Angst voor paardrijden, helemaal stoppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:56

Tinka schreef:
Een westernzadel met boom is te zwaar voor mij om te tillen, daarom heb ik ook de BM gekocht, die is een stuk lichter.
Het probleem is dat er hier geen zadelpassers zijn. 1 voor Engelse zadels en wel 1 voor western, maar die maakt dus zadels op maat. Dat vind ik dan weer lastig omdat mijn paard in de zomer een stuk dikker is dan in de winter.
Ik heb al gekeken naar een camarque zadel, een Deuber en soortgelijke zadels, het probleem is dat ik ze niet eerst kan proberen, dus niet weet of ik het lekker vind zitten. En nog belangrijker of het goed op mijn paard ligt. Ipv een zadelpasser is dan een osteopaat the next best thing om te kijken of het zadel goed ligt.

En als je dit nieuwe zadel niet door laat gaan, maar zoekt of bij je nieuwe huis wel zadelpassers in de buurt zijn? Je gaat nu toch 4 maanden niet rijden, dus heb je tijd zat om met iets aan de gang te gaan waar je wel 100% tevreden mee gaat kunnen zijn.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 14:33

Monique1963 schreef:
Tinka schreef:
Een westernzadel met boom is te zwaar voor mij om te tillen, daarom heb ik ook de BM gekocht, die is een stuk lichter.
Het probleem is dat er hier geen zadelpassers zijn. 1 voor Engelse zadels en wel 1 voor western, maar die maakt dus zadels op maat. Dat vind ik dan weer lastig omdat mijn paard in de zomer een stuk dikker is dan in de winter.
Ik heb al gekeken naar een camarque zadel, een Deuber en soortgelijke zadels, het probleem is dat ik ze niet eerst kan proberen, dus niet weet of ik het lekker vind zitten. En nog belangrijker of het goed op mijn paard ligt. Ipv een zadelpasser is dan een osteopaat the next best thing om te kijken of het zadel goed ligt.

En als je dit nieuwe zadel niet door laat gaan, maar zoekt of bij je nieuwe huis wel zadelpassers in de buurt zijn? Je gaat nu toch 4 maanden niet rijden, dus heb je tijd zat om met iets aan de gang te gaan waar je wel 100% tevreden mee gaat kunnen zijn.

Dat zou ook een optie zijn, ik wacht in ieder geval even af wat de osteopaat er van vind donderdag

pmarena

Re: Angst voor paardrijden, helemaal stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:25

Lijkt me goed plan. Even afwachten wat daar uitkomt. En zelf nog even overdenken of je het zadel nu nodig hebt of dat je het in gedachten kan houden en na je rij-stop van verhuizing, weer even opnieuw gaat kijken. Als je vrij zeker weet dat je de komende tijd toch niet gaat rijden, en dit zadel heus nog wel besteld kan worden van het voorjaar, dan zou ik persoonlijk het zadel terug doen en even pauze van alles nemen.

Tenzij je bulkt van het geld en de ruimte en het je niet uitmaakt om potentieel een zadel te hebben liggen dat je nooit echt gaat gebruiken omdat het "het" niet is :=

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 22:07

Ik wil binnen nu en 2 weken wel beslissen over het zadel, nu wonen we relatief dichtbij de fabriek, straks niet meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 23:57

Tinka schreef:
Ik wil binnen nu en 2 weken wel beslissen over het zadel, nu wonen we relatief dichtbij de fabriek, straks niet meer.

Als je het mij vraagt zou ik het nu niet nemen. Je gaat 4 maanden niet paardrijden. Na de winter zijn er weer nieuwe kansen op het nieuwe adres!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 00:18

Ik zou dit zadel ook niet nemen, je voelt je er niet veilig in en het ziet eruit alsof het voor jou bijna te klein is.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 00:53

Je zou kunnen informeren naar een Spaans zadel. Ik heb een Marjoman Potrera. Dit is een zadel met boom. Toch zit je ook een klein beetje opgesloten, zoals je in een westernzadel met die knop hebt. Afbeelding

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:25

Westernzadels kunnen zwaar zijn ja maar dat ligt ook aan het type dat je kiest. Ik zelf rij op reining zadels. Dat zijn grote zware en niet voor recreatie bedoeld. Je hebt ook roundskirted. Die zijn al een stuk kleiner. Dan heb je ook nog met kunstof of houten boom. Kunstof is lichter. Ik weeg nog geen 50 kilo en til deze zadels 3x daags op en af.
Daar is een handigheid voor wat je moet leren. Ook moet je een stevig zadel karretje hebben zodat hij binnen hand bereik ligt en je niet een eind hoeft te sjouwen. Dat is echt best te doen hoor.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:40

Tinka schreef:
Paarden maken wel een belangrijk deel uit van mijn leven, als dat wegvalt ben ik bang dat ik me dood ga vervelen en maar ga eten ter compensatie.
Mijn merrie is eigenlijk heel braaf, springt hoogstens de lucht in als ze ergens van schrikt, aan de kletter is ze nog nooit gegaan.
Een paar weken geleden ben ik er wel bijna afgevallen omdat mijn zadel was gaan glijden, had niet genoeg aangesingeld, was het zadel van mijn andere paard. Ze bleef keurig staan en ik kon zo afstappen. Maar als ik dan bedenl wat er kon gebeuren als ze wel aan de ren was gegaan.
Dat ik niet vaak rijd maakt voor mijn paard niet uit, die doet altijd hetzelfde.
Ik woon in Frankrijk, les nemen is dan ook lastig, misschien als ik verhuisd ben. Mijn instructrice in Nederland kon mij altijd wel goed helpen met dit soort dingen. Online les kan ook bij haar, maar dat werkt niet voor mij.

Tinka,
weet niet hoe de situatie bij u is, vaak voelen we ons alleen, als ik ga rijden en er gebeurt wat ziet niemand het, dat kan veel stress opleveren.

is er een mogelijkheid om dat op te lossen door b.v. iemand mee te nemen als je gaat rijden (die onderhoud doet als u aan het rijden bent b.v., een boekje leest of gezellig mee kijkt) , dan ben je niet alleen

aansingelen!! atijd goed controleren na de warming up ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 11:35

Mijn man gaat altijd mee met de fiets of ik ga met een vriendin rijden, rij dus nooit alleen.
Het zadel ging vooral glijden omdat mijn paard helemaal scheef liep, de singel zat best strak, kon nog 1 gaatje strakker, normaal gesproken zou dat bij een westernzadel geen probleem moeten zijn. Mijn paard is ook nog eens gebouwd als een tonnetje met amper schoft.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:45

Tinka schreef:
Mijn man gaat altijd mee met de fiets of ik ga met een vriendin rijden, rij dus nooit alleen.
Het zadel ging vooral glijden omdat mijn paard helemaal scheef liep, de singel zat best strak, kon nog 1 gaatje strakker, normaal gesproken zou dat bij een westernzadel geen probleem moeten zijn. Mijn paard is ook nog eens gebouwd als een tonnetje met amper schoft.

zeker, een goed passend zadel is een must, dat gaat ook helpen bij het overwinnen van angsten en/of onzekerheden,
maar welk zadel, misschien voor na 4 maanden, er kan in die tussentijd veel veranderen.

nu dichtbij de fabriek wonen moet geen excuus zijn om nu een zadel te kopen, is imo een groot risico.
Laatst bijgewerkt door mce op 02-10-24 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 11:52

Het zal misschien wel langer duren dan 4 maanden, zal ook zo maar 6 maanden kunnen zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:53

Tinka schreef:
Het zal misschien wel langer duren dan 4 maanden, zal ook zo maar 6 maanden kunnen zijn.

en is dan intussentijd je oude zadel geen optie!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 12:01

Ja ik kan tussendoor met het zadel van mijn andere paard rijden, ook een BM, die lag iets beter en is ook iets korter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:10

Tinka schreef:
Ja ik kan tussendoor met het zadel van mijn andere paard rijden, ook een BM, die lag iets beter en is ook iets korter.

voelt misschien ook iets vertrouwder, en dan over 4 > 6 maanden in de nieuwe situatie een passend zadel zoeken, geeft nu ook minder tijdsdruk en stress

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:25

Jammer dat ik niet om de hoek woon, want ik heb het omgekeerde. Geen angst, maar geen paarden meer helaas. Dat was een mooie combi geweest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:31

Popstra schreef:
Waarom koop je geen fatsoenlijk echt western zadel? Dus met boom.
Die zitten als een huis.
Euro horse is goed met passen en hebben 2e hands en nieuw

Hoe Eurohorse is voor quarters weet ik niet, maar als je die niet hebt verkopen ze je gewoon willens en wetens een niet-passend zadel. En ik ben niet de enige waarbij ze dat gedaan hebben. Dus die zou ik niet aanraden als goede zadelpasser :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:43

Als je binnen de bedenktijd niet heel enthousiast bent geworden over het zadel: lekker terug doen en over een half jaar weer verder kijken :j Als je in de tussentijd een ritje wilt maken dan pak je gewoon lekker de BM. Ik geloof nooit dat die veel kwaad kan bij een sporadisch stapritje van een uurtje.

Dan kan je van het voorjaar kijken hoe de vlag er dan voor hangt. Of je überhaupt nog wilt rijden. Wat je plannen dan zijn en welk zadel goed bij die plannen zou passen. Gewoon nu alle details opschrijven van dit leenzadel zodat je dat kan onthouden, en aan de hand daarvan kan je in de nieuwe situatie dan weer verder op zadel expeditie :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:00

Achterom schreef:
Popstra schreef:
Waarom koop je geen fatsoenlijk echt western zadel? Dus met boom.
Die zitten als een huis.
Euro horse is goed met passen en hebben 2e hands en nieuw

Hoe Eurohorse is voor quarters weet ik niet, maar als je die niet hebt verkopen ze je gewoon willens en wetens een niet-passend zadel. En ik ben niet de enige waarbij ze dat gedaan hebben. Dus die zou ik niet aanraden als goede zadelpasser :n

1 vd beste in NL
Ze passen met kale boom of met de pas spin. Dus geen handje er onder door halen om te kijken of het knelt zoals alle andere verkopers van westernzadels hier doen!
Jammer dat je een slechte ervaring hebt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 19:28

Heb ik alleen niets aan aangezien ik 1300 km van Nederland woon in Frankrijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 11:59

De osteopaat is net geweest, alledrie de paarden zijn goed verbeterd en nu goed gekeurd.
Ze heeft alletwee de zadels nog bekeken op Mercy en zo vond het nieuwe zadel van Gaston Mercier veel beter liggen dan de oude. Alleen niet helemaal perfect, een pad zou goed zijn om de druk nog wat beter te verdelen. Ik ga het weekend weer rijden en dan een beslissing nemen.
Het geeft mij namelijk nu al weer stress het idee dat ik weer een ander zadel zou moeten zoeken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:39

Tinka schreef:
De osteopaat is net geweest, alledrie de paarden zijn goed verbeterd en nu goed gekeurd.
Ze heeft alletwee de zadels nog bekeken op Mercy en zo vond het nieuwe zadel van Gaston Mercier veel beter liggen dan de oude. Alleen niet helemaal perfect, een pad zou goed zijn om de druk nog wat beter te verdelen. Ik ga het weekend weer rijden en dan een beslissing nemen.
Het geeft mij namelijk nu al weer stress het idee dat ik weer een ander zadel zou moeten zoeken.

je ziet ook wel direct veel spoken en beren op je weg, kan dat niet NA je ritje a.s. weekend

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:46

Maar wat vind ze dan precies niet goed aan de BM dan....?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:52

Tinka schreef:

:knuffel:

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:12

Angst is eigenlijk iets heel moois; Het leert je waar je groei ligt.
Juist door je angst aan te gaan kom je verder in het leven.

Er zijn tegenwoordig tal van psychologen (ook ruitersport gericht!) die je hiermee kunnen helpen.
Aan jou de keuze of je kiest voor groei of jezelf beperken ;)

Succes!