thuis, dus een paard van je (stief)ouders (zelf al heb je het gekregen), zonder medeweten/communicatie ff eigenhandig ergens anders op pension zetten, vind ik toch wel heel apart en weinig respectvol. Als ze al 18 is, denk ik nog wel dat communicatie het eerste is waar op gestuurd kan worden.
Achter de rug zaken regelen horen daar niet bij en al helemaal niet als het paard zelf niet van TS is en al zeker niet tot haar relatie met de ouders.

En daar is dat paard toch echt ondergeschikt aan, ongeacht dat we het allemaal eens zijn dat een weidegenootje de meest simpele oplossing had kunnen zijn. Bon om de een of andere reden zijn de ouders daar op teruggekomen en dat zal ook wel ergens vandaan komen en zelf al is dat niet zo, dan is het nog hun paard bij hen thuis.
Dat TS het daar moeilijk mee kan hebben, dat kunnen we verstaan, maar om dan dit gedrag te gaan lopen toejuichen vind ik wel erg verkeerd. Eigenlijk steelt ze dus een paard en jullie moedigen haar nog aan ook?!

Dus dan vind je maar dat ik doordram, maar zonder feiten is dit gewoon een mooi online penny-verhaaltje :D
Hopelijk wordt het paard niet het slachtoffer van de fantasie

En omdat andere bokkers dingen beweren nav zogenaamde pb's die al niet eens openbaar besproken mochten worden gezien de privé aard van een pb, zijn die bokkers geloofwaardiger dan TS?

Misschien trekken juist die Bokkers te snel of de verkeerde conclusies?

Ongelooflijk dat dit nog steeds mag doorgaan deze insinuaties en dit giswerk en het moddergooien naar ts

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:49

Waarom stuur je haar niet een PB, bulck?
Dan hoor je uit de eerste hand hoe het zit en kun je hier mee ophouden :n

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:50

Shirley schreef:
Waarom stuur je haar niet een PB, bulck?
Dan hoor je uit de eerste hand hoe het zit en kun je hier mee ophouden :n

Ik zou ts juist aanraden op geen enkele pb nog te reageren aangezien deze toch niet privé gehouden worden en alsnog openbaar besproken worden en op verder gespeculeerd wordt...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:50

Wellicht beter.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:51

Krijgen van ouders, als dat hier het geval is, kan natuurlijk ook "krijgen" zijn :+

Ik heb heel wat pony's gekregen vroeger, feitelijk betekende dat enkel dat ik erop mocht rijden en de verzorging moest doen voor zover mogelijk. Werd ik te groot en werd de pony verkocht, dan zag ik geen cent. Wettelijke eigenaar ben ik nooit geweest. Zelfde verhaal met scooter en auto, het waren gewedige verjaardagskado's maar ik kon de scooter gewoon inleveren toen ik mijn rijbewijs haalde en de auto toen ik het huis uit ging.

Het geven was dus, je krijgt de mogelijkheid om zonder aanschafkosten gebruik te maken van ... wat een geweldig kado was. Ik hoop maar dat dat hier niet het geval is als het paard gaat verhuizen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:47

Moderatoropmerking:
Topicstarter is niemand verplicht privacy gevoelige dingen openbaar te maken. Daarmee kan haar initiele vraag, wat is het beste voor mijn paard, wel beantwoord worden. Alle speculaties over haar prive hebben niets daarmee van doen en ik wil jullie verzoeken ook te stoppen met die discussie daarover.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:38

Ook ik heb pb contact gehad met ts en echt niet dat ik dat openbaar ga maken. Enige wat ik wil zeggen is dat ik geen enkele reden heb om aan te nemen dat het paard haar eigendom niet zou zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:35

Bielsje schreef:
Krijgen van ouders, als dat hier het geval is, kan natuurlijk ook "krijgen" zijn :+

Ik heb heel wat pony's gekregen vroeger, feitelijk betekende dat enkel dat ik erop mocht rijden en de verzorging moest doen voor zover mogelijk. Werd ik te groot en werd de pony verkocht, dan zag ik geen cent. Wettelijke eigenaar ben ik nooit geweest. Zelfde verhaal met scooter en auto, het waren gewedige verjaardagskado's maar ik kon de scooter gewoon inleveren toen ik mijn rijbewijs haalde en de auto toen ik het huis uit ging.

Het geven was dus, je krijgt de mogelijkheid om zonder aanschafkosten gebruik te maken van ... wat een geweldig kado was. Ik hoop maar dat dat hier niet het geval is als het paard gaat verhuizen.

Hoe het zit bij ts dat weet ik niet. Maar in het algemeen zou ik hier willen reageren dat, als je een cadeau krijgt bijv. voor je verjaardag, dat het dan wel echt jouw eigendom is. Anders is het geen cadeau maar iets wat je mag gebruiken . Bij paarden wordt inderdaad vaak tegen een verzorgster gezegd dat die het paard als eigen mag beschouwen en ik snap eerlijk gezegd niet waarom men dat zegt want als er onenigheid komt en dat is al heel gauw met paarden, dan denkt zo'n verzorgster dat het haar paard is. Maar als je een paard of iets anders cadeau krijgt van je ouders dan ga ik er vanuit dat het echt bedoeld is als jouw eigendom waar je dan in principe zelf over mag beslissen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:48

Hm nou de scooter die mijn dochter ‘heeft gehad’ wordt toch echt niet verkocht of ingeruild voor een andere. Al wil ze dat wel. Dus eigenlijk is het dan dus niet haar scooter.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:14

Moderatoropmerking:
Zojuist nog wat berichten verwijderd, het is niet de bedoeling om informatie die topicstarter niet openbaar wil hebben vanwege privacy zelf maar openbaar te zetten.

Als men wel discussiëren over eigenaarschap bij gegeven/gekregen items kan dit in een apart topic.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:30

bulck schreef:
Neonlight schreef:
Topicstarter is niemand verplicht privacy gevoelige dingen openbaar te maken. Daarmee kan haar initiele vraag, wat is het beste voor mijn paard, wel beantwoord worden. Alle speculaties over haar prive hebben niets daarmee van doen en ik wil jullie verzoeken ook te stoppen met die discussie daarover.

Een beetje een aparte opmerking.
De initiële vraag staat en valt al op het begrip 'mijn' paard. Dat beginsel van eigendomsrecht is in dit topic een cruciaal gegeven om überhaupt correct advies te geven. En lijkt me geen gevoelige informatie te zijn, wel relevant en op zijn minst een basisvereiste in dit topic. Aan bokt om die authenticiteit te checken of dit topic op slot te gooien.

Dan mogen we het als paardenliefhebbers eens zijn over het feit dat de meeste paarden graag gezelschap hebben, het is de eigenaar die beslist wat er wel of niet kan gebeuren met dat dier.

Komt bij dat TS zelf nog thuis inwonend is, nog maar 18 jaar is zich dus ook gewoon te schikken heeft aan de regels van het gezin (in welke hoedanigheid ook, dat is effectief privé)
Dat paard is ook al sinds de aanschaf (tussen de lijnen en door TS aangegeven gekocht door de ouders) gestald aan huis.

Dus zelf al is TS eigenaar (als in ze heeft het paard effectief geregistreerd gekregen op haar naam), dan nog speelt hier een familiaal belang, waarbij op zijn minst correct communiceren en dus verantwoordelijkheid nemen op zijn plaats is én niet wat in het geniep achter de rug om wat gaan regelen. Benieuwd of hier bokkers met kinderen zijn, die het leuk zouden vinden dat er plots een huisdier morgen niet meer op het terrein staat omdat kindlief anders beslist....

Blijkt dat TS niet de eigenaar is, dan zet bokt (en bepaalde leden die dat gedrag toejuichen) eigenlijk aan tot stelen én dat kan nooit de bedoeling zijn.

Ik kan het alleen maar volmondig eens zijn met de moderator opmerking. Als iemand persoonlijk vind dat hij of zij een vraag niet met beperkte informatie kan beantwoorden, dan staat het je vrij om geen antwoord te plaatsen.

Aannames doen en speculeren over een ander terwijl je de details (waar je ook geen recht op hebt) niet kent, zegt vooral iets over jezelf.

Juist de anonimiteit op bokt kan voor veel mensen helpen om advies te vragen, vragen waarmee ze anders misschien nergens terecht kunnen. Ook dat kan voor iemand al een hele stap zijn. Het zou mensen sieren om een vraag gewoon proberen te beantwoorden om zo mogelijk iemand te kunnen helpen, in plaats van kritiek te leveren dat iemand niet zijn hele privé leven online wil delen. TS is niemand uitleg verschuldigd. En een geschenk na kennisgeving verplaatsen is niet hetzelfde als stelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:10

Ik ben het niet oneens met de Moderator. Maar het beginsel van dit topic staat of valt gewoon wel met het eigendomsrecht en effectief de familiale sfeer.

Advies geven of aannames maken, wat hier dan evengoed gebeurt door TS aan te zetten het paard achter de rug om en zonder medeweten van de ouders te verplaatsen is minstens zo verkeerd. Het is vooral daar waar ik op reageer.
Los van dat we het allemaal eens zijn dat het voor het paard allicht beter is dat er gezelschap komt.

En anonimiteit mag geen voorwendsel zijn om onwaarheden te verkopen of zich daar achter te verschuilen. Ik hoef van niemand het priveleven te weten, maar als er een topic gestart wordt moet de authenticiteit er wel zijn en dat is ook een fact-check die bokt zou moeten voeren. Dit kan door jonge puberende bokkers ook gelezen worden en als waarheid overgenomen als ze dan een conflict hebben met de ouders en dat kan de bedoeling niet zijn.
Als TS niet kan bevestigen effectief de eigenaresse te zijn, dan moet zo'n topic op slot, want dan werk je effectief alleen aannames in de hand en dus ook foutieve handelingen. We spreken hier over een paard, een lopende rekening met heel wat verantwoordelijkheden en een jonge inwonende dochter. Niet over wat kledij of een tennisraket of een volledig zelfstandige vrouw.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:23

Eigendomsrecht..... ze verkoopt hem niet.
ze verplaatst enkel het paard.

kijk als ze nu de plaats geheim gaat houden ja dan zou je het verduistering kunnen gaan noemen. Maar dan ga je wel erg ver in dingen bedenken als je het mij vraagt.

Dus hij blijft gewoon eigendom dan van de stief/groot/ouders/voogd.
En of ts hem kan betalen of niet dat weet jij niet.
Genoeg meiden die met de 18 gewoon werken.

Dus eigenlijk ben jij nu diegene die de foutieve onwaarheden verkoopt.