Bang zijn... Is de liefde voor paarden over?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:54

Little_Gift schreef:
Een Freiberger is niet puur koudbloed.
Ze gaan terug op kruisingen met volbloeden, (Engelse, Arabische en Anglo Arabisch) ook Anglo normandische rassen en na de tweede wereldoorlog zelfs Zweedse warmbloed.

Nou ja, ook Haflingers bijv. zijn gekruist met Arabieren. En zelfs Tinkers zit vanalles in- het schijnt dat zigeuners hun merries gewoon illegaal s'nachts in weiden lieten waar een hengst in stond voor gratis dekking! Alleen Fjorden zijn voor zover ik weet nog "puur".

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:57

Precious20 schreef:
Hem heb ik ook nog maar pas, sinds afgelopen zaterdag. Ik weet dat dat heel pril is en dat ik het tijd moet geven. Maar ben oprecht verwonderd dat ik 'ineens' bang ben.

5 dagen…en nu 7. Waarin er voor jou maar zeker ook voor hem ontzettend veel is veranderd. Geef het tijd. Je had een klik anders had je ‘m niet zo zorgvuldig uitgekozen.
Mss kan je jezelf helpen door dat b*** woord te veranderen in “dat je nog aan elkaar en aan de situatie aan het wennen bent”. Dat is volkomen logisch. Geef jezelf de ruimte. En geef hem de kans.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 15:02

anjali schreef:
Ts, wat doet je paard dan dat je er bang voor bent? Met rijden kan niet zijn want hij is pas 2,5 jaar. Dreigt hij dan te bijten of te schoppen? Voor alleen onwennigheid en nog geen klik hoef je niet bang te worden want dat moet groeien met de tijd.

Oh niets hoor... Dat is het hem net. Hij bijt niet, schopt niet, dreigt niet, hij dramt niet in mijn persoonlijke ruimte, niets van dat. En tóch ben ik bang. Hij niet... Hij is nieuwsgierig en komt graag even kijken, want mss behoort een snoepje wel tot de mogelijkheden ☺️
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 07-12-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:02

Precious20 schreef:
Bij de fokker had ik thans onmiddellijk een klik met mijn jonkie. Daar heb ik in een kudde van 9 paarden gestaan, die allemaal rond mij liepen te drammen, en daar was ik niet bang. Niet van hem, maar ook niet van de andere paarden. Begrijpe wie begrijpen kan...

Het is niet omdat je niet meer onbevreesd in een kudde met 9 wildvreemde paarden gaat staan, dat je een bangerik bent die niet meer van paarden houdt. Met paarden is het niet alles of niets.

Er zullen dingen zijn die je net iets minder onbevangen doet dan vroeger, maar er zullen ook zaken zijn waar je nu handiger in bent dan toen je nog een puber was. Dat is normaal, dat heeft iedereen.

Gun het jezelf te voelen en denken wat je nu voelt en denkt en ga niet in competitie met je vroegere zelf. Het is oké hoe het is.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 15:10

DuoPenotti schreef:
Het zijn imo geen gedragsproblemen alleen anders dan dat men gewend is.
Veelal het zeggen koop een koudbloed die zijn nergens bang voor.
En vervolgens merk je dat ze niet allemaal dat nuchtere karakter hebben. En dan heb je wel ineens een tank met angst. Voor mij voelde dat een soort dubbelop.
En heb je altijd in dat koudbloed wereldje gezeten zal je vast denken, ja wat is daar gek aan.
Maar kom je uit dat volbloed wereldje is het ineens anders en moet je schakelen.

Nu zeg ik niet dat ts dat zo ook ervaart, voordat het topic met mijn ervaring zo overgenomen word. Want dat is niet de bedoeling.
Dus even misschien antwoord afwachten of dat meespeelt of helemaal niet

Tja... Ik weet het niet... Ik denk niet dat het echt aan hem ligt. Oké, het is een ander type dan mijn Arabier. Maar op dit moment is hij nog kleiner dan mijn Arabier was en ongeveer even breed. Uiteraard zie en weet ik ook wel dat hij nog gaat uitzwaren. Maar op dit moment valt het nog allemaal best mee. 't Is niet dat hij al een kleine tank is.
In zijn schrikreacties is hij ook rustiger en bedachtzamer dan mijn Arabier. Hij kon écht zijn plaat gaan. De Freiberger schrikt, loopt 5 passen en staat dan ook weer stil en gaat vervolgens weer eten Uiteraard rent en bokt hij ook wel eens, mja niet abnormaal voor een jong dier.
Ik denk niet dat het echt aan hem ligt. Ik denk dat ik voor eender welk ander paard bang zou zijn...

anjali

Re: Bang zijn... Is de liefde voor paarden over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:35

Maar ts, dan is er toch niets om bang voor te zijn want hij doet immers niets, dat geef je zelf aan. En groter dan je vorige paard is hij ook (nog) niet dus dat kan het ook niet zijn. Toch een kwestie van aan elkaar wennen lijkt me!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:05

Precious, verdriet verstijfd. Blokkeert je. Werk met je nieuwe paard samen om je verdriet te verwerken en een plekje te geven. Neem die tijd.
Blijf je in je verdriet hangen en blijft de angst dan kun je beter afscheid nemen. Voor het paard als gevoelsdier is het ook niet fijn om continu met iemand geconfronteerd te worden die zo vast zit in zijn eigen emotie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:09

Als ik het zo lees heeft het tijd nodig.
Misschien een soort angst van het onbekende? Niet vertrouwde?
Het lijkt zo te horen een braaf dier.

Rot dat het zo voelt :knuffel:

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 14:20

Ik herken dit wel. Ik heb ook na 22 jaar een paar jaar geleden mijn Arabische merrie verloren. Met haar kon ik lezen en schrijven.

Ik heb intussen helaas behoorlijk wat pech gehad met mijn nieuwe paarden. Ik heb nu weer een jonge PRE merrie gekocht. Ik heb daar proefgereden en dat ging prima. Wel groen, maar braaf en betrouwbaar.

Maar als ze dan in je eigen stal staan is het toch anders. En ik heb nu dus ervaring met weer een nieuw paard. Ik merk dat het iedere keer moeilijker wordt om te wennen. Ik ben weer een paar jaar ouder en weer wat vervelende ervaringen rijker.

Ik weet nu ook dat ik gewoon echt zeker een jaar nodig heb om een band op te bouwen met een nieuw paard. Natuurlijk groeit dat al wel eerder, maar de eerste maand vraag ik me toch echt iedere keer weer af waarom ik nu toch weer een paard wilde.

Geef het de tijd. En bedenk ik je achterhoofd dat je het gewoon probeert tot bijvoorbeeld maart. En als je dan nog steeds geen enkele band voelt of vertrouwen hebt mag je hem echt verkopen. Als je de druk voor jezelf eraf haalt dat je op deze manier weer 20 jaar door MOET geef je elkaar de ruimte om te wennen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 15:07

Iedereen: dank je wel voor alle antwoorden en adviezen! Ik heb hier heel veel aan (gehad).

Het gaat steeds een beetje beter. Hij went aan de omgeving en aan zijn nieuwe mensen. Ik verzorg hem namelijk samen met mijn stiefpapa. We hebben al ontdekt dat we met voer al een heel eind komen. Zijn motivatie stijgt aanzienlijk als hij door heeft dat er een snoepje volgt.
Ik ben nu ook aan de slag gegaan met mijn lesgever. Hij komt 2x in de week voor grondwerk. Eigenlijk is het meer voor mij dan voor het paard , mja dat is ook oké hé.
Voor mij is het goed om te zien hoe het paard met mijn lesgever omgaat. Rustig, kalm, gemanierd,... En dat doet me dan weer moed krijgen om het zelf ook te gaan doen.
Ik heb mezelf idd voorgenomen dat ik het tijd geef tot eind maart. Als ik dan nog bang ben, dan moet ik de beslissing nemen om hem weg te doen.
Maar ik begin er meer vertrouwen in te krijgen dat het wel goed komt. Om dan vervolgens weer te denken 'omg, waar ben ik aan begonnen?!'
Maar zo te lezen is dat ook volstrekt normaal!
1 ding weet ik wel heel zeker: ik koop nooit meer een paard in herfst/winter. Die donkere en natte dagen maken het er niet gemakkelijker op.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:33

Fijn te lezen dat je wat aan de hulp gehad hebt en dat je met hem bezig bent.
Vooral, neem de tijd voor het verlies van je oude paard. Dat verdriet mag er zijn.

Misschien heb je iets aan de boeken en filmpjes van Sharon Wilsie over horse speaks.
https://youtu.be/lK1OZOuqb2o?si=D10iP9TGbmMJ53YA

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:56

Mooie update! Bedenk ook dat al het begin en zeker met jonge paarden vaak met ups en downs gaan. Dus ook de gedachte "waar ben ik aan begonnen" is een normale inderdaad. En omdenken, nu heb je het moeilijkste gedeelte..in de lente/zomer en met de tijd kan het alleen maar beter gaan. :)

Goed bezig in ieder geval!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:08

Fijne update
En idd wat elisa zegt, bij die jonkies heb je wel vaker van wat een gedoetje. De vanzelfsprekendheid is er niet zomaar meer.
Maar die komt wel weer :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:10

Ik heb de laatste blz niet gelezen, alleen jouw berichten TS.

Toen ik aan een nieuw paard begon realiseerde ik me pas hoe ontzettend goed ik was afgestemd op mijn vorige paard. Ik hoefde nergens over na te denken en wist al wat er ging gebeuren voor het gebeurde, ik hoefde ergens maar aan te denken en mijn paard deed het. Het ging zo makkelijk en simpel allemaal. En toen kwam het nieuwe paard... We moesten elkaar helemaal leren kennen en dat vanzelfsprekende en het vertrouwde was er helemaal nog niet. Dat voelde best onveilig soms.

Het is goed gekomen gelukkig. Maar dat heeft echt maanden, zo niet jaren, geduurd. Wat niet wil zeggen dat het al die maanden / jaren niet leuk was hoor. Maar zeker in het begin was het soms best ff spannend.

Het komt vast goed, hou vertrouwen. Je heb in ieder geval een geweldig ras gekocht. :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 19:28

Ir111 schreef:
Ik heb de laatste blz niet gelezen, alleen jouw berichten TS.

Toen ik aan een nieuw paard begon realiseerde ik me pas hoe ontzettend goed ik was afgestemd op mijn vorige paard. Ik hoefde nergens over na te denken en wist al wat er ging gebeuren voor het gebeurde, ik hoefde ergens maar aan te denken en mijn paard deed het. Het ging zo makkelijk en simpel allemaal. En toen kwam het nieuwe paard... We moesten elkaar helemaal leren kennen en dat vanzelfsprekende en het vertrouwde was er helemaal nog niet. Dat voelde best onveilig soms.

Het is goed gekomen gelukkig. Maar dat heeft echt maanden, zo niet jaren, geduurd. Wat niet wil zeggen dat het al die maanden / jaren niet leuk was hoor. Maar zeker in het begin was het soms best ff spannend.

Het komt vast goed, hou vertrouwen. Je heb in ieder geval een geweldig ras gekocht. :D

Niet erg! Je vat het perfect samen, zo is het..
Exact zo!
Ik kon lezen en schrijven met mijn Arabier. Ik was alles van hem gewoon. Ook zijn zotte kuren :D
En van de Freiberger vind ik alles gek en raar. Hoewel hij eigenlijk veel 'liever' (zo raar om dat te moeten zeggen) en gemoedelijker is van karakter.

Heb jij trouwens ook een Freiberger dan?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:45

Precious20 schreef:
Je vat het perfect samen, zo is het..
Exact zo!

Dan komt het vast en zeker goed met de tijd. :j

Zo zie je maar, voorspelbaarheid voelt soms veiliger dan gemoedelijkheid. :D

Ik heb 2 Freibergers. Ik vind het ras echt geweldig, slimme, stoere, mensgerichte paarden, prachtig om te zien. Het introverte is soms lastig maar dat went (naarmate je je paard beter kent is het makkelijker te lezen). Zeker met mijn 'oude' Freiberger kan ik lezen en schrijven. Dat is zo'n zachtaardig en sensibel paard (maar geen doetje!).

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 23:40

Ir111 schreef:
Zo zie je maar, voorspelbaarheid voelt soms veiliger dan gemoedelijkheid. :D

Ik heb 2 Freibergers. Ik vind het ras echt geweldig, slimme, stoere, mensgerichte paarden, prachtig om te zien. Het introverte is soms lastig maar dat went (naarmate je je paard beter kent is het makkelijker te lezen). Zeker met mijn 'oude' Freiberger kan ik lezen en schrijven. Dat is zo'n zachtaardig en sensibel paard (maar geen doetje!).

Ohhh, 2 nog wel! Van welke afstamming zijn ze?
En hoe uit het introverte zich bij jouw Freibergers?
Mijn Arabier was gelukkig ook introvert, dus heb wel al wat ervaring met paarden die wat meer ingetogen zijn. Mijn Arabier was echt eentje die ik heel goed in het oog moest houden. Het kon hem allemaal te veel aan het worden zijn en tóch zag je niets aan hem. Totdat het spreekwoordelijke druppeltje zijn emmer deed overlopen. Hij was gelukkig wel doodbraaf. Meer dan snurken en ter plekke draven of 360 graden draaien deed hij niet.
Maar ik hoop toch dat de Freiberger makkelijker gaat zijn. :o

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:48

Hier ook 2 freibergers. 2 heel verschillende dieren. De 3,5 is extrovert, de 6,5 jarige heel introvert.
Zoals Ir111 zegt, als je ze leert kennen zijn het hele fijne paarden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:00

Mijn oudste is een Nevado x Queens, een mooi zwaar rond ouderwets type. De jonge is Nord du Peupé x Euro, stevig beenwerk maar verder wat eleganter. Maar ik zit helemaal niet in de afstammingen dus het zegt mij vrij weinig.

Mijn oudste bouwt spanning op, als je niet goed kijkt zie je het nauwelijks gebeuren. En dan 'ineens' explodeert hij. Omdraaien en rennen. Als je er op zit ga je meestal wel mee, als je er naast loopt heb je geen schijn van kans en zie je alleen zijn bevallige achterwerk nog in de verte verdwijnen. Tegenwoordig kan ik het managen en zie ik de emmer vol lopen dus het komt nooit meer zo ver.

Het fijne van het ras vind ik dat als er iets engs is, ze eerder even in een freeze staan, kijken en dan meestal besluiten dat het wel ok is. Mijn KWPN-er die fladderde in zulke gevallen alle kanten op. Veel vermoeiender. :D

Er staan foto's en een filmpje in mijn profiel en onderschrift.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:45

Als hij zo voergemotiveerd is is clickertraining misschien iets voor jullie. Wij zijn daar echt mee bezig. En ondanks dat het niet super snel gaat is het wel heel effectief

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 15:42

Ir111 schreef:
Mijn oudste is een Nevado x Queens, een mooi zwaar rond ouderwets type. De jonge is Nord du Peupé x Euro, stevig beenwerk maar verder wat eleganter. Maar ik zit helemaal niet in de afstammingen dus het zegt mij vrij weinig.

Ik ken er ook niet veel van hoor :o
Ben gewoon nieuwsgierig naar broers en zussen van mijn paard. Hij is vd hengst Nitendo.

Uhuh, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt! En zoiets leer je inderdaad te managen als je het paard in kwestie beter leert kennen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 15:43

Olikea schreef:
Als hij zo voergemotiveerd is is clickertraining misschien iets voor jullie. Wij zijn daar echt mee bezig. En ondanks dat het niet super snel gaat is het wel heel effectief

Yep dat is een hele goeie! Heb ik ook met mijn Arabier gedaan. Alleen effe nadenken waar ik die clicker ook alweer gelegd heb :+