Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 16:24

7ofhearts schreef:
Ik kan het gemist hebben, maar hoe lang hebben jullie nu dit paard?

1,5 maand :)

hesterve

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:05

Een paard wat goed getraind is en 110 springwedstrijden heeft gelopen heeft over het algemeen een goede conditie en daarvoor zou het , uit mijn ervaring, echt geen enkel probleem hoeven te zijn al ie 1 a 2 dagen in de week 2x gereden wordt. Niet lelijk bedoeld maar jullie niveau klinkt niet alsof er topprestaties van het paard wordt verwacht. Jullie hebben het paard net, wees blij dat je moeder ook enthousiast is en jullie een hobby delen en zie wat de toekomst brengt. De merrie die ik in t ZZL uitbreng gaat soms op maandag ochtend mee voor een lichtere training en ‘s avonds mee naar menles. Loopt zo nu en dan ook 6x in de week, en zolang we het afwisselend houden( dressuurtraining, bosritjes en aangespannen ) heeft ze er enorm plezier in. Voor een gezond paard met een goede conditie echt geen enkel probleem

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:26

Ik zou inderdaad het gesprek eens aangaan, maar daarin ook benadrukken dat het voor jou (als 16-jarige) toch best een investering is geweest. Je lijkt goed te snappen dat het paard gedeeld moet worden, maar je hebt een terecht punt dat het delen nu ten koste van jou en je portemonnee gaat. Het is echt niet gek om of je investering te minderen en daarbij genoegen te nemen met het aantal keer rijden of duidelijke afspraken te maken over de verdeling.

Complimenten dat je zo goed rekening probeert e houden met het welzijn van jouw paardje _/-\o_

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:55

Wat een knapperd TS :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:11

nikita390 schreef:
Er zijn geen mestonderzoeken en de hoefsmid is 70 euro per 12 weken.

Even je originele vraag negerend… 70 euro betekent denk ik voorijzers en bekappen. En dat maar 1x per 12 weken. Bijzonder. Net zoals geen mestonderzoeken.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:14

Ik zou het even de tijd geven. Dit meisje is 16 jaar, naar alle waarschijnlijkheid zal het uitdraaien op discussies. Ze woont onder 1 dak met haar ouders en ik denk dat het is wat het is.

In ieder geval, ik denk dat het nieuwigheid is hoor :D je kan altijd het met je moeder er over hebben, of je niet een dag in de week meer mag gaan rijden op het paard!
Het wordt straks kouder, natter, rotweer. De kans dat zij dan minder vaak naar stal willen, is gerust aanwezig. +:)+
Wel een heel knap paard hoor, daar mag je heel trots op zijn! <<)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:20

Zolang jullie allemaal veel interesse hebben in het paard en willen rijden en andere dingen met hem willen doen kan hij met beleid ook best een aantal keer in de week 2x per dag wat doen hoor.
Een volwassen paard met een goede conditie kan dat prima aan, zeker als het werk niet te zwaar en goed afwisselend is.
Een buitenritje ‘s morgens en dan een half uurtje in de bak ‘s avonds lijkt me prima kunnen.
Of ‘s morgens dressuur en ‘s avonds een rondje springen.
En de kans is aardig aanwezig dat als het nieuwtje eraf is er vast wel iemand wat minder wil op den duur…
En anders wordt het sparen voor een paardje erbij.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:21

Dorien66 schreef:
nikita390 schreef:

Even je originele vraag negerend… 70 euro betekent denk ik voorijzers en bekappen. En dat maar 1x per 12 weken. Bijzonder. Net zoals geen mestonderzoeken.

Wij ontwormen ook preventief hoor, niks mis mee. Altijd een ontworming die alles wat moet,
meepakt.

Mestonderzoek zegt bij lange na niet alles en komt ook niet alles uit. TS zo afzeiken heeft geen nut.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:22

Maar of je nou ontwormt of mestonderzoek doet, beide brengt kosten met zich mee die je mee moet rekenen.
Net als inenten, tandarts, etc…

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:46

Je hebt het paard pas 1,5 maand en springt nu al 1x in de week? Lekker rustig aan doen zou ik zeggen! Geen reden tot haast. Als je een paard zo kort hebt zal ik niet al 2x of vaker in de week springen. En juist fijn dat je paard gelijk 'bomproof' gemaakt wordt als familiepaard. Ja, dit klinkt misschien niet zo leuk nu. Maar het gaat later echt in je voordeel werken als je op wedstrijd gaat! :j
Voor de rest lekker relaxen en genieten van je paard! Je hebt er zo lang om gevraagd. Je hebt er nu eentje. Geniet! Met tijd komt het wel goed. Als je het overhaast niet.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:51

Je hebt een heel leuk paard TS. Ik begrijp je frustratie, goed idee om eens met je moeder ( en niet met je broertje erbij ) eens om de tafel te gaan zitten en het op een rustige manier te bespreken en tot afspraken te komen waar iedereen zich in vinden kan. Ik lees niet over je vader, is hij in staat te bemiddelen voor je?

Ik ben zelf moeder (en oma) en vind het eerlijk gezegd niet heel aardig van je moeder, maar daar heb jij natuurlijk niets aan.

Maar wie weet hoe de situatie over een paar maanden is

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 19:53

thequeensmum schreef:
Je hebt een heel leuk paard TS. Ik begrijp je frustratie, goed idee om eens met je moeder ( en niet met je broertje erbij ) eens om de tafel te gaan zitten en het op een rustige manier te bespreken en tot afspraken te komen waar iedereen zich in vinden kan. Ik lees niet over je vader, is hij in staat te bemiddelen voor je?

Ik ben zelf moeder (en oma) en vind het eerlijk gezegd niet heel aardig van je moeder, maar daar heb jij natuurlijk niets aan.

Maar wie weet hoe de situatie over een paar maanden is

Hallo,
Ja dat ga ik doen! Ik heb een stiefvader maar die heeft nah dus die wil zich nergens mee bemoeien en snapt zelf niks over paarden

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:02

Goh TS, wat een vervelende situatie. Als ik eerlijk ben vind ik dat je best een bijdrage levert, zowel financieel als het mesten, wat ook maakt dat je in mijn ogen ook wat meer ‘rechten’ hebt.
Ik zou me in jouw schoenen ook niet fijn voelen met de huidige situatie. Kan je voor jezelf bedenken wat voor jou wel een acceptabele situatie zou zijn? Wellicht dat eens voor jezelf opschrijven en met haar bespreken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:14

Heb je geen andere volwassenen in je omgeving die samen met jou het gesprek met je moeder kan aangaan? Het is niet gemakkelijk om vanuit jouw positie zo’n gesprek aan te gaan met je moeder. Je bent op jouw leeftijd nog afhankelijk van je moeder en het is lastig om de band met je moeder op het spel te zetten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:48

Wat heb je een ontzettend leuk paard! Hoe oud is ze?

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 20:49

Storm schreef:
Wat heb je een ontzettend leuk paard! Hoe oud is ze?

Ze is nu 7 jaar

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:50

Ze is prachtig! Je zult wel dolblij zijn met haar.

Wat ik al zei, geef het de tijd. Als je broertje er een keer naast ligt, haakt hij vast wel af. En met je moeder kun je afspraken maken. Maar geef het de tijd, jij bent jong, je paard is jong. Het komt vanzelf allemaal wel.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:02

Wat worden er veel onrelevante dingen naar TS haar hoofd geslingerd zeg. Laat die meid lekker springen met haar paard, al had ze hem 4 dagen. Paard is braaf, TS heeft les en springt vast nog geen 1.20. Klinkt als een leuke, verantwoordelijke meid die dolblij is met haar eerste (half) eigen paard.

TS, wat een vervelende situatie. Ik vind het goed dat je meebetaald, alhoewel ik niet denk dat mijn moeder ooit op die leeftijd zoveel geld van me had verwacht :=
Maar misschien dat ik daarom ook geen paard kreeg :D

Ik zou eens rustig op een briefje je punten zetten en met je moeder (eventueel je vader er ook bij?) om tafel gaan. Je mag best aangeven dat je hard werkt voor het paard en dit voor jou best veel geld is, en dat je dan ook graag wat meer zou willen doen. Want dat je moeder in eerste instantie een paard voor jou koopt en dan zelf lekker 4 dagen gaat rijden, is natuurlijk niet zo eerlijk. Een paard 7 dagen in de week laten lopen vind ik ook wel wat hoor, dat hoeft die van mij ook niet. Ik ga toch zelf ook niet 7 dagen in de week sporten, ookal word ik er niet altijd even moe van en heb ik 23 uur om op te laden? >;)

En anders moeten ze zo te horen maar zonder zadel gaan rijden ;) Die is immers van jou. Zelf betaald. Alhoewel dat misschien een beetje kinderachtig is.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:09

Change3x schreef:
Dorien66 schreef:
quote="nikita390"
/quote

Wij ontwormen ook preventief hoor, niks mis mee. Altijd een ontworming die alles wat moet,
meepakt.

Mestonderzoek zegt bij lange na niet alles en komt ook niet alles uit. TS zo afzeiken heeft geen nut.

Ik zeik ts niet af. Ik ben oprecht verbaasd over dat zinnetje. En zeker over maar een keer per 12 weken hoefverzorging.
Verder weet ik niet beter dan dat je in Nederland niet meer op eigen houtje preventief mag/kan ontwormen.
Maar ik zal het topic verder niet vervuilen :evaw:

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:19

Joh, het is haar eerste eigen paard, wellicht is het gewoon een inschatting die ze maakt. Als haar paard met 7 of 8 weken te lange voeten heeft zal ze hem daar vast niet mee laten lopen. :Y)

Van je één naar laatste zin heb ik nog nooit gehoord en het lijkt me ook niet dat klopt. Op eigen houtje is natuurlijk ook onzin. Tenminste, ik moet gewoon wormkuren bij de veearts ophalen hoor. Gelukkig mag iedereen zelf bepalen hoe hij dit aanpakt. :')

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:21

Change3x schreef:
Joh, het is haar eerste eigen paard, wellicht is het gewoon een inschatting die ze maakt. Als haar paard met 7 of 8 weken te lange voeten heeft zal ze hem daar vast niet mee laten lopen. :Y)

Van je één naar laatste zin heb ik nog nooit gehoord en het lijkt me ook niet dat klopt. Op eigen houtje is natuurlijk ook onzin. Tenminste, ik moet gewoon wormkuren bij de veearts ophalen hoor. Gelukkig mag iedereen zelf bepalen hoe hij dit aanpakt. :')

Dat van de hoefsmid heb ik van mijn ouders meegekregen of het helemaal klopt weet ik niet mijn excuses

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:32

De meeste hoefsmeden houden een richtlijn van 7 a 8 weken aan om te beslaan. Zeker met ijzers rondom is het tegenwoordig dus iedere 2 maanden een flink bedrag (variërend hier van 100 euro tot 150 euro per keer). Alleen voorijzers of rondom bekappen is een stuk minder duur natuurlijk. Maar het is natuurlijk geheel afhankelijk van wat jouw paard nodig heeft. De interval waarin paarden naar de smid of bekapper gaan varieert nogal. Van elke 5 weken naar om de 12 of zelfs maar eens in het halfjaar. Die laatste groep zijn vaak de eigenaren die tussentijds zelf wat bekappen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:45

Ik zou mezelf nog niet zo druk maken. Over een tijdje is de 'nieuwigheid' er vanaf en dan kan je echt wel meer rijden.

Ik zou in ieder geval stoppen met altijd uitmesten, maar degene die die dag rijdt het laten doen. Laat je moeder en broertje maar merken hoeveel werk het is om een paard te hebben. Daar komt meer bij kijken dan alleen rijden, dus ook uitmesten e.d.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:17

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:29

Ja echt een heel leuk paard :j

Ik vind het ook wel een goed idee dat diegene die rijd ook uitmest.

Maar complimenten hoeveel je bijdraagt aan je paard en hoe volwassenen je alle opmerkingen hier opvat.