Even meningen met betrekking inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:50

Rubs schreef:
Wat ik daarmee bedoel is dat er voor dat doel, vlees eten, jonge en gezonde dieren worden afgemaakt.

Ja, en vroeger gingen oude paarden gewoon naar de slager. Nu nog steeds trouwens. Net als onverkoopbare (vaak Shetland) hengstveulens.
Er werd niet eens over nagedacht: niet meer te rijden? Naar de slager.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:04

Rubs schreef:
Wat ik daarmee bedoel is dat er voor dat doel, vlees eten, jonge en gezonde dieren worden afgemaakt.

Daar gaat het hier niet over, misschien een apart topic openen over wat een vleeseter wel of niet mag vinden en wanneer de vleeseter hypocriet is. Maar dit topic gaat daar niet over.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:05

Heel eerlijk? Ik zou me er nu niet druk om maken. Je weet totaal niet wat de toekomst brengt. Als er een moet gaat (wanneer, onder welke omstandigheden weet je nu niet) dan is het tijd om die beslissing te nemen. Als je nu een beslissing neemt en het leven van jou, je man of van de dieren ziet er tegen die tijd totaal anders uit, moet je toch weer de boel bijstellen. Dus voor nu; niets beslissen. Je weet wat de mogelijkheden zijn.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:08

Mocht er een overblijven is ook nog de optie om deze weg te geven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:11

sanne1221 schreef:

Ja daar wordt een paard pas beter van... Totaal onverantwoord dit :(:)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:13

Little_Gift schreef:
sanne1221 schreef:

Ja daar wordt een paard pas beter van... Totaal onverantwoord dit :(:)

Nou inderdaad. Belachelijk idee natuurlijk. Zo te lezen is dat iets wat TS sowieso echt nooit zou doen gelukkig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:37

sanne1221 schreef:

Dat noem je voor je verantwoording weg lopen, belachelijk advies.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 14:34

superpony schreef:
TS, Ik snap heel goed dat je op Bokt ervaringen vraagt, maar je gaat hier nooit alle koppen dezelfde kant op krijgen en dan zou je mogelijk zelf gaan twijfelen of jouw keus straks de goede keus is.

Er zijn mensen die het helemaal geweldig vinden dat elk paard "gered" wordt en je ziet de meest vreselijk dingen voorbij komen voor eigen ego's.
Anderen die horen dat hun paard iets mankeert, zeggen gelijk dat ze niet gaan dokteren en laten het paard gaan.

Ik heb meer dan eens om me heen gezien dat een veearts een paard opgaf en de eigenaren toch nog van alles wilden. Dan kwamen er andere artsen en werd er nog van alles uit de kast getrokken. Paarden werden doorgaans niet beter en liepen nog een paar maanden of jaar heel sneu rond.

En dat is ook het verschil met veeartsen. Het moet ethisch verantwoord zijn, maar zij voelen ook echt aan wat de situatie is en hoe de eigenaren erin staan. Als je goed contact hebt met je veearts, moet je dit gewoon echt van tevoren eens bespreken.

Bij ons ging de oudste niet als eerste en kwam de dood van mijn ruin toen onverwacht. We hadden hem en zijn vriendje anders echt samen laten gaan ooit. Maar op dat moment had het niet goed gevoeld en was het ook echt heel acuut.
Maar het is altijd achteraf praten. Nu heeft ie nog maanden met zijn ziel onder zijn arm gelopen en heb ik echt alles uit de kast getrokken. Voelt dat beter? Niet echt.

Ik weet van meerdere mensen die 2 paarden maatjes samen hebben laten gaan dat het heel intens is, maar ze er ook veel vrede mee hebben als de achterliggende reden goed is. Het is een enorme leegte, maar mensen konden ook (even) afstand nemen en hadden niet de dagelijkse confrontatie met het paard dat achterbleef.
En ja, dat is de menselijke emotie en misschien egoïstisch, maar dat is het allemaal. We houden paarden voor onszelf en ze zijn nou eenmaal afhankelijk van ons.

Wat je ook ooit besluit zou ik me vooral niet teveel aantrekken van anderen die daar iets van vinden. Je kan het niet voor iedereen goed doen en mensen kunnen heel goed op je gevoel spelen. Als je daar rekening mee moet gaan houden, kan je echt niks meer.

Het is aan jou en de veearts.

Dankjewel voor jouw woorden!
Je hebt absoluut gelijk.
Maar ik ben wel blij, dat ik het topic gestart ben(heb?) want het is toch even fijn om zo veel verschillende meningen eens te lezen.

Inmiddels (kort, want ze hebben het ultradruk) overleg gehad met mijn DA

Uitkomst is : aankijken en anticiperen op de situatie dan.
Of te wel, stel het gebeurt morgen iets acuuts , dan wordt er op dat moment de mogelijkheden/ ideeën besproken.
Gaat het zo, zoals ik hoop - namelijk dat ze nog een paar jaar van hun luizenleven kunnen genieten en gaat dan een echt achteruit... dan zullen ze samen gaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:49

Ik vind een gezond paard in laten slapen absoluut niet kunnen. Het is een levend wezen he.
Als jij een tijdelijke plek aanbiedt en zelf de kosten op je neemt zijn er zat eigenaren die hun paard een tijdje gratis aan je willen uitlenen tot het lichaam van jouw laatste paard zelf heeft besloten dat het klaar is. Dan zit je niet met een nieuw paard en kan je je laatste paard gewoon houden

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:54

Dorine92 schreef:
Ik vind een gezond paard in laten slapen absoluut niet kunnen. Het is een levend wezen he.

Ik ook niet. TS kiest dat het paard maar 1 maatje krijgt en daarom moet het gezonde dier ingeslapen worden als het maatje wegvalt. Ik kan er met mijn pet niet bij dat er niet eens geprobeerd wordt om het gezonde dier te koppelen aan een nieuw maatje

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:56

Autumnn schreef:
Dorine92 schreef:

Ik ook niet. TS kiest dat het paard maar 1 maatje krijgt en daarom moet het ingeslapen worden als het maatje wegvalt. Ik kan er met mijn pet niet bij

Hebben jullie wel goed gelezen?
Paarden zijn op leeftijd en hebben eea aan kwaaltjes. Dus wat is gezond ;)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:12

Autumnn schreef:
Dorine92 schreef:

Ik ook niet. TS kiest dat het paard maar 1 maatje krijgt en daarom moet het gezonde dier ingeslapen worden als het maatje wegvalt. Ik kan er met mijn pet niet bij dat er niet eens geprobeerd wordt om het gezonde dier te koppelen aan een nieuw maatje

Precies dit!
Het is wat egoïstisch. En dat oudere paarden wat kwaaltjes hebben, lijkt me logisch. Maar uit hun lijden verlossen puur omdat jij zelf de oorzaak van dat lijden bent, omdat ze als gevolg daarvan alleen blijven en daarom ook maar dood moeten, door ze maar een maatje te geven? Nee daar kan ik ook niet bij.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:26

gillian schreef:
Hebben jullie wel goed gelezen?
Paarden zijn op leeftijd en hebben eea aan kwaaltjes. Dus wat is gezond ;)

Zeker heb ik goed gelezen, vandaar ook mijn reactie. Ik lees dit
Citaat:
Merrie is wel echt "oud" qua spieren en alles, maar verder fit en kwiek en vrolijk.
Ruin is gezond en rond maar uiteraard ook niet meer in de bespiering als een jonkie

Ik lees daarin geen reden tot inslapen, maar goed ieder zijn mening. Jij laat opa toch ook niet inslapen omdat oma is overleden? Sorry voor de vergelijking :')

Sanet

Re: Even meningen met betrekking inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:30

Eigenlijk had ik wel gedacht dat mijn opa na 65 jaar huwelijk snel zou gaan na oma. Ik weet niet hoe leuk zijn leven nog is zo.
Ik snap wel dat mensen kiezen voor levensbeëindiging. Hij is heel erg gelovig, dus denk niet dat hij daar dus ooit voor zou kiezen, maar ik zou het 100% begrijpen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:37

Autumnn schreef:
. Jij laat opa toch ook niet inslapen omdat oma is overleden? Sorry voor de vergelijking :')

Er zijn anders steeds meer ouderen die gezamenlijk euthanasie plegen.

Als een van de 2 nog echt heel goed is zou ik het ook niet zo snel doen.
Maar het is ook nu nog niet aan de orde (hopelijk)
Ben eens 2 jaar verder dan kan het beeld ook bij de gezondste al heel anders zijn.

En misschien is dat dan wel degene die iets krijgt waarop ingeslapen moet worden.
Hoe is de gezondheid dan van die ander?

Nee alleen maar goed om er over na te denken.
Ideeën op te doen.
Het eens te bespreken met je dierenarts.
Zodat het niet ineens totaal overvalt als het zover is. Want meestal is het dan toch onverwacht

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 17:19

Dorine92 schreef:
Als jij een tijdelijke plek aanbiedt en zelf de kosten op je neemt zijn er zat eigenaren die hun paard een tijdje gratis aan je willen uitlenen tot het lichaam van jouw laatste paard zelf heeft besloten dat het klaar is. Dan zit je niet met een nieuw paard en kan je je laatste paard gewoon houden

Geloof ik best, dat er zat eigenaren zijn, die hun paard gratis willen stallen.

Sorry... maar maar zoiets had ik al...na mijn verhuurfiasko heb ik ook ooit eens een "vriendin" uit de brand geholpen... allen maar een "paar weekjes" ... tja geen cent gezien en voor DA kosten plus verplegen mocht ik ook opdraaien, toen paard hoefzweer had.
En superleuk : op een ochtend was de box leeg ...

En ik weet niet of jullie allemaal ECHT goed lezen : de ruin is nu wel kwiek en fit maar heeft een behoorlijke geschiedenis qua kolieken achter zich.
Dus op je dat met 23 "gezond" mag noemen, is maar hoe je het bekijkt. Die heeft een consequent en vooral goed voerbeleid nodig

En gelukkig weet dat mijn DA ook...

Stel die ga ik verplaatsen en daar wordt net iets lakser tegen aan gekeken... en boem, gaan we weer.
Been there ,done that.

En andersom, stel ruin het morgen begeeft...

Natuurlijk hebben oudjes "kwaaltjes" en uiteraard wil ik ze allebei nog lang niet kwijt...

Maar so simpel als "een gezond paard zou ik nooit laten inslapen" ist het gewoon niet.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:32

Ik zou deze beslissing maken op het moment dat 1 vd 2 echt moet gaan. Dan kun je kijken hoe de ander er lichamelijk aan toe is en of het eerlijk is voor het overgebleven paard om hem nog te verhuizen of evt een maatje te zoeken.

Indien uiteindelijk de optie bij je komt om ze wel tegelijkertijd te laten gaan; kan ik je aanraden om ze beiden eerst te laten sederen.
Ik heb dit helaas ook mee moeten maken, dat er 2 tegelijkertijd moesten gaan. Daarna om de beurt verder laten inslapen en genoeg tijd per paard nemen om afscheid te nemen.

Maar voor nu: geniet nog lekker van ze!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:40

Sabri schreef:
Precies dit!
Het is wat egoïstisch. En dat oudere paarden wat kwaaltjes hebben, lijkt me logisch. Maar uit hun lijden verlossen puur omdat jij zelf de oorzaak van dat lijden bent, omdat ze als gevolg daarvan alleen blijven en daarom ook maar dood moeten, door ze maar een maatje te geven? Nee daar kan ik ook niet bij.

Ik heb getemd. Jouw waardeoordeel kan niet.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:42

Geniet van je paardjes. Ze hebben zo te horen een heel fijn leven bij jullie. Als de tijd komt lijkt mij het gezien jullie situatie (jullie persoonlijke situatie + ouderdom/gezondheid paarden -> deze paarden zijn niet gezond) het beste om ze samen te laten gaan. Op dit moment genieten de paardjes van hun pensioen en hebben ze het naar hun zin. Als de tijd komt, dan denk ik dat je ze met een gerust hart samen kunt laten gaan. Uiteraard hoop ik dat jullie nog heel lang van jullie paardjes kunnen genieten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:16

Little_Gift schreef:
Sabri schreef:
Precies dit!

Ik heb getemd. Jouw waardeoordeel kan niet.

Stel je toch niet zo aan zeg.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:09

Was ik bezig tegen jou, wintu? Neen hé, dus wie stelt zich dan aan...

Daarbij, er wordt voor veel minder getemd dan iemand egoïstisch noemen en de TS de veroorzaker van het dier zijn of haar lijden noemen hoor... Dat is erover en flink!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:00

Little_Gift schreef:

Daarbij, er wordt voor veel minder getemd dan iemand egoïstisch noemen en de TS de veroorzaker van het dier zijn of haar lijden noemen hoor... Dat is erover en flink!

Als je niet wilt dat er op gereageerd wordt, had je degene een pb moeten sturen met die info. Zolang het openbaar staat, is iedereen vrij in reageren.

Ja, er wordt enorm snel getemd tegenwoordig, lange tenen alom, misschien eens wat minder doen ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 20:29

Ik ga hier niet verder op in hoor, dit topic draait niet om jou.

Ik heb gezegd wat ik gedaan heb omdat dat wel zo netjes is, voor de rest heb ik geen verdere verantwoording af te leggen want zo lang het openbaar staat, is iedereen nu eenmaal ook vrij om erop te reageren door te temmen :')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:26

Little_Gift schreef:

Niet mee eens. Ik heb een soortgelijke situatie als TS en ben me er juist heel erg van bewust dat het mijn egoïsme is dat ik mijn paarden op deze manier hou. Ja, ik probeer het echt zo goed mogelijk te doen voor ze en hun welzijn staat ontzettend hoog, maar feit blijft: doordat ik paarden wil hebben (maar geen grote groep wil/kan onderhouden) staan zij in een minikudde (en zijn zeer gehecht aan elkaar) en doordat ik uiteindelijk met paarden zal stoppen zal er eentje alleen over gaan blijven (niet per sé alleen, maar wel zonder de jarenlang vaste maatjes).

Dus als die laatste dan dood zou moeten omdat het dier teveel lijdt na het verliezen van het laatste maatje en te oud is om nog te verhuizen of aan een nieuw maatje te wennen dan is dat wel door mijn (egoïstische) keuzes. Wil niet zeggen dat het je als mens meteen slecht maakt maar het is echt niet erg om daar bij stil te staan hoor, ook als je juist heel veel voor je dieren doet en over hebt. Dieren houden en daar ethisch mee omgaan is zo simpel nog niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:37

Dat is maar hoe je het bekijkt hé... Is het egoïstisch een dier in te laten slapen als je niet aan alle behoeftes kan voldoen (dus óók wat betreft jarenlange maatje) of is het egoïstisch om dat dier dat treurt en waarvan de hele wereld plots op zijn kop staat én die zelf ook al oud is en de nodige kwaaltjes heeft, juist lijden te besparen door die te laten gaan op een mooi sereen moment in diens leven?