hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:26

Kabayo schreef:
Little_Gift schreef:
Het zijn de enige twee paarden in dit topic tot nu toe die bespierd zijn en niet gewoon moddervet.

Ik denk dat vooral hier mensen over vallen

Nou nee want dit kwam pas pagina 3 aan bod en toen waren we al 2 pagina's ver met persoonlijke sneren van Elisa en 99nogwatcijfers...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:29

Ik zou de berichten van Little_Gift gewoon negeren.
Zonde van de sfeer in dit interessante topic om daar nog langer op in te gaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:32

Little_Gift schreef:
De bonte is dan ook geen goed voorbeeld van een goede bespiering.
Want hij heeft geen bespiering.
Net daarmee dat ik die niet noemde.
Je maakt dus heel mijn punt nu.

De juiste bespiering voor een endurance paard, Quarter, springpaard, draver is uiteraard anders.
Dat was ook niet wat ik schreef. Ik schreef dat dat 3 voorbeelden waren van goed bespierde paarden, niet van gelijk bespierde paarden immers.

Als er dan ene vet zou over kunnen komen, zouden het de quarters moeten zijn als ze bespierd zijn en net die is één van de weinigen in dit topic die wel prachtig bespierd is maar niet vet is!

Het zijn juist de niet quarters die hier bijna allemaal te dik zijn en geen spieren maar vet tonen op de foto's.

Jawel. De bonte is een uitstekend voorbeeld voor 2-jarigen hoe deze eruit horen te zien. Het paard heeft prima basis bespiering en is prima op gewicht. Dat het paard niet uitgesproken gespierd is komt simpelweg omdat de spieren nog niet aan het werk zijn. Maar volgens jou is ook dat paard moddervet. Je weigert immers om op je eerdere uitspraak terug te komen.

TS vraagt hoe een goed bespierd paard eruit ziet. Ze heeft daarop voorbeelden gekregen van paarden in verschillende disciplines en verschillende leeftijden welke er logischerwijs allen anders uitzien

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:38

996981 schreef:
Little_Gift schreef:
De bonte is dan ook geen goed voorbeeld van een goede bespiering.
Want hij heeft geen bespiering.
Net daarmee dat ik die niet noemde.
Je maakt dus heel mijn punt nu.

De juiste bespiering voor een endurance paard, Quarter, springpaard, draver is uiteraard anders.
Dat was ook niet wat ik schreef. Ik schreef dat dat 3 voorbeelden waren van goed bespierde paarden, niet van gelijk bespierde paarden immers.

Neen want dat is één zin in hopen tekst en uitleg die jullie pas nadien, terwijl
Als er dan ene vet zou over kunnen komen, zouden het de quarters moeten zijn als ze bespierd zijn en net die is één van de weinigen in dit topic die wel prachtig bespierd is maar niet vet is!

Het zijn juist de niet quarters die hier bijna allemaal te dik zijn en geen spieren maar vet tonen op de foto's.

Jawel. De bonte is een uitstekend voorbeeld voor 2-jarigen hoe deze eruit horen te zien. Het paard heeft prima basis bespiering en is prima op gewicht. Dat het paard niet uitgesproken gespierd is komt simpelweg omdat de spieren nog niet aan het werk zijn. Maar volgens jou is ook dat paard moddervet. Je weigert immers om op je eerdere uitspraak terug te komen.

TS vraagt hoe een goed bespierd paard eruit ziet. Ze heeft daarop voorbeelden gekregen van paarden in verschillende disciplines en verschillende leeftijden welke er logischerwijs allen anders uitzien

Ik weiger op mijn stelling terug te komen dat dikke paarden geen voorbeeld zijn van wat TS vroeg.
Ongeacht in welke categorie die horen.

Je pikt er één zin uit en trekt die volledig uit context en pint je vast omdat al de rest van de info gewoon niet te weerleggen valt.

Maar iemand moet de volwassene zijn en Cayenne heeft het bij het rechte eind: negeren is nog het beste en dat ga ik dus ook doen.
Alleen spreekt Cayenne zichzelf wel tegen want wat zij nu juist wél doet, is het tegenovergestelde van negeren.
Er bestaat ook een foei knop hé...

Dus ik zal het juiste voorbeeld geven.
Ik heb namelijk voldoende info verschaft aan ts.
Die ene zin is namelijk niet het enige wat ik schreef.
Ook wat betreft eiwitten en dergelijke en als ze nog vragen heeft, mag ze me gerust benaderen.

TS, je komt er wel hoor met je paard!
Succes!
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 07-09-24 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:45

Voordeel van vooral de eerste foto van de draver is dat hij aan het werk is en je dus goed de bespiering kunt zien. En er zit geen ruiter op die alles belemmerd om het zo maar te zeggen.

Hetzelfde paard in rust op de foto geeft alweer een ander beeld, zeker als ze dan ook nog niet goed gepresenteerd zijn (staat half slapend aan de muur gebonden bijvoorbeeld)

Verder heeft iedereen zijn eigen smaak en kijk op dingen en zullen aan de hand daarvan dus ook beoordelen.

Afbeelding

Afbeelding

Deze is bijvoorbeeld wel bespierd maar heeft nog nooit wat gedaan dus de spieren liggen er niet duidelijk op. Daarbij staat hij nu rustig om zich heen te kijken, als hij de heuvel op draaft geeft dat alweer een heel ander paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:02

Bij mijn paard was de bovenlijn vergelijkbaar met die van jou @ts.
We zijn er nog lang niet, en hij is nog steeds wat kilo's te zwaar... maar vooral het stuk bij de schoft en lendenen beginnen nu te komen. Dus nog geen goed bespierd paard, maar een ietsjes meter bespierd paard :+
Qua rijden vooral veel met afwisseling qua houding en tempo, lang en laag, vanuit de schoft omhoog bij opgericht, en we pakken nu ook bijna wekelijks balkjes/springles mee wat hem ook wat flexibeler maakt en wat bewuster van zijn achterbenen :P

Hier zit 6 maanden tussen:
Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 07-09-24 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:04

Elisa2 schreef:
Little_Gift schreef:

Commentaar?
Neen, info, advies, mijn mening, feedback op wat ts vroeg.
Geen commentaar.

En neen, ik kan nu niks meer laten zien. Heb geen paard meer lopen die getraind is maar dat heeft niks te maken met spieren en vet kunnen zien en onderscheiden.
Dus het blijft een belachelijke redenering.
Ik kan ook geen voorbeeldoto's nemen van internet want helaas, zoals hier in het topic al duidelijk wordt, zijn bijna alle paarden in de huidige hobbysport in Nederland en België, te dik

Nou imo ben je niet zo goed in het onderscheiden van vet en spieren. :o

Voor de informatie, vet is zacht en spieren zijn hard. Bij vet zijn er vaak bobbels en putjes te zien.

Als je alle paarden in NL te dik vindt is het maar goed dat je zelf geen paard hebt. Beestje zou waarschijnlijk niet een al te best leven bij je hebben.

Ook getuigt het niet van veel kennis om een Draver, Quarter en endurance paard te vergelijken met de gemiddelde warmbloed. Hele andere types en daarnaast geven verschillende soorten training een hele andere spieropbouw. Zo is een krachtsport al niet te vergelijken met een duursport.

Dikgedrukte is echt te kort door de bocht.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:21

Mijn merrie is wel wat te dik, maar ik vind haar persoonlijk niet moddervet.
Nu ik mijn 1e foto's weer bekijk denk dat die fotos ook wel wat vertekend waren, of misschien was ze die dag wat poofy en ze is ook een wat ronder type. Maar het ging me vooral om de gevulde bovenlijn ter vergelijking

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:39

Kabayo schreef:
Little_Gift schreef:
Het zijn de enige twee paarden in dit topic tot nu toe die bespierd zijn en niet gewoon moddervet.

Ik denk dat vooral hier mensen over vallen

Inderdaad :j

Ik heb twee paarden gehad die heel erg snel te dik werden. Als deze moddervet genoemd zouden worden dan zou ik het begrepen hebben maar die heb ik hier niet gepost.Bij deze paarden is het gewoon dikke onzin.

Denk dat dit wel verhelderend kan zijn voor sommigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron:
https://bonpard.com/body-condition-scor ... l%20voelen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 12:42

dw hele discussie wie nu wel of niet gelijk heeft is niet nodig. ik doe wat met ieders informatie en filter er op.

@C_alsemgeest. dat vind ik een mooi voorbeeld met duidelijk verschil.

ik ben de laatste tijd vooral aan het buitenrijden en crosslessen. september nog een marathon onder het zadel en endurance. daarna maar weer meer focus pp de dressuur ook. al houden we de afwisseling er in.

vandaag tijdens het longeren even een foto gemaakt. in actie toont inderdaad weer heel anders dan suf in de box of zo.
zelf vind ik het beeld alqewr beter ala mijn allereerste foto. haar broek/billen vind ik altijd al mooi,de lendenen zijn al wat voller voor mij gevoel. waar het zadel zit, daar moet nog meer spier.

Afbeelding

het uitleg filmpje gezien. erg interresant. nu vooral zoekende hoe je het beste de bovenlijn kan trainen. de schoft naar boven rijden zoals mijn instructeur zegt.

paard ataat op pensionstal, dus qua kuil niet mega invloed. al sta ik er zelf ook echt wel achter. ik zit er nu dus alleen over na te denken zelf nog hooi bij te kopen zodat ze 24/7 ruwvoer heeft

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:51

Paard toont al beter daar, rug oogt wel vrij strak. Wellicht is het zinvol om de rug eerst eens goed los te laten halen. Bijvoorbeeld door fascia release en dan is er wbt het trainen van de bovenlijn de dubbele longe een erg goede training daarvoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:00

Little_Gift schreef:
En er mag al zeker geen buik hangen of bobbels op de billenpartij en flanken en schouders.
En net dat zie je hier bij hopen in dit topic.

Maar ook daar heb je nuance in. Mijn paard heeft zo'n hangbuik, als ze stil staat. Want dan spant ze spieren niet aan. Zelfs op perfect gewicht en super in de bespiering blijft die buik. Tot je gaat werken, dan verdwijnt die door aanspannen van de spieren. En dat is niet alleen mijn mening als eigenaar, maar juist de dierenarts die ermee kwam en aangaf dat ze juist niet meer moest afvallen en er perfect uitzag voor haar bouw en niveau en de andere therapeuten die aan haar zaten.
Maar op standfoto's zie je dat verschil niet, wel tussen een stilstaan en bewegingsfoto, alleen zit er dan zadel op en dat heeft hier geen nut

Wel mee eens dat er een aantal hier echt veel te dik zijn en dat geeft niks met spier te maken. Zodra je geen definitie meer zit bij bijvoorbeeld de schouders en hals overgang of sowieso tussen de diverse delen is het te vet en geen bespiering. Net als de dikke kappen qua hals.
Maar je kan met kijken niet alles beoordelen, dat echte te dik wel, maar de rest zal je moeten voelen of in het echt bekijken.

Ts is hard bezig en enige wat ik op laatste foto zou willen verbeteren is de deuk voor de schoft in de hals. Dat samen met hele lijf is nu ook kwestie van tijd en goed trainen, maar ts is iig goed bezig met rondkijken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 13:36

Elisa2 schreef:
Paard toont al beter daar, rug oogt wel vrij strak. Wellicht is het zinvol om de rug eerst eens goed los te laten halen. Bijvoorbeeld door fascia release en dan is er wbt het trainen van de bovenlijn de dubbele longe een erg goede training daarvoor.

bedankt voor je reactie. rug strak snap ik op zoch wel. later bijzet er bij gedaan (zo'n touw om de rug en dan onderlangs en dan zie je het meer ontspannen). dubbele longe kunnen we inderdaad wel eens een grap van hebben.

@mywishmax bedankt. ik snap wat je bedoelt. het moet een vloeiendere lijn.

we gaan inderdaad lekker door. en dit is al mooi veegelijkingsmateriaal. nu dus vooral oppassen dat we geen winter dip hebben.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:08

Afbeelding

Slank is wat het doel moet zijn.
Ribben licht zichtbaar, kleine richel bij de ruggengraat...

Het paard van palousa boy is daar een ideaal voorbeeld van.
Je ziet een vage omtrek van de ribben op de 2de foto.

Dat is het ideale beeld.
Paard heeft ook bespiering zonder in het werk te staan en heeft dus een natuurlijke aanleg om spieren op te bouwen en te behouden.

De foto van jouw paard aan de longe lijkt me een goed beeld TS.
Ik denk dat je goed bezig bent en dat je paard eigenlijk zeker een stuk beter in conditie staat en meer spier heeft dan vele voorbeelden die gepost werden.
Dus eigenlijk beantwoordt jouw paard je eigen vraag...

De schoft ziet er daar ook al een stuk minder arm uit, bovendien, indien haar hoofd nog iets gezakt was qua houding op de foto (uit haar eigen initiatief, niet geforceerd), zou het nog veel ronder ogen qua bovenlijn ook.