Paard gekocht en opgelicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:26

BoYo schreef:
In Zweden worden paarden die niet meer geschikt zijn voor rijden en wedstrijden (hooguit lichte bosritjes) door een veearts gemerkt met een duidelijk zichtbare driehoek. Dit is gekoppeld aan hetverzekeringsysteem. je krijgt dan als eigenaar geloof ik een deel geld uitgekeerd. Hoe dan ook is het duidelijk dat zo'n paard niet meer gebruikt kan worden voor de sport.

Ik snap dat het geen waterdicht systeem is, er moet eerst iemand met wel de goede bedoelingen het paard laten merken, maar het kan wel vervelende situaties als deze deels voorkomen. Waarom bestaat zo'n systeem niet in Nederland?

Omdat in Nederland lang niet alle paarden verzekerd zijn, misschien?

Marcella

Re: Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:29

Tip als de DA toch kom laat bloed afnemen betreffende doping.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:32

Marcella schreef:
Tip als de DA toch kom laat bloed afnemen betreffende doping.

Dat doe je dan enkel voor jezelf want dat is natuurlijk nooit bewijs,.. Dat zou wat zijn als kopers na een paar maanden ineens aankomen met een doping test... Wie zegt er dan dat ze er zelf niet wat in gedaan hebben (al dan niet per ongeluk).

Ik zeg natuurlijk niet dat ts dit gedaan heeft, meer dat het natuurlijk nooit als bewijs gaat gelden...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:33

Bij een keuring wordt bloed afgenomen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:34

Zonnetje81 schreef:
Bij een keuring wordt bloed afgenomen.

Niet altijd hoor....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:37

Nu mog bloed af nemen heeft geen enkele nut ook meer want ze heeft het paard al een tijdje nu.

Had ze de oude eigenaar maar nooit gesproken. Dan had ze nu al deze stress niet gehad en was ze wss lekker aan het rijden geweest.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:38

Popstra schreef:
Nu mog bloed af nemen heeft geen enkele nut ook meer want ze heeft het paard al een tijdje nu.

Had ze de oude eigenaar maar nooit gesproken. Dan had ze nu al deze stress niet gehad en was ze wss lekker aan het rijden geweest.

Dit idd!
En wie zegt dat de oude eigenaar de waarheid spreekt?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:40

Was de handelaar maar eerlijk geweest... Dan zat ze nu niet met paard waar ze al aan gehecht is en die misschien niet geschikt is voor het doel waar ze hem voor kocht.
Nu moet nog een keer geld uit geven om te kijken of hij wel geschikt is voor wat ze er mee wil.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:49

Maar- het paard is nu rad en ze rijdt er mee. En ze zegt eraan gehecht te zijn dus het is geen vals dier wat gevaarlijk in de omgang is. Eigenlijk heb je dan al een goed lot getrokken. Het zal aan te raden zijn om geen ritten door zwaar duinzand te gaan maken in verband met vroegere, nu kennelijk genezen, peesblessures. Maar een paard wat eerst niets had kan daar ook overbelast en geblesseerd door raken. Als ik ts was en gehecht aan het paard dan zou ik verder er samen mee genieten en niet moeilijk gaan doen. Wat wil ze dan? Haar geld terug? Dan zal het paard ook terug moeten. Paardenhandel is net zo berucht als handel in tweedehands auto's. Met het verschil dat dat geen levende wezens zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:51

ingvdh schreef:
Zakelijk gezien.

Verkoper was handelaar en dat maakt het consumentenverkoop.
TS heeft meerdere malen gevraagd of het dier gezond was. Dat is meer dan genoeg om te voldoen aan de onderzoek plicht.
Verkoper wist dat er is mis was met het paard maar heeft deze informatie achter gehouden.

TS had het paard nooit gekocht of laten keuren als ze deze informatie wel had gehad.
TS kan op basis van dwaling de koop ongedaan laten maken.
Ik zou de keuringskosten dus ook terugvragen aan de verkoper.

Mijn advies hierin is wederom contact opnemen met de rechtsbijstand en vragen naar iemand die hier verstand van heeft. De uitslag van de keuring is eigenlijk niet relevant omdat op basis van een eerlijk verhaal het nooit tot keuren was gekomen.
Vaak is een brief vanuit de rb al voldoende en kiest de handelaar eieren voor zijn geld. Meestal komt het niet eens tot een rechtszaak en is het binnen een paar weken opgelost.

Als je zelf een brief/mail schrijft vermeld dan dat je de koop ongedaan wil maken op grond van dwaling. Je hebt informatie van de oude eigenaar gehad dat het paard gebreken vertoonde tijdens verkoop en dat dit bekend was bij de verkoper. Dat je daar niet van op de hoogte was gesteld ondanks meerdere keren vragen en je op basis van het echte verhaal het paard nooit had gekocht of laten keuren.
Hou hele emotionele verhalen erbuiten (het is zo'n lief dier, ik ben al gehecht etc).

Ik zou het paard overigens niet eens meer laten scannen, maar gelijk de koop ongedaan maken.

Succes.

Dank voor deze zeer duidelijke informatie!
Dit is "the way to go". Al het andere is niet nodig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:52

valine schreef:
De vorige eigenaar heeft haar in goed vertrouwen weggedaan als weidemaatje, ook zij is opgelicht door de persoon waar ik haar van heb gekocht

Je rechtsbijstand wil zich er nogal makkelijk vanaf maken. Maar gekocht bij handelaar? Dan heb je sowieso recht om hem terug te brengen en ligt de bewijslast bij de handelaar. Dus je hebt zeker rechten op deze casus

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:54

Petpa schreef:
Popstra schreef:

Dit idd!

Ook dat ja!
Kijk nergens meer van op na al die jaren die ik mee loop in de paarden nu

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:57

ingvdh schreef:
Zakelijk gezien.

Verkoper was handelaar en dat maakt het consumentenverkoop.
TS heeft meerdere malen gevraagd of het dier gezond was. Dat is meer dan genoeg om te voldoen aan de onderzoek plicht.
Verkoper wist dat er is mis was met het paard maar heeft deze informatie achter gehouden.

TS had het paard nooit gekocht of laten keuren als ze deze informatie wel had gehad.
TS kan op basis van dwaling de koop ongedaan laten maken.
Ik zou de keuringskosten dus ook terugvragen aan de verkoper.

Mijn advies hierin is wederom contact opnemen met de rechtsbijstand en vragen naar iemand die hier verstand van heeft. De uitslag van de keuring is eigenlijk niet relevant omdat op basis van een eerlijk verhaal het nooit tot keuren was gekomen.
Vaak is een brief vanuit de rb al voldoende en kiest de handelaar eieren voor zijn geld. Meestal komt het niet eens tot een rechtszaak en is het binnen een paar weken opgelost.

Als je zelf een brief/mail schrijft vermeld dan dat je de koop ongedaan wil maken op grond van dwaling. Je hebt informatie van de oude eigenaar gehad dat het paard gebreken vertoonde tijdens verkoop en dat dit bekend was bij de verkoper. Dat je daar niet van op de hoogte was gesteld ondanks meerdere keren vragen en je op basis van het echte verhaal het paard nooit had gekocht of laten keuren.
Hou hele emotionele verhalen erbuiten (het is zo'n lief dier, ik ben al gehecht etc).

Ik zou het paard overigens niet eens meer laten scannen, maar gelijk de koop ongedaan maken.

Succes.

Dit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:58

anjali schreef:
Het zal aan te raden zijn om geen ritten door zwaar duinzand te gaan maken in verband met vroegere, nu kennelijk genezen, peesblessures. Maar een paard wat eerst niets had kan daar ook overbelast en geblesseerd door raken.

Dit paard heeft een sterk verhoogd risico op herhaling van de peesblessures.
Paard is gekocht om duinritten mee te maken en daar is het dus niet geschikt voor.

Ts zou het paard met deze informatie dus ook gekocht hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:59

Popstra schreef:
Petpa schreef:
Dit idd!

Ook dat ja!
Kijk nergens meer van op na al die jaren die ik mee loop in de paarden nu

Wat zou de oude eigenaar daar voor voordeel van hebben?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:01

Maar jullie zeggen steeds hij is nu rad wat is het probleem.
1. het niet eerlijk zijn over het verleden.

2. Als er nu iemand aanklopt en zegt ik rij voornamelijk stap ritjes over land weggetjes buiten wie weet blijft het paard dan best lang goed.
Maar door duinen heen.. Daar kan een gezonde het zelfs zwaar krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:04

Omdat je aan geen een paard kan zien of ie dat aan kan en bij keuren is het goed is goed. Door de duinen crossen vind ik sowieso onverantwoord gedrag maar goed dat is een andere discussie.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:06

Een paard met peesblessure kan herstellen. Een peesblessure komt niet zomaar ergens vandaan en vaak zijn het factoren van training, ondergronden en ook lichamelijk.

Niemand weet op welk gebied dit dier de peesblessure heeft opgelopen.

Wat ik heel raar vind is dat ik weinig paarden ken die zo resoluut op een peesblessure afgekeurd worden. Vaak gaat het over in een revalidatieplan toch?

Afkeuren op een peesblessure vind ik in wat ik van alle jaren ken heel vreemd. Ik ken wel de vorm dat hij geen positieve beoordeling heeft op dat vlak.

De vorige eigenaar had haar 8,5 jaar
Had ze altijd al last met de pezen? Op grond waarvan is dit dier afgekeurd? Wat is er geconstateerd en doorgesproken?

Ik heb meer vragen bij het stukje afkeur bij een peesblessure dan goedkeuren na een lang periode stilstaan

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:07

DuoPenotti schreef:
2. Als er nu iemand aanklopt en zegt ik rij voornamelijk stap ritjes over land weggetjes buiten wie weet blijft het paard dan best lang goed.

Precies. Er bestaat namelijk geen aparte keuring voor 'buitenritten door de duinen'. Het paard is goedgekeurd en loopt goed. Welke garanties had ts dan nog meer willen krijgen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:09

Ja ze kunnen herstellen, maar de pezen worden nooit meer de oude. De elasticiteit is eruit. En de pees is dus gevoeliger dan voor die tijd. Bij zwaardere belasting is de kans op herhaling dus groter en dan voornamelijk op het gebied net boven of onder de herstelde blessure.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:10

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Precies. Er bestaat namelijk geen aparte keuring voor 'buitenritten door de duinen'. Het paard is goedgekeurd en loopt goed. Welke garanties had ts dan nog meer willen krijgen?

Dat hij in het verleden niet goed is en nu zwakke plekken heeft.
Ja dat had ze moeten weten.
Ook al is hij nu rad.

Ik zou hem in die zin nog durven kopen met rechte land weggetjes hier.
Maar zou ik veel in muller zand in het bos rijden zou ik zo een echt laten staan. Ook al is hij nu (tijdelijk) goed.
Dus ja snap ts wel.
Al lijkt mijn bericht anders opgevat te kunnen worden

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:14

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik denk dat de vraag meer is, is de dierenarts eerlijk geweest... En waarom is de handelaar niet eerlijk geweest toen er om gevraagd is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:19

Suzanne F. schreef:
Ja ze kunnen herstellen, maar de pezen worden nooit meer de oude. De elasticiteit is eruit. En de pees is dus gevoeliger dan voor die tijd. Bij zwaardere belasting is de kans op herhaling dus groter en dan voornamelijk op het gebied net boven of onder de herstelde blessure.

Dat is waar. Je moet er dus rekening mee houden niet te overbelasten. Het is een zeer veel voorkomende blessure en inderdaad heb ik heel vaak gezien dat zo'n paard een tijd op rust wordt gezet waarna hij weer rad is en daarna verkocht wordt zonder de voorgaande blessure te vermelden.Niet goed voor het paard want als hij na aankoop door de nieuwe onwetende eigenaar flink aan het werk wordt gezet dan is hij zo weer kreupel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:24

Een herhaling van peesblessures maakt de kans op herstel telkens kleiner. Als het even kan, wil je niet aan een paard met een peesblessure-verleden beginnen. Ik snap heel goed dat TS het paard wil terugbrengen, ook al loopt het wellicht nu (nog) goed.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:25

Suzanne F. schreef:

Dat weet ik maar ik bedoel meer dat het niet gek is dat dit dier nu goedgekeurd kan zijn.