Ervaringen hoefschoenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 15:49

Dan denk ik dat 5 de beste optie is bij de voeten waar ik 5 bij geschreven heb. Soms lukte het wel met ze aan te trekken, maar bij die achtervoet echt niet :')

Her is nu 1 week sinds gekapt geweest trouwens.

Morgen ga ik zowiezo nog eens passen om zeker te zijn.

MarjanB

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:57

Zie nu je topic, zou je foto’s ook even naar ze appen. Ze denken enorm fijn mee! Als je bijvoorbeeld een zooltje er in stopt dan wordt ie eigenlijk een halve maat kleiner omdat de voet hoger in de schoen komt.

Hier scoots voor m’n fjord, na ons modder ritje vanmorgen
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:28

MarjanB schreef:
.. Als je bijvoorbeeld een zooltje er in stopt dan wordt ie eigenlijk een halve maat kleiner omdat de voet hoger in de schoen komt.
Ik twijfel of dit zo is ??
De voet komt idd hoger in de schoen, maar wordt niet langer. Hooguit dat ie van boven iets strakker komt te zitten.

Overigens kan ik de foto's in die link niet openen, moet me aanmelden oid.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:32

DubbelFun schreef:
MarjanB schreef:
.. Als je bijvoorbeeld een zooltje er in stopt dan wordt ie eigenlijk een halve maat kleiner omdat de voet hoger in de schoen komt.
Ik twijfel of dit zo is ??
De voet komt idd hoger in de schoen, maar wordt niet langer. Hooguit dat ie van boven iets strakker komt te zitten.

Overigens kan ik de foto's in die link niet openen, moet me aanmelden oid.

Met de zooltje van bijv equine fusion zal dit niet het geval zijn maar die van de scootboots wel die zitten in de punt van de schoen bij de teen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:33

Dat klopt, in de scoot komt de hoef dan in een smaller deel van de schoen te zitten. In het begin deed ik na bekappen een zooltje in de schoen en na twee weken eruit.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 17:48

MarjanB schreef:
Zie nu je topic, zou je foto’s ook even naar ze appen. Ze denken enorm fijn mee! Als je bijvoorbeeld een zooltje er in stopt dan wordt ie eigenlijk een halve maat kleiner omdat de voet hoger in de schoen komt.

Hier scoots voor m’n fjord, na ons modder ritje vanmorgen
[ Afbeelding ]

Heb ik gedaan :D maat het is weekend haha dus ik geef ze even.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:05

Hier ook een positieve gebruiker van hoefschoenen sinds deze zomer. Ik heb een draver die echt gigantisch snel haar ijzers en nagels afsleet, ze deed ongeveer 4 weken met normale ijzers en zijn uiteindelijk haar gaan beslaan met road nails en achter extra sterke ijzers en dat werkte gelukkig goed. Helaas kreeg zij van de zomer diagnose artrose en ze zou een lange tijd moeten revalideren en ik dacht dat ze nooit meer zou kunnen trainen (we rijden endurance). Omdat ze zo snel een ijzer kwijtraakte en daardoor veel scheuren in haar hoef had, en om de circulatie voor haar artrose te ondersteunen, besloten om de ijzers er af te laten halen en voor hoefschoenen gekozen. Advies gevraagd aan verkopers die meerdere merken verkopen om een eerlijk antwoord te krijgen, en doordat zij zo veel beweging heeft en snel ijzers afslijt, gekozen voor Floating Boots. Deze hebben een dikke en sterke zool. Ze komen ook in speciale echte ovale maten voor de achterhoeven aangezien ze perfect ronde voorhoeven heeft maar erg ovale achterhoeven met een scherpe teen. Tevens zijn deze met warmte aan te passen, wat mij ideaal leek want mijn paard heeft een misvormde achterhoef.

Ik heb ze nu dus sinds de zomer in gebruik, een testsetje met schalen aangevraagd en daarvan de goede maat te kunnen bepalen. Dat zit natuurlijk niet helemaal goed, maar je ziet wel duidelijk of de hoef er echt helemaal in past of niet. Met de gaiter eromheen zaten ze echt perfect. Vooral de ovale achterhoeven zitten echt heel goed, zelfs om haar ene achterhoef die ik niet aan allebei de kanten even strak zet (door het misvormde stuk) blijven ze echt altijd super stabiel zitten, en mijn dame heeft ze al goed uitgetest met fikse bokkensprongen en rechtsomkeert omdraaien als ze iets engs ziet :')

Voor heb ik 1 schoen die wat omdraait, maar dat komt omdat die ene hoef nog niet helemaal goed rond is. Ik heb daar van de week weer wat bijgevijld en hij draaide nu met misschien een halve cm. Dus dat ligt niet aan de schoenen maar aan mijn paard :D Ik vind het wel een must om zelf de hoeven zo nu en dan wat bij te houden, maar dat is natuurlijk geen probleem als je zelf hoefsmid bent :j Ik doe zelf om de week een stukje bijvijlen en zo hoef ik nooit de sluitingen aan te passen.

Ze loopt nu weer helemaal goed rad (niet door de hoefschoenen uiteraard ;) ) en we rijden nu zo'n 4x per week in het bos stap, draf, galop, off road en behalve die ene schoen zijn ze nog nooit gaan draaien of kwijt geraakt, vooral dat laatste ben ik echt heel paranoia voor en ik check regelmatig tijdens mijn rit of de schoenen nog vast zitten :+

Een van mijn vriendinnen die elit niveau endurance rijd, heeft ook Floating en zij doet voor de wedstrijden een plakschoen van hetzelfde merk onder, die je dan blijkbaar na 2-3x kunt gebruiken met een gaiter. Zij vertelde me dat ze 200 km wedstrijdkilometers met de plakschoen heeft gereden en daarna nog een jaar met een gaiter tijdens het trainen, dus dat klinkt echt goed met hoe lang ze meegaan. Vooral in onze harde, zweedse bossen vond ik zelf een dikke, stevige zool echt heel belangrijk. Het enige nadeel is dat in het profiel echt ontzettend veel steentjes blijven zitten. Maar gelukkig niet zo vervelend als een steen in het ijzer :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:06

Dat is interessant, hoe doe je de gaiter aan de plakschoenen?
Ik denk er wel eens over om voor de winter de plakschoenen te doen voor mel, maar ik dacht dat je ze na 6 weken kon weggooien en dat vind ik best duur dan

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:01

Ik heb echt geen idee :D Het ziet er imo uit als de schaal zonder de gaiter, en dat je dan van een opgebruikte schoen de gaiter er af kan halen. Al lijken deze niet geschikt voor long-term gebruik maar echt voor bijv endurance wedstrijden en daarna er weer af halen. https://www.floatingboots.es/fit-kit-Gl ... ompetition

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:07

Ik ben ook wel benieuwd of meer mensen ervaring hebben met hoof armor. Dat klinkt voor mij interessant omdat je dat 1 x per 6 (?) weken moet aanbrengen en verder niet. Ik ben rugpatient en hoeven krabben/optillen doet me behoorlijk zeer. Dus als ik niet elke keer hoefschoenen hoef aan of uit te doen zou dat wel veel schelen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:20

Muronia schreef:
Ik ben ook wel benieuwd of meer mensen ervaring hebben met hoof armor. Dat klinkt voor mij interessant omdat je dat 1 x per 6 (?) weken moet aanbrengen en verder niet. Ik ben rugpatient en hoeven krabben/optillen doet me behoorlijk zeer. Dus als ik niet elke keer hoefschoenen hoef aan of uit te doen zou dat wel veel schelen.

Ik heb het hier liggen en wel gebruikt maar was er niet echt van onder de indruk. Qua minder slijtage niet als qua afgenomen gevoeligheid. Nu heb ik wel een prinses op de erwt wat dat betreft, maar ik heb haar inmiddels liever op plakschoenen en als die eraf zijn buiten met Scoot Boots (had eerst Equine Fusion Jogging Shoe, daar liep ze zelfs nog beter mee).
Kun je je knappe paarden niet leren dat ze zelf hun voetjes omhoog houden? Zou dat al schelen?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 22:28

Ik denk niet dat hopefully armor steentjes of zand weghoudt uit je straal :) :wow:

Morgen nog eens passen. Want ik denk toch dat scootboot 5 mss te krap is.

En dan de andere merken ook. Alleen die evo paste echt niet. Kreeg ik om de linkerhoef en eraf bijna niet ik heb echt moeten trekken.

Die ene volledige schoen pastte alleen vanvoor. De rest helemaal niet :')

Leuk dat die plakschoenen wel meermaals meegaan !

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:36

Interessant om mee te lezen.

Ik heb scootboots. Omdat mijn hoefsmid ze verkoopt en ze ook nog passen toevallig.
Houd niet van teveel gedoe er omheen , dus dat ze vrij makkelijk en uit gaan was voor mij ook een groot pluspunt.

En zoals gezegd passen ze ook bij mijn paarden, dus dat was mooi. Anders was ik op zoek gegaan naar een ander merk.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 10:11

Zag net dat jullie de fotos niet konden zien. Google had blijkbaar mn aanpassing niet doorgegeven dat iedereen met de link kon kijken. Nogtans wel aangeduid pff.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:18

Mijn paard loopt nu bijna 4 jaar op Renegade viper.
In het begin wat gedoe maar dat had ook met haar balans te maken.
Toen een keer terug gegaan naar Klaas heeft hij 1 schoen iets opgevuld en toen was het goed.
Ze loopt er nu alweer tijden op zonder problemen ook door modder.

Ondertussen heeft ze voor voor een maat groter dan toen we gestart zijn met de schoen ze kwam ook van een ijzer af en haar voet veranderde dus iets qua maat in haar voordeel.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:20

Sentir schreef:

En dan de andere merken ook. Alleen die evo paste echt niet. Kreeg ik om de linkerhoef en eraf bijna niet ik heb echt moeten trekken.

Dat is wel balen..en nu? Mijn ervaring is ook dat het allemaal heel precies luistert. Het komt echt op millimeters.

Ook de hoef opmeten voor de maat is lastig. Je weet het pas als je ze echt aandoet. Er zijn maar weinig hoefschoen aanmeters, het is een hele investering om alle soorten in alle maten aan te schaffen. Dat heb je eigenlijk nodig om een goede keus te kunnen maken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 12:23

Tilmar schreef:
Sentir schreef:

Dat is wel balen..en nu? Mijn ervaring is ook dat het allemaal heel precies luistert. Het komt echt op millimeters.

Ook de hoef opmeten voor de maat is lastig. Je weet het pas als je ze echt aandoet. Er zijn maar weinig hoefschoen aanmeters, het is een hele investering om alle soorten in alle maten aan te schaffen. Dat heb je eigenlijk nodig om een goede keus te kunnen maken.

Nog eens meten ik ben gisteren een video tegengekomen van een ingelopen boot en een nieuwe. En, dat als je tusseninzit er vanalles is om ze toch beter te laten passen. Ik vindt ook dat de enduro meer plaats laat voor die hoefballen en veel beter zit dan de slim of gewone boots. Ik ga ze ook eerst een week testen voordat ik ze koop.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 13:39

Take 2

Lv is definitely scootboot slim 6 of enduro 6

Scootboot 5 slim drukt veel te sterk op de hoefballen, mijn vinger past er niet tussen. En met 5 endure dust het enorm op de hielen waardoor de boot krom gaat staan.

Slim 6 bleef netjes aan maar heel licht gedraaid (maar ja geen straps aan ofzo) en enduro 6 ook (alleen afgevallen :j maar weer, alleen front straps dus dat vindt ik al goed genoeg om 6 te laten komen om te testen.

Maar dan mss enduro omdat vanachter de slim niet goed zat.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:17

Heb je van deze ook een foto van de achterkant? Van voor ziet het er netjes uit ja.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:27

Maar aan de achterhoeven een andere maat is heel normaal hoor. Daar zou ik me niet op blindstaren

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:32

Klopt, achterhoeven zijn vaak ook een stuk ovaler dus vaak is een andere maat of een ander model nodig. De meeste merken verkopen modellen voor achterhoeven of dus 'slim' modellen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:42

Mij lijkt de enduro met de achterkant ook fijner voor de hoefballen als de gewone maar dat komt denk ik omdat een rot ervaring heb gehad met de gewone scoots.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:21

Ik kom ook gezellig meelezen! Ik heb van de week iemand benaderd die op stal kan komen om te passen. Ik ben totaal niet bekend met hoefschoenen maar heb een paard wat zeker de eerste weken na het bekappen wat gevoelig kan lopen op het harde of eigenlijk op de losse steentjes op het harde. Ik zal ze dus alleen op buitenrit gebruiken en moet dus ook over soms modderige paden. Ik wil ze eigenlijk alleen voor de voorbenen. En hopelijk vinden we een passend stel wat makkelijk aan en uit te trekken is (ik heb last van m’n rug). Wat is de reden om ze rondom te nemen? Hoe verloopt dat inlopen? Ik heb vanmorgen foto’s gemaakt en geappt naar de hoefschoenen-dame…

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 16:44

Dit is rechts achter

Maat 6 enduro. Wel van gisteren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van vandaag alleen rap fotos genomen vanvoor links en op mezelf wat gepast en gekeken.

Maar aangezien Slim niet mooi aansluit bij rv gewoon voor de enduros gaan om te testen.

Bij 1 boet was 6 een millimeter of 3 te groot om de hoef. Maar 5 dan te klein. Ik denk dat dit nieuw met de straps en al wel gewoon goed gaat zitten. Want als ik de straps dichtdeed zat wel alles goed.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 16:49

Pallatin schreef:
Ik kom ook gezellig meelezen! Ik heb van de week iemand benaderd die op stal kan komen om te passen. Ik ben totaal niet bekend met hoefschoenen maar heb een paard wat zeker de eerste weken na het bekappen wat gevoelig kan lopen op het harde of eigenlijk op de losse steentjes op het harde. Ik zal ze dus alleen op buitenrit gebruiken en moet dus ook over soms modderige paden. Ik wil ze eigenlijk alleen voor de voorbenen. En hopelijk vinden we een passend stel wat makkelijk aan en uit te trekken is (ik heb last van m’n rug). Wat is de reden om ze rondom te nemen? Hoe verloopt dat inlopen? Ik heb vanmorgen foto’s gemaakt en geappt naar de hoefschoenen-dame…

Ik doe rondom omdat alle 4 de voeten slijtage hadden van het beton hier. Maar als je maar een paar meter over de beton moet is vanvoor voldoende hoor. Mijn paard heeft gewoon een enorm vlotte stap met veel 'swung' waardoor ze haar teen dus veel gebruikt met haarzelf voort te duwen, en dus sneller slijt op de harde.

Inlopen merk je zelf denk ik? Het materiaal moet soepeler worden. Zoals wij schoenen inlopen. Eerst 10 min, even longeren, etc. Etc. Ik merkte dat mijn merrie het vreemd vondt en dr voeten hoger optilde omdat ze het helemaal niet kende. Paardje moet het dus nog gewoon worden. :D