superpony schreef:TS, Ik snap heel goed dat je op Bokt ervaringen vraagt, maar je gaat hier nooit alle koppen dezelfde kant op krijgen en dan zou je mogelijk zelf gaan twijfelen of jouw keus straks de goede keus is.
Er zijn mensen die het helemaal geweldig vinden dat elk paard "gered" wordt en je ziet de meest vreselijk dingen voorbij komen voor eigen ego's.
Anderen die horen dat hun paard iets mankeert, zeggen gelijk dat ze niet gaan dokteren en laten het paard gaan.
Ik heb meer dan eens om me heen gezien dat een veearts een paard opgaf en de eigenaren toch nog van alles wilden. Dan kwamen er andere artsen en werd er nog van alles uit de kast getrokken. Paarden werden doorgaans niet beter en liepen nog een paar maanden of jaar heel sneu rond.
En dat is ook het verschil met veeartsen. Het moet ethisch verantwoord zijn, maar zij voelen ook echt aan wat de situatie is en hoe de eigenaren erin staan. Als je goed contact hebt met je veearts, moet je dit gewoon echt van tevoren eens bespreken.
Bij ons ging de oudste niet als eerste en kwam de dood van mijn ruin toen onverwacht. We hadden hem en zijn vriendje anders echt samen laten gaan ooit. Maar op dat moment had het niet goed gevoeld en was het ook echt heel acuut.
Maar het is altijd achteraf praten. Nu heeft ie nog maanden met zijn ziel onder zijn arm gelopen en heb ik echt alles uit de kast getrokken. Voelt dat beter? Niet echt.
Ik weet van meerdere mensen die 2 paarden maatjes samen hebben laten gaan dat het heel intens is, maar ze er ook veel vrede mee hebben als de achterliggende reden goed is. Het is een enorme leegte, maar mensen konden ook (even) afstand nemen en hadden niet de dagelijkse confrontatie met het paard dat achterbleef.
En ja, dat is de menselijke emotie en misschien egoïstisch, maar dat is het allemaal. We houden paarden voor onszelf en ze zijn nou eenmaal afhankelijk van ons.
Wat je ook ooit besluit zou ik me vooral niet teveel aantrekken van anderen die daar iets van vinden. Je kan het niet voor iedereen goed doen en mensen kunnen heel goed op je gevoel spelen. Als je daar rekening mee moet gaan houden, kan je echt niks meer.
Het is aan jou en de veearts.
Dankjewel voor jouw woorden!
Je hebt absoluut gelijk.
Maar ik ben wel blij, dat ik het topic gestart ben(heb?) want het is toch even fijn om zo veel verschillende meningen eens te lezen.
Inmiddels (kort, want ze hebben het ultradruk) overleg gehad met mijn DA
Uitkomst is : aankijken en anticiperen op de situatie dan.
Of te wel, stel het gebeurt morgen iets acuuts , dan wordt er op dat moment de mogelijkheden/ ideeën besproken.
Gaat het zo, zoals ik hoop - namelijk dat ze nog een paar jaar van hun luizenleven kunnen genieten en gaat dan een echt achteruit... dan zullen ze samen gaan.