Handelaar blijkt anders dan gedacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:25

Ik heb 2 keer een gezond paard verkocht en dat vond ik al intens moeilijk.
Maar een niet gezond paard gaat hier niet levend het erf af.
Ook niet als weidemaatje of fokmerrie oid. Komt alleen maar ellende van.
Die paar duizend euro die ik er hoogstens voor vang kan ik ook nog wel hebben op het totale bedrag van jaren paarden houden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:26

Vind ik ook dapper paarden zijn zulke gevoelige emotionele dieren.

Popstra

Re: Handelaar blijkt anders dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:40

Mensen moeten eerst eens leren paard rijden, dan leren hoe ze een paard moeten verzorgen, wat dit kost en daarvan een plaatje maken of het wel realistisch is.

Dan moeten ze hun intructeur in de armen nemen en opdracht geven een fijn paard voor ze te vinden. Die instructeur weet immers wat je skills zijn.
Dat paard kan ook van een particulier af komen. Ook zelfs geeneens te koop staan.
Nee liever doet men alles zelf. Staren zich blind van hebberigheid op enerlij advertenties en willen graag iets goedkopers wat (nog erger) geeneens bij ze past!
Mensen nemen het aanschaffen van een dier niet meer zo serieus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:42

Komt omdat we in een maatschappij leven waar zgn dierenliefhebbers vinden dat je alles moet redden en alles moet proberen om levens zo lang mogelijk te rekken.

Stichtingen ontvangen elke keer weer geld van donateurs om maar door te gaan met dieren rond te laten lopen die echt beter af zouden zijn als ze ingeslapen werden. Maar dat mag je niet zeggen, want die paar weken, maanden evt jaren dat je ze nog 100x laat nakijken, behandelen en van alles geeft geeft meer voldoening blijkbaar.

En ja, dat doen wij bij onze eigen paarden ook. Maar soms ook omdat je ook gewoon geen veearts gaat vinden die een paard laat inslapen omdat je zegt; ik vind het mooi geweest en we gaan die weg niet in.

Laatst paar dagen weg geweest en zat ik mijn man te pesten met verhuizen naar een appartement daar. Ik doe echt geen enkel paard weg, maar toch hadden we het erover; Welke zouden we dan nog meenemen? Wie is te verkopen? Ook zodat ze terecht komen zodat wij daarmee kunnen leven......
Dan kom ik met 3 paarden toch wel wat in de knoei en niemand komt ze alleen daarom inslapen.

We kregen ooit een ziek paard van zogenaamde vrienden. Diverse mensen, oa veeartsen konden dik aan ze verdienen, want er was steeds van alles geprobeerd.
Wij kwamen bij onze veearts die gelijk eerlijk was, dat het echt einde verhaal was. Maar hoeveel artsen zijn eerlijk en spreken het ook uit?

Op een stal kwam dezelfde arts en die gaf een paard op. Mensen over de zeik en de arts was niet vriendelijk etc etc. Kwam een andere arts en die deed nog van alles, kwam elke keer weer en deed mee aan het rekken. Hij was zoooooooooooo goed.
Na een jaar was het einde verhaal. Wie is er dan beter van geworden??

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:48

Ik heb wel ooit een pony verkocht met mankement, was jong, had er geen last van in de wei en kon mooi nog als fokmerrie gebruikt worden. Prachtige pony, jong maar niet geschikt voor mij om door te houden. Ik wilde rijden en niet een 5 jarige om naar te kijken. Pony met een eerlijk verhaal verkocht, ja je hebt altijd kans dat mensen er misbruik van maken maar zo'n pony afspuiten is in die situatie echt wel too much.

Dus niet alle situaties zijn zo zwart/wit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:50

Tot die prachtige pony doorverkocht word en wel weer gereden word en gevaarlijke dingen uitspookt en weer door verkocht enz

Dus eigenlijk is het wel zo zwart wit, want juist die jonge dieren maken daar de kans op zo te eindigen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:56

Popstra schreef:
Mensen moeten eerst eens leren paard rijden, dan leren hoe ze een paard moeten verzorgen, wat dit kost en daarvan een plaatje maken of het wel realistisch is.

Dan moeten ze hun intructeur in de armen nemen en opdracht geven een fijn paard voor ze te vinden. Die instructeur weet immers wat je skills zijn.
Dat paard kan ook van een particulier af komen. Ook zelfs geeneens te koop staan.
Nee liever doet men alles zelf. Staren zich blind van hebberigheid op enerlij advertenties en willen graag iets goedkopers wat (nog erger) geeneens bij ze past!
Mensen nemen het aanschaffen van een dier niet meer zo serieus.

Maar dat heeft ook nadelen.

Niet alle instructeurs zijn goed.

Soms lijkt het dat mensen nog niet zo goed rijden, maar met een eigen paard kan je vaak nog beter, meer leren en verder groeien.

Niet iedereen wil de sport in. Er is ook veel vraag naar gewoon lieve, gezonde paarden. Daar is misschien de vraag soms groter dan het aanbod en is het heel moeilijk om een paard te vinden.

Niet alle instructeurs hebben een grote wereld van contacten en zijn beperkt tot hun eigen regio bijv.

En mensen die uiteindelijk beslissen om een paard te kopen, raken enthousiast, gaan internet af en komen dan iets tegen. Dat is op zich geen ramp, maar daarna zou de stap moeten zijn, dat je dat deelt en mensen met kennis mee laat kijken.

Maar ja, wie zijn dat?? Helaas nog zat instructeurs die hun leerling nog een paard met 3 benen zouden laten kopen als ze wild enthousiast zijn.

Het werkt ook 2 kanten op; Mensen met laag budget willen vaak niet extra betalen voor ene stukje begeleiding en hulp bij aankopen.
Maar hoeveel instructeurs bieden de begeleiding aan? En hoe vaak durven ze daarvoor te rekenen? Ze doen het niet snel omdat ze er gewoon niks voor durven te vragen soms.
En ze praten naar de mond van de klant.

In de sport is dat wel anders vaak, maar ook daar is echt niet elke trainer betrouwbaar. Die weten ook goed aan wie ze wat kunnen verdienen.
Maar dat is een deel van de markt.

TS reageert niet echt en misschien terecht. Maar als dit paard gekeurd zou zijn, weten we pas echt zeker dat het paard iets mankeert. Als een paard na een maand wat laat zien, zegt het mij niet zoveel. Komt uit de handel, net verhuisd en vermoed naar een niet zo ervaren iemand.
Met de juiste begeleiding was dit paard misschien prima geweest. Mits het dus lichamelijk geen ernstige dingen markeerde.

En hoeveel paarden zou nou echt 100% goed en gezond?

DuoPenotti schreef:
Tot die prachtige pony doorverkocht word en wel weer gereden word en gevaarlijke dingen uitspookt en weer door verkocht enz

Dus eigenlijk is het wel zo zwart wit, want juist die jonge dieren maken daar de kans op zo te eindigen

Dat!!

En zeker in de huidige tijd waarin je van alles kan kopen; supplementen, therapie materialen, of iedereen kan laten komen; peut en paat.........Gaan mensen nog van alles proberen en fixen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:00

Als je als instructeur naar de mond van je klant praat doe je iets toch echt niet goed. Mensen nemen je mee voor onafhankelijk advies. En om te kijken of er een match is met dat betreffende paard. Ik denk dat je gauw je klanten kwijt raakt als je ze dan naar de mond praat en ze komen thuis met een totale miskoop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:04

Ik heb mijn enige fokprodukt aan een handelaar verkocht, het was gewoon financieel het beste. Paard moest weg voor de winter, tja, particulier geprobeerd, maar zulke rare mensen langs gehad dat ik het zat was. (ook die gewoon even gratis wilden rijden, ouders die vonden dat hun 13 jarige dochter met 5 jaar manege ervaring klaar was voor een pas beleerde 3 jarige, mensen die zelfs mijn 3jarige over de zeik kregen of niet aan het lopen, enz). Dus handelaar gebeld, weinig geld gehad, en ik was er klaar mee.
Afgesproken na een half jaar te bellen waar hij gebleven was, niet eerder, want de handelaar woonde feitelijk om de hoek. Toen ik belde had hij mijn paard nog, stond al 6 maanden in een stal, hij had geen stalruiter meer, dier kwam ook niet buiten, stond gewoon in de stal opgesloten. Ik heb getwijfeld, maar ben niet gaan kijken. Het was mijn paard niet meer. Maar leuk vond ik het niet
Jaren later heb ik hem teruggevonden, liep in 2-span bij een 82-jarige man in Duitsland. Zij hadden hem beleerd voor de wagen en vonden het zo eenvoudig gaan, wisten niet dat ik hem ook al voor de sleep gehad had en dat hij ingereden was. Kleindochter is er de springsport mee ingegaan later. Dus het is goed gekomen.

Was ik dus fout door een paard aan een handelaar te verkopen? Nee, natuurlijk niet. En de handelaar was verder ook niet fout door niet te melden dat hij allang niet meer groen was (dat had hij gezien, want ik had hem voorgereden bij koop).

Verder lees ik van een instructeur meenemen om een paard te kopen. Ik heb mijn paard gekocht zonder instructeur. Er was wel iemand mee, de eigenaar van mijn verzorgpony's, maar mijn toenmalige instructeur vond direct dat ik een miskoop gedaan had wegens de franse stand. Maar het paard had mij uitgekozen. Die instructeur had voor mij toen een 8-jarige Russische ruin staan, een vos ook nog, direct wedstrijdklaar voor 8000. Nee, ik wilde dat niet. Ik vond en dat bedrag te hoog voor een paard, en ik had geen trekauto en geen trailer, dus kon er dan ook niet mee op wedstrijd. Verder wilde ik geen vos en geen ruin. Dus alles aan dat paard trok me niet, ook al had ik er een aantal keren op gereden. Ja, springen kon hij, en na elke sprong enorm bokken en achteruit slaan, maar dier was volledig gekeurd.
Ik ging toen kijken bij een 2 jarige merrie uit een keur-prestatie moeder. Die stond wat toontredend en ik liep alleen de wei in en wist meteen voordat ik het dier had aangeraakt of van dichtbij gezien had dat die het niet zou worden. Die lelijke jaarling die over mijn schouder kwam snuffelen, ja, die was ook te koop. Dus uiteindelijk ging ik met een jaarling met volledig papier van 1200 euro naar huis.
Het was wel een bruine zoals gewenst, het was een merrie, het dier had springbloed, en had 4 witte benen. Dus alles klopte verder. En de leeftijd overigens ook, want alles onder de 3 was waar ik naar wilde kijken. Geheel zelf alles doen zoals zadelmak maken. Diep in mijn hard had ik liever een twenter, want dan was het aan elkaar wennen en na de winter kon het zadel er op. Maar het werd een jaarling, ongekeurd, goedkoop, en gezond.

Het was wel min of meer een breuk met m'n instructeur toen, maar ik had mijn paard. Alles wat mensen altijd zeggen van keuren e.d. heb ik in de wind geslagen. Ik had een goedkoop dier gevonden, wat overigens niet direct de bedoeling was, ik had een budget van 3000 wat eventueel nog te rekken was. En daar had je in die tijd echt wel een leuk onbeleerd paard voor met goed papier. Dus niet mijn hele spaargeld er in gestopt. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Ook nu ben ik niet van alles maar laten keuren.

Inmiddels wordt ze natuurlijk ouder, en soms denk ik wel eens wat als ze niet meer aan mijn eisen voldoet? Wat doe ik dan? Ik vind wel dat je daar over na moet denken als eigenaar. Want dat moment gaat komen. Weggeven? Inslapen? Toch verkopen? Stel ik moet haar nu wegdoen wegens financiele problemen, dan is ze te goed om in te laten slapen. Met weggeven of verkopen krijg je half bokt over je heen. Maar waarom? Het is een ouder paard, maar gezond. Kan nog prima als leerpaard dienen, maar moet je niet meer in een krul willen trekken. Echter, laat haar voor los, liefst het bit er uit en ze springt nog zo een parcours op B of L niveau rond (hoger waarschijnlijk ook wel, maar ik spring niet hoger).
Als ik de advertentie zou maken dat ik haar te koop aanbied (en dat vind ik dan echt het netste, ik hoef een dier niet gratis weg te geven aan een vreemde vind ik), dan heb je gezeik. Laat je haar inslapen is dat echt niet eerlijk naar het paard en zal ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

Dus ik zie het als niet elk paard wat naar een handelaar gaat heeft meteen een slechte baas en niet elk paard op leeftijd wat aangeboden wordt mankeert wat aan of er wordt over gelogen.
En omdat paarden levende wezens zijn kan het ook nog eens zo zijn dat een paard bij mij of bij jou nooit kreupel is, maar bij de volgende baas wel. Was dan de verkoper niet eerlijk? Of ligt het toch misschien ook stiekem wel aan de nieuwe baas? Een ongelukje kan altijd gebeuren, maar ik ken ook iemand die echt wel 5 paarden versleten heeft die telkens bij haar kreupel werden, maar niet kreupel waren bij de vorige ruiters.

Paardenhandel is gewoon niet simpel. Tel daar dan overschatting van de koper of ruiter bij op, de 'liefde maakt blind' van de koper, en de dollartekens van de verkoper en je hebt het plaatje compleet.
Iemand meenemen kan zeker helpen bij de aanschaf, maar dat hoeft niet altijd een instructeur te zijn.
Die zijn ook niet altijd heilig (behalve natuurlijk als je het zelf bent. :+ Haha, geintje, niet te serieus nemen dat wat klein geschreven is).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:12

Elisa2 schreef:
Als je als instructeur naar de mond van je klant praat doe je iets toch echt niet goed. Mensen nemen je mee voor onafhankelijk advies. En om te kijken of er een match is met dat betreffende paard. Ik denk dat je gauw je klanten kwijt raakt als je ze dan naar de mond praat en ze komen thuis met een totale miskoop.

Precies dat!
Plus je niet enkel maar een instructeur in de arm neemt als je de sport in wil. Ook gewoon voor lekker te gaan rijden kan deze een fijn paard voor je zoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:14

Elisa2 schreef:

Ja, dat is fout. Maar het gebeurt en vaker dan je denkt. Goedgelovige en onervaren mensen hebben dat echt niet zo snel door. Dat zijn dezelfde mensen die niet door hebben dat hun les niet zo goed is...

En naast dat; weet je hoe vaak mensen een goed advies in de wind slaan? Vaker dan ik op 2 handen kan tellen zoeken mensen ook een bepaald plaatje en stellen best veel uiterlijke eisen. Als een eerlijke instructeur dan het advies geeft om bijv niet teveel naar kleur te kijken, wordt daar niet naar geluisterd en blijven ze advertenties doorsturen van kleurtjes.

Of ze hebben eisen qua leeftijd. Ruiter is bijv nog onervaren, maar wil per se een jong paard, want paard moet lang mee gaan.
Uiteraard zijn er heel veel jonge paarden super braaf, maar als je zegt; kijk niet te hard naar leeftijd. Sta ook open voor 15jr als je een echt braaf paard kan vinden en nog veel moet leren, maar nee.......
En zo kan je nog een lijstje maken.

Ja, je kan klanten kwijtraken als het paard uiteindelijk niet voldoet. Maar als je eerlijk bent en in sommige ogen wat hard, raak je dat soort klanten ook kwijt.

Mensen willen vaak ook naar de mond gepraat worden. Ze willen niet horen dat ze nog niet zo goed rijden.
En eerlijk? Zelfs 2 stappen verder kopen mensen nog steeds verkeerde paarden. Mensen investeren nog steeds te weinig geld in goede lessen en een goed management, maar als ze geen steek verder komen, wordt het B/L paard ingeruild voor een M/Z paard.
Maar een groot deel van de paarden is beter dan de meeste ruiters ooit zullen worden. Ze leren alleen niet om het eruit te rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:15

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Precies dat!
Plus je niet enkel maar een instructeur in de arm neemt als je de sport in wil. Ook gewoon voor lekker te gaan rijden kan deze een fijn paard voor je zoeken.

In een ideale wereld. Maar daar leven we niet in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:18

DuoPenotti schreef:

Ik heb pas nog "woorden" met een kennis gehad die een paardje met pssm 2 had weg gegeven als weidemaatje aan vreemden. Dat paardje werd later uiteraard te koop aangeboden als rij pony.
Ik had op fb gereageerd met "waarom geef je die dan ook weg?"
Nou, kreeg een hoop gezeik over mij heen.
Ik blijf echter achter mijn standpunt staan. Een paardje met die makke geef je niet weg. Die heeft speciaal management nodig of laat je af spuiten als je zelf dat management niet geven wil!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:28

DuoPenotti schreef:

Ja die kans is er. Soms moet je keuzes maken en ik ben niet verantwoordelijk dat een ander niet netjes handelt. Daarbij had die pony wel een kans te herstellen en was ze niet kapot kapot, dus kon ze mooi als fokmerrie herstellen.

Als je een dier met kissing spines die staakt de handel in duwt vind ik dat toch wel een ander verhaal. Dat kan nooit meer goedkomen en verslechtert alleen maar. Zo'n dier is beter af bij een spuitje.

Nu wordt gedaan of dat iedereen in de paarden slecht is, handelt, maar dat is maar een klein %.

Ik google altijd vtv en niet achteraf. Dat helpt ook een hoop mensen om niet bij die slechte stallen te kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:39

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik heb pas nog "woorden" met een kennis gehad die een paardje met pssm 2 had weg gegeven als weidemaatje aan vreemden. Dat paardje werd later uiteraard te koop aangeboden als rij pony.
Ik had op fb gereageerd met "waarom geef je die dan ook weg?"
Nou, kreeg een hoop gezeik over mij heen.
Ik blijf echter achter mijn standpunt staan. Een paardje met die makke geef je niet weg. Die heeft speciaal management nodig of laat je af spuiten als je zelf dat management niet geven wil!!

Daar heb ik ook op gereageerd bij iemand en ben het er volkomen mee eens.

Het werd vaak gedeeld en door haar kringen kreeg ze veel bijval en steun. Weinig mensen durfde kritisch te zijn, maar ze zaten zelf gewoon hartstikke fout en elk argument ter verdediging was gewoon zwak.

Je geeft een paard met pssm2 inderdaad niet weg. En als je dat al doet, ga je echt het adres checken en echt goed overleggen omdat het management zo belangrijk is.

Als iemand dan onbetrouwbaar blijkt, heb je echt niet voldoende gecheckt. En zo een contract, tja..........
Dat de handelaar voor dief werd uitgemaakt is echt een stap te ver. Die heeft dat paard staan en inderdaad zijn kosten.

Maar al zou je een verkeerde keus hebben gemaakt, neem je je verlies en begin je geen toestanden op fb waar het verhaal gewoon niet klopt en je er zelf niet zo goed uit komt.

Bizar hoeveel steun iemand kan krijgen op social media omdat ze mensen kent en die haar dan braaf volgen in een verhaal en niet zelf meer nadenken of gewoon eerlijk zeggen; je zat fout, als je haar terug wil, moet je haar gewoon kopen.

En dat is ook het vervelende van stichtingen, die ook zieltjes willen winnen met zielige verhalen. Je kan mensen echt eng bespelen en zo geld los wrikken.

Maar zoals eerder gezegd; dit soort dingen gebeuren. We leven niet in een ideale wereld en feitelijk kan je niemand echt 100% vertrouwen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:55

Zij stuurde mij ook tegelmatig apps met daarin de vraag om bij te dragen via een "go fundme" zodat zij allerlij paardjes kon op knappen.
Ik vond dat honds brutaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:30

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, dat is fout. Maar het gebeurt en vaker dan je denkt. Goedgelovige en onervaren mensen hebben dat echt niet zo snel door. Dat zijn dezelfde mensen die niet door hebben dat hun les niet zo goed is...

En naast dat; weet je hoe vaak mensen een goed advies in de wind slaan? Vaker dan ik op 2 handen kan tellen zoeken mensen ook een bepaald plaatje en stellen best veel uiterlijke eisen. Als een eerlijke instructeur dan het advies geeft om bijv niet teveel naar kleur te kijken, wordt daar niet naar geluisterd en blijven ze advertenties doorsturen van kleurtjes.

Of ze hebben eisen qua leeftijd. Ruiter is bijv nog onervaren, maar wil per se een jong paard, want paard moet lang mee gaan.
Uiteraard zijn er heel veel jonge paarden super braaf, maar als je zegt; kijk niet te hard naar leeftijd. Sta ook open voor 15jr als je een echt braaf paard kan vinden en nog veel moet leren, maar nee.......
En zo kan je nog een lijstje maken.

Ja, je kan klanten kwijtraken als het paard uiteindelijk niet voldoet. Maar als je eerlijk bent en in sommige ogen wat hard, raak je dat soort klanten ook kwijt.

Mensen willen vaak ook naar de mond gepraat worden. Ze willen niet horen dat ze nog niet zo goed rijden.
En eerlijk? Zelfs 2 stappen verder kopen mensen nog steeds verkeerde paarden. Mensen investeren nog steeds te weinig geld in goede lessen en een goed management, maar als ze geen steek verder komen, wordt het B/L paard ingeruild voor een M/Z paard.
Maar een groot deel van de paarden is beter dan de meeste ruiters ooit zullen worden. Ze leren alleen niet om het eruit te rijden.

Hier ben ik het 100% mee eens, en ik herken ook wel het stuk dat mensen eigenwijs zijn en zichzelf overschatten bij het kopen van een paard.
En inderdaad wordt er niet altijd geluisterd naar goed advies.

Ik denk dan altijd, iedereen moet zijn eigen fouten kunnen maken. Maar het is wel heel zuur als het paard daar de dupe van wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 01:42

Popstra schreef:
Zij stuurde mij ook tegelmatig apps met daarin de vraag om bij te dragen via een "go fundme" zodat zij allerlij paardjes kon op knappen.
Ik vond dat honds brutaal!

Ook gelezen inderdaad dat ze donaties willen voor hun zogenaamde opvang paarden. Als het zo werkt, wil ik dat ook nog wel met terugwerkende kracht ;)

Wat ik vooral echt niet begrijp is dat mensen klakkeloos de berichten delen. Dan gaat het dus niet om wat je doet, maar wie het doet. Omdat mensen iemand kennen en misschien aardig vinden, worden ze de hemel in geprezen en krijgen alle steun. Heel bizar, want dit verhaal was gewoon echt eigen schuld, dikke bult.
Misschien had ik als handelaar het paard niet eens meer aan ze verkocht en gedacht, zoek het uit met al je beschuldigingen.

@Elisa2, Ja zo zonde...........

Ik rij al zolang ik me kan herinneren en de charme van paardrijden en paarden houden is en blijft dat je altijd kan blijven leren en ontwikkelen.
Natuurlijk maak je fouten, maar als je basis goed is vergeven paarden vrij makkelijk.

Laatst zei ik tegen iemand; als je het goed WIL doen, is het niet snel goed genoeg. Dat zijn de mensen die altijd willen verbeteren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:54

superpony schreef:
Laatst zei ik tegen iemand; als je het goed WIL doen, is het niet snel goed genoeg. Dat zijn de mensen die altijd willen verbeteren.

Velen zullen graag beter willen worden. Maar er is ook een hele grote groep recreatieruiters, die hebben veelal geen ambities, maar willen gewoon lekker met het paard omgaan. EN het beste voor het dier.
Zijn die paarden dan slechter af? Ik denk het niet. Gewoon een fijn baasje wat zorgt voor natje, droogje, vriendjes, goed passend zadel, indien nodig de tandarts of een masseur er af en toe bij en verder wat bosritjes of niet al te moeilijke trainingen in de bak en een sprongetje.
Een paard vraagt niet om wedstrijden. Er zijn zeker paarden die de drukte op wedstrijden fijn vinden, mijn paard ook, maar mijn paard is net zo blij met een buitenritje hoor. Of gewoon in de wei lummelen met vriendjes. Niet rijden is voor het paard niet erg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:21

ff terug komend op de instructie meenemen.

Zag net een advertentie van een meisje die een verzorgpaard zoekt.
Ze stelt zich voor als niveau L1.
Plaatst er diverse filmpjes bij en ze komt niet eens in de buurt bij het B.
Ze rijd al een echte beginner met paard kop in de lucht rond.

Niet erg, ze zou bij wijze van zo op mijn brave pony kunnen rijden. En alles valt te leren.
Maar die instructrice geeft wel die meid dat niveau. En Dát vind ik kwalijk.

Met L ben je geen beginner meer. Denken ze dan.
Al die een paard te koop ziet staan, niet voor beginners kan ze prima reageren.
En vervolgens verongelukken die wel met zo'n paard

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:38

DuoPenotti schreef:

Niet erg, ze zou bij wijze van zo op mijn brave pony kunnen rijden. En alles valt te leren.

Nou, zulke mensen kwamen dus langs toen ik een 3.5 jarige ruin aanbood. Er stond bij 'wegens leeftijd niet geschikt voor beginners'. Nou, dan komen er ouders langs met een dochter die 'al 5 jaar' op een manege rijdt en dus geen beginner meer is. Dus ik geef een halstertouw en zeg, het is die donkerbruine daar, haal maar op. Dan weet je meteen hoe hij is. De reactie van het meisje en de ouders: moet zij dat paard gaan halen? Eh ja, je komt hier toch kijken of het paard past? Dus haal die zelf maar uit de wei.
Ouders bleken bang te zijn voor paarden en dochter durfde het ook niet. Dus ik paard gehaald, opzadelen lukte al niet, want het was toch wel een heel groot paard (hoogte stond er bij in de advertentie), man man, wat een drama was dat. Toen kwam nog min of meer het ergste: ze woonden vlakbij en hadden bedacht dat ik hun dochter dan wel kon helpen met het paard. Eh nee, ik verkoop het dier omdat ik en geen tijd heb en 2 paarden mij te duur worden.
Dus hier waren het zowel de manege (waar dochter inderdaad L proefjes reed op onderlinge wedstrijden), en de ouders die hun princesje de nieuwe Anky vonden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:41

Precies dat!
Datzelfde heb ik dus ook ervaren toen ik nog op een stal reed met jonge paarden die te koop waren.
Ons prinsesje rijd alle moeilijke paarden op de manege.... eeuh ja een mini bokje van afgestompte zwartje is wat anders dan een goed aan de hulpen zijnde jong sportpaard. Maar begrijpen ze niet.

Maar daar is wel de manege ook schuld aan want die plakken er geen eerlijk niveau op.
Ja ze moeten onderhand wel want ouders zijn beledigd als ze een manege eerlijk zegt hoe het zit, maar toch.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:13

StalNollie schreef:
yarkayunda schreef:
Het paard is opgehaald, ik heb er wel een dubbel gevoel bij, het is zon lief paard.. een vriendin van mij zei al dat ik wellicht een paard in nood stichting zou kunnen inschakelen die het paard misschien kopen. Ik ben bang dat ze nu of naar de slacht gaat of van eigenaar naar eigenaar gaat omdat ze steeds zeggen dat ze bereden kan worden..

Even hard gezegd je wil dus deze handelaar belonen door geld te geven door het paard te laten kopen.

Dit moet je stoppen door niet meer te kopen en ja dat zijn wellicht dertig paarden de dupe van maar als je dit nu in stand houd blijven paarden altijd de dupe.

Ik vind dat er meer verantwoordelijkheid ligt bij de mensen die ervoor zorgen dat malafide handelaren paarden hebben om te verkopen. Dan kan je alle paarden gaan redden, als er geen nieuwe aanvoer meer komt, stopt het riedeltje vanzelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:27

DuoPenotti schreef:

Iedereen heeft een andere perspectie van wat welk niveau is geloof ik, gebaseerd op eigen referentiekaders. En als mensen geen wedstrijden rijden of alleen onderling manege niveau dan hebben ze een heel ander beeld bij dan wat andere mensen bij L niveau hebben denk ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:45

L is bij mij dat als iemand op wedstrijd gaat bij een knhs wedstrijd in het L ook winstpunten kan rijden.

En zelfs bij een sinterklaas jury gaat dat niet lukken met het hoofd in de sterren en weggedrukte rug.

Met een ruiter die met dat zelfde nivea op dat paard zit.

En mijn inziens weet een instructrice dat ook.

Nogmaals niks om dat meisje af te kraken hé. Zo zijn we allemaal begonnen.

Maar gaat zo'n meisje voor een eigen paard kijken heeft ze wel er fout beeld. En heeft die een hele brave lieverd nodig.