Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Ongeschoren ouder paard, wanneer doen jullie welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:19

Ah top! dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:47

Toen ik nog dekens gebruikte had ik het liefst de Rambo's met daaronder een liner van 100 tot 200 gram. Enkel met op de dag ook -5 graden of kouder deed ik een dikkere op, 370gram bijv.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:28

Rambo's lijken me inderdaad heel fijne, goede en stevige dekens en ik denk dat de TS een erg goede koop heeft aan haar nieuwe deken. Helaas bestaan ze niet in ponymaten. Rhino gelukkig wel, en zelfs in speciale pony-dimensies ("to fit a proper pony shape" staat er op de dekentas :D Vrije vertaling: pony is ook een vorm) En het paste ook perfect op een klein, rondgeribd Brits ponietje. Wie weet handig voor mensen die dit topic tegenkomen en die ook een kleine pony hebben.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:22

Mijn twee Rambo originals lekten binnen no time door dus nadat de eerste vergoed was heb ik een Rhino gehaald. De waterdichte laag onder de buitenstof is gewoon veel robuuster. Had vast gewoon pech met die productielijn maar was wel de reden om meteen over te stappen. Ben gelukkig te laat erachter gekomen dat er ook pony maten waren want ik krijg de middelste buiksingel nu al niet dicht, laat staan bij een korter model. _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:35

Bij de ponydekens zijn de zijkanten naar verhouding juist langer. Je hebt nu een deken met warmbloedproporties maar dan in een kleine maat. Er bestaan "gewone" dekens voor ranke ponies en dan in dezelfde maat dekens in ponymodel. Zelfde maat qua centimeters maar de ponydekens zijn gemaakt voor het lichaam van een pony. Dus bij voorbeeld breder bij de koffer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:10

Maar ze zeggen bij Horseware zelf dat de dekens juist korter zijn. Ik zie het ook aan de pony liners want die zijn een stuk korter en zijn meer naveltruitjes. Op zich heel handig want daardoor worden ze minder snel nat als ie eens in de modder zou gaan liggen. Maar ik denk dat ik de Rhino ponymodel echt nooit dicht gekregen had en ik heb wel echt een modelletje klein en rond van maar 1.39.

Afbeelding

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 20:40

Bedankt voor alle adviezen!

Jullie hebben gelijk; het is een kwestie van proberen, voelen en kijken naar mijn eigen paard. :j Ik wil het gewoon graag (meteen) helemaal goed voor haar doen..

Maar vanavond heb ik haar dan voor de eerste keer de 50 grams deken opgelegd, omdat de temperatuur hier vannacht rond het vriespunt zakt. Het blijft wel droog, dus ik heb ervoor gekozen om de hals af te laten. Ze is sowieso geen koukleum van nature.

Morgenochtend ga ik naar haar toe en dan gaat voor overdag de deken weer af, omdat het 8 graden met een flets zonnetje wordt.

Ik ben benieuwd hoe ze morgenochtend aanvoelt..

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:32

Hier een 23 jarige shetlander.
Schuilgelegenheid waar ze gedeeltelijk gebruik van maakt.

Kan deze sluiten maar dan kan de jaarling er niet bij, die schuilt graag als het regent, ondanks dikke vacht.

Zal eens doorlezen, dit topic.

Maar tips ook hier welkom.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:22

Mijn paard is 25 (warmbloed) en heeft een gevoelige vacht, staat ook snel te bibberen als hij geen deken op heeft gekregen bij regen. Staat in een box met uitloop snachts, dus in principe 'altijd buiten' of ten minste de temperaturen die bij buiten horen.
Enige dekens waar hij geen schuurplekken van krijgt bij langdurig gebruik zijn de Bucas Smartex dekens.

Wanneer het >15graden is met regen doe ik hem dus soms een ongevoerde regendeken(gewoon van de EJ) op. Ligt een beetje aan hoeveel regen het gaat zijn.
Tussen de 10-15 graden draagt hij de 100grams bucas smartex rain
Bij <10 graden draagt hij de reguliere bucas smartex (dit is dus volgens het advies van bucas zelf, maar ik check ook wel bij hem onder zijn deken of hij warm is of niet)
Als het langdurig <-5 is doe ik daar een liner onder

Als het meer dan 1 dag droog is mag hij lekker zonder hals. Als het meer dan 1 dag regent doe ik dan zijn regenhals op.

Hij maakt alsnog best wel een wintervacht aan en staat nog licht in training (meerdere dagen per week longeren, lange teugelen of grondwerk, enkele keer rijden).
Zijn benen zijn echt uggs & die scheer ik vaak om het wat makkelijker schoon & droog te houden (en dus mok-vrij) maar verder wordt hij niet geschoren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:52

Steentje schreef:
Bedankt voor alle adviezen!

Jullie hebben gelijk; het is een kwestie van proberen, voelen en kijken naar mijn eigen paard. :j Ik wil het gewoon graag (meteen) helemaal goed voor haar doen..

Natuurlijk wil je dat. En dat doe je ook. Met alle kennis, inzicht en ervaring die je hebt doe je wat je nu denkt dat het beste is. En als iets toch niet helemaal uitpakt zoals je had verwacht pas je je aanpak aan. Ook dat doe je goed.

Hoe is je paard vanochtend onder de nieuwe deken uit gekomen?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 11:53

Even een update en een vraag.

Ze heeft de afgelopen dagen de 50 grams deken bijna non-stop opgehad (bij temperaturen van zo'n 5 graden) en ik heb heel goed in de gaten gehouden hoe ze onder de deken voelde. Altijd aangenaam warm op de huid zelf, maar absoluut niet klam. Als ik naar haar kijk, denk ik dat ze zich er echt heel fijn mee voelt. :j Ze lijkt echt soepeler in haar bewegingen en is ook vrolijk.

Nu twijfel ik wel over of ik een deken op moet leggen de komende dagen, want die worden hier echt niet winters.. Het wordt overdag tussen de 13 en 15 graden en 's nachts komen de temperaturen niet onder de 10 graden. Maar er zijn wel langdurige regenbuien (met droge periodes ertussen) en windkracht 3-4..

Wat zouden jullie doen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 11:58

Bij langdurige regen zou ik zeker bij een ouder paard de deken erop laten.
De vacht is gewoon veel minder goed waterdicht en ik weet dat het bij mijn senior het verschil was van de hele dag stil staan onder het afdak zonder deken, of lekker door de wei lopen scharrelen en dus in beweging blijven met deken.
In het laatste geval bleef hij soepeler in zijn spieren en gewrichten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:31

Ik zou de deken er ook op laten :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 12:57

Als je de indruk hebt dat hij comfortabel staat, lekker zo laten.
Een zonnige winterdag met vorst kan zelfs fijner voelen dan regen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 01:19

Mijn 25 jarige maar wel superfit met cushing onder controle, staat in winterjas.
Nog niet geschoren en staat veel buiten met best wind daar vaak.
Maar hij heeft onbeperkt eten en was zelfs klammig van het spelen vlak voor binnenkomst.
Maar op zijn huid keurig droog al bijna.

Bij snertweer blijven ze binnen hier of gaan op andere tijd naar buiten of korter.
Maar in principe is de basis wei of paddock overdag en tegen donker naar stal.
En hij is met zo blij naar buiten te mogen als naar stal terug.

24/7 vrije uitloop beviel achteraf minder goed dan s’nachts op stal.
Vooral met voeren hij eet niet zo vlot krachtvoer.
Daar kan hij nu de nacht over doen.
En hij slaapt lijkt beter, altijd met een kudde buiten en regendekentje op als er regen verwacht wordt wat niet extreem is.
Op stal deken af.
Idee is om eerst als het kan de borst te scheren zonodig.
Maar zijn benen en hoofd laat ik lekker op zijn baard na en plukken uit zijn oren.