Paard wel of niet kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Re: Paard wel of niet kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:31

chip lezen door DA bij keuring, lijkt me wel veiliger, weet je ook of de leeftijd klopt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:32

Popstra schreef:
Een paard kan ook brutaler worden bij een nieuwe eigenaar omdat deze niet genoeg overwicht toont waar vorige eigenaren of ruiters strenger waren. Dat hoeft niet door meer voer en beter in het vel te komen..

Helemaal eens met Popstra.

De mijne heeft me wel wat uitgetest onder het zadel maar dat stond los van het schrale denk ik hoor. Je moet toch altijd een setje worden met welk paard ook. Bij de 1 is dat soms iets meer een uitdaging dan bij de ander. Ik ben in ieder geval dolblij met dit paard en we doen van alles samen. Ik ben doodgek met hem. Volg je gevoel even los van je gevoel zou ik wel volledig keuren hoor.

Voordat ik deze aankocht stond ik met een ander dier bij de DA. Hele goede lijn, prachtig dier, nog jong maar braaf onder het zadel, vader en moeder helemaal goed en rijden de sterren van de hemel. Die had benen al op de foto’s gehad, was klinisch goed maar ik wilde ook hals/rug erbij. Maar goed dat ik dat heb gedaan. Die had enorm heftige KS. Wat was dat zuur voor mij en voor de fokker/verkoper en niet te vergeten hoe naar voor het paard ook.

Edit: nog wat toegevoegd

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 18:35

Marigold schreef:
Ik vind het een mooi en aansprekend paard.
Alleen verwacht ik wel dat er al een verhaal achter zit. Hij is namelijk mogelijk/waarschijnlijk met een reden van Ierland naar hier meegegaan de handel in. Doorgaans zijn niet de paarden die ze in Ierland wilden aanhouden. Met redenen neem ik aan..
ergens toch vreemd dat de historie van een paard niet goed tm helemaal niet te herleiden is.

Ik hoop voor het paard dat het verder niks beperkends is. Was je al van plan hem te laten keuren binnenkort? Wel spannend lijkt me want het is verder wel een mooi en lief dier, hij oogt alsof ie al veel heeft gedaan en gewend is.

*volg

Ja vind ik ook inderdaad,
Lastig zo een keuze…..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:27

Vanaf de foto lijkt het me een mooi en braaf paard wat al flink gewerkt heeft. Wat me opvalt is de enigszins Franse stand van de voorbenen. Hij staat daar ook op ijzers en allerlei beschermingen om . Daar zou ik bij een keuring wel even naar laten kijken. Dit hoeft absoluut geen probleem te betekenen overigens, ik vermeld alleen wat ik slechts van de foto zie. Verder dus de vraag waarom hij vanuit Ierland weer teruggetransporteerd is naar hier. Ook dat kan een logische reden hebben. De vraag is verder of hij heel duur is, of betaalbaar zodat je eerder geneigd zou zijn om een risicico aan te gaan, wat je uiteindelijk bij elke aankoop van elk paard altijd hebt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:31

Er zijn natuurlijk wel veel rode vlaggen. Een mooi type springpaard dat kipmak is en in de bloei van zijn leven zit kost ook in Ierland een goede duit.
Geen idee in welke prijsklasse deze zit, maar als hij in de normale prijsklasse zit en je trekt er de transportkosten af, dan hebben ze hem voor heel weinig geld meegenomen.

Met heel goed keuren, een waterdicht contract en in bezit van een rechtsbijstand verzekering zou ik het wellicht wel aandurven, zeker omdat het geen particuliere koop is.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:08

Volgens Hippomundo / Zangersheide heeft de fokker deze aanparing 3x gedaan. Degene uit 2016 is inderdaad een vos. Uit 2017 is een donkerbruine hengst "kan schimmel worden". Tot zover klinkt het niet vreemd en de zus zal misschien hetzelfde vertelt hebben.
Je hebt een foto op facebook gevonden, dus je kan in ieder geval de aftekeningen al controleren!

Arme bespiering kan ook komen door pijntjes op een andere plek. Dat ze de rug strak houden om te compenseren. Als je al zo met hem bezig mag zijn, kan je al fijn kijken hoe hij reageert op borstelen en jouw vingers langs ruggewervels en lendenen. Of bijvoorbeeld spierpijn in zijn billen? (En .. zijn de billen symmetrisch?) En zijn beweging? Gaat hij linksom en rechtsom op dezelfde manier? Allemaal dingetjes die je met de keuringsarts kan bespreken (en de keuringsarts ook zal moeten zien).

Als jij je al relatief vertrouwd met hem voelt, zou ik er een keuring aan wagen!
Kies zelf een echte paarden keuringsarts. Eentje die precies kan uitleggen of de eventuele mankementen jouw ambities in de weg zitten.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 20:16

anjali schreef:
Vanaf de foto lijkt het me een mooi en braaf paard wat al flink gewerkt heeft. Wat me opvalt is de enigszins Franse stand van de voorbenen. Hij staat daar ook op ijzers en allerlei beschermingen om . Daar zou ik bij een keuring wel even naar laten kijken. Dit hoeft absoluut geen probleem te betekenen overigens, ik vermeld alleen wat ik slechts van de foto zie. Verder dus de vraag waarom hij vanuit Ierland weer teruggetransporteerd is naar hier. Ook dat kan een logische reden hebben. De vraag is verder of hij heel duur is, of betaalbaar zodat je eerder geneigd zou zijn om een risicico aan te gaan, wat je uiteindelijk bij elke aankoop van elk paard altijd hebt!

Ik kan helaas geen video’s toevoegen…. Balen

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 20:21

Mungbean schreef:
Er zijn natuurlijk wel veel rode vlaggen. Een mooi type springpaard dat kipmak is en in de bloei van zijn leven zit kost ook in Ierland een goede duit.
Geen idee in welke prijsklasse deze zit, maar als hij in de normale prijsklasse zit en je trekt er de transportkosten af, dan hebben ze hem voor heel weinig geld meegenomen.

Met heel goed keuren, een waterdicht contract en in bezit van een rechtsbijstand verzekering zou ik het wellicht wel aandurven, zeker omdat het geen particuliere koop is.

Hij heeft trouwens een overbeet

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:21

Ik heb hem voorbij zien komen bij de handelsstal en ben wel een beetje bekend met de stal door mijn zoektocht destijds. Die hebben veel import (veelal volbloeden, dus ben verbaasd dat deze er staat) uit ierland. Ziet er wel uit als een sympathiek paard, maar zou hem heel goed laten keuren door een eigen dierenarts. Ook vind ik de beschrijving van de overbeet iets wat je niet moet onderschatten, dit hebben ze ook netjes er wel bijgezet (dat er goede controles moeten blijven gebeuren door de tandarts, goed management).

Ik zou vooral gaan kijken en laten keuren als je hem leuk vindt! :) Wel moet ik zeggen dat ik hem wel heel goedkoop vind voor de markt van nu.. 5500 is echt niks voor zo’n toppaard als zij beschrijven op fb :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:46

Dat is wel heel weinig geld als daar de transport, stalling en winst nog bij in zit. Dan hebben ze hem waarschijnlijk nagenoeg gratis „erbij“ gekregen met wat andere handel.
Een overbeet kan onhandig zijn maar zeker bij eem ruin drukt dat de prijs echt niet zo ver.

Ik zou her niet afschieten, maar wees heel voorzichtig met keuren en contracten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:49

Vooral goed checken of hij in Ierland niet in een of enkele jachtseizoenen kapot gereden is en dus stuk weer terug gestuurd is.
Absoluut leuk dier verder, om zo te zien!

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 22:42

Punz schreef:
Vooral goed checken of hij in Ierland niet in een of enkele jachtseizoenen kapot gereden is en dus stuk weer terug gestuurd is.
Absoluut leuk dier verder, om zo te zien!

Ik kan er dus niet achterkomen, heb m op facebook gezet , ierse facebook detective overal
Maar kom er niet achter.. ik baal joh

sharet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:47

Voor een jachtseizoen gaan ze echt geen paard uit België halen .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:50

Geen 4 pagina's gelezen maar als hij nu goed voelt en je voelt de klik
Laten keuren en indien positief kopen .
Je komt er samen wel
Gewoon ook lekker wat blijven rijden en grond werk doen . Dan blijf je elkaar vertrouwd.

Succes

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:53

Goed laten keuren, op een kliniek bij een andere dierenarts dan de vaste arts van de verkoopster met hals en rug foto's erbij. Ziet er uit als best een leuk dier. Maar het hele achtergrondverhaal is wel een beetje een rode vlag.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:57

sharet schreef:
Voor een jachtseizoen gaan ze echt geen paard uit België halen .

Helemaal mee eens, maar het dier ís om een of andere reden als 2,5 jarige naar Ierland gegaan en hij ís daar ingereden, gebruikt, terug naar het vaste land verkocht, en wordt nu voor een best lage prijs aangeboden

Dus dat maakt mij wel een tikje wantrouwend. Als het een gewoon goede showjumper of hunter was geweest stond hij nu niet voor deze prijs in Nederland ( belgie?) te koop.

Kortom;
Vooral heel kritisch laten keuren, en daarin voor zover mogelijk ook de pezen meenemen.

sharet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:02

Helemaal mee eens , mijn dochter laat hem ook echt keuren door onafhankelijke arts .
Wij hebben ook echt wel een onderbuik gevoel maar vinden hem erg fijn onder het zadel. En in omgang , dat maakt het erg lastig .
Moeilijke keus

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:23

Ik vind het een leuk paard en als hij verder braaf is dan zou ik hem laten keuren en als er geen gekke dingen uitkomen hem kopen. Soms heb je ook gewoon mazzel een leuk paard te vinden voor niet al teveel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:30

shaniasofia schreef:
Mungbean schreef:

Hij heeft trouwens een overbeet

lees je goed in over wat een overbeet kan betekenen en welk een invoed dat op het paard cq voeren kan hebben

sharet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:01

We weten veel over de overbeet, we hebben de tandarts en een andere tandarts gesproken , hij moet gewoon 2 keer per jaar naar de tandarts ipv 1 keer en elektr gevijld worden .
Hij maakt z’n eten anders dan een paard zonder overbeet . Dus slijt z’n tanden ook anders .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:33

Paardenfann4 schreef:
Ik vind het een leuk paard en als hij verder braaf is dan zou ik hem laten keuren en als er geen gekke dingen uitkomen hem kopen. Soms heb je ook gewoon mazzel een leuk paard te vinden voor niet al teveel.

Vind ik ook hoor. Zoals iemand boven al aangeeft, laat wel de pezen scannen. Want problemen daarmee zie je niet op Xray voor zover ik weet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:41

Eerlijk gezegd ts, als dit paard te koop staat voor 5500 en jij vindt hem leuk, dan zou ik hem als de wiedeweerga laten keuren en als hij redelijk gezond is snel kopen want anders is een ander je voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:50

shaniasofia schreef:
anjali schreef:

Ik kan helaas geen video’s toevoegen…. Balen

Als je het op youtube zet kun je hier de link plaatsen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:30

lees je goed in over wat een overbeet kan betekenen en welk een invoed dat op het paard cq voeren kan hebben[/quote]

die overbeet kan ook heel goed zijn schraalheid verklaren, paarden eten anders en wat dat betekent voor hun darmflora is bekent, uiteindelijk bepaald een gezonde darmflora - mede - hun conditie
en is dit - in dit geval - mogelijk de reden van verkoop

Zou dat goed met de DA bespreken

Tips voor Management:
• Regelmatige gebit controles.
• Pas het dieet aan voor gemakkelijker kauwen.

https://dierenklinieklandhorst.nl/paard ... ierenarts/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:39

sharet schreef:
We weten veel over de overbeet, we hebben de tandarts en een andere tandarts gesproken , hij moet gewoon 2 keer per jaar naar de tandarts ipv 1 keer en elektr gevijld worden .
Hij maakt z’n eten anders dan een paard zonder overbeet . Dus slijt z’n tanden ook anders .

Ligt eraan hoe ernstig de overbeet is. Paard moet wel kunnen grazen natuurlijk. En, eens met MCE: het kan de schraalheid van het paard verklaren.
Hij moet vaker naar de tandarts omdat de boven voortanden te lang worden. Het paard slijt ze niet "natuurlijk" af. Als een paard nageeft schuift de onderkaak wat naar voren (paard opent de kaak). Als de voortanden te lang zijn kan het paard ook niet/nauwelijks/moeilijk nageven.