Paard verkopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:27

Dominee, aangezien ik niet kan lezen ben ik benieuwd voor wat TS dan is uitgemaakt? Aangezien je zegt voor vanalles en nog wat ben ik heel benieuwd. Ik zie het namelijk niet want ik ben blind.

Popstra

Re: Paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:31

Gek dat bijna iedereen dan zo blind is..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:42

Popstra schreef:
Gek dat bijna iedereen dan zo blind is..

Ik verbaas me daar ook altijd over maar het is helaas echt zo

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:07

Ik zie dat mijn autocorrect heeft toegeslagen maar ik bedoelde natuurlijk dorine. Ben jij dan ook de enige die het wel goed ziet? :(:)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:56

nevica schreef:
Gizeppie schreef:
Ik snap dat je hier over nadenkt. En ik snap dat je baalt dat je een paard niet kan inzetten, zoals je dat zou willen. Echter heeft dit paard zich waarschijnlijk jaren voor jou als baas ingezet..

Ik heb hetzelfde, paard met artrose/niet inzetbaar meer voor mijn doelen (alleen nog stap/draf ritjes rechtuit). Ik sta op een super de luxe stal en geef bakken met geld uit in de maand aan een paard die ik niet meer inzet zoals ik dat zou willen, maar te koop zetten no way. Zo n paard komt nooit goed terecht. Mijn paard heeft zich jaren ingezet voor mij, dan neem ik ook mijn verantwoordelijkheid om ook die laatste jaren goed voor hem te zorgen. Dat heeft hij verdiend.

Je zou eventueel zelf naar een bijrijdpaard kunnen kijken. Dit heb ik ook gedaan. Ik rijd nu 2 paarden, waarbii ik wel mijn doelen kan nastreven. Ondertussen geniet mijn lieve pensionado van een seniorenritje.

Wat een super beslissing en oplossing zo zeg! +:)+

Thanks! Ik geniet ook nog van mijn eigen paard. Maar kan het nu ook beter los laten, omdat ik twee fantastische paarden heb om te rijden. Ben de eigenaren heel erg dankbaar.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:20

nevica schreef:
Ik zie dat mijn autocorrect heeft toegeslagen maar ik bedoelde natuurlijk dorine. Ben jij dan ook de enige die het wel goed ziet? :(:)

Jaaaaaa en dat ziet ze wel vaker :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:45

Dorine92 schreef:
SjonnieZ schreef:
TS je krijgt deze reacties omdat een paard met deze problemen verkopen niet het beste voor dat paard is.

TS krijgt deze reacties omdat mensen na 1 woordje gelezen te hebben, meteen een waas voor hun ogen krijgen, zelf allerlei conclusies trekken die helemaal niet aan de orde zijn, en dan gaan lopen inhakken op de TS met allerlei theorieën en preken die helemaal niet relevant zijn omdat TS hele andere plannen heeft

Welke plannen dan Dorine92?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:52

Denk dat Dorine ons allemaal mag inlichten hoezo een "paard verkopen of niet?" topic met TS die best letterlijk schrijft over het verkopen of anders afstand doen van haar paard toch een hele andere betekenis hoort te hebben :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 08:32

nevica schreef:

Ik meende dat je bedoelde met "dominee" iemand aan te spreken die braver is dan anderen en aan anderen ook vertelt hoe het moet...... :D :+

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:15

Mijn paard is ook niet meer de match met wat ik wil kunnen met paarden en ik heb geen ruimte voor een tweede.

Tuurlijk ga ik het risico niet lopen dat hij in verkeerde handen valt. Onder geen beding gaat hij weg.

Ik zelf ga op zoek naar een bijrijdpaard waarmee ik wel alles kan doen wat ik wil, zo blijft mijn paard lekker op zijn plekje en kan ik toch mijn ei kwijt :-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:39

Fly_high schreef:
Denk dat Dorine ons allemaal mag inlichten hoezo een "paard verkopen of niet?" topic met TS die best letterlijk schrijft over het verkopen of anders afstand doen van haar paard toch een hele andere betekenis hoort te hebben :')

Misschien omdat TS ergens op pagina 2 allang heeft geconcludeerd dat de in de titel gestelde vraag niet met 'verkopen' maar met 'of niet' wordt beantwoord, en dat ze nu aan het kijken is naar een goede 24/7 buiten pensioenplek, al dan niet in Frankrijk?

Iedereen lijkt te stoppen met lezen bij de titel en de OP.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:43

Ik snap op zich wel dat je op een gegeven moment een keuze maakt om een paard te kopen die bij je past. Heb ik recent ook gedaan. Enige wat gewoon lastig is (en ik uit ervaring weet) is dat je gewoon nooit uit kan gaan van de goede bedoelingen van een koper. Ik ben zelfs opgelicht door iemand die ik al 15 jaar goed kende. Zodra er geld bij komt kijken doen mensen soms rare dingen.

Dus ik zou of de keuze maken om zo’n paard te houden en op een goedkopere plek te zetten en dan een bijrijdpaard te zoeken voor het bos. Of hoe hard ook, inslapen. Artrose gaan ze gewoon meer pijn van krijgen als ze stil staan en dan takelen ze gewoon af. Ook met 24/7 buiten, ook zelf ervaring mee helaas..

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:54

Optie is laten inslapen, verder zijn er geen opties als je zegt van hem te houden. Ja dat is hard, maar je moet je verantwoordelijkheid nemen. Als je van hem houdt doe je hem niet weg maar zorg je dat hij het de rest van zijn leven fijn heeft. Dan maar niet rijden. Of zoek een bijrijdpaard. Overigens: Drents Rusthuis voor Paarden in Nieuw Schoonebeek biedt een geweldige pensioenplek. Daar heeft mijn Rhea gewoond tot haar artrose te erg werd (was lang goed met duivelsklauw), ze is daar ingeslapen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:01

Ik krijg altijd "jeuk" van het "we maken elkaar niet meer gelukkig argument". Zolang het paard zn natje en zn droogje krijgt en er goed voor wordt gezorgd door iemand die naar eigen zeggen van hem houdt, durf ik wel te beweren dat het gelukkig is.
De enige die niet gelukkig is is dan TS zelf. Omdat het paard niet meer beantwoordt wat zij ermee wil.
En er daarom vanaf wil, omdat TS graag een ander paard wil kopen en geen geld heeft om 2 paarden te houden. Ze wil hem dus verkopen (zie topic titel) met een heel rijtje eisen erbij hoe hij dan moet worden gehouden. Tot zover - even los van de emoties - de situatie.

Maar het paard is niet te verkopen met artrose in 2 benen en stijf. Nu heeft hij volgens TS geen pijn en is nog berijdbaar, maar eigenaren hebben vaker de neiging om daar een blinde vlek voor te hebben.
De enige die goed kan beoordelen of het paard geen pijn heeft en nog als rijdier geschikt is is de DA en die mis ik eigenlijk in dit verhaal. Dus daar zou ik eens mee beginnen. Kan goed zijn dat na onderzoek door de dierenarts blijkt dat het paard alleen nog maar als grasmaaier kan worden gebruikt. En van die categorie (weidemaatjes) worden er al heel wat aangeboden. Die dan meestal inderdaad niet zo goed terecht komen.

Voor mij zou stap 1 zijn hem te laten bekijken door een DA hoe het staat met de artrose. En van daaruit een oplossing zoeken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:11

Met jou eens ..of het argument dat het paard niet gelukkig is als hij niet meer getraind kan worden en dan beter dood kan zijn.
Alsof je zelf liever dood zou zijn als werkeloos …

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:21

Ieder ouder dier of mens krijgt enige mate van artrose en\of andere slijtageverschijnselen. Je kunt dan niet alles meer doen zoals toen je jong was. Maar je kunt dan hopenlijk nog wel van je oude dag genieten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:23

office schreef:
Met jou eens ..of het argument dat het paard niet gelukkig is als hij niet meer getraind kan worden en dan beter dood kan zijn.

Een paard is geen mens… heb de mijne een jaar met pensioen gehad en die was doodongelukkig. Begon raar te reageren op stress momenten en had duidelijk veel pijn. Ze was gewoon bang omdat ze als er iets engs was gewoon niet goed weg kon komen. Dat gaf stress.

De dierenarts had nog twijfels omdat ze er zo goed uit zag en goed uit de ogen keek. 1 echo op kosten van de dierenarts was genoeg om mijn keuze te bevestigen, paard loopt puur op karakter rond.

Moet je dat willen? In het wild overleefd zo’n paard het ook niet lang.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:34

L_Ruiter schreef:
Achterom schreef:
Nu ga ik even heel hard zijn: het is niet ingewikkeld, het is heel simpel. Jij wilt hem niet meer, hebt er geen zin meer in. Wilt er geen tijd meer voor maken.
Dat is helemaal niet erg, dat kan gebeuren. Maar is niet ingewikkeld.

Je kan zeggen wat je wil, maar zo simpel is het zeer zeker niet. Bedankt voor je reactie, die niet van toegevoegde waarde is.

Zo simpel is het wel. Jij wilt het niet, dat is wat anders dan dat het niet simpel is.
Het is je goed recht om je paard niet te willen verkopen, maar het is niet ingewikkeld.
De reactie is wel van toegevoegde waarde. Jij maakt iets ingewikkeld wat niet ingewikkeld is. Je verwoord dingen die er niet zijn, namelijk Het is ingewikkeld versus Ik wil het niet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:59

office schreef:

Ik kan je uit eerste hand vertellen dat er inderdaad zulke mensen zijn. Maar ik weet ook dat er mensen zijn die heel blij zijn met hun ww uitkering en genieten van hun vrije tijd. Mensen verschillen, en ik zou zomaar denken dat dat bij paarden misschien ook wel het geval is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:06

Poeh, ik vind wel dat hier hard gereageerd wordt richting TS hoor... Uit haar berichten haal ik toch dat ze echt wel om het dier geeft en juist op zoek is naar een oplossing waar ze beide gelukkig van worden.

Als ze echt niet om het paard zou geven, zou dit topic niet geopend zijn en zou ze het paard gewoon te koop zetten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:26

Nee, er wordt duidelijk gecommuniceerd.
Er is helemaal niets mis met geen match te hebben met je paard en er is niets mis om hem dan in Frankrijk op een pensioen plekje te zetten. Ik zie die harde commentaren niet hoor.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:36

Arthrose doet wel degelijk pijn. Kraakbeen verdwijnt en het is bot tegen bot!
Goed om dat in je beslissing mee te nemen ts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:58

office schreef:

Dat is mij ook te kort door de bocht, heb ze hier met artrose altijd in beweging gehouden..wandelingetjes er naast e.d. totdat het echt niet meer ging. Trainen is niet belangrijk, beweging wel.

Maar rust roest bij artrose helaas wel, hoe minder bewegen hoe sneller ze achteruit gaan. Dus gedoseerd beweging krijgen, de juiste supplementen en management daar blijft zo'n paard het langste goed mee.

Alleen daarom zou ik zo'n dier nooit uit handen geven. Ik geloof ook best dat TS van haar dier houdt, maar denk dat hier wellicht iets te lichtzinnig over gedacht wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:42

Eigenlijk is het niet relevant of er wel of geen liefde is. Voor een paard is verkocht worden of naar een pensioenplek gaan 1 op 1 hetzelfde: alles nieuw, weg van het vertrouwde, goede zorg zal moeten blijken.

Ik begrijp niet de noodzaak om een ouder dier met mankementen de onzekerheid van goede zorg in te sturen. Als het voor de eigenaar zelfs al een te grote last is om te dragen, waarom zou het dat dan niet zijn voor een persoon die helemaal niks met het paard heeft en nooit de goede momenten heeft gekend?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:46

Ibbel schreef:
Fly_high schreef:

Misschien omdat TS ergens op pagina 2 allang heeft geconcludeerd dat de in de titel gestelde vraag niet met 'verkopen' maar met 'of niet' wordt beantwoord, en dat ze nu aan het kijken is naar een goede 24/7 buiten pensioenplek, al dan niet in Frankrijk?

Iedereen lijkt te stoppen met lezen bij de titel en de OP.

Nou nou… ik heb het topic aardig gevolg maar moest toch echt even opzoek naar wat jij en Dorine bedoelen.
Inmiddels heb ik de bewuste reactie gevonden. Ze heeft via marktplaats een adresje in Frankrijk gevonden en gaat dat nu verder onderzoeken. Ik hoop voor het paard dat hij goed terechtkomt.