Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:38

Jammer TS! Ik vind de tijd ook veel te kort..

Wij hebben ook weleens maanden gedaan over het introduceren in de kudde en dan is het normaal dat de eerste weken wat rangorde schermutselingen zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:42

Als stalhouder kan je het ook niet snel goed doen.

Haal je ze na 5 dagen uit mekaar, dan heb je niet lang genoeg geprobeerd.

Blijf je het proberen, dan is het jouw schuld dat er honderden euro's DA-kosten zijn.

Ik ga in deze situatie mee met de keuze van de staluitbater + de wens van het 15-jarige meisje die daar eerst (naar alle tevredenheid) klant was.

Er is tegenwoordig keuze zat aan pensionklanten dus het is niet meer nodig om je concept aan te passen om iets toch maar te kunnen laten werken.

Super hard balen voor TS, maar met zo'n leuke haf zijn vast stallen genoeg te vinden. Het is niet dat het een probleempaard is dus komt vast goed!

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 08:45

Amado schreef:
Wat ontzettend jammer dat je paard niet de kans heeft gekregen om te landen. 5 dagen is echt heel kort.

Wij trekken met introduceren de hele kudde de paddock af, behalve kudde leider en zetten het nieuwe paard bij kudde leider neer. Zodra zij oké met elkaar zijn komt de laagste in rangorde erbij en zo verder tot alles er weer bij staat.
Dit heeft altijd goed gewerkt en op dezelfde dag van aankomst stond het nieuwe paard al rustig in de kudde. De nieuwe eten vaak nog wel apart bij een andere hooiruif omdat ze weggestuurd worden, maar we hebben voor 7 paarden 6 voerpunten dus de keuze is groot.
Altijd binnen een week staat ie al tussen de rest van de kudde te eten, of het nou een dominant paard is of niet.

De manier van bij elkaar zetten maakt een groot verschil, evenals ze even de tijd geven om te wennen.
Succes met het zoeken naar een nieuw plekje!

Ja achteraf gezien hadden we het misschien beter anders kunnen aanpakken. Maar ja daar hebben we nu weinig aan helaas.
Leermoment.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 08:48

Beemsterkaas schreef:

Blijf je het proberen, dan is het jouw schuld dat er honderden euro's DA-kosten zijn.

Ik ga in deze situatie mee met de keuze van de staluitbater + de wens van het 15-jarige meisje die daar eerst (naar alle tevredenheid) klant was.

Er is tegenwoordig keuze zat aan pensionklanten dus het is niet meer nodig om je concept aan te passen om iets toch maar te kunnen laten werken.

Super hard balen voor TS, maar met zo'n leuke haf zijn vast stallen genoeg te vinden. Het is niet dat het een probleempaard is dus komt vast goed!

Ik hoop het! Ik laat het jullie weten ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:18

Djngoow schreef:
Maar omdat ze 1 x uitgleden werd het meteen afgedaan als ‘heftig’ en stonden ze weer apart helaas.

Ik vind wel dat je telkens dit incident erg bagatelliseert. In je OP schreef je dat je haf op hem afging, beet en ze toen samen uitgleden waarbij jouw haflinger bovenop de jaarling terecht kwam. Ja, dat vind ik best heftig dus ik snap dat de rest dat ook vindt.

Ik snap heus dat er nog meer opties waren en je er echt van baalt maar ik vind het niet passen dat je dit incident zo bagatelliseert. En je haf mag heel lief zijn, in deze situatie is ie dat gewoon niet. Hij heeft dus ook gewoon een nare kant, net zoals de meeste dieren trouwens, en die toont ie hier.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 12:04

GDG schreef:
Djngoow schreef:
Maar omdat ze 1 x uitgleden werd het meteen afgedaan als ‘heftig’ en stonden ze weer apart helaas.

Ik vind wel dat je telkens dit incident erg bagatelliseert. In je OP schreef je dat je haf op hem afging, beet en ze toen samen uitgleden waarbij jouw haflinger bovenop de jaarling terecht kwam. Ja, dat vind ik best heftig dus ik snap dat de rest dat ook vindt.

Ik snap heus dat er nog meer opties waren en je er echt van baalt maar ik vind het niet passen dat je dit incident zo bagatelliseert. En je haf mag heel lief zijn, in deze situatie is ie dat gewoon niet. Hij heeft dus ook gewoon een nare kant, net zoals de meeste dieren trouwens, en die toont ie hier.

Ik heb het gezien en het viel echt reuze mee. Ze gleden samen uit. Het wás gewoon niet zo heftig. Maar daar mag je je mening over hebben.

En klopt, in deze situatie is mijn pony zeker het probleem. Dat heb ik nooit ontkend.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:46

Balen zeg, ik was er al bang voor. Op zich goed dat ze het gedrag niet tolereren, maar wel balen dat de introductie zo snel gegaan is om dit gedrag te voorkomen.

En ja.. dat uitglijden is maar net hoe je het bekijkt. Hier de jongste twee aan de hol van de week. Helemaal jolig, maar gingen daarbij ook deels over de bestrating. En daar lag nog een hoop mest. Jongste van de twee schatte de ruimte niet helemaal in en gleed uit over die mesthoop in zijn jolige bui. Bijna met zijn snufferd op de grond.. Dat soort capriolen gebeuren ook gewoon in een speelse kudde.

Maar goed dat heeft verder weinig te maken met echt jagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:54

Beemsterkaas schreef:

Ik bedoelde de tijd dat ze naast elkaar staan om te wennen, dat vind ik veel te kort. Een paard heeft tijd nodig om te settelen en vaak als het heel erg langzaam en met beleid wordt gedaan dan komt het wel goed.

Snap ook wel dat dit een lastige situatie is voor de stalhouder zo.

Beemsterkaas

Re: Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:55

Mijn reactie was zeker niet op jou bedoeld hoor, eerder in het algemeen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:08

Okido, dacht het al maar wilde mezelf toch ook even verduidelijken omdat ik het wat kort geformuleerd had. :-)

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 15:24

Celebi schreef:
Balen zeg, ik was er al bang voor. Op zich goed dat ze het gedrag niet tolereren, maar wel balen dat de introductie zo snel gegaan is om dit gedrag te voorkomen.

En ja.. dat uitglijden is maar net hoe je het bekijkt. Hier de jongste twee aan de hol van de week. Helemaal jolig, maar gingen daarbij ook deels over de bestrating. En daar lag nog een hoop mest. Jongste van de twee schatte de ruimte niet helemaal in en gleed uit over die mesthoop in zijn jolige bui. Bijna met zijn snufferd op de grond.. Dat soort capriolen gebeuren ook gewoon in een speelse kudde.

Maar goed dat heeft verder weinig te maken met echt jagen.

Ja op steen kan het helemaal gevaarlijk zijn natuurlijk!
Hier gelukkig geen steen, dus ze glijden hooguit door de blub. :')
Maar kan altijd iets verrekken of blesseren natuurlijk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:28

Ik zou als eigenaar van de jaarling in mijn handjes knijpen als mijn jonge ruin opgevoed wordt, hij mag samen eten en kroelen maar krijgt ook duidelijke grenzen. Jammer het geen goede uitkomst had.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:36

smurffie schreef:
Ik zou als eigenaar van de jaarling in mijn handjes knijpen als mijn jonge ruin opgevoed wordt, hij mag samen eten en kroelen maar krijgt ook duidelijke grenzen. Jammer het geen goede uitkomst had.

Jij ziet dit als opvoeding?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:48

Het is gewoon niet te voorkomen, ieder paard wordt weleens opgejaagd of jaagt een ander op. Zolang er genoeg ruimte is, is dat vaak geen probleem.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:55

Elisa2 schreef:
Het is gewoon niet te voorkomen, ieder paard wordt weleens opgejaagd of jaagt een ander op. Zolang er genoeg ruimte is, is dat vaak geen probleem.

Heb je helemaal gelijk in hoor, maar ik zie in dit geval het echter niet als opvoeding van een jaarling.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:57

Met dit soort situaties valt of staat het met een goede communicatie tussen jou, de andere eigenaar en stalbaas. Als 1 van de 3 al niet daarin mee wil dan kom je er al niet imo.
Ik heb het zelf helaas meegemaakt dat de mijne ineens bedacht dat zn vriendin ook zijn vriendin is. Ook jagen en lelijk doen naar buren. Kom een half uur later en staat neus aan neus te vreten. (En ja hij heeft vaker bij merries gestaan wat goed ging)

Juist door goede communicatie, kijken wat een oplossing kan zijn, bepaald gedrag corrigeren en ook bekijken wanneer genoeg genoeg is (dus eigenlijk op 1 lijn te zitten) is het uiteindelijk goed gekomen. (Ff afkloppen natuurlijk... het blijven dieren)

Dus als eigenaar van een dier wat ineens zulk gedrag totaal onverwachts laat zien voel je je zo rot eronder. 1 het zijn dieren dus er kan altijd een schram of wat geklooi zijn maar teveel is ook weer niet tof.
Heb ook aan de andere kant gestaan waar hij altijd de underdog is geweest.

Ik ben mn stalhouder en stalgenootje nog steeds enorm dankbaar voor de goede communicatie en elkaar helpen en open staan voor hoe de ander zich voelt of erover denkt.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 16:07

Mondy schreef:
Met dit soort situaties valt of staat het met een goede communicatie tussen jou, de andere eigenaar en stalbaas. Als 1 van de 3 al niet daarin mee wil dan kom je er al niet imo.
Ik heb het zelf helaas meegemaakt dat de mijne ineens bedacht dat zn vriendin ook zijn vriendin is. Ook jagen en lelijk doen naar buren. Kom een half uur later en staat neus aan neus te vreten. (En ja hij heeft vaker bij merries gestaan wat goed ging)

Juist door goede communicatie, kijken wat een oplossing kan zijn, bepaald gedrag corrigeren en ook bekijken wanneer genoeg genoeg is (dus eigenlijk op 1 lijn te zitten) is het uiteindelijk goed gekomen. (Ff afkloppen natuurlijk... het blijven dieren)

Dus als eigenaar van een dier wat ineens zulk gedrag totaal onverwachts laat zien voel je je zo rot eronder. 1 het zijn dieren dus er kan altijd een schram of wat geklooi zijn maar teveel is ook weer niet tof.
Heb ook aan de andere kant gestaan waar hij altijd de underdog is geweest.

Ik ben mn stalhouder en stalgenootje nog steeds enorm dankbaar voor de goede communicatie en elkaar helpen en open staan voor hoe de ander zich voelt of erover denkt.

Dat is er helaas niet. Met de staleigenaresse kan ik goed communiceren (maar die zit er ook tussenin en is gewoon een lastige situatie).
Maar de eigenaresse zegt gewoon ‘je maakt van jouw probleem ons probleem’ en weigert tijd te investeren. Ze wil mn pony gewoon weg hebben; dat is duidelijk. Geen discussie mogelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:11

Beemsterkaas schreef:

Het introduceren vraagt ook wel wat kennis en ervaring en uit de post van de TS zou je kunnen opmaken, dat ze daar niet echt mee bezig zijn.

Mensen gooien vaak gelijke paarden bij elkaar en dan gaat het vaak gelukkig goed. Of eerst naast elkaar en dan wil het ook wel of niet, maar bij niet, wordt er niet verder gekeken of gedacht.

En zat stallen waar paarden nog steeds alleen buiten staan of per duo, omdat er echt te weinig kennis is over paarden goed koppelen. En dan krijgen de paarden de schuld.

Er kan dan alsnog altijd iets gebeuren. Als de jaarling ouder wordt en ontwikkelt kan het ook wat meer de confrontatie opzoeken en kan het alsnog een knal krijgen met gevolgen.....
Wil niet zeggen dat je daarom dit moet laten doorgaan, dat heeft ook niemand gezegd volgens mij. Ook TS wilde oplossingen aandragen en zei nergens; tja, het zijn paarden of jammer dan, hoort erbij.

Mijn merrie heeft haar eigen veulen per ongeluk getrapt. Hij lag vaak onder haar en dan stond ze echt stokstijf stil. Ze corrigeerde hem niet hard en was of is echt heel erg gek op hem.
Ze stonden op het gras, ze trapt naar een vlieg op het moment dat hij net achter haar benen langs komt. Zag het gebeuren en mijn hart ligt nog ergens op de vloer sindsdien......
Nu is ze weer drachtig en soms een beetje narrig. Ze trapte hem nu wel weg bij een hooinet, waar ze normaal altijd overal samen staan. Hij was beduusd, kwam terug en ze stonden weer te eten.

Je zou er een boek over kunnen schrijven wat je ze ziet doen en en meemaakt met paarden.

Mijn ruin kan wel ietsjes jagen op de shet merrie. Vond ik nooit leuk, maar het ligt ook deels aan haar. Koste tijd om dat te zien, want zij kwam nieuw bij ons en er was weinig bekend. Nu eten ze samen en gaat het goed, maar introduceren heeft echt veel tijd gekost. En het is niet altijd de schuld van de jagers. Ja, ze zouden niet kunnen jagen, maar soms laat het slachtoffer ook verkeerd gedrag zien. Vaak als ze bijv niet gewend zijn om in een kudde te staan.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 16:22

Wellicht had een andere aanpak een andere uitkomst gehad. Maar achteraf gel*l hebben we toch niks meer aan dus dat laat ik maar los.
Het is gegaan zoals het gegaan is. In ieder geval voor alle partijen een leermoment geweest denk ik om het in een volgende situatie anders aan te pakken.

Ik weet alleen dat de jaarling niet zo heel lekker in de groep ligt. Wordt vooral door 2 uit de kudde wel geaccepteerd om mee te eten maar verder is hij niet heel erg geliefd. Waarom dit is weet ik niet.

Of dit er mee te maken heeft of dat mijn pony zich gewoon als een kl..tzak gedraagt om eens niet onderaan te hoeven staan, weet ik niet.

Maar inderdaad, er kan áltijd wat gebeuren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:35

smurffie schreef:

Iris krijgt zo af en toe ook op der sodemieter als ze te brutaal is volgens layka.
Laatst gebruikte iris zelfs ineens het veulenkauwen(ze is 1.5 jaar).
Eergister waren we de hooibakken aan het schoonmaken.
Iris was extreem jolig.
Layka was redelijk jolig maar toen iris te dichtbij mijn zusje kwam(die liep na de waterton om nog een gieter water te halen iris kwam vanaf achter aangerend) stuurde layka haar weg bij m'n zusje.

Layka heeft na 20 jaar bij ons zijn ons volste vertrouwen.
Als zij gek doet, weten we dat ze precies weet waar haar benen heen gaan.
Ze wil nog wel eens vlak voor onze neus gaan bokken en gek doen. Maar ze zal ons zeer zeker niet raken

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:55

Ben ik de enige die het vreemd.vindt dat de staleigenaar dit laat gebeuren en dat ze nu moet zoeken naar een nieuwe plek? Als je stalling in kuddeverband hebt zal er altijd een periode overheen gaan dat er van alles wordt uitgezocht door de paarden. In NL heb je geen echte kuddes, deze vormen wij. Als ik lees dat ze wel samen eten en krioelen dan is dat wegsturen op andere momenten niet raar als alles nog bepaald moet worden. Daar kan wel een paar maand overheen gaan
Als je niet wilt dat je paard weg wordt gejaagd, of bang bent dat ie een schop krijgt dan moet je hem niet in een, door ons gecreëerde kudde, zetten.
Een 1 jarige hengst die op zn plek wordt gezet is niks mis mee (en zoals ik dus lees gaat het nog niet eens heel fel). Als hij nou kapot wordt getrapt dan zou ik t anders vinden.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 17:27

quintusgl schreef:
Ben ik de enige die het vreemd.vindt dat de staleigenaar dit laat gebeuren en dat ze nu moet zoeken naar een nieuwe plek? Als je stalling in kuddeverband hebt zal er altijd een periode overheen gaan dat er van alles wordt uitgezocht door de paarden. In NL heb je geen echte kuddes, deze vormen wij. Als ik lees dat ze wel samen eten en krioelen dan is dat wegsturen op andere momenten niet raar als alles nog bepaald moet worden. Daar kan wel een paar maand overheen gaan
Als je niet wilt dat je paard weg wordt gejaagd, of bang bent dat ie een schop krijgt dan moet je hem niet in een, door ons gecreëerde kudde, zetten.
Een 1 jarige hengst die op zn plek wordt gezet is niks mis mee (en zoals ik dus lees gaat het nog niet eens heel fel). Als hij nou klopt wordt getrapt dan zpu ik t anders vinden.

*1 jarige ruin.

Nee het gaat er niet heel fel aan toe. Wel lijkt het soms geen aanleiding te hebben. Dan stonden ze gewoon op afstand van elkaar, niks aan de hand..en besloot mijn pony opeens dat hij naar hem toe moest rennen en weg moest jagen. Maar dit was niet 10 x op een dag ofzo. Het kwam voor.
Joeg hem niet een hoek in om hem door te laten of iets anders heftigs.

En ik snap jouw reactie ook. Het is ook een beetje absurd eigenlijk. Maar ik snap de eigenaresse vd stal ook. Ze durft het niet aan om met draad ertussen te splitsen, omdat er een bij zit die graag door draad gaat. En hoe ze nu staan; staan er 2 op de track en de rest op de rest vh terrein. Wat niet voor lange duur kan zijn.
En de 15 jarige eigenaresse vd jaarling is niet bereid in oplossingen te denken dus dat maakt het voor de staleigenaresse ook niet makkelijker. Want je kan niemand dwingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:34

Wie betaalt de veearts als je paard door een ander wordt geblesseerd? :( :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:39

sneu dat die jaarling niet gewoon in een degelijke opfok tussen leeftijd genoten word gezet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:42

Popstra schreef:
sneu dat die jaarling niet gewoon in een degelijke opfok tussen leeftijd genoten word gezet.

Als het een gemengde kudde is met diverse leeftijden is daar niks mis mee. En dan wel gemengd als in verschillende leeftijden. Met speelmaatjes, kroelmaatjes en opvoeders.
Ik denk dat hier ook vooral te makkelijk is gedacht met introduceren. Maar goed, niets meer aan te doen.

anjali schreef:
Wie betaalt de veearts als je paard door een ander wordt geblesseerd? :( :+

Jijzelf. Daarom snap ik de eigenaresse van de jaarling ook wel.