Jaren onbetaald gewerkt, met belofte op contract, maar geen gehoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:33

Kidde schreef:
Kmbly schreef:
Ik heb dr gevraagd bewijs te verzamelen.
Maar ondertussen zijn er ook genoeg getuigen die kunnen vaststellen dat dit een onbetaalde ‘werk relatie’ is, maar dan ligt het eraan of sommige wel durven.
Maar als dit bijvoorbeeld bij een kantoorbaan gebeurt, dan is het helemaal taboe, maar dit zal dus eigenlijk eindigen in niets?…

Maar waarom gaat ze niet op zoek naar een leuke baan waar ze wel goed behandelt wordt? Ik denk dat ze daar beter haar energie kan steken. Ik snap echt dat het oneerlijk is, maar zoals iemand al zei, gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Wat hoopt ze nu te bereiken met de getuigen? Alsnog een arbeidscontract ofzo? In de praktijk gaat dat niet leuk werken zijn natuurlijk. Geen idee hoe het bij jullie is, maar bij ons in de omgeving zijn er best wat banen in de paardenwereld.

Mee eens. Wil ze überhaupt nog een contract hebben wanneer het lukt om dit via de juridische weg af te dwingen?
Je hebt dan sowieso een verstoorde relatie tussen werknemer en werkgever, en dat gaat tijdens het werk voor nog meer frictie en problemen zorgen.
Ik zou mijn verlies nemen en lekker op zoek gaan naar een andere baan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:34

anjali schreef:
Ik denk dat DuoPenotti de enige is in dit topic die snapt hoe het zit. Dat gratis werken in stallen met als tegenprestatie dat je mag rijden, dat is heel gebruikelijk. Vooral jonge meiden die dol zijn op paarden maar er zelf geen kunnen bekostigen, die doen dat.Als ze gehecht raken aan "hun" paard daar, dan zullen ze ook bij minder gunstige omstandigheden toch blijven omdat ze anders dat paard kwijtraken.

Ik denk dat wel meer mensen dat in de gaten hebben. :)
Iig de mensen die zelf zo gereden hebben.

Ik heb zo ook jaren gereden bij stallen.
Alleen wel met het besef dat het rijden in natura was idd.
Ik hielp mee, kreeg op den duur ook hele fijne sportpaarden onder de kont. Les van internationale ruiters en eventueel wedstrijd werd betaald.
En ik vond dat een goede ruil, want ik kon toen ook geen eigen paard betalen.
En zeker ook niet de dure lessen.

Maar op de stal waar ik zo ongeveer als voetveeg werd gebruikt, ondanks dat ik wedstrijd mocht rijden, was ik ook binnen een half jaar weg.

Ben je fanatiek en wil je leren kun je echt overal aan de gang.
Nee niet altijd betaald, dat kreeg ik ook pas toen het heel duidelijk was dat ik een paard goed kon opleiden. Ook dan krijg je daar dan meerdere aanbiedingen in, fulltime, omdat je je op wedstrijd fijn neer hebt gezet.
Ik heb daar altijd voor gepast omdat ik hobby als hobby wilde houden, maar uiteraard kun je dan ook zeggen, dat neem ik aan.
En dan weet je dat het wel met contract gaat vanaf de eerste dag.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:43

Ik zou haar winst pakken (het jarenlang kunnen leren met rijden en wedstrijden) en nu op zoek naar een échte baan waar ze gewaardeerd wordt en betaald gaat worden.

Geen energie aan verspillen, het leven is te leuk.

Want wat wil ze nog meer winnen dan? Een contract? Nee toch, want werken zou je daar nooit meer moeten willen. De relatie is stuk (was altijd al stuk). Dus terug moet je niet willen. En wat kun je anders “winnen”? Salaris met terugwerkende kracht? Gaat m ook niet worden, zie eerdere opmerkingen over betalen in natura (leerervaring en mogen rijden).

Laat het een wijze leerschool zijn, ze was er iedere dag opnieuw weer bij hoor in haar eigen keuze, afsluiten, en door!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:42

Hannanas schreef:
Ik zou haar winst pakken (het jarenlang kunnen leren met rijden en wedstrijden) en nu op zoek naar een échte baan waar ze gewaardeerd wordt en betaald gaat worden.

Geen energie aan verspillen, het leven is te leuk.

Want wat wil ze nog meer winnen dan? Een contract? Nee toch, want werken zou je daar nooit meer moeten willen. De relatie is stuk (was altijd al stuk). Dus terug moet je niet willen. En wat kun je anders “winnen”? Salaris met terugwerkende kracht? Gaat m ook niet worden, zie eerdere opmerkingen over betalen in natura (leerervaring en mogen rijden).

Laat het een wijze leerschool zijn, ze was er iedere dag opnieuw weer bij hoor in haar eigen keuze, afsluiten, en door!

Die laatste zin klopt helemaal. Ze was er zelf bij. Ze had geen contract, dus ze kon zelf gewoon weg wanneer ze wou. Het paardenwereldje is nogal apart en vaak spelen allerlei emoties zo mee dat vergelijkingen met werken en contracten in andere beroepsgroepen niet van toepassing zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:10

Hannanas schreef:

Precies.
Ik ga er vanuit dat we het over een jonge vrouw hebben die verder prima in staat is om haar eigen boontjes te doppen. Als het niet loopt zoals ze wil, dan zijn daar mogelijkheden voor, of ze pakt het leergeld en gaat verder.

TS, ik zou me er verder ook niet mee bemoeien. Door haar te steunen doen je al genoeg en verder is het haar eigen pakkie aan.