Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Mensen moeten eerst eens leren paard rijden, dan leren hoe ze een paard moeten verzorgen, wat dit kost en daarvan een plaatje maken of het wel realistisch is.
Dan moeten ze hun intructeur in de armen nemen en opdracht geven een fijn paard voor ze te vinden. Die instructeur weet immers wat je skills zijn.
Dat paard kan ook van een particulier af komen. Ook zelfs geeneens te koop staan.
Nee liever doet men alles zelf. Staren zich blind van hebberigheid op enerlij advertenties en willen graag iets goedkopers wat (nog erger) geeneens bij ze past!
Mensen nemen het aanschaffen van een dier niet meer zo serieus.
DuoPenotti schreef:Tot die prachtige pony doorverkocht word en wel weer gereden word en gevaarlijke dingen uitspookt en weer door verkocht enz
Dus eigenlijk is het wel zo zwart wit, want juist die jonge dieren maken daar de kans op zo te eindigen
Elisa2 schreef:Als je als instructeur naar de mond van je klant praat doe je iets toch echt niet goed. Mensen nemen je mee voor onafhankelijk advies. En om te kijken of er een match is met dat betreffende paard. Ik denk dat je gauw je klanten kwijt raakt als je ze dan naar de mond praat en ze komen thuis met een totale miskoop.
Elisa2 schreef:Als je als instructeur naar de mond van je klant praat doe je iets toch echt niet goed. Mensen nemen je mee voor onafhankelijk advies. En om te kijken of er een match is met dat betreffende paard. Ik denk dat je gauw je klanten kwijt raakt als je ze dan naar de mond praat en ze komen thuis met een totale miskoop.
Popstra schreef:Elisa2 schreef:Als je als instructeur naar de mond van je klant praat doe je iets toch echt niet goed. Mensen nemen je mee voor onafhankelijk advies. En om te kijken of er een match is met dat betreffende paard. Ik denk dat je gauw je klanten kwijt raakt als je ze dan naar de mond praat en ze komen thuis met een totale miskoop.
Precies dat!
Plus je niet enkel maar een instructeur in de arm neemt als je de sport in wil. Ook gewoon voor lekker te gaan rijden kan deze een fijn paard voor je zoeken.
DuoPenotti schreef:Tot die prachtige pony doorverkocht word en wel weer gereden word en gevaarlijke dingen uitspookt en weer door verkocht enz
Dus eigenlijk is het wel zo zwart wit, want juist die jonge dieren maken daar de kans op zo te eindigen
Popstra schreef:DuoPenotti schreef:Tot die prachtige pony doorverkocht word en wel weer gereden word en gevaarlijke dingen uitspookt en weer door verkocht enz
Ik heb pas nog "woorden" met een kennis gehad die een paardje met pssm 2 had weg gegeven als weidemaatje aan vreemden. Dat paardje werd later uiteraard te koop aangeboden als rij pony.
Ik had op fb gereageerd met "waarom geef je die dan ook weg?"
Nou, kreeg een hoop gezeik over mij heen.
Ik blijf echter achter mijn standpunt staan. Een paardje met die makke geef je niet weg. Die heeft speciaal management nodig of laat je af spuiten als je zelf dat management niet geven wil!!
superpony schreef:Elisa2 schreef:Als je als instructeur naar de mond van je klant praat doe je iets toch echt niet goed. Mensen nemen je mee voor onafhankelijk advies. En om te kijken of er een match is met dat betreffende paard. Ik denk dat je gauw je klanten kwijt raakt als je ze dan naar de mond praat en ze komen thuis met een totale miskoop.
Ja, dat is fout. Maar het gebeurt en vaker dan je denkt. Goedgelovige en onervaren mensen hebben dat echt niet zo snel door. Dat zijn dezelfde mensen die niet door hebben dat hun les niet zo goed is...
En naast dat; weet je hoe vaak mensen een goed advies in de wind slaan? Vaker dan ik op 2 handen kan tellen zoeken mensen ook een bepaald plaatje en stellen best veel uiterlijke eisen. Als een eerlijke instructeur dan het advies geeft om bijv niet teveel naar kleur te kijken, wordt daar niet naar geluisterd en blijven ze advertenties doorsturen van kleurtjes.
Of ze hebben eisen qua leeftijd. Ruiter is bijv nog onervaren, maar wil per se een jong paard, want paard moet lang mee gaan.
Uiteraard zijn er heel veel jonge paarden super braaf, maar als je zegt; kijk niet te hard naar leeftijd. Sta ook open voor 15jr als je een echt braaf paard kan vinden en nog veel moet leren, maar nee.......
En zo kan je nog een lijstje maken.
Ja, je kan klanten kwijtraken als het paard uiteindelijk niet voldoet. Maar als je eerlijk bent en in sommige ogen wat hard, raak je dat soort klanten ook kwijt.
Mensen willen vaak ook naar de mond gepraat worden. Ze willen niet horen dat ze nog niet zo goed rijden.
En eerlijk? Zelfs 2 stappen verder kopen mensen nog steeds verkeerde paarden. Mensen investeren nog steeds te weinig geld in goede lessen en een goed management, maar als ze geen steek verder komen, wordt het B/L paard ingeruild voor een M/Z paard.
Maar een groot deel van de paarden is beter dan de meeste ruiters ooit zullen worden. Ze leren alleen niet om het eruit te rijden.
Popstra schreef:Zij stuurde mij ook tegelmatig apps met daarin de vraag om bij te dragen via een "go fundme" zodat zij allerlij paardjes kon op knappen.
Ik vond dat honds brutaal!
superpony schreef:Laatst zei ik tegen iemand; als je het goed WIL doen, is het niet snel goed genoeg. Dat zijn de mensen die altijd willen verbeteren.
DuoPenotti schreef:ff terug komend op de instructie meenemen.
Zag net een advertentie van een meisje die een verzorgpaard zoekt.
Ze stelt zich voor als niveau L1.
Plaatst er diverse filmpjes bij en ze komt niet eens in de buurt bij het B.
Ze rijd al een echte beginner met paard kop in de lucht rond.
Niet erg, ze zou bij wijze van zo op mijn brave pony kunnen rijden. En alles valt te leren.
Maar die instructrice geeft wel die meid dat niveau. En Dát vind ik kwalijk.
Met L ben je geen beginner meer. Denken ze dan.
Al die een paard te koop ziet staan, niet voor beginners kan ze prima reageren.
En vervolgens verongelukken die wel met zo'n paard
StalNollie schreef:yarkayunda schreef:Het paard is opgehaald, ik heb er wel een dubbel gevoel bij, het is zon lief paard.. een vriendin van mij zei al dat ik wellicht een paard in nood stichting zou kunnen inschakelen die het paard misschien kopen. Ik ben bang dat ze nu of naar de slacht gaat of van eigenaar naar eigenaar gaat omdat ze steeds zeggen dat ze bereden kan worden..
Even hard gezegd je wil dus deze handelaar belonen door geld te geven door het paard te laten kopen.
Dit moet je stoppen door niet meer te kopen en ja dat zijn wellicht dertig paarden de dupe van maar als je dit nu in stand houd blijven paarden altijd de dupe.
DuoPenotti schreef:ff terug komend op de instructie meenemen.
Zag net een advertentie van een meisje die een verzorgpaard zoekt.
Ze stelt zich voor als niveau L1.
Plaatst er diverse filmpjes bij en ze komt niet eens in de buurt bij het B.
Ze rijd al een echte beginner met paard kop in de lucht rond.
Niet erg, ze zou bij wijze van zo op mijn brave pony kunnen rijden. En alles valt te leren.
Maar die instructrice geeft wel die meid dat niveau. En Dát vind ik kwalijk.
Met L ben je geen beginner meer. Denken ze dan.
Al die een paard te koop ziet staan, niet voor beginners kan ze prima reageren.
En vervolgens verongelukken die wel met zo'n paard