Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amado schreef:Wat ontzettend jammer dat je paard niet de kans heeft gekregen om te landen. 5 dagen is echt heel kort.
Wij trekken met introduceren de hele kudde de paddock af, behalve kudde leider en zetten het nieuwe paard bij kudde leider neer. Zodra zij oké met elkaar zijn komt de laagste in rangorde erbij en zo verder tot alles er weer bij staat.
Dit heeft altijd goed gewerkt en op dezelfde dag van aankomst stond het nieuwe paard al rustig in de kudde. De nieuwe eten vaak nog wel apart bij een andere hooiruif omdat ze weggestuurd worden, maar we hebben voor 7 paarden 6 voerpunten dus de keuze is groot.
Altijd binnen een week staat ie al tussen de rest van de kudde te eten, of het nou een dominant paard is of niet.
De manier van bij elkaar zetten maakt een groot verschil, evenals ze even de tijd geven om te wennen.
Succes met het zoeken naar een nieuw plekje!
Beemsterkaas schreef:Als stalhouder kan je het ook niet snel goed doen.
Haal je ze na 5 dagen uit mekaar, dan heb je niet lang genoeg geprobeerd.
Blijf je het proberen, dan is het jouw schuld dat er honderden euro's DA-kosten zijn.
Ik ga in deze situatie mee met de keuze van de staluitbater + de wens van het 15-jarige meisje die daar eerst (naar alle tevredenheid) klant was.
Er is tegenwoordig keuze zat aan pensionklanten dus het is niet meer nodig om je concept aan te passen om iets toch maar te kunnen laten werken.
Super hard balen voor TS, maar met zo'n leuke haf zijn vast stallen genoeg te vinden. Het is niet dat het een probleempaard is dus komt vast goed!
Djngoow schreef:Maar omdat ze 1 x uitgleden werd het meteen afgedaan als ‘heftig’ en stonden ze weer apart helaas.
GDG schreef:Djngoow schreef:Maar omdat ze 1 x uitgleden werd het meteen afgedaan als ‘heftig’ en stonden ze weer apart helaas.
Ik vind wel dat je telkens dit incident erg bagatelliseert. In je OP schreef je dat je haf op hem afging, beet en ze toen samen uitgleden waarbij jouw haflinger bovenop de jaarling terecht kwam. Ja, dat vind ik best heftig dus ik snap dat de rest dat ook vindt.
Ik snap heus dat er nog meer opties waren en je er echt van baalt maar ik vind het niet passen dat je dit incident zo bagatelliseert. En je haf mag heel lief zijn, in deze situatie is ie dat gewoon niet. Hij heeft dus ook gewoon een nare kant, net zoals de meeste dieren trouwens, en die toont ie hier.
Blijf je het proberen, dan is het jouw schuld dat er honderden euro's DA-kosten zijn.
Ik ga in deze situatie mee met de keuze van de staluitbater + de wens van het 15-jarige meisje die daar eerst (naar alle tevredenheid) klant was.
Er is tegenwoordig keuze zat aan pensionklanten dus het is niet meer nodig om je concept aan te passen om iets toch maar te kunnen laten werken.
Super hard balen voor TS, maar met zo'n leuke haf zijn vast stallen genoeg te vinden. Het is niet dat het een probleempaard is dus komt vast goed!
Celebi schreef:Balen zeg, ik was er al bang voor. Op zich goed dat ze het gedrag niet tolereren, maar wel balen dat de introductie zo snel gegaan is om dit gedrag te voorkomen.
En ja.. dat uitglijden is maar net hoe je het bekijkt. Hier de jongste twee aan de hol van de week. Helemaal jolig, maar gingen daarbij ook deels over de bestrating. En daar lag nog een hoop mest. Jongste van de twee schatte de ruimte niet helemaal in en gleed uit over die mesthoop in zijn jolige bui. Bijna met zijn snufferd op de grond.. Dat soort capriolen gebeuren ook gewoon in een speelse kudde.
Maar goed dat heeft verder weinig te maken met echt jagen.
Mondy schreef:Met dit soort situaties valt of staat het met een goede communicatie tussen jou, de andere eigenaar en stalbaas. Als 1 van de 3 al niet daarin mee wil dan kom je er al niet imo.
Ik heb het zelf helaas meegemaakt dat de mijne ineens bedacht dat zn vriendin ook zijn vriendin is. Ook jagen en lelijk doen naar buren. Kom een half uur later en staat neus aan neus te vreten. (En ja hij heeft vaker bij merries gestaan wat goed ging)
Juist door goede communicatie, kijken wat een oplossing kan zijn, bepaald gedrag corrigeren en ook bekijken wanneer genoeg genoeg is (dus eigenlijk op 1 lijn te zitten) is het uiteindelijk goed gekomen. (Ff afkloppen natuurlijk... het blijven dieren)
Dus als eigenaar van een dier wat ineens zulk gedrag totaal onverwachts laat zien voel je je zo rot eronder. 1 het zijn dieren dus er kan altijd een schram of wat geklooi zijn maar teveel is ook weer niet tof.
Heb ook aan de andere kant gestaan waar hij altijd de underdog is geweest.
Ik ben mn stalhouder en stalgenootje nog steeds enorm dankbaar voor de goede communicatie en elkaar helpen en open staan voor hoe de ander zich voelt of erover denkt.
smurffie schreef:Ik zou als eigenaar van de jaarling in mijn handjes knijpen als mijn jonge ruin opgevoed wordt, hij mag samen eten en kroelen maar krijgt ook duidelijke grenzen. Jammer het geen goede uitkomst had.
quintusgl schreef:Ben ik de enige die het vreemd.vindt dat de staleigenaar dit laat gebeuren en dat ze nu moet zoeken naar een nieuwe plek? Als je stalling in kuddeverband hebt zal er altijd een periode overheen gaan dat er van alles wordt uitgezocht door de paarden. In NL heb je geen echte kuddes, deze vormen wij. Als ik lees dat ze wel samen eten en krioelen dan is dat wegsturen op andere momenten niet raar als alles nog bepaald moet worden. Daar kan wel een paar maand overheen gaan
Als je niet wilt dat je paard weg wordt gejaagd, of bang bent dat ie een schop krijgt dan moet je hem niet in een, door ons gecreëerde kudde, zetten.
Een 1 jarige hengst die op zn plek wordt gezet is niks mis mee (en zoals ik dus lees gaat het nog niet eens heel fel). Als hij nou klopt wordt getrapt dan zpu ik t anders vinden.
Popstra schreef:sneu dat die jaarling niet gewoon in een degelijke opfok tussen leeftijd genoten word gezet.
anjali schreef:Wie betaalt de veearts als je paard door een ander wordt geblesseerd?![]()